במרחק של כשעה ממרכז הארץ מסתתר חבל ארץ יפהפה שלא הרבה מכירים אותו. קרוב מאוד לקו הירוק, פורח לו בשקט ובשלווה חבל יתיר, אשר מוכר למטיילים בעיקר בשל יער יתיר. עם השנים חבל ארץ זה התפתח ומשך אליו עוד ועוד מתיישבים, וגם סקרנים. חלקם רצו לעבוד ולהתפרנס מחקלאות. חלקם חיפשו את השקט שמחכה בנקודה שבה המדבר פוגש את הירוק. אפשר לומר שזאת חממה למי שמחפש קצב אחר, אטי יותר, אך לא פחות מלהיב.



פיסול מהאגדות



אמנים רבים החליטו להקים כאן את הסטודיו שלהם, כמו סיגלית ברייר, אשר התאהבה במקום בזמן שירותה בנח״ל וחזרה אליו שנים רבות אחרי. ברייר היא אמנית קרמיקה שמתגוררת ביישוב ליבנה, שחלקו נושק לקו הירוק וחלקו האחר נושק ליער יתיר. לפני שלוש שנים פתחה את הסטודיו ״צד שני״, שנראה כאילו יצא היישר מהאגדות. ומכיוון שהסטודיו נמצא ממש בתוך היער, המבקרים מגלים פיסה של אמנות בתוך הטבע. מלבד הצגת יצירותיה, היא מציעה למטיילים להשתתף בסדנאות אובניים ובסדנת צביעה ופיסול.


שעות פעילות: פתוח באמצע השבוע בשעות 9:00־16:00, ובתיאום מראש.
טלפון: 3644040־052.


הסטודיו לקרמיקה של סיגלית ברייר



לרכוב ולהתפנק



מכיוון שהאזור עדיין די בתולי מבחינת תיירות, יש מחסור קל במקומות איכותיים ללינה. מטיילים ורוכבי אופניים שמגיעים לסיורים נאלצים פעמים רבות לישון באזור ערד, אך לא עוד. לאחרונה התושבים ביישובים הסובבים את יער יתיר התעוררו מהתרדמה והקימו כמה צימרים מפנקים. אחד מהם הוא צימר ״חד אופן״. משמו ניתן להבין שהוא מתאים מאוד לרוכבי אופניים שמטיילים באזור, כמו גם למשפחות. את הצימר הקים מיקי איטח, הגר כעשור בליבנה, אחרי שנים שבהן חי בקריביים. איטח, כמו ברייר, גם כן התאהב במקום בצעירותו. הוא ביקר כאן בילדותו בטיול לרגל ט״ו בשבט, והזיכרון נשאר איתו. לפני כחצי שנה החליט לבנות שני צימרים המתאימים למשפחות, לזוגות ולרוכבי אופניים. הוא גם עורך באזור סיורים קולינריים מודרכים וסיור יקבים.


מחיר ללילה באמצע השבוע: 600 שקל לזוג. כל ילד נוסף: 150 שקל. בסוף השבוע: 000 שקל לזוג.
טלפון: 4594125־052.



הדובדבן שבקצפת



מכיוון שאנחנו נמצאים בסוף מאי הפורח, אי אפשר שלא לדבר על החקלאות בחבל יתיר. ואיך לא, על הפרי הכי מזוהה עם התקופה - הדובדבן. בלב יער יתיר נמצאים המטעים ושטחי החקלאות של היישוב בית יתיר, שם מגדלים פרחי אדמונית לייצוא, כרמי יין ונקטרינות. לצד כל אלו נמצאים מטעי הדובדבנים, אשר זכו השנה לפריחה יפהפייה.



אם אתם מהמקדימים לקרוא את המדור, כדאי שתדעו שהיום (שישי) נערך במקום פסטיבל דובדבנים, ממש בכניסה ליער יתיר על כביש 80. במשך כל היום יתקיים קטיף משפחתי, פעילות של הכנת ריבות דובדבן, פיתות בטאבון, קליית גרעיני חיטה, עיטור דרבוקות, הכנת סלט פירות ההר, תחרות ציורי דובדבנים והכנת תליונים. במקביל יתקיים שוק איכרים אזורי, סיורים רגליים שמוציאה קק״ל וכן סיורי אופניים (השכרה בתשלום). כניסה לפסטיבל ללא עלות.


הפעילות היחידה בתשלום היא הקטיף.
לפרטים נוספים: 037־500־1599.


השנה יש פריחה יפהפיה. הדובדבנים בחבל יתיר 



לטייל עם חליל


מלבד הסיורים של קק״ל, מומלץ לטייל בחבל יתיר עם אחד מהמדריכים המקומיים, כמו למשל נחשון אפיק, הבעלים של ״טיול ושיר בחבל יתיר״. אפיק, מורה דרך, עורך סיורים המלווים בשיר ובנגינת חליל לאורך השנה. הוא מתאים אותם לצורך של המטייל ולמספר האנשים.


פרטים נוספים: 8239646־052.



אם אתם מעוניינים בחוויה החוצה את גבולות הטיול, תוכלו להתחבר לארגון בני אדמה. חברי הארגון עוסקים בשחזור אורח החיים שהיה נהוג בעולם לפני מיליוני שנים. הם עורכים סיורים ומפגשים, כמו סיורי גששות, לימוד הדלקת אש, ליקוט צמחים ופעילויות נוספות שיחברו את המטייל לטבע. את כל הפרטים על הסיורים והסדנאות תוכלו למצוא באתר האינטרנט של הארגון.




נחשון אפיק והחליל



לזחול במערות



במרחק נסיעה מיער יתיר נמצא אתר ארכיאולוגי חשוב - סוסיא הקדומה. באתר נמצאים שרידים של עיר עברית קדומה. את החפירות התחילו במקום לפני 40 שנה ואי אפשר לומר שהן קרובות לסיום. מלבד כל מה שניתן לראות כיום על פני השטח, מסתתרים ככל הנראה עוד המון ממצאים. עד כה חשפו הארכיאולוגים מערות, וגם מערות קבורה, מקוואות ובית כנסת גדול.



המשפחות והמטיילים הבודדים המגיעים לאתר יכולים לסייר עצמאית, לצפות בחיזיון המספר על העיר הקדומה, לזחול במערות ולנוח במרכז מבקרים שנבנה על פי דגם של בית הכנסת העתיק. במרכז המבקרים נמצא גם בית הקפה ״רונאל״, שבו מוגשות ארוחות חלביות בבוקר ובצהריים. את בית הקפה מפעילה רונאל ברק, גיורת שעלתה לארץ עם בני משפחתה מדרום אפריקה והתיישבה במצפה יאיר.


פתוח מראשון עד שישי. מחיר כניסה לאתר: מבוגר 21 שקל, ילד וגמלאי - 15 שקל.


ואם אתם מגיעים עד סוסיא, במרחק חמש דקות משם נמצא ״עשבי קדם״ - מפעל לייצור מוצרי מרפא וטיפוח מצמחי מדבר יהודה. המפעל נמצא במושב כרמל, ממש עם הירידה למדבר יהודה. בשל מיקומו באזור אקלימי מיוחד, לצמחים הגדלים באזור יש סגולות רפואיות. במרכז המבקרים של המפעל עורכים סיורים מודרכים וסדנאות יצירה לילדים.


הפעילות מתקיימת באמצע השבוע, בשעות: 09:00־18:00.
מומלץ לתאם את הביקור מראש: 9605040־02.



מיקום: הר חברון - חבל יתיר.


אופי הטיול: טיול המחייב רכב, הליכה קלה.


העונה המומלצת: כל השנה. דרגת קושי: קלה. מתאים למשפחות.


משך הטיול: כחצי יום, עם אפשרות לינה.


איך מגיעים לפסטיבל הדובדבן: נוסעים בכביש 31 ופונים שמאלה בצומת תל־ערד לכביש 80. חוצים את בקעת ערד ועולים לכיוון הר עמשא. בהצטלבות הראשונה אחרי העלייה, פונים שמאלה לחניון מקסיקו, שם קיימת חניה מוסדרת.



צילומים: מיטל שרעבי