לאילו ערים מסביב לעולם יש את המוניטין הטוב ביותר? למה הכוונה ולמה זה חשוב? מכון המוניטין (RI), חברת יעוץ עולמית שבסיסה בבוסטון, פרסם בפעם החמישית את רשימת 100 הערים בעלות המוניטין הטוב ביותר. הן דורגו בשלוש קטגוריות: כלכלה מתקדמת, סביבה מושכת וממשלה יעילה. לפי מנהל המכון, פרננדו פראדו, הרשימה מראה היכן אנשים וחברות הכי רוצים לבקר, לבצע עסקים ולהשקיע.

בראש הרשימה השנה נמצאות הערים האוסטרליות סידני ומלבורן, כאשר אחריהן ניצבות שטוקהולם, וינה, ונקובר וברצלונה. בתחתית הרשימה נמצאות בוגוטה, ניירובי, מוסקבה, טהרן ובגדד. פראדו מסביר כי RI בוחר את 100 הערים שהוא מעריך כי הן הכי ידועות לאנשי עסקים ונוסעים בינלאומיים, כולל תיירים. מחוץ לרשימה נותרות כמה ערים גדולות כמו לאגוס וגואנגג'ואו, לטובת ערים אירופאיות קטנות יותר כמו קופנהגן ואוסלו. הרשימה גם לא כוללת כמה ערים שבוודאי ידורגו בתחתית, כמו חאלב ודמשק בסוריה.
האם ערים ישראליות הצליחו להיכנס לרשימה? התשובה היא כן, אבל בניגוד לתדמית התיירותית שמושכת תיירים מכל העולם לירושלים ולאטרקטיביות של תל אביב כמרכז הייטק עולמי, זה לא ממש עזר לשתי הערים. ירושלים עקפה את עיר החוף ונכנסה למקום ה-64 ברשימה, ואילו תל אביב מדורגת במקום ה-92 בלבד.

מכון המוניטין, שקיים כבר 18 שנה, מתייעץ עם שלטונות ערים ומדינות שמנסים לקדם את התדמית הבינלאומית שלהם, כמו פרויקט המותג הספרדי של הממשלה הספרדית, ו-Pronperu של הממשלה הפרואנית. למכון יש יותר ממאה לקוחות, כולל תאגידים כמו איירבוס, נובו נורדיסק, פירלי, פפסיקו, הרשי, בואינג ורנו. הדירוג הוא דרך לדחוף את חוות הדעת של המכון בעיני הלקוחות שלו ובעיני לקוחות פוטנציאליים, וגם כדי להראות כיצד המוניטין של ערים נאמד ברמה עולמית.
המכון אסף את המידע מסקר אינטרנטי שכלל 19 אלף איש ממדינות ה-G8. הוא הריץ את הסקר ברבעון הראשון של השנה, וההוראה למשיבים הייתה לענות על שאלות לגבי ערים שהם מכירים בלבד. בסופו של דבר, כ-200-300 אנשים דירגו כל אחת ממאה הערים. 
בין שלוש הקטגוריות הרחבות של כלכלה, סביבה וממשל, היו 13 תכונות. השתיים החשובות ביותר לפי פראדו, היו האם העיר נחשבת ליפה, והאם היא נראית מקום בטוח עבור מבקרים ותושבים.
לגבי הכלכלה, RI שאל האם המשיבים חושבים כי העיר מייצרת מערך מגוון של מוצרים ושירותים ייחודיים, האם היא משמשת בית למשרדי המטה של חברות מובילות, והאם היא מתקדמת טכנולוגית, יציבה פיננסית, בעלת פוטנציאל לצמיחה ובאופן כללי - האם הסביבה שלה מעודדת עשיית עסקים.
באשר לסביבה, בנוסף ליופי, השאלון שאל על חוויות כמו אוכל, ספורט, ארכיטקטורה ובידור, והאם אנשים ידועים כמו אמנים, מדענים, ממציאים ואתלטים - חיים שם.
בקטגוריית הממשל, בנוסף לביטחון, RI שאל על המבנה של מוסדות פוליטיים וחוקתיים, האם הם נתמכים על ידי "מדיניות סביבתית, כלכלית וחברתית מתקדמת", האם תשתיות התחבורה והתקשורת עבדו, והאם העיר "מנוהלת על ידי מנהיגים מכובדים".
מדוע סידני ומלבורן נמצאות בראש הרשימה? פראדו מסביר כי רוב האנשים שהשתתפו בסקר לא ביקרו באוסטרליה מעולם, אבל למרות זאת יש להם רושם חיובי על המדינה כמקום בטוח, נקי ומתקדם. כאשר מילאו את השאלון, הם בוודאי חשבו על גלויות יפות של בית האופרה של סידני. אם הם הכירו את מלבורן, העיר השנייה בדירוג, הם היו מודעים לכך שהממשלה האוסטרלית השקיעה רבות בתשתיות ובמוסדות החינוכיים שלה. למלבורן יש את מספר האוניברסיטאות הגדול במדינה, כולל אוניברסיטת מלבורן, שנמצאת במקום טוב בדירוג האוניברסיטאות העולמי.
סרטים וכיסוי תקשורתי משפיעים על מוניטין העיר גם כן, אומר פראדו. לדוגמא, סרטו מ-2010 של וודי אלן, "ויקי כריסטינה ברצלונה", העלה את התדמית החיובית של ברצלונה בעולם. העיר מדורגת במקום ה-6 השנה.
עיר אחת שלא הייתה בעשירייה הפותחת נכנסה למקום ה-7 השנה: אדינבורו. פראדו מסביר כי העובדה שהעיר הקפיצה את השדרוגים העירוניים שלה ב-26% בשנה שעברה, עזרה לה להתמקם גבוה בדירוג השנה.
ההפתעה השלילית של הדירוג מגיעה מכיוון פריז. היא נחשבת לאחת מהערים האהובות והרומנטיות בעולם, אך מדורגת במקום ה-16 בלבד, ירידה של מקום אחד מהשנה שעברה. למרות שהיא אחת מהערים המוכרות בעולם, והיא רק שנייה לרומא לפי הדירוג של הסביבה המושכת ביותר, הצרפתים נתפסים כלא ממש חברותיים בהשוואה לאנשים במדינות אחרות, אומר פראדו.
סן פרנסיסקו הביסה את ניו יורק כעיר האמריקאית המדורגת במקום הגבוה ביותר ברשימה השנה, כאשר היא נמצאת במקום ה-22. ניו יורק היא רק במקום ה-29. מלבד התדמית היפה, הנקייה הוהבטוחה יחסית שלה, סן פרנסיסקו נחשבת לחזית של הפיתוחים הטכנולוגיים החדשים ויש בה אמנים ומדענים רבים. ניו יורק נפגעה מהמוניטין שלה כמסוכנת ואלימה, והיא מוצגת כך בסרטים רבים.
תחתית הרשימה אינה מפתיעה, לאור המלחמה המתמשכת בעירק והתפיסה שאיראן קרובה אליה והיא מקום שמייצג דיכוי. אבל, מוסקבה ירדה מהמקום ה-93 של השנה שעברה, למקום הפחות נעים בהרבה של השנה - 97. הסיבה לכך, לפי פראדו, היא האגרסיביות באוקראינה, סיפוח האי קרים והמוניטין ההולך וצונח של פוטין ברחבי העולם.