גם אם נראה לכם שעברתם את בהלת החגים, אל תשכחו שיש עוד חצי שבוע לפנינו. חציו השני של חול המועד סוכות מזמין אותנו להמשיך במסורת הטיולים במגוון אירועים ואתרים המקיימים פעילות ייחודית לחג. זה הזמן להכניס את הבטן ולהוריד את כל הקילוגרמים שאספנו במהלך ארוחות החג, והדרך הכי טובה לעשות זאת היא בהתרוצצות אחרי הקטנטנים ברחבי הטבע.



מכיוון שעדיין חם בחוץ, זו הזדמנות נפלאה לנצל את הזמן הפנוי כדי לבצע גיחה נוספת ולהשתכשך במעיינות ובנחלים. אם אתם מעדיפים פעילות קצת יותר מאורגנת, הנה כמה המלצות לאירועים שיתקיימו ברחבי הארץ במהלך החג.

כמו ציפור


אילת היא אחת הנקודות המרכזיות עבור חובבי הצפרות. הסיבה לכך היא שהאזור הוא גשר יבשתי, שבו נפגשות אירופה, אסיה ואפריקה. הציפורים העוזבות את ארצות הצפון הקרות עוצרות בו רגע לפני שהן מגיעות אל המדבריות הגדולים שבהם קשה למצוא מזון.
 
בשל כך פארק הצפרות (הצמוד למעבר הגבול לירדן על שם יצחק רבין) הפך בשנים האחרונות למוקד חשוב עבור צפרים מכל העולם. בחול המועד סוכות תתקיים שם פעילות ייחודית, שבמהלכה תזכו לפגוש את הציפורים הנודדות ולהכיר את החוקרים המנסים ללמוד את מסלולן ולסייע להן. 
 
בהפנינג הצפרות בן היומיים תתקיים תצפית צפרות מודרכת בשטח הפארק וכן יתקיימו "סיורים ורודים" אל בריכות הפלמינגו. במקום תהיה פינת יצירה לכל המשפחה.
 
מתי: 2.10־3 בין השעות 9:00־14:00.
מחיר: כניסה ופעילות ללא תשלום.
 
עם עטלפים

החברה להגנת הטבע יוצאת במסע בעקבות אחד היונקים המרתקים, העטלף. אומנם הוא חי בסמוך אלינו, אך אנחנו עדיין לא יודעים עליו כל כך הרבה. כדי שהציבור יכיר את השכן השקט הפועל בשעות הלילה, מרכז היונקים של החברה להגנת הטבע יוצא לסיור בעקבות העטלף. במהלך הסיור מבטיחים לנפץ לציבור כל דעה קדומה שיש על החיה המסתורית. 
 
את הסיור תפתח הרצאה לכל המשפחה, ואחריה תצאו לחיפוש אחר הקולות והמראות של העטלפים בהדרכת שמוליק ידוב.

מתי: שבת, 3.10, מגן מאיר בתל אביב.
מחיר: 46־67 שקל. לפרטים: 6388688־03.

תחת התפן

המוזיאון הפתוח בגן התעשייה בתפן מזמין משפחות עם ילדים לבלות את החג בסוכה המיוחדת שלו. במהלך חול המועד יתקיימו במקום מפגשי סיפור בסוכה, תערוכות, הפעלות ועוד.


פעילויות בפארק התעשייה בתפן. צילום: המוזיאון הפתוח בתפן

במקום יתקיימו סדנאות יצירה בהשראת התערוכה של ורדה יתום "הכי רחוק מתל אביב", המוצגת בגלריה לאמנות.
בשבת (3.10) בשעה 11:00 תועלה במוזיאון הצגת הילדים "שבת הזהב" של תיאטרון אורנה פורת. ההצגה מספרת על יוסף הצנוע, שעובד קשה אך תמיד שמח לעזור לאחרים, בניגוד לשכן שלו שהוא עשיר וקמצן. ההצגה חושפת את הרווח שבנתינה לאחר ובעזרה לזולת, ומלמדת על צניעות.
ואם אתם מטיילים עם ילדים קטנים, תוכלו להנעים עמם את הזמן ב"בייבי תפן" - מתחם משחקים לקטנטנים. 
מתי: חול המועד (עד 3.10) בין השעות 10:00־15:00.
מחיר כניסה (מגיל 3): 35 שקל.

סודות השמורה 

זהו זמן נפלא לבקר גם בשמורת הטבע עינות צוקים (עין פשחה), לערוך סיור מודרך בשמורה החבויה, המסתתרת לה בין הצמחייה והמעיינות.
בשמורה מזמינים את הציבור להכיר את עולמן של הנמלה האורגת וברקנית האשל, המצליחות לחיות בשלווה בשמורת הטבע הנמוכה ביותר בעולם, לאורך ים המלח.
 
הסיורים המודרכים יצאו בכל שעה עגולה לאורך כל חול המועד. הסיור הראשון בכל יום (9:00) יצא למסלול הארוך אל הבריכות החדשות שנפתחו. הסיורים הבאים יצאו למסלול המקוצר, לכן מומלץ להקדים.
מתי: עד יום שני (5.10) בין השעות 9:00־15:00.
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

על הטאבון

בגינת אוכל משק הלברכט, שבמושב ביתן אהרון בעמק חפר, מתכננים פעילויות רבות לכל המשפחה ומבקשים לקרב את הילדים לטבע. בין ערוגות הירק ובוסתני הפרי הוקמו מתחם אירועים מקסים ולצדו מרחב מושלם לחובבי פיקניקים ולמבקשים פינה שקטה. בגינה תפעל חנות לממכר תוצרת מקומית.
ביום שני (5.10) יתקיימו סיורים בגינת הירק. הם יכללו קטיף, שתילה וזריעה, הכנת דחלילים, סחיטת מיצים טבעיים והכנת פיתות בטאבון. ביום שלישי (6.10) תתקיים סדנת ילדים מבשלים ברנץ'.
 
מתי: שעות הפתיחה בגינה הן בין 9:00־18:00. סדנת ילדים מבשלים תתקיים בין השעות 9:00־12:00.
מחיר: אין תשלום עבור הכניסה לגינה. תשלום ייגבה עבור פעילות הילדים. סדנת ילדים מבשלים: 150 שקל למשתתף. לפרטים: 2000635־054.

 זית גלילי

בית בד גלילי בבית לחם הגלילית מזמין את המטיילים לפתוח את עונת המסיק ואת השנה החדשה בפסטיבל שכולו זיתים. במהלך חול המועד, ובכל עונת המסיק למעשה, יוכלו המבקרים לטעום ממקור ראשון את השמנים החדשים שבית הבד מפיק ולשמוע הסבר על תהליך הייצור בשיטה אקולוגית ייחודית.
הביקור בבית הבד חופשי וללא עלות. במהלך העונה יצאו מבית הבד סיורים מודרכים (בתשלום) בכרם הזיתים האורגני. הם יכללו מסיק והכנת צנצנות זיתים. 


מסיק זיתים. צילום: מיטל גלילי
מתי: שבת וחג בין השעות 10:00־17:00.
מחיר לסיור מסיק: 30 שקל לאדם. לפרטים: 6899779־04.

משחקי ילדות

זוכרים את משחקי הילדות הוותיקים והנוסטלגיים שאט־אט הוחלפו במשחקי מחשב ובאפליקציות בסמרטפונים? מתברר שגם בפארק הנופש חמת גדר זוכרים, ושם אפילו החליטו "להוציא אותם מהבוידעם" לטובת פסטיבל "משחקים של פעם" המתקיים בימים אלה.
 
לרגל הפסטיבל הוקמו מתחמי משחקים של קלאס, חמש אבנים, דמקה, איקס־עיגול ועוד, שבהם ההורים יוכלו להתרפק על העבר ולהסביר לילדיהם את הכללים.
 
סיור "עבר־הווה" מודרך, שיכלול צפייה באתר המרחצאות שהוקם לפני 2,000 שנה, יתקיים בבית הכנסת העתיק, באמפיתיאטרון רומי, בפארק דייג, במופעי האכלת תנינים, במיני פארק מים ובשאר האטרקציות הפזורות במקום.
מתי: כל יום בין השעות 8:30־22:00. בערב שמחת תורה (5.10) הפארק ייפתח בין השעות 8:30־17:00.
מחיר: ילד עד גובה מטר חינם. 100 שקל לאדם. כל הפעילויות כלולות במחיר הכניסה.

יין ומדבר

בחול המועד סוכות יארח היקב המדברי רמת נגב את חובבי היין ומשפחותיהם לטעימות והיכרות עם הגפנים ועם הנופים המדבריים. היקב נמצא במושב קדש ברנע, בגבול מצרים, ודרכו אפשר להכיר את סיפורה של ההתיישבות באזור. 


יקב רמות הנגב. צילום: מיטל שרעבי
תוכלו גם לצאת לטיול ביישובי הסביבה: עזוז, כמהין, באר מילכה וניצנה, ולסייר במערת ניצנה, בדיונות החול ובערים הנבטיות תל ניצנה ושבטה.
בחול המועד סוכות צה"ל מאפשר טיולי שטח וג'יפים בשטחי אימונים, הזדמנות נפלאה להיכנס פנימה אל תוך המדבר.
מתי: היקב כשר ואינו פתוח בשבת.
מחיר: סיור וטעימות יין בתיאום מראש בטלפון 6555849־08.