תקופה זו של השנה היא האהובה עלי ביותר: המים זורמים, העצים מוריקים והפריחה נפלאה. והאמת, זה כל מה שצריך כדי למלא את לבו של חובב טבע. למזלנו, סופי השבוע האחרונים היטיבו עם המטיילים, והצפי הוא שגם סוף השבוע הקרוב יהיה אידיאלי לבילוי בטבע. כדי לצפות בפריחה, לעתים כל שנדרש לעשות הוא להסיט לרגע את המבט מהסמארטפון ולהביט סביב. בכל פינה ירוקה מסתתרים פרחים עונתיים. לא תמיד חייבים לנסוע לדרום או לצפון, אפשר גם לבלות במרכז.

אחד המקומות שמצליחים לשלב שתי אהבות שלי במכה אחת - ים ופריחה - נמצא באזור השרון, ועובר בתחומי שמורת הטבע חוף השרון, שפיים וגעש. מאחורי קומפלקס הקניות העמוס בשבתות במשפחות עם ילדים מסתתרת הפתעה מהנה, גן לאומי חוף השרון.
הגן הוא פנינת טבע של ממש, נמצא בין הים לקיבוץ וכמעט לא סובל מנזקי התיירות. בימים אלה שטחי הגן מכוסים בפרחים יפהפיים, חלקם ייחודיים למקום. צומחים להם כאן אלמוות הכסף, קחוון החוף, פרח הלוטוס שבדרך כלל אופייני לאזור חוף הים, אלקנת הצבעים (פרח בעל עלי כותרת כחולים), רקפות, חרוב, פרג, עין התכלת ורותם המדבר, שלמרות קרבתו לחוף הים מצליח לחיות מצוין בשל האדמה הנוחה. בין עשרות הפרחים נמצאים גם לא מעט בעלי חיים, כמו הזחל דובון הקורים, צבאים, תנים ועופות כמו אנפה.

הכניסה הרשמית אל הגן היא ליד קיבוץ שפיים. אני דווקא אוהבת לדלג עליה ולהצפין אל האזורים הפחות עמוסים. מקום מצוין להיכנס ממנו אל שטחי השמורה הוא דרך פרצה/שער אחרי בית העלמין של קיבוץ געש. אחרי שנכנסים לקיבוץ יש לנסוע בעקבות השילוט לבית העלמין ולעבור אותו עם השביל שמטפס מעלה. כעבור נסיעה קצרה תראו מימינכם מדשאות מקסימות של מגרש גולף ומשמאל שער פתוח עם מפרץ שבו אפשר להשאיר את הרכבים. אחרי שתחנו את הרכב בצורה שלא תחסום את השביל, תוכלו להיכנס רגלית לשמורה.

רקפות בגן הלאומי חוף השרון. צילום: מיטל שרעבי
מה שיפה פה, זה שלא משנה באיזה מסלול תבחרו, תמיד תמצאו מה לראות. אני ממליצה לכם לפנות צפונה ולטפס עם השביל, עד שהנוף כולו ייפתח: מצד אחד תראו את הים התיכון, ומצד שני את מאגר יקום - מאגר מים קטן. המים במאגר מגיעים מנחל פולג וממי גשמים, ובניגוד למאגר המים שניסו ליצור בקיבוץ געש הוא מלא כל השנה. המים במאגר משמשים להשקיה ולחקלאות.
אחרי התצפית המדהימה תוכלו לפנות מערבה, לעקוף את הגבעות ולהגיע עד הרכסים שמהם רואים שוב את הים הכחול. הרכסים משלבים אדמת כורכר ואדמת חמרה, שיחד יוצרות שכבות צבעוניות יפהפיות. מכיוון שהים מתקדם בהדרגתיות בכל שנה לכיוון החוף, יש התמוטטות של האדמה באזור הזה ולכן חשוב להיזהר ולא להתקרב לקצה המצוק.
הנוף באזור הזה פשוט עוצר נשימה ומומלץ לשלב פיקניק רומנטי אל מול הגלים המתנפצים. כשיימאס לכם מכל השלווה, תוכלו לחזור שוב אל השביל ולרדת איתו למטה אל המכונית. אם אתם מטיילים עם ילדים, כדאי מאוד לעבור גם בכניסה הראשית של השמורה, אליה תגיעו בקלות בדרך כורכר סלולה. בעבר היה אפשר להיכנס אל הגן עם רכבים, אך בשל אילוצים בטיחותיים הדרך נסגרה עבורם לפני כמה שנים ועכשיו היא משמשת רק הולכי רגל.
בתוך הגן יש כמה מסלולי הליכה שמתאימים מאוד למשפחות עם ילדים. ממש בכניסה תראו מקומות מוסדרים לעצירה ומנוחה, אך מומלץ לדלג עליהם ולהמשיך עם השבילים. השביל הפופולרי ביותר הוא השביל האדום, והוא יביא אתכם למצוק עם דק עץ שבו ניתן לעצור לתצפית.
שביל נוסף שמאוד מומלץ ללכת בו בעונה זו של השנה הוא שביל האירוסים, שיוביל אתכם לאירוס הארגמן. אל פריחת האירוסים אפשר להגיע בקלות עם סימון שבילים שחור או עם שביל ישראל. בדרך תוכלו לראות שוקת שבעבר שימשה את הצבאים שחיו בשטחי השמורה. מלבד ים ופריחה, בשמורה יש גם “מגלשות" חול מגניבות שהילדים יתקשו לעזוב.
 

טעים ונעים
 

אחרי כל האנרגיה שהוצאתם בהליכה, כדאי לחתום את היום במרחצאות חמי געש, שנמצאים בפתחו של הקיבוץ. המרחצאות, שבעבר היו מזוהים בעיקר עם דור הוותיקים, עברו בשנים האחרונות הצערה ובשעות אחר הצהריים ניתן לראות שם המון חבר'ה צעירים, זוגות ומשפחות עם ילדים קטנים.
חמי געש הוא שם כולל לאתר המרכז את המעיינות החמים הטבעיים שנובעים בשטח הקיבוץ. את נביעת המים מצאו ממש במקרה, כשערכו במקום קידוחי נפט. המים שנובעים מבטן האדמה עשירים במלחים ובמינרלים והם בעלי סגולות בריאותיות רבות.
אתר מרחצאות געש נפתח בשנת 1998, והוא מתפרש על פני 18 דונם. מהמדשאות שלו ניתן לראות את מאגר געש, שבימים אלה עדיין מלא מים, ובשטחו הרבה עופות וציפורים. באתר יש אולם מרחצאות גדול עם ארבע בריכות מים תרמו־מינרליים בטמפרטורות שונות, בריכת שחייה חצי אולימפית (חיצונית), בריכה לפעוטות, סאונה, ספא, מסעדה ובית קפה.
אף על פי שגולת הכותרת של המקום היא הבריכות, הספא של חמי געש מצליח להביא לא מעט זוגות שרוצים להתנתק מהמולת היום, ליהנות מטיפול איכותי ולטבול במים החמים. בספא יש 14 חדרי טיפולים וחצר אינטימית, שבה ניתן להתרווח אחרי הטיפול.
את היום אתם יכולים לחתום, למשל, בבית הקפה, שם מגישים ארוחות, טוסטים וכריכים. במסעדת “נוסטלגיה", היותר חדשה במתחם, יש תפריט בשרי (כשר). התפריט מציע קומבינציות של ארוחות עסקיות, מהקבב הקלאסי דרך סטייק הפרגית האהוב על הישראלים ועד אנטרקוט לא רע בכלל. את הבשרים מלווים תוספות וסלטים, ואפשר לומר שהוא המקום הכי מפתיע במרחצאות - עבור מי שמגיע בלי יותר מדי ציפיות.
אחרי הארוחה תוכלו לחזור לעוד טבילה קטנה במים, ויאללה הביתה.
המקום: געש.
אופי הטיול: משלב הליכה קצרה.
העונה המומלצת: כל השנה.
דרגת קושי: קלה. מתאים למשפחות.
משך הטיול: כחצי יום.
איך מגיעים: נוסעים בכביש החוף (כביש 2) עד ליציאה לכיוון געש (מדרום ומצפון). נוסעים בעקבות השלטים לקיבוץ.
נגישות לנכים: חלקית.
פרטים טכניים ועלויות: הכניסה לשמורה היא ללא תשלום. חמי געש: כניסה בתשלום של 88־62 שקל. טיפולים בתשלום נוסף ובתיאום מראש. פתוח כל השבוע.