בין הרי ירושלים מסתתרות להן לא מעט הפתעות עבור המטייל הישראלי. אחד המקומות הנכונים לחוות בהם את השפע העשיר של האזור הוא קיבוץ צובה הנמצא ליד מבשרת ציון. הקיבוץ מוכר למשפחות רבות בשל פארק השעשועים "קיפצובה", אשר נמצא בשטחו, אך הפארק הוא רק פסיק קטן בין שלל הפעילויות שאפשר למצוא באזור. 

צובה נמצאת 730 מטר מעל פני המים, בסמוך לתל צובה, בו נתגלו ממצאים ארכיאולוגים המגיעים עד לתקופה הכנענית. צובה מוזכרת כבר בתנ"ך, ויש לא מעט ממצאים בשטח כמו גתות, מערות קבורה וטרסות, המוכיחים שהיו באזור חיים ענפים. הקיבוץ עצמו הוקם בשנת 1948 על ידי מספר חברי פלמ"ח, והוא פועל עד היום במתכונת של שיתופיות. 
כבר בכניסה אליו מחכה למטיילים הפתעה מתוקה. "חוות השוקולד גליתא" מדגניה פתחה סניף ממש למרגלות הקיבוץ. בתוך המתחם יש בית קפה מקסים, שוקולד ופרלינים למכירה, וחדר פנימי בו ניתן לקחת חלק בסדנאות שוקולד מגוונות, שמתאימות למבוגרים ולילדים (החל מ-45 שקל לאדם). בניגוד להרבה מהמקומות באזור, המתחם פועל בכל ימות השבוע, כך שלא צריך לתאם מראש ביקור בבית הקפה. סדנאות מומלץ לתאם מראש, על אף שבשבתות מתקיימת סדנה בכל שעה עגולה. 

בשביל היין
חברי הקיבוץ מתפעלים את מלון צובה, מלון כפרי עם 64 חדרים משפחתיים גדולים ומשופצים, שממנו גם  ניתן לצאת למספר טיולים מקסימים באופן עצמאי או כחלק מהסיורים המודרכים המוצעים בחינם לאורחים. בין הסיורים: מסלולים אל עין צובה, אל עץ האלון המפורסם שגילו נאמד בכ-700 שנה, אל שרידי כנסיה צלבנית ובורות מים חצובים, מערת יוחנן המטביל ועוד. 
ממש מאחורי המבנה המרכזי של המלון, יוצא שביל עפר המוביל לכמה אתרים מעניינים ולתצפיות נהדרות על רכס ארץ בנימין. כשיורדים עם השביל, מומלץ להיות ערניים לסביבה, כי בשטח נמצאות לא מעט מערות חבויות, וביניהן מערת קבורה אחת גדולה יחסית שאליה אפשר להשתחל. בשטח הקטן יחסית של צובה, מצאו לא פחות מ-39 פתחי מערות שכאלו, והמערה המדוברת שימשה כקבר משפחתי של משפחת יהודים. בתוך המערה נמצאות שלוש "מיטות", ובקצה כל מיטה חמש ״כריות״ להנחת ראש המת. מתחת למיטות אותר חדר בו השתמשו לליקוט עצמות של הדורות הקודמים. המערה נתגלתה ב-1980, ובעת החפירה נמצאו בתוכה עצמות המתים וגם 200 צלחות. 
 

חביות יין ביקב צובה. צילום: מיטל שרעבי
 
אם תמשיכו הלאה עם השביל ימינה, תוכלו לראות לאחר המערה גם שרידים של מקווה עתיק ודפנות של מבנה מימי בית שני. אחרי כל אלו מחכה לכם במת הסלע (אליה יש ללכת בעקבות סימון השבילים הירוק), שהסיפור מאחוריה יחזיר אתכם לתקופת שאול המלך. אבל קודם כל, עצירה קצרה במאה ה-19, אז הגיע לארץ אדוארד רובינסון, אינטלקטואל אמריקאי, שרצה לבדוק את המציאות הגאוגרפית של סיפורי התנ"ך. בסיכום הסיור שלו בירושלים, כתב ספר על התגליות שלו, ובהם גם על צובה, שלדבריו הייתה המקום שבו נמשח שאול בן קיש למלך על ידי שמואל הנביא, כאשר יצא לחפש את אתונותיו. מבמת הסלע ניתן לעשות תצפית על הכפרים הסובבים וההרים המקיפים את צובה. 
טיול נוסף אליו ניתן לצאת מהקיבוץ, הוא אל הגתות העתיקות שנמצאו בסביבה. אחת מהן פעלה בתקופת המקרא, בשנת 700 לפני הספירה. הגת נמצאת מעבר לכביש של הקיבוץ, ממש מול יקב צובה, והיא השתמרה יפה מאוד. את קביעת התאריך לבנייתה היה אפשר לקבוע בזכות שרידים של טיח, אשר שימשו בבנייתה. 
הגת גם עושה חשק לטעום קצת יין , ועדיף יין מקומי. אז אם תעברו לצד השני של הכביש, ממש מאחורי "גליתא", נמצא מרכז המבקרים של יקב צובה. היקב הוקם בשנת 2005 והוא מייצר כ-55 אלף בקבוקים בשנה. יינן היקב הוא פול דאב, אגרונום במקצועו, שעלה לארץ מדרום אפריקה בשנת 1946. דאב, ממקימי היקב, השתתף בהקמת הכרמים הראשונים של הקיבוץ, וכיום הוא מציע כשבעה סוגיי יינות. אפשר לבקר במרכז המבקרים של הכרם בימים ראשון עד שישי, לעיתים גם בלי הצורך בתיאום מראש. אורחים של המלון וגם מטיילים מזדמנים, יכולים גם לתאם סיורים בגתות העתיקות ובכרמים הסובבים את היקב, ולקנח בטעימות יין וגבינה ביקב.
מה לאכול?
מלון צובה מפורסם בארוחות הבראנץ' שהוא מגיש בימי שישי, במזנון חופשי, אל מול הנוף הפסטורלי. התפריט כולל קישים ופשטידות, סלטים, לחמים וגבינות מקומיות (95 שקל למבוגר ו-70 שקל לילד). אם אתם יוצאים לסיור גתות באזור, ניתן לשלב את הבראנץ' כחלק מהדילים המוצעים.



מלון צובה. צילום: מיטל שרעבי 

 
אם אתם מחפשים לגוון את אפשרויות האכילה, תוכלו לצאת לנסיעה קצרה לכיוון ירושלים. בסמטת משיח ברוכוף, היוצאת מרחוב אגריפס, נמצאת מסעדת נגילה, מסעדה צמחונית-טבעונית המבוססת על התפריט הים-תיכוני. את המסעדה הקימה ומנהלת גילה פולדס. בתה חנה אמונה על המטבח והתפריט. בשל הסמיכות לשוק מחנה יהודה, הדגש הוא על מרכיבים טריים, אשר משתלבים נהדר במנות מעשה ידה של הבת. בעוד המסעדה תכף חוגגת שנה, המבנה בה היא ממוקמת קיים למעלה מ-120 שנה, והוא גם פונה אל חצר מקסימה, אשר מתמלאת בקולות ובשפות של העוברים ושבים. 
 
מי שחושש מהמונח צמחוני-טבעוני, חייב לדעת שהתפריט שונה מהשטאנץ הקבוע של חביתת חומוס וסלט עלים. יש כאן לא מעט הפתעות נעימות, כמו מוסקה אותנטית, המבורגר צמחוני, פסטות למיניהן, ומנה מעולה שנקראת "הטבחית הרעבה", והיא משלבת מקבץ סלטים אשר משתנים לפי החלטת השפית.
מיקום: הרי ירושלים.
אופי הטיול: קל, למשפחות ולזוגות. המסלולים כוללים ירידות מתונות. 
אורך הטיול: בין חצי יום ליום, עם אפשרות ללינה.
איך מגיעים: בכביש מספר 1, צאו במחלף הראל, פנו לכביש 395 וסעו עליו עד הקיבוץ.
פרטים נוספים: גליתא – טלפון לתיאום סדנה 02-5347650. לבראנץ', לסיור ולמלון: 02-5347090.