נדמה שאי אפשר לעבור את חודש פברואר מבלי להתייחס לפריחת הכלניות ולפסטיבל דרום אדום, שחוגג השנה עשור לפעילותו.



הפסטיבל שיימשך עד 21 בפברואר, מציע מגוון רחב של אטרקציות במרחבים הפתוחים שבין נחל הבשור לנחל שקמה. השנה מתקיים הפסטיבל בסימן ״פיות וגיבורים בין הפרחים", כך שהמבקרים במרבדי הכלניות יזכו להפעלות בטבע מצד דמויות מוכרות להם - ובחינם. כמו כן, במהלך סופי השבוע של הפסטיבל תערוך הקרן הקיימת לישראל סיורי פריחה ללא תשלום. אז לרגל חגיגות העשור, הנה כמה המלצות לבילויים מהנים.



שביל הסלט



אורי אלון, אגרונום ומורה דרך, הקים עם אשתו שולי את ״שביל הסלט״ לפני כ-12 שנה. ההחלטה נבעה מהרצון של הזוג להציג לתיירים מהארץ ומהעולם את היופי של החקלאות בחבל הבשור. ההחלטה הובילה אותם לעשות הסבה מחקלאות מסחרית לחקלאות תיירותית, ולהתאים את המשק לצורכי התייר. הרעיון בהקמת החווה הוא להמחיש, באמצ־ עות סיור דינמי, את הפיתוחים שאליהם אפשר להגיע בעזרת המוח היהודי, וכיצד הישראלים לקחו מדבר צחיח והפכו אותו לנווה מדבר. במהלך הסיור כל אחד יכול לקטוף, למשש ולגעת בירקות ובפירות. המטרה היא שכל מבקר יבצע קטיף עצמי לאכילה במקום.



גם החורף, ואף שאנחנו בשנת שמיטה, הפעילות בחווה מתקיימת כסדרה, כשחלק מהחלקות מושבתות. כדי שהחוויה לא תיפגם, חלק מהגידולים נשתלו במצע מנותק מהקרקע, או בחממות עוד לפני תחילת שנת השמיטה. וכך, כבר בתחילת המסלול אנחנו פוגשים תותים אדמדמים תלויים בין שמיים לארץ. מכיוון שהתותים לא נשתלו באדמה, אלא במין שקית מיוחדת, הם לא זקוקים לריסוס ונחשבים לב־ ריאים יותר. מהתותים עוברים הלאה לסיור בין החממות וזוכים ללימוד קצר על תהליך הגידול, על השלבים שעבר הפרי או הירק ועל תהליכים של הדברה ביולוגית. במהלך הסיור מקבלים גם הסבר על תפקידן של הדבורים בחקלאות, ועל תהליך ההאבקה שלהן בתוך החממות.



סיור ב״שביל הסלט״ אורך כשעתיים וחצי, אך במהלך הפסטיבל הסיורים יתקצרו מעט כדי לאפשר סבבים רבים יותר. סיור מלא: 45 שקל. סיור קצר יותר: 37 שקל. הסיורים בהרשמה מראש, לפרטים: אורי - 8535442־052. 




שביל הסלט. צילום: מיטל שרעבי



מוזיאון הגדת חבל ימית



מי שמבקש להעניק לטיול שלו ערך מוסף, מוזמן לקפוץ לביקור במוזיאון הגדת חבל ימית במושב דקל, שהוא מקום מושבם של רבים ממפוני ימית (במסגרת הסכם השלום עם מצרים). המוזיאון הקטן שבתוך המושב מספר את סיפורם של המתיישבים הצעירים והתמימים, שחלמו על פיסת גן עדן קטנה משלהם. הסיור במוזיאון מתחיל בהקמה של ימית בשנת 1971, החיים לצד הבדואים והקמת המרכז העירוני הראשון. בהמשך, מוצג המאבק של התושבים, שמסרבים בתחילה להאמין שייאלצו לוותר על בתיהם, וכן הקשיים והפינוי הקשה מהחבל. המוזיאון מתאים לכל גיל, והוא פתוח, בתיאום מראש, בכל יום.



עלות השתתפות בסיור: 15 שקל לאדם. פרטים בטל': 7295776־077.



אפשר גם לדווש

בכניסה לקיבוץ בארי נמצא מתחם ״לה מדווש״ - חנות אופניים שבה ניתן לק-נות ולשכור אופניים לרוכבים בכל הרמות. במתחם יש גם מזנון אוכל וחטיפים. מפה מתחילים כמה מסלולי רכיבה שנבנו יחד עם קק״ל. ניתן לצאת מנקודה זו לשלושה מסלולים משפחתיים, ולכמה מסלולים את־ גריים. בסופי השבוע של הפסטיבל יתקיים במתחם ״שוק החיים הטובים״, שיציע תוצרת מקומית, כמו שוקולד, בירת בוטיק מקומית ממבשלת Isis, גבינות ועוד. מחירים: השכרה חצי יומית - 75 שקל, כולל קסדה ומפה.
במהלך הפסטיבל מומלץ להזמין מראש, פרטים באתר ״לה מדווש״. מחלבת בארי
אם אתם יוצאים לטיול רגלי או לרכיבה על אופניים, אל תעזבו את ״לה מדווש״ מבלי להצטייד בגבינות של מחלבות בארי, שאותן מייצר זה 15 שנה חבר הקיבוץ דגן פלג. הגבינות נעשות בעבודת יד ועוברות יישון במקום. אתם יכולים לבחור מבין שישה סוגים של גבינות קשות, כולן מיוצרות מחלב הרפת של הקיבוץ. מלבד מכירה של גבינות, פלג מכין ארוחות חלביות בשטח לקבוצות. התפריט בארוחות כולל קישים, גבינות, לחמים, פסטות, אנטיפסטי ויין. מחיר: החל מ־85 שקל לאדם, מינימום 20 איש.
פרטים נוספים בטל': 7918812־054.
 
הגלריה של שוש - כפר עזה
חובבי אמנות, וגם משפחות עם ילדים, חייבים לעצור ב׳׳גלריה של שוש" - סטודיו וגלריה לציור ופיסול בעיסת נייר ובקרמיקה. הסטודיו נמצא במרכז כפר עזה, ובמהלך הפסטיבל ניתן להשתתף בסדנאות יצירה בעיסת נייר. זוהי חוויה מהנה לילדים ולמבוגרים כאחד, שבה כל אחד מקבל גולם ועליו ניתן לצבוע ולצייר. כל סדנה אורכת שעה וחצי. מחיר: 35־95 שקל, תלוי ביצירה. בתיאום מראש: 6492864־050, 5332270־050.


הגלריה של שוש. צילום: מיטל שרעבי

מצפור סיבוני - ניר עם

במרחבים הפתוחים שבין הקיבוצים מפלסים וניר עם, נמצא מצפור סיבוני, שהוקם לזכרו של אסף סיבוני, יליד הקיבוץ שנפל באסון המסוקים. אל המצפור אפשר להגיע ברכב דרך מסלול מוסדר, שמסומן בכניסה לניר עם וגם מצוין בווייז. במתחם המצפור יש דגם מעץ ומתכת של חלילי רוח, המנגנים בהתאם למשב הרוח ויוצרים אווירה נעימה ורוגע. מעבר לכך, המצפור מאפשר תצפית של 360 מעלות על כל האזור. בסמוך למ-צפור נמצאת בריכת אגירה שמאכלסת ציפורים רבות, וביניהן סיקסק, קורמורן גדול, אגמית, לבנית גדולה וקטנה וברכיה, כך שחובבי טבע יכולים לבלות במקום זמן רב בשלווה מוחלטת. 

מסעדת "מידס"

חבל הבשור אומנם עשיר באטרקציות תיירותיות, אך הוא לוקה מעט בתחום הקולינרי. מכיוון שיש באזור מסעדות שפתוחות רק בחלק מימות השבוע וחלקן סגורות בשבתות, שמחתי לגלות את המסעדה הברזילאית ״מידס״, המסתתרת לה בקיבוץ ברור חיל. המסעדה הוקמה על ידי חבר הקיבוץ נתן גלקוביץ', שאיבד את בתו בשנת 2005 בעקבות נפילת פצמ״ר בנתיב העשרה. גלקוביץ׳ החליט להנציח אותה בדרך שמחה, במסעדה שבה הוא מבשל ומשמיע מוזיקת סמבה.

התפריט במסעדה מגוון, והוא על טהרת המטבח הברזילאי, מה שאומר הרבה בשר ומאכלי ים. מעבר לכך, יש גם מנות צמחוניות, פסטות, קישים וסלטים. בנוסף לאוכל, גלקוביץ׳ מכין ומוכר במקום בירה ברזילאית על בסיס פרי הפיטנגו. קיבוץ ברור חיל (על כביש 232), פרטים והזמנות: 6744197־054. 


מסעדת מידס. צילום: מיטל שרעבי