השבוע החופשה של הילדים בחג החנוכה מציע הזדמנות נפלאה עבור המשפחות לבלות זמן איכות יחד, בעיקר בהתחשב בכך שיעבור זמן רב עד החג הבא. את חנוכה, שבו שורר בדרך כלל מזג אוויר מצוין, מומלץ לבלות בחיק הטבע. בתקופה זו של השנה אפשר כבר לראות את השפעות הגשמים בחלק מהנחלים ובמרחבים הפתוחים. כבכל חג, גם עכשיו מתוכננות פעילויות רבות בפארקים ובאטרקציות. הנה כמה המלצות שיעזרו לכם להאיר ולהעביר את החופשה בכיף.




פעילויות "בחזרה אל ארץ החשמונאים" בנאות קדומים. צילום: איתי בלסון.


בעקבות החשמונאים
בפארק נאות קדומים בלב חבל ארץ מודיעין יתקיימו פעילויות מיוחדות לחנוכה שכותרתן "בחזרה אל ארץ החשמונאים". במוקד יהיו סיורים לכל המשפחה שיעברו בבית בד מסורתי, מערה עתיקה ותערוכה מיוחדת. בעת הביקור בבית הבד יינתן הסבר על הכנת שמן זית ויתאפשר לקחת חלק במסיק זיתים ובהפקת שמן זית.


בתחנה הבאה בסיור, “מערת החומר" הנמצאת על “גבעת המנורה" בפארק, תהיה הדגמה של ייצור כדים ומנורות על ידי קדרית. במערה העתיקה ישמעו הילדים כמה מסיפורי הגבורה של המכבים אחר כך הם יתנסו בירי בחץ וקשת ויוכלו ליצור נרות הדולקים באמצעות שמן. התחנה האחרונה של הסיור תהיה “במה מדליקין", תערוכה שבה יוצגו כ־20 נרות עשויים מחמר.


מתי: הסיורים יתקיימו ביום שישי, 11 בדצמבר, ובימים ראשון ושני, 14־13 בדצמבר, בכל שעה עגולה, החל משעה 9:00. משך הפעילות כשעתיים וחצי.
מחיר הסיור: 30 שקל לאדם, 130 שקל למשפחה.
לפרטים נוספים: 08-9770770

סחלבים וסופגניות


פארק הסחלבים והאטרקציות "אוטופיה", שבכניסה לקיבוץ בחן באזור השרון, יקיים פסטיבל חנוכה לילדים עם מגוון פעילויות הקשורות לחג. "אוטופיה", למי שלא ביקר בו עדיין, הוא פארק בוטני שבו יש אוסף צמחים ופרחים ייחודי במינו. במהלך הפסטיבל יתקיימו סדנאות יצירה, יהיו פינות ליטוף של תוכים צבעוניים, שאיתם כמובן יהיה אפשר להצטלם לאינסטוש, ואפשר יהיה לטעום סופגניות בהשראת פרח סחלב הווניל. 


מדי יום, בשעה 16:30, תתקיים הדלקת נרות חגיגית באמפי שבפארק הסחלבים. כמו כן, באמפיתיאטרון של יער הגשם יוצג כד ענק ובו סביבונים. המנחש נכונה את מספרם, או הקרוב ביותר, יזכה בפרס. 


מתי: 14־7 בדצמבר.
מחיר: 59־44 שקל.
לפרטים נוספים: 09-8782191


יין בגולן
במרכז המבקרים של יקב בזלת הגולן שבקדמת צבי מזמינים את המטיילים לקחת חלק בחוויה הממחישה את הקשר בין ייצור יין לאהבת הטבע. הביקור במרכז המבקרים כולל הסבר על תהליך הייצור ועל ההבדלים בין היינות השונים, צפייה בסרטון קצר, וכמובן טעימות יין בליווי כיבוד קל.


מתי: ראשון־חמישי - 16:00־9:00, שישי - 14:00־9:00.
מחיר לביקור ולטעימה: 25 שקל לאדם.
לפרטים נוספים: 04-6965010.



עונת המסיק בבית הבד הגלילי "סבא חביב". צילום: ארזביט סטודיו לצילום

מעשה בשמן זית
בבית הבד הגלילי "סבא חביב" בקיבוץ פרוד פתחו את עונת המסיק. לקראת החנוכה מתכננים שם בילוי חווייתי וסדנאות לקהל הרחב. בית הבד הוקם בשנת 1913. סבא חביב ודור ההמשך שלו מגדלים עצי זית ומייצרים שמן זית, טחינה, זיתים, חלווה, דבש, זעתר וסבונים.


כחלק מהפעילות במקום במהלך החג, יוקרן סרט על “סיפורו של שמן הזית" המסביר על מסיק הזיתים, דרכי הפקת שמן הזית וסוגי הזיתים השונים. בזמן שהילדים יהיו עסוקים בפעילויות כמו כבישת זיתים, צביעת כדי חרס, הכנת שקיות ריחניות מסבון שמן זית, ריסוק זיתים ו"ייצור שמן" באבן ריחיים, המבוגרים יוכלו להתרכז בטעימות של שמן זית ולנשנש פיתות עם זעתר.


מתי: במהלך ימי החג, בין השעות: 16:00־10:00.
הפעילות ללא תשלום.
לפרטים נוספים: 04-6991888.

נס ירוק היה פה


לרגל חג החנוכה יתקיים בפארק "אריאל שרון" “בין אור לחושך" - סיור עששיות מיוחד בעקבות סיפורו של הר הפסולת שהפך לפארק ירוק. במהלך הסיור תוכלו להבחין איך הטבע נערך לקראת הלילה. המבקרים יצוידו בעששיות אשר יעזרו להם לראות מקרוב את בעלי החיים מתכנסים ועושים את דרכם אל המערות, את המעוף האחרון של היום שעושות הציפורים, ואת הזוחלים שיוצאים בעת לילה למצוד אחר מזון.


הסיור יעבור בשבילי הפארק ודרך מרפסת התצפית, שבה יתגלה קו הרקיע של גוש דן. הוא יסתיים במיצג מולטימדיה שיספר על השינוי שעבר הר חירייה עד למצבו היום. לקינוח, תתפנקו בתה צמחים ממגוון צמחי התבלין הפזורים בפארק.


מתי: במהלך ימי החג, 9־11, 13־14 בדצמבר, יתקיימו סיורי חינם לכל המשפחה גם בשעות היום, בליווי חוברת חידות. הסיורים יתקיימו בשעות 9:30, 11:30 ו־13:30.
ביום שישי, 11 בדצמבר, יתקיים סיור ממעוף הציפור. הסיורים ייצאו בשעה 9:30 ו־10:30. הכניסה חופשית.
מחיר סיור עששיות: 25 שקל לאדם. משך הסיור: כשעתיים וחצי. מתי: ב־8־10 בדצמבר, בשעה 16:00.
לפרטים נוספים: www.parksharon.co.il



רפובליקת בננות
לרגל פסטיבל "טעם כנרת" המסורתי חברו יחד חברת צמח מפעלים אזוריים והמועצה האזורית עמק הירדן וצירפו את הכוכבת של העמק: הבננה. זו תפגוש את המטיילים באירועים המיוחדים של הפסטיבל, במנות הגורמה המקוריות, בשוק איכרים פתוח, במסיבות, סדנאות, בסיורים המרתקים ובשאר ההפתעות שיתקיימו ברחבי העמק.


הפסטיבל השנה יתקיים בלב חג החנוכה, בתאריכים 12־3 בדצמבר. הוא ייפתח בארוחה במסעדת “מרינדו" שבעין גב, עם ארוחה קובנית שבה נתחי בשר יתמזגו בטעמי הבננה. למחרת תתקיים בחניון ירדן התחרות המסורתית: “מלך הפויקה". כמו כן, ביום שבת, 12 בדצמבר, תתקיים רכיבת אופניים בשבילי הבננות והחקלאות בעמק הירדן.


חברת מעגניים ממעגן היא האחראית להפנינג הרכיבה בטבע, הכולל מפגשים עם העושר החקלאי ומגוון הגידולים של עמק הירדן. לאורך מסלולי הטיול תחלפו על פני מטעי אבוקדו, בננות, תמרים, זיתים וגם בריכות דגים. המסלול מתאים לרכיבה משפחתית ברמת קושי קלה. לצד הדרך ימתינו לכם תחנות מידע, נקודות ריענון והפעלות חווייתיות.


האירוע ללא תשלום. יש להגיע עם אופניים.


איפה: יציאה מ״מול כנרת״, צומת צמח, ליד חוות “צמח ניסיונות״.
מתי: שבת, 12 בדצמבר. יציאה בין 8:00 ל־9:00.
לפרטים נוספים על הפסטיבל: www.kinneret.info

לילה של מטאורים


כמדי שנה באמצע דצמבר פוגש כדור הארץ מטח מטאורים הצובע את שמי הלילה באורות קסומים. לרגל המאורע, החברה להגנת הטבע יוצאת בפעילויות יצירה ובתצפיות על הירח לפני שקיעתו. את הפעילות תקיים החברה בימים ראשון ושני, 14־13 בדצמבר, בדרום הארץ.


מתחילים בארוחת ערב. לאחריה תוכלו לשמוע הרצאות על מטאורים ועל מערכת השמש ולקנח בקומזיץ תחת השמיים. למחרת בבוקר ייצא סיור בשמורת שיזף ובנחל פרס עם תצפית לים המלח. הפעילות כוללת לינה וכלכלה בבית ספר שדה חצבה. יש להגיע במכוניות פרטיות.


לפרטים נוספים: החברה להגנת הטבע, 03-6388688