יום שני, כמעט חצות. קולות המוזיקה מובילים אותי בין סמטאות שוק מחנה יהודה הירושלמי, והמראות הנחשפים לנגד עיני מפתיעים בכל קנה מידה: רחובות השוק, שזה עתה התרוקנו, הפכו לאזור בילויים שוקק חיים והומה אדם. הנה, ״בר התחריר״ שבו להקה מנגנת מוזיקה אנדלוסית מול עשרות בליינים צעירים; מחוץ ל״בר השכנה״ רוקדות נערות צעירות, כשבפנים חובשי כיפה מורידים צ׳ייסר אחרי צ׳ייסר. הדוכנים הפכו לדרגשים מאולתרים. בתי קפה שמארחים תיירים בבוקר מגישים להם אלכוהול בלילה, מסעדת ״מחניודה״ הפופולרית ממשיכה לעלות על גדותיה, כולל הבר ״יהודל׳ה״ שפתחה ממש ממול.
תייר שמגיע לארץ לא פוסח על עיר קודשנו, אבל רבים מהישראלים עדיין לא סימנו את ירושלים כיעד תיירותי לחופשה משפחתית, כולל לינה. כל זה הולך ומשתנה, כשלדברי אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים, חלה עלייה של למעלה מ־30% בתיירות הפנים בחמש השנים האחרונות, שנרשמה במקביל לעלייה של 12% בהיצע חדרי המלון בעיר. אחרי שנפתח כאן בקול תרועה רמה ״וולדרוף אסטוריה״, כל כך יפה ומזמין - וגם עולה לא מעט - עומדים להגיע לעיר עוד רשתות בינלאומיות, בהן ״מריוט״ ו״ארבע עונות״.
רגע לפני שקפצתי לביקור בשוק הפופולרי, עשיתי סיבוב במתחם התחנה בעיר, שהפך למקום האהוב על החילונים תושבי העיר, מכיוון שחלק גדול מהמסעדות הנמצאות בתחומו פועלות בשבתות. גם באמצע השבוע קשה למצוא מקום פנוי במסעדות ובבתי הקפה, ויש להזמין מקום מראש. כך למשל, במסעדת ״החצר״ הכשרה השיבו פניהם של תיירים ריקם מחוסר מקום. מלכיאור מספרת שבדומה למתחם התחנה שהפך הצלחה, עתיד להיות מוקם מתחם דומה בקריית המוזיאונים, שיחבר את כל אתרי התיירות באזור במסלול הליכה ארוך ונעים.

עוד מספרת מלכיאור שלפני הקיץ, כדרך לסייע למשפחות לצאת לחופשה השנתית בלי לקרוע את הכיס, הם יצאו בקמפיין שנקרא: ״קחו יומיים בירושלים״, שכולל הנחות משמעותיות לעשרות אטרקציות ופעילויות תרבותיות, כמו גם 50% הנחה על לילה שני במגוון בתי מלון בעיר. למשל במלון הר ציון האלגנטי, שאת ארוחת הבוקר העשירה שלו תאכלו אל מול החומות של העיר - נוף עוצר נשימה.
ממבט ברשימת ההטבות שמציעה העיר לבאים בתחומה הקיץ, נראה לעתים שיומיים הם זמן קצר מדי, אבל אם בכל זאת אתם צריכים לבחור, הנה כמה מהדברים שפשוט אסור לכם לפספס. ביקור במגדל דוד, למשל, שם נפתח מסלול חדש אל הקישלה: מבצר טורקי שהפך לבית כלא של הבריטים בתקופת המחתרות. חפירות שנערכו במקום חשפו שכבות ארכיאולוגיות נוספות שלוקחות אותנו אחורה בזמן אל תקופת בית ראשון. בדרך למבצר חולפים על פני חפירות נוספות, שחשפו את בריכת השחייה רחבת הידיים שבה השתכשך המלך הורדוס. מקרן גדול יוצר הדמיה ומראה לנו איך חיו כאן בעבר, בפאר ובהדר.
אם אתם מגיעים לבילוי רומנטי זוגי בעיר, תוכלו לנצל את שלל ההטבות ולצפות בסרט במסגרת ״פסטיבל הקולנוע״, ללגום יין ב״פסטיבל היין״, או להאזין למוזיקה ב״פסטיבל מקודשת״.
אם הגעתם לעיר עם הילדים, אל תחמיצו ביקור במוזיאון המדע. בין שלל המוצגים הקבועים, תערוכה חדשה, ״מיוזיקה״, שמציגה עשרות מוצגים מוזיקליים לכל המשפחה. גם תערוכת ״ממלכת הדינוזאורים״, המתרגשת בגן הבוטני, תדליק את זאטוטיכם, בעיקר בשעות הערב, כשהגן כולו מואר בתאורה מרהיבה.
עוד פרטים על כל הדלעיל: itraveljerusalem.com