בין שתי הערים המרכזיות במדינה, ירושלים ותל אביב, נמצא לו חבל מודיעין. חבל ארץ מקסים שהמטיילים טרם הפנימו מספיק את הפוטנציאל הטמון בו. האזור כולו שופע יערות, שטחים חקלאיים ובעלי חיים, ולצד כל אלה מתפתחת בשנים האחרונות תעשיית תיירות. כמעט כל אטרקציה שתרצו יש שם. גם בימים החמים של הקיץ אפשר לדלג ביניהן בלי לבזבז זמן בנסיעות ארוכות. הכל נמצא מתחת לאף ובמרחקים קצרים, ממש עניין של דקות ספורות. 
 
אחת ההפתעות שיש לחבל מודיעין להציע היא חוות הזיתים “אלאדין" בכפר רות. זוהי חווה אקולוגית הנמצאת בלבו של כרם זיתים. את החווה הקימו רימון ארצי ועזאם נאצר, והיא מתפרשת על פני 18 דונם.
 
בין עצי הזית גדלים גם מינים שונים של צמחי תבלין ומרפא. לצדם תוכלו לראות טווסים, תרנגולים, ארנבים, ואם תהיו סבלניים אף תבחינו בעופר או שניים המדלגים בין העצים. 
 

בחווה מציעים פעילויות חווייתיות לכל המשפחה כמו ליקוט צמחים, האכלת בעלי החיים, הכנת עציצים, אפיית פיתות וטעימת שמן זית. הסיור שעורך רימון למבקרים אורך כשעה וחצי, והוא כולל הסברים על פעילות בית הבד ואיך מזהים צמחי תבלין. לומדים לעשות משרוקית מעשב לימון ולהכין זעתר ומקבלים הסברים על צמח הסטיביה. 
 
לאחר מכן יש הפסקת לימונדה. בהמשך מכינים הילדים שתילים של מרווה ולוקחים אותם הביתה, טוחנים גרעיני חיטה ואופים פיתה בטאבון. בין היתר לומדים המשתתפים איך עושים קומפוסט. בחלק מהפעילויות (תלוי בעונה) לומדים גם איך מכינים סבונים משמן זית וצנצנות זיתים. בסיום אפשר לרכוש שמן זית, ריבות עונתיות וזיתים.
 
מחיר לסיור: 25־35 שקל. פתוח לקהל בסופי שבוע ובחגים. בשאר הזמן - בתיאום מראש: 054־3141822.


תיירות וחינוך

לא רחוק מכפר רות הקים זוהר ברעם “כפר חשמונאי" (מושב שילת), המשמש אתר תיירות חינוכי הממחיש למבקרים את אורח החיים שהיה נהוג בארץ בתקופת המקרא. על האדמה שבה הילכו המכבים עומד היום שחזור של ארבעה כפרים מתקופות היסטוריות שונות. 
מלבד העבר אפשר להשקיף מהאתר גם על ההווה במבט מרתק על הרי ירושלים המערביים. זוהי נקודה נפלאה, רק 30 ק"מ מתל אביב מצד אחד ומירושלים מהצד השני. 
 
באתר אפשר לערוך סיור בין סדרת בתים מתקופת מלכי יהודה ומתקופת המכבים, ואפילו מהתקופה הניאוליתית. אפשר לעבור במבנה של חרש ברזל, בית כנסת, מוזיאון, בתי בד (הפעילים גם היום), גורן, גת עתיקה, מטבעה לייצור מטבעות ועוד. הסיורים באתר משלבים גם פעילות לילדים כמו הטבעת מטבעות, כתיבה בקולמוסים ומשחק בחץ וקשת.
 
מחיר כניסה: 30־50 שקל. משך הסיור: כשעתיים וחצי. בתיאום מראש: 054־4480463.

היסטוריה וטבע

ואם כבר חיבור למקורות, מומלץ גם לבקר בפארק נאות קדומים. הפארק עלה על הקרקע בשנת 1964 והוא משתרע על פני 2,500 דונם. הוא הוקם מתוך אמונה שהיסטוריה וטבע צריך ללמוד בשטח פתוח. במקום גן גדול עם צמחים מקראיים שוחזרו ונחפרו בו מתקנים חקלאיים ומבנים, והביאו אליו חיות (גם פה יש עופרים).


פארק נאות קדומים. צילום: מיטל שרעבי 
 
כיום יש בשמורה ארבעה מסלולים לטיול עצמאי. כל מסלול הוא תלוי נושא: סמלים ומשלים, סיור סביב המנורה, שבעת המינים ועוד. הסיורים הם רגליים וחלקם מונגשים. מכיוון ששטח הפארק גדול, יש אפשרות לשכור אופניים. במהלך החופש הגדול יש סיורים מודרכים למבוגרים (ימי שלישי) וסיורי משפחות (ימי חמישי). הסיורים הם בארבעה נושאים שונים: סיפורי אהבה מהמקורות, נשים מובילות בתנ"ך, התנ"ך על ספת הפסיכולוג (יחסים בתוך המשפחה), ומשמעות השבת ביהדות.
 
בסיורי המשפחות ממחישים לילדים את החיים בתקופה הקדומה באמצעות פעילויות כמו שאיבת מים מבאר, רעיית כבשים, ביקור במתקנים חקלאיים והכנת פיתות. במהלך הסיורים עוצרים בתחנות ובהן אפשר לתצפת על הפארק ולשתות תה קר ומרענן. 
 
מלבד צמחייה עשירה ושחזור מבנים עתיקים יש בפארק שש בריכות שלידן צמחי מים. ליד אחת הבריכות ניצבת גורן שבה עורכים למבקרים הדגמה איך קוצרים חיטה וכותשים את גרעיניה. 
 
מחיר לסיור: 45 שקל לאדם, 150 שקל למשפחה (בין שעתיים לשלוש). כניסה לפארק: 20־25 שקל לאדם. לפרטים: 08־9770777.

עצים וחיוך

לאחר שתמצו את סיפורי המקרא תוכלו לפרוק את האנרגיה שנותרה בסדנה של סבא מוטי במושב גינתון. את הסדנה, שבה אפשר להתנסות ביצירה ובעבודות נגרות, בנה סבא מוטי במו ידיו. מעטרות אותה העבודות הרבות שיצר במשך השנים. גם את הכלים שבהם משתמש מוטי הוא בונה בדרך כלל בעצמו. המוטו שלו הוא ״להוציא חיוך מעץ״. מהסדנה יוצא כל אחד עם יצירת אמנות מעשה ידיו, ומבקרים בה אנשים בכל הגילים.
 
מחיר: החל ב־55 שקל. בתיאום מראש: 050־6688680.

באגי וניווט רגלי


טומקאר. צילום: מיטל שרעבי 

אם אתם מעדיפים לפרוק את האנרגיה שלכם בדרך יותר אתגרית תוכלו לעצור ב"באגי בשטח" במושב בן שמן. מ"באגי בשטח" תוכלו לצאת לטיולי טומקארים באזורי יער בן שמן, חורבת רגב, מצפה השניים, בקעת הנזירים, מפגש הצירים ועוד. בהזמנה מראש תוכלו בחלק מהסיורים לתבל את הנסיעה בפעילויות נוספות כמו פענוח כתב חידה, ניווט רגלי, ואפילו ארוחת פויקה מענגת.
 
מחיר: 300 שקל לרכב לזוג לשעה, 500 שקל לשעתיים. אורך הסיורים (מודרכים): שעה עד שעתיים. 5־6 רכבים בסיור. 
בתיאום מראש: 050־8870090. 
מה אוכלים?
אומנם חבל מודיעין עשיר באטרקציות, אבל הוא לוקה בתחום הקולינרי. רוב המסעדות באזור לא פועלות בסופי שבוע, ועל כן מטיילים רבים מעדיפים להצטייד באוכל ביתי. למרות המחסור יש כמה מקומות מומלצים כמו Icaffe - בית קפה־מסעדה בכפר דניאל. 
 
את המקום הקימו שלומית ורן בן ארי לפני שבע שנים, מתוך אהבה לאוכל ולאנשים. הדגש במקום הוא על יצירת חוויית אוכל שונה - כל מרכיב במנה נוצר במיוחד במקום. 
 
יותר מכך, הם מכינים אוכל בריא. מתחשבים בכל ה"אילוצים" שיש לאנשים כמו רגישות לגלוטן וטבעונות. בבית הקפה אף לא מגישים משקאות ממותקים. 
מכיוון שאין תנועה רבה באזור במהלך השבוע, בית הקפה פתוח בשישי־שבת ומגיש ארוחות בוקר ובראנץ׳. בשבת יש גם תפריט איטלקי. 
 
כחלק מחוויית האכילה ומתוך אמונה בסביבה ובקהילה מקפידים רן ושלומית על מחזור אוכל ותרומה שלו לנזקקים. הם גם מציעים ספרים למכירה במחיר סמלי, והכסף מועבר לתרומה. 
 
מתחם הצורפים – כפר דניאל. עדיף להזמין מקום מראש: 08־9152448.

המיקום: חבל מודיעין
אופי הטיול: משלב הליכה
העונה המומלצת: כל השנה, עדיף לא בימים חמים מדי
דרגת קושי: קלה, מתאים למשפחות
משך הטיול: כחצי יום