פסגות הרי האלפים כבר התכסו בשלג בשלהי חודש אוקטובר ועל קרחון הינטרטוקס שבאוסטריה, שם השתעשענו בשלג בחודשי הקיץ, מגיע גובהו עוד לפני תחילתה של עונת הגלישה ל־110 סנטימטרים. אולם על מדרונות הגלישה - כך גילו המקדימים לצאת לאתרי הסקי - כמות השלג עדיין מאכזבת. הללו צפויים לשוב לשם בהמשך העונה, וכדי לעודדם נספר שתחזיות מזג האוויר לחורף 2015־2016 באירופה צופות סערות שלג אחדות, שוודאי יותירו אחריהן סנטימטרים ואף מטרים של שלג על משטחי הגלישה.


אתר סקי באוסטריה
 
"התדירות הגבוהה של הסערות שיעברו במרכז אירופה תגרום לכמויות שלג גבוהות מן הרגיל בהרי האלפים ולעונה טובה לגולשים”, צפה המטאורולוג הראשי של אתר AccuWeather.
 
כמובן שתנאי השלג הם גורם מכריע בהחלטה לאן ומתי לצאת לחופשת הסקי, אבל לצד השלג רצוי שמזג האוויר יאפשר את הגלישה. אך דווקא מרכיב זה אינו בשליטת הגולשים, וכל שאפשר לעשות הוא להחזיק אצבעות או להתפלל שדווקא בשבוע שלכם במרחבים הלבנים מזג האוויר יאיר פנים. בהיבטים רבים, השנה הנוכחית אינה שונה מקודמתה. אומנם איראן כבר אינה האיום העיקרי וכבר נמצא לה תחליף טרי, אך היעדר התקווה למוצא מדיני וניצני קשיים כלכליים של חלקים גדולים מן הציבור היו כאן כבר בשנה שעברה.
 

מתקפת הטרור על אירופה תשאיר לא מעטים בבתיהם, אך ללא קשר לכך, ענף התיירות הנכנסת של ישראל סובל באופן נפרד בעקבות גל הסכינאות הנוכחי. אבל ביחס לתיירות היוצאת לא צפוי שינוי לרעה (ייתכן שהמחירים ירדו) וגם חובבי הסקי לא יוותרו על החוויה הלבנה. עונת הסקי של הישראלים יכולה להתחיל השנה מוקדם מן הרגיל וזאת בזכות החנוכה, המגיע בשבוע השני של דצמבר. אצל האירופים מתחילה העונה בדרך כלל בשבוע האחרון של דצמבר, בחג המולד. כל עם והחגים שלו.
 
מצרפת ועד בולגריה

אל הוותיקים, שכבר ניסו ונכבשו, מצטרפים מדי שנה בשנה עוד ועוד גולשים. ובכל זאת, מדי שנה בשנה מדברים בענף התיירות על מספרים דומים, על כ־35 אלף עד 40 אלף איש ואישה, ילד וילדה, שיצאו השנה למדרונות הסקי. חברות התיירות הישראליות המתמחות בסקי העלו כבר לאתריהן את הצעותיהן לעונה הקרובה וכמעט אצל כולן הן כוללות אפשרות להדרכה בעברית. אולם, כנראה ששלג אין בו די וניצני האופנה ששטפה את מסעות ספינות הקרוז הגיעו גם לענף הסקי: כבר עתה מתפרסמת הצעה לחופשת סקי בסוף חודש מרץ המלווה במיטב הזמרים.
 
גולשים לא מעטים נוהגים לחזור לאותו אתר מדי עונה, אחרים אוהבים לגוון. אולם הטירונים וגם אלה שכבר חוו עונה או שתיים עדיין תוהים טרם ההזמנה - לאן הפעם? התשובה תלויה במרכיבים רבים, חשובים יותר וחשובים פחות. נדמה לנו שלמחיר יש תפקיד מכריע בהחלטה (לפחות עבור מרביתנו). גם תנאי הגלישה (האם האתר מאיר פנים למתחילים, כמות המסלולים ואופיים, מספר המעליות) יקבלו משקל רב. עבור טיילים לא מעטים גם אופיו של האתר קובע (כפר מקסים או “בית חרושת”, האם הוא פופולרי בקרב המקומיים או גדוש בתיירים) וגם אפשרויות הפעילות אחרי הסקי - Apres Ski בלשונם – נלקחת בחשבון. שיקולים נוספים להתחשב בהם כוללים את ההיצע באתר הסקי: האם יש מועדוני בריאות, כמות המסעדות ומהי איכותן, הימצאם של חנויות, מתקני החלקה על הקרח ואפשרויות טיולים בסביבה.
 
לצרפת שמורה זכות הראשונים בקרב הגולשים מישראל בזכות מועדון הים התיכון, שהיה חלוץ בתחום ההיצע של הסקי להמונים. אבל מאז חלפו שנים וגולשים רבים מעדיפים את מדינות האלפים האחרות, אם מדובר באלה עם מסורת סקי רבת שנים כאוסטריה ושווייץ (יותר מהצרפתית) ואם זאת איטליה התוססת שהצטרפה מאוחר יותר למרוצי הסלאלום. ברשימת ההיצע האירופית אפשר למצוא גם אתרים באנדורה וגם כאלה במדינות מזרח ומרכז אירופה – באנסקו שבבולגריה מככב בהם - שיתרונם הוא במחיר הנוח שהם מציעים. זה לא מכבר שבנו מאוקראינה ושם המליצו לנו על אתר הסקי Bukovel שבהרי הקרפטים, בדרום־מערב המדינה, כ־100 קילומטרים מהעיר Ivano-Frankivsk. לדברי אנשי התיירות המקומיים, מדובר באתר שנבנה במיוחד עבור גולשי הסקי עם כל ההיצע הקיים במערב אירופה אבל עם מחירים מזרח אירופיים. עונת הסקי באוקראינה מתחילה בשלהי נובמבר ומסתיימת במאי.


אתר סקי בצרפת
 
לאחר שנבחר היעד צריך להחליט האם לרכוש חבילה או לצאת כנוסע עצמאי. בעלי הניסיון יודעים שאפשר להרכיב לבד חבילה (טיסה, רכב, מלון) וכך לחסוך שקלים אחדים וגם ליהנות מגמישות. לעומתם, מי שאין לו זמן ואנרגיה לעמול בהרכבתה של חבילה כזאת יפנה אל המוכן (מועדון או חבילה עצמאית). עם זאת, כדאי לדעת שמארגני הטיסות הייעודיות יעדיפו את רוכשי החבילות שהם בנו על פני נוסעים עצמאים. המשמעות היא שמי שמבקש לעשות זאת לבד עלול למצוא עצמו ללא מושב בטיסות לנמלי תעופה שאליהם טסים רק בעונת הסקי, אלא אם כן הוא יטוס בטיסה עם חברת תעופה סדירה או באחת מטיסות הלואו־קוסט. גם לכך יש יתרון, כי כשטסים בטיסה סדירה לא מוגבלים לשבוע הסטנדרטי ואפשר להישאר באירופה עוד יום יומיים. מינכן, ז’נווה, בזל או מילאנו שוות את זה.


אתר סקי באנסקו, בולגריה
 
תשקיעו גם בבירוקרטיה

וכך, אחרי שהתקבלו כל ההחלטות החשובות, כדאי לדאוג לעוד פרטים אחדים. ראשון בהם הוא עניין הביטוח, הדורש פוליסה ייחודית. במילים אחרות, הביטוח הסטנדרטי, בוודאי זה הניתן חינם בידי חברות כרטיסי האשראי, אין בו די. היבט אחר נוגע לעניין הכשירות הגופנית וכדאי מאוד לאמן את השרירים לקראת המאמץ הצפוי. רופאים ממליצים להכין את הגוף כבר שלושה חודשים מראש. כל מי שזוכר את ימיו הראשונים כתלמיד סקי מתחיל יודע כי הימים הראשונים הם קריטיים, מעייפים ולפעמים גם מייאשים. הסקימולטור, שכשמו כן הוא - סקי סימולטור - יכול להפיג מתח מן החוששים.
 
סקי דורש גם לבוש וציוד. עבור מי שזו עונתו הראשונה כלל וכלל לא מובטח שמלאכת הגלישה – ומזיעים שם לא מעט למרות הקור – תהיה חביבה עליו. אנו מכירים רבים שניסו וויתרו. לכן, כל מי שעבורו תהיה זאת עונת ההיכרות כדאי לו לשאול ביגוד ייחודי אצל הוותיקים כדי שלא להישאר עם מלתחה ללא שימוש לאחר שיתברר שהם וסקי לא הולכים יחדיו. לשוכרי הרכב נזכיר לוודא שהעסקה צריכה לכלול שרשראות שלג (ומתקן למגלשיים אם הנוסעים מביאים את שלהם). עוד נציין שבאתרים לא מעטים גובים תשלום עבור החניה. מומלץ גם להביא אנטנה משומשת עם סרט צבעוני כדי שבמקרה שייערם שלג על המכוניות יהיה אפשר לאתרה בקלות. כן, למרבה הצער בסופו של דבר צריך לחזור למזרח התיכון.


אתר סקי בבוקובל, אוקראינה

מילון מונחים

Ski Pass - בלעדיו אי אפשר לעלות במעליות או ברכבלים. מחיר הכרטיס ותוקפו משתנים מאתר לאתר. כדאי להביא תמונה, כי ברבים מן האתרים דורשים זאת.
Piste - מסלול גלישה מסומן. מסלולי ההחלקה מדורגים לארבע רמות קושי. רמות המסלולים מסומנות בעזרת מוטות בארבעה צבעים שונים: ירוק למתחילים, כחול לבינוניים, אדום למתקדמים, שחור למקצוענים.
Off Piste - סקי מחוץ למסלולים, חלומו של גולש מנוסה. מכל מקום, כדאי להכיר את האתר קודם שיוצאים לדרך.
Cross Country Skiing – גלישה במישור. אף על פי שזה נשמע פשוט, הענף האולימפי הזה מחייב כושר גופני ברמה גבוהה.
גובה האתר - מלמד באיזה גובה שוכנים הכפר או בתי המלון של האתר. 
גובה לגלישה - מאיזה גובה עד איזה גובה גולשים.
Glacer - קרחון, לרוב מצוי מעל 3,000 מטר, ובו אפשרות גלישה גם מחוץ לעונה.
Powder - שלג רך וטרי, נמצא לרוב מחוץ למסלולים המסומנים והגלישה בו קשה יותר ומתאימה יותר לגולשים מנוסים. 
גודל האתר – סך אורכם של מסלולי הגלישה באתר.
מעליות - באתרי הסקי יש אפשרויות שונות להעפיל למשטחי ההחלקה: רכבל, טי־באר וכיסאות, ומספרם של הללו קובע האם תבזבזו זמן רב בתורים.
Ski In ,Ski Out - הכוונה לבית מלון שממנו ניתן לצאת ישר למסלול ולחזור מהמסלול בגלישה היישר לבית המלון.
Snow Plow - הצורה הבסיסית של הגלישה שבה משתמשים להדרכת גולשים מתחילים. צורת סקי שבה הרגליים מפוסקות, הברכיים כפופות, כשראשי המגלשים קרובים זה לזה בעוד אחוריהם מרוחקים.
Ski Parallel - צורת סקי שבה משתמשים גולשים מיומנים, צורת סקי שבה הרגליים ישרות ומקבילות זו לזו. 

צילומים: אינגאימג'