בלב השרון צומח לפלא גן עצים מיוחד במינו, שאין שני לו בישראל.



הגן, המשתרע על פני 130 דונם, נוסד בשנות ה־50 של המאה ה־20 בידי אנשי המחלקה לחקר היער של משרד החקלאות. זה היה הארבורטום - גן אקלום העצים של ישראל. ואכן, יערני משרד החקלאות עשו את עבודתם נאמנה. הם אספו כ־700 מינים של עצים מרחבי העולם כולו ושתלו אותם בגן בהתאם לאזורים הגיאוגרפיים שמהם נאספו. למקום העניקו את השם ההולם ״אילנות״.

בשנת 1986 נסגרה המחלקה לחקר היער והפעילות באילנות נפסקה. המקום ננטש. חלק מהעצים מתו משום שלא התאימו לתנאי האקלים והקרקע שבמקום. אחרים התנוונו מחוסר טיפול. השטח התמלא בעשבייה והגן הנהדר הלך ונשכח.

קק״ל משקמת את הגן בשנת 2013 קיבלה על עצמה קק״ל להציל את הארבורטום ולשקמו. פעולות השיקום כללו מיפוי מדוקדק של הגן והעצים שבו, טיפול בעצים הקיימים, נטיעה של מיני עצים נוספים ופריסת מערכת השקיה ממוחשבת.

למרגלות כל מין עץ בגן מוצב שלט המציג את תעודת הזהות שלו. בשלט משולב קוד שאפשר לסרוק באמצעות טלפון נייד חכם וכך לזכות במידע מעניין נוסף.
 
קק״ל סללה בגן כ־2.5 ק״מ של שבילים. בתרומת הפדרציה היהודית של מחוז מידלסקס, ניו ג׳רזי, הפך הגן נגיש לאנשים בעלי מגבלות גופניות. שבילי הגן סלולים ברמה גבוהה ומאפשרים תנועה נוחה לעגלות נכים ולעגלות ילדים. בצדי השבילים מוצבים ספסלים, המעניקים הזדמנויות להתרגעות תוך כדי צפייה בעצים.
 
סמוך לרחבת החניה, המתאימה לחניית אוטובוסים, מוצבים שולחנות פיקניק נגישים ועמדת ״מסבירן״, המעניקה הסבר קולי קצר על הארבורטום. במרכז המבקרים יש שירותים נגישים. גם ילדים ימצאו עניין רב בסיור בגן. הם יוכלו להתוודע אל מיני העצים במשחק הרפתקה אינטראקטיבי, המשלב בעצי הגן ״כתב חידה״ שניתן לפתרון באמצעות מכשירי טלפון חכמים.
 
בדפדפת שהפיקה קק״ל ומוגשת ללא תשלום לבאי הגן תוכלו לתכנן את טיולכם. בדפדפת מסומנים כמה מהצמחים הבולטים של הגן.
 
כמה עצים אקזוטיים
 
סיור בגן העצים באילנות הוא חוויה לאוהבי טבע, מקום נפלא לעריכת היכרות עם עצים זרים, מוזרים ומופלאים, בעלי מראה אקזוטי מרתק. אחד מהם הוא פיקוס מגובב, המזכיר במראהו את קרובת משפחתו - השקמה. התואר ״מגובב״ ניתן לו על שום פירותיו המגובבים בצפיפות וצמודים היישר אל הענפים הראשיים ואף אל גזע העץ.
 
אל תחמיצו את הקבוצה המרשימה של עצי אורן הצנובר, הניכרים בצבע האדום של גזעיהם. אורן הצנובר הוא העץ שממנו מפיקים את הצנוברים (״פיניונס״) הטעימים. העץ צומח בר במערב הים התיכון, אך נראה כי כבר בתקופה הרומאית נטעו אותו במחוזות האימפריה הקדומה, כדי ליהנות מהטעם המשובח של זרעיו. קק״ל נטעה את אורן הצנובר ביערות רבים ביהודה, בכרמל ובגליל.
 
עץ מרשים במיוחד הוא שיטה צהובת גזע, הניכרת בגזעיה ובענפיה הצהובים. קוציו הענקיים של מין שיטה זה מגיעים לאורך של כ־5 ס״מ. עץ מיוחד אחר הוא ״עץ השערות״. זהו הכינוי שהדביקו המטיילים לאלוקזוארינה סיבית, שגזעו מכוסה ״פרווה״ חומה המתפצלת לרצועות אורך דקות בדמות שערות. אי אפשר שלא להתפעל ממראה העץ המיוחד.
 
בחלקת אוסטרליה תוכלו להתוודע אל מינים רבים של אקליפטוסים. המרשים שבהם הוא אקליפטוס גדול־פרי, המזכיר במראהו שיח. הצמח הזה צומח בר באזורים הצחיחים למחצה של מערב אוסטרליה. העלים הבשרניים, דמויי החץ, מכוסים כסות עבה של שערות, המעניקה להם צבע אפור. עיקר יופיו של הצמח הוא בפרח הענק והאדום שלו, הגדול ביותר מבין מיני האקליפטוס. הפרח מצמיח אין ספור אבקנים אדומים שבקצותיהם מנצנצים גרגרי אבקה צהובים. הפריחה מתחילה באמצע אוקטובר ונמשכת עד אמצע החורף.
 
הילדים המבקרים ביער אילנות ייהנו ממבוך צמחי הבנוי מעגלים־מעגלים משני מיני צמחים. מול המבוך נמצא ״מעגל הקזוארינות״- פינה יפה להתייחדות, או להתכנסות של קבוצות. עצי קזוארינות גבוהים יוצרים כאן מעגל בקוטר של כשמונה מטרים והשהייה ביניהם משרה אווירה מיוחדת.
 
נסיים את טיולנו בפארק בהיכרות עם שניים מהסלבריטאים המפורסמים שלו - שני עצי אלון השעם. העץ צומח בר בחצי האי האיברי ובדרום צרפת. שימו לב לקליפה המפוארת של העץ. זהו המקור לפקקי השעם שבהם פוקקים בקבוקי יין.

איך מגיעים?

יער אילנות שוכן בצדו המזרחי של כביש תל אביב־חיפה "הישן" (כביש 4), בין צומת דרור לצומת השרון (צומת בית ליד). הנוסעים בכביש הן מדרום והן מצפון יכולים להיכנס לגן.