אין ספק שהחופשה האולטימטיבית, בייחוד בימים שבהם החום כבד ואין דרך לברוח מהלחות, היא בחוף הים או סמוך לו. למזלנו יש לא מעט מקומות לאורך מישור החוף שבהם אפשר להתנתק מהעולם, אך למרות ריבוי החופים ברובם אי אפשר להתפנק ממש. מקסימום להקים אוהל ו"להתחפש", או למצוא איזה בונגלו שלא עבר שיפוץ כבר כמה עשורים. נדמה שהשלמנו עם זה שלעולם לא נהיה תאילנד, והנמכנו ציפיות.




חוף הים. צילום: מיטל שרעבי


עם ציפיות נמוכות נסעתי למלון בוטיק חוף נחשולים שבחוף דור. לשמחתי, טעיתי. גיליתי שגם בישראל 2015 אפשר להיות מופתעים לטובה. המלון, שבבעלות קיבוץ נחשולים, שוכן סמוך לחוף הים וכולל שני מבנים בני שתי קומות. הסוויטות שבקומה התחתונה של כל מבנה מתאימות לזוגות והן כוללות בריכות פרטיות. הסוויטות בקומה העליונה גדולות יותר ומתאימות גם למשפחות.



המלון בולט בנוף הקיבוצי. תכננו אותו האדריכלים יהודה ויואל פייגין, שברזומה שלהם גם מלונות כמו וולדורף אסטוריה בירושלים ובראשית מצפה רמון. הסוויטות שעיצב ניר גלעד מתכתבות בטבעיות עם חוף הים ממול והן מאובזרות בצורה מושלמת בכל הפסיליטיז החדשניים.




פעילות קיאקים בחוף. צילום: מיטל שרעבי


סמוך למלון הבוטיק נמצא גם מלון נחשולים הוותיק, הבנוי על יחידות אירוח. הייחודיות של המלון החדש מקורה בחיבור של לינה ברמה גבוהה ונופש על שפת הים. אל הפלוס הזה מתחברים עוד כמה יתרונות כמו שמורות טבע, מוזיאון, אטרקציות ימיות ואתר ארכיאולוגי.



חוף דור־נחשולים נמצא בשטחה של לגונה טבעית, היוצרת הגנה מהרוחות. על כן הוא המקום המושלם לקיים ספורט ימי. בשנים האחרונות מפעיל שם מועדון הצלילה “רוח צפונית" פעילות של ספארי קיאקים, סאפ, צלילה ושנורקלים. הפעילות של ספארי הקיאקים מתאימה למבוגרים ולילדים מגיל 10. היא ייחודית לאזור וכוללת חתירה מודרכת על קיאק עד לשמורת האיים בדור. אם הרוחות מאפשרות, גם עד שמורת הטבע הבונים.




נוף מהבריכה. צילום: מיטל שרעבי


תוך כדי יש כמה עצירות, שבהן ניתן הסבר על האזור בהיבטים של גיאוגרפיה וארכיאולוגיה. מי שלא חושש להירטב יכול גם לשנרקל לספינה טבועה בסמוך לחוף הבונים.


משך הסיור: כשעה וחצי. מחיר: 250־350 שקל. הנחה ניתנת לאורחי המלון.



העיר העתיקה

חובבי הארכיאולוגיה ומי שלא חושש מהליכה קצרה בשמש הקופחת יכולים לטפס לעתיקות תל דור. העתיקות נמצאות במרחק הליכה קצר מאוד מהחוף, אך נדרש טיפוס מתון וקצר יחסית. התל, ששרידיו השתמרו עד היום, מזוהה עם דור המקראית, עיר שהייתה צומת דרכים חשוב ושימשה נמל מרכזי לעוברים ממזרח וממערב.



דור נוסדה כבר בתקופת הברונזה. המקום האסטרטגי שלה תרם לשגשוגה הכלכלי והתרבותי. אפשר לסייר בתל דור באופן עצמאי אך מי שמעוניין בחברה ישמח לדעת שבכל שבת בבוקר מתקיים סיור לאורחי המלון בהדרכתו של ההיסטוריון והארכיאולוג קורט רווה - אדם שללא כל ספק יכול להעשיר את החוויה.


גם אם אתם יוצאים לסיור מודרך וגם אם לא, תוכלו להמשיך משם אל נקודת תצפית עוצרת נשימה, שממנה אפשר לראות את המערה הכחולה. כדאי לראות גם את נקבות המים הסמוכות ולהשקיף אל שרשרת האיים המקסימה שלרגלי התל.



תוך כדי תצפית תוכלו לדמיין את הספינות שעברו פה לפני כ־5,000 שנה - שרידיהן של אחדות מהן שקועים עדיין במים התכולים. בין החפירות שנעשו בתל נמצאו עדויות להתיישבות של אנשים כבר משנת 1,100 לפנה"ס. בחלק מהחפירות אף נמצאו שכבות על גבי שכבות של התיישבות מתקופות הברונזה, הברזל והרומית, מה שמתאים להשערות על מרכזיותה של העיר לאורך ההיסטוריה.



חלק מהממצאים שנמצאו בחפירות במשך השנים מוצגים כעת במוזיאון המזגגה, גם הוא ליד המלון. זהו מוזיאון מרתק לארכיאולוגיה ימית וסביבתית. את האדמה שעליה נמצא כיום מבנה המוזיאון רכש בשנת 1891 הברון רוטשילד, ששאף להקים שם מפעל לייצור בקבוקים. רוטשילד מימש את החלום שלו אך רק לתקופה קצרה - המפעל שהקים פעל כשנתיים ונסגר בשל עלויות ייצור גבוהות, מחלת מלריה שפקדה את תושבי האזור שעבדו במפעל ואילוצים נוספים שהוא לא היה יכול לצפות מראש. לאחר שהמפעל נסגר עמד המבנה בין שתי הקומות מיותם שנים רבות, עד שבשנת 1980 החלו החפירות הארכיאולוגיות בחוף דור והוחלט לאחסן בו את הממצאים.



במוזיאון מוצגים ממצאים אותנטיים שנמצאו בשטח. יש במקום אוסף נדיר של עוגנים מכמה תקופות היסטוריות, כדי חרס וחלקי ספינות. בין ההיתר מוצגת טבעת של חרפושית מצרית עתיקה, המעשירה את האוסף האותנטי. 




מוזיאון המזגגה. צילום: מיטל שרעבי


מלבד זאת ישנו חדר שלם המוקדש לברון רוטשילד ולמפעל שפעל במבנה, חדר המוקדש לזכוכית עתיקה עם בקבוקי דמעות, כלי זכוכית ורצפת פסיפס מתל דור, וחדר שבו מוצגות תערוכות אמנות של אמני זכוכית. 



נוסף לאלה מוצגים במזגגה כלי נשק משנת 1799 - תקופה שבה נפוליאון עבר כאן - שנזרקו למים וננטשו שם. חלק מהמוזיאון מוקדש לנצרות ומציג עדויות לבריכות מים לטבילה ולהיטהרות ולכנסייה שפעלה בתל דור.



זמן אידיאלי לבלות במוזיאון הוא כשעה. כבר בכניסה ניתן הסבר קצר ומשחק מנחה שיעזור לכם להתמצא במבוך החדרים במקום.


המוזיאון פועל בכל יום למעט שבת, בשעות 9:00־14:00.


בשבת יש לתאם מראש. מחיר כניסה: 12־20 שקל.




פסיפס מתל דור. צילום: מיטל שרעבי


מקום: חוף דור־נחשולים

אופי טיול: לכל המשפחה. משלב ארכיאולוגיה וספורט ימי.


דרגת קושי: קל.


משך הטיול: משלב לינה.


איך מגיעים: מצומת פורדיס לכיוון צפון. פונים שמאלה לקיבוץ נחשולים ומושב דור. ממשיכים ישר כשני קילומטר, חוצים מסילת רכבת ונכנסים בשער המפנה למלון. 




חוף הים. צילום: מיטל שרעבי