חלב על הזמן
מנהג אכילת מאכלי חלב בחג שבועות לא כתוב בתורה, אלא השתרש עם השנים. הסברים רבים ניתנו למנהג הזה, חלקם מופרכים, אבל אין ספק שבשביל מועצת החלב מדובר ביום חג של ממש. כי בשבועות מזמינה מועצת החלב את הציבור לבלות במשקים ובמחלבות ברחבי הארץ, ללמוד איך מכינים את מוצרי החלב, להאכיל בעלי החיים ולהתנסות בתהליך.

בבאר טוביה, למשל, יחגגו את החג עם טקסי ביכורים במתכונת הקיבוצית: נסיעה בעגלות, תערוכת טרקטורים, פינות יצירה, הפעלות ומשחקים והמופע המרכזי: תחרות מלכת היופי של הפרות.
 
חג החלב בבאר טוביה, 22.5־24.5, שישי־ראשון, החל מ־09:00. פרטים: www.haghalav.co.il; ובדף הפייסבוק "חג החלב - חגיגת שבועות בטעם של פעם"

ביכורי קציר חיטים
חג שבועות על פי המקרא נקרא חג הקציר, על שום שבתקופה הסמוכה היה מתבצע קציר החיטים, שהובא לבורא עולם על תקן מנחה. בחוות בל עופרי ברמת הגולן חוגגים את הפן הזה של החג בסדנת אפייה בשיטות העבודה של ימי קדם: מסובבים בעזרת אתון את המורג על גרעיני החיטה, מנערים את המוץ בעזרת קלשון עץ, טוחנים את הגרעינים בעזרת אבני ריחיים ואופים את הלחם בתנור חמר.
 
לא רק הסדנה משחזרת את ימי קדם - בחווה שוחזר מרכז כפרי ששימש את צורכי התושבים וכולל גורן, בית בד, גת ובאר לשאיבת מים. עוד במתחם: מסעדה שנבנתה מחומרים ממוחזרים, פינת חי ומרתף יינות שממוקם בבונקר סורי שהתגלה במקום. 

שבועות בחוות בל עופרי, 22.5, שישי, 24.5, ראשון, 09:00־19:00. הזמנת מקומות בתיאום מראש בטלפון: 8805026־052 או בפייסבוק: BellOfri
להנביט קול בצמר גפן
שבועות זה לא רק ביכורים, סלינו על כתבנו, מלאו אסמינו בר וכו'. שבועות זאת גם שירה. בפעם ה־18 ברציפות יתקיים במטולה פסטיבל השירה, והפעם תחת הכותרת "כישופים", כשם שירתה של דליה רביקוביץ, שהלכה לעולמה לפני עשור. במסגרת הפסטיבל יתקיימו ערבי מחווה למשוררים, מפגשים רב־תחומיים, מופעי מוזיקה והענקת פרס כספי למשורר/ת בתחילת דרכם.
 
בין האירועים המסקרנים בפסטיבל: מופע מוזיקלי, "ואהבת", של יאיר דלאל וארז ביטון - חתן פרם ישראל לשירה; "להנביט קול בצמר גפן: שירה ומהפכה" - אירוע בהנחיית בני ציפר, הבוחן את ייצוגן בשירה העברית של קבוצות שונות בחברה הישראלית (מזרחים, אשכנזים, נשים, דתיים). משתתפים: רועי חסן, יהודה ויזן ואילה בן לולו; ו׳׳אהבנו שירת כוכבים", במלאת 35 שנה למו¬תו של המשורר האגדי אברהם חלפי.
 
"פסטיבל השירה". 22.5־24.5 במאי. שישי־ראשון. מטולה
ניצת הדובדבן
בין שלל השמות של שבועות, אנחנו מכירים גם את חג הביכורים, על שם התקופה שבה הביאו בני ישראל את ביכורי אדמתם לבית המקדש. לרגל חג הביכורים ולציון ביכורי הדובדבן מזן "בורלא", יפתח קיבוץ עין זיוון את שעריו ו־100 דונם עצי פרי מתפקעים מאודם ימתינו בסבלנותם למבקרים.
 
אבל זו לא רק טעימה ראשונה מהזן המקדים להופיע. כי בוסתן "בראשית הגולן" תכנן יופי של אירוע, עם רשימה ארוכה של פעילויות: סיורים בעגלה, מתחם טרקטורונים, רכיבה על פוני, חץ וקשת, בניית עפיפונים, פינת חי, מתחם חבלים אתגרי, מתקנים מתנפחים לילדים עם מים, וגם מתחמי מזון ודוכנים שבהם תימכר תוצרת חקלאית.
 
ביכורי הדובדבן, 22.5־24.5, 10:00־16:00, עין זיוון. פרטים: www.enzivan.co.il 


דובדבן בעין זיוון. ממתינים בסבלנות למבקרים. צילום: רונן גלבוע
כפר ביקרתם?

אחד הפרויקטים המוצלחים של הזמן האחרון הוא פסטיבל ״טעם הכפר״: אירוע קולינרי המעודד ביקור בכפרים הדרוזיים והצ'רקסיים בגליל, ומציע טעימות מהמטבח המסורתי העשיר. במהלך ימי הפסטיבל יפתחו התושבים את בתיהם ואת מטבחיהם, ויקבלו את המבקרים למפגש בלתי אמצעי סביב השולחן. בנוסף, יתקיימו בכפרים פעילויות שונות לכל המשפחה, ירידים ומופעים מוזיקליים.
 
בין היתר ייערכו במהלך הפסטיבל: צעדת פקיעין, בסימן אחוות אחים (22.5. שישי, 08:00); מופעי פולקלור בחורפיש (23.5. שבת. לאורך היום); ביקור במוזיאון העדה הדרוזית ובגני אל מונא בג'וליס; סדנאות בישול בירכא, התחקות אחר סודות העדה הדרוזית בכפר ראמה, וביקור במרכז המבקרים למורשת הצ׳רקסית בריחניה.
 
טעם הכפר. 23.5־24.5. שבת־ראשון. פרטים: www.jabel.org.il; ובפייסבוק "כפר ביקרתם"
העמק הוא חלום

אין מקום המזוהה יותר עם החקלאות האר¬צישראלית הישנה והטובה מעמק יזרעאל, ולכן פסטיבל שבועות המוקדש לעמק הוא חלום - מתבקש. ואכן, השנה חוזר אלינו בקול תרועה רמה ״פסטיבל חלב ודבש״, הכולל עשרות מופ¬עים באווירה נוסטלגית.
חובבי המוזיקה ייהנו מ״לו הייתי פיראט״ - מופע עם מיטב שירי ירון לונדון ובהשתתפותו, יום הולדת 100 לסשה ארגוב, מקהלות וחבורות זמר וחגיגת אקורדיונים ארצית. טקס הביכורים המסורתי לא ייפקד מהפסטיבל והוא יתקיים בשדות כפר יהושע, עם פרזנטציה מסודרת של כל ענפי המשק, לצד להקות מחול וזמר. ערבי תיקון ליל שבועות יתקיימו בנהלל ובקיבוץ יפעת, והעמק כולו ילבש חג.
באתרי התיירות יחכו למבקרים שפע פעי¬לויות, כמו קבלת שבת, הכנת לחם, סיור, קציר וסדנאות ב״מוזיאון עין דור״; סיור מודרך בעקבות אנשי בראשית עם טלי זייד (נכדתו של אל-כסנדר זייד); חג המים בקרקס החקלאי במושב היוגב; פסטיבל קולעים בחוות דרך התבלינים; מסיבת פרידה למבוך החיטה של ״מבוך בעמק״, והרשימה עוד כל כך ארוכה.
פסטיבל "חלב ודבש", 21.5־24.5, חמישי־ראשון. פרטים נוספים: eyz.org.il

חלומות שמורים
 
חג השבועות ארגן לנו השנה שלושה ימי חופש, ורשות הטבע והגנים סידרה לנו יופי של תעסוקה. בבית שערים, למשל,  תתקיים חגיגה של מוזיקה ומורשת (24.5 , ראשון, 16:00-10:00 ) הכוללת יצירה מחומרים טבעיים, סיור  במערות תת קרקעיות, מעגל שירה ומופע של "סופיאן הגדול". בתל אשקלון ילמדו מדריכי הרשות על שימושי המים בעולם העתיק (24.5-23.5, שבת-ראשון, 10:30); בעינות צוקים ייערך סיור אל השמורה החבויה והחיות שמסתתרות בקרבה (24.5, ראשון, 14:00-09:00); ומסלול הליכה למיטיבי לכת ממתין למשפחות משמורת עין פרת לעין מבוע (24.5, ראשון).
 
שבועות ברשות הטבע והגנים, 23.5 ־ 24.5 , שבת־ראשון. פרטים והרשמה: 3639*


עינות צוקים. סיור אל השמורה החבויה. צילום: רשות הטבע והגנים
חג המים
כשהיינו ילדים, חיכינו לחג שבועות כדי לקיים את המושג ״חג המים״ על הצד הטוב ביותר. אבל כבר עשרות שנים שהילדים לא משתמשים בשקיות מים כבדות ומתפקעות כדי להירטב ולהרטיב. החג מוזמנות משפחות אל פארק המעיינות בעמק המעיינות, להשתכשך במים ולהשתעשע באקדחי, רובי ותותחי מים.
 
חגיגת שבועות בסגנון המימי תתרגש בעמק המעיינות ביום ראשון, 24.5. ברפרטואר: טיול בין המעיינות ברכב חשמלי או באופניים, השתכשכות במים והשתעשעות בכיבוי לפידים במעיין עין שוקק באמצעות אקדחי, רובי ותותחי מים, בין 15:00-11:00.
 
בפארק המעיינות נסללו כ-12 ק״מ של דרכים המובילות בין הצמחייה הטבעית למעיינות עין מודע, עין שוקק ועין מגדל. המים צלולים, הטמפרטורה עומדת על 24 מעלות, הבריכות מוצלות והנופים מרהיבים. מי צריך יותר מזה?
 
שבועות בפארק המעיינות. 24.5, ראשון, 09:00־15:00. פרטים בטל': 6881427־04
עד אור הבוקר

עוד מנהג עתיק יומין הנהוג בליל שבועות: נשארים ערים עד אור הבוקר ולא מפסיקים לקרוא בתורה. טוב, בכל זאת שמו הנוסף של החג הוא ״מתן תורה״. בעיר דוד בירושלים לקחו את זה צעד אחד קדימה, ויצרו פסטיבל מקסים, ״יוצרים תהלים״: ערב של יצירה, מוזיקה, תיאטרון ולימוד בהשראת ספר תהלים ודוד המלך.
 
רוק ומוזיקה מזרחית, לצד ג'אז וקולות תפילה, יתערבבו בקולם של משוררים שיקראו משיריהם קבוצת ״קדם״, אנסמבל תהלים עם ביצועים מקוריים של המזמורים הקדומים, להקת שרקייה, מאיר בנאי עם ״שמע קולי״, אלבום שעיקרו יצירתם של משוררים יהודים מתקופות שונות. במופע המרכזי יארח יוני גנוט את אמיר דדון.
 
"יוצרים תהלים", 21.5, חמישי. עיר דוד. להזמנות:*6033,

 
לילה לבן

תיקון ליל שבועות על פי המסורת היהודית הוא כינוי לסדר לימוד המיועד לליל חג השבועות, הכולל לילה לבן של לימוד תורה ושיח רוחני בליל חג השבועות, הנמשך כל הלילה. על פי המסורת, התורה ניתנה לעם ישראל בבוקר חג השבועות, והלימוד הוא ההכנה ליום מתן התורה.

תיקון ליל שבועות במתכונת החילונית יפגיש ב-23:00 את הזמר אברהם טל והשחקן שי אביבי לשיחה על אהבה. ב-24:00 ייפגשו המוזיקאי שלומי שבן והמשורר דורי מנור לשיחה על חירות ובחירה. ניהול אמנותי: גלעד אמיליו שנקר ואתי אנטה.
 
23.5, שבת, זאפה הרצליה 


אברהם טל. ישתתף בתיקון ליל שבועות חילוני. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90