מוקדם עדיין להכריז על חזרה לשגרה, אבל עושה רושם שירושלים מנסה להסתגל לחיים תחת החשש המתמיד מפני הטרור.  נראה שבתי הקפה והמסעדות שבים לתפקוד מלא אחרי תקופה ארוכה שהתיירים העדיפו לשמור מהם מרחק ביטחון. וכשהירושלמים מנסים לשדר סוג של עסקים כרגיל, לאט־לאט גם העיר חוזרת לחיים, ושוב מושכת את המטיילים שבאים לתמוך בה גם בימים קשים.
 
דרך טובה להבחין בדינמיקה המחודשת בבירה היא באמצעות מוסדות מקומיים ותיקים שתמיד מלאים באנשים, כמו "קדוש", קונדיטוריה־מסעדה שנפתחה ב־1967. את המסעדה מנהלים איציק וקרן קדוש, ובת הזוג גם אחראית על הקונדיטוריה. את המקום פתח מאיר, אבא של איציק, במטרה להכיר לירושלמים את המאפים ההונגריים. אך רצונות לחוד ומציאות לחוד, משום שזמן קצר לאחר פתיחת הקונדיטוריה החלה המלחמה ומאיר נאלץ לסגור. 
 
אחרי המלחמה הם חזרו לפעילות ומאז לא סגרו. איציק, שגדל על רקע ניחוחות של אפייה, השתלב בעסק המשפחתי. אחר טיול של כשלוש שנים בדרום אמריקה הוא חזר ארצה ותפס את מקומו של אביו. קרן הצטרפה לצוות אחרי לידת הבן הראשון, ויחד הם הכניסו מנות חדשות לעסק. 
 

באופן טבעי, המקום הפך מקונדיטוריה למסעדה עם קונדיטוריה. בהמשך הם הרחיבו את המטבח והמסעדה, תוך הקפדה לשמור על אווירה אותנטית וצפופה. יושבים פה אנשים מוותיקי העיר, ויש כאן לא מעט פרלמנטים שמנהלים את האג׳נדה היומית של העיר. כעת התפריט משלב כמה מטבחים. יש ארוחות בוקר כל היום (קלאסיות וצרפתיות), קישים, פסטות בעבודת יד וכריכים.
 
"קדוש" - שלומציון המלכה 6, ירושלים. טל׳: 02-6254210
 

צנוע ונוח
 

דרך נפלאה לחוות את ירושלים כיום, כשבאזור העיר העתיקה עדיין קצת מלחיץ להסתובב, היא בסיור בשתיים מהשכונות הפחות מתוירות: מאה שערים וגאולה. 

בשכונה החרדית אפשר לטייל לבד או בסיור מודרך, כדוגמת הסיורים שמוציאה איריס שרף. הרקע של איריס הוא בתחום הקולינרי, והיא ניהלה מסעדות במשך שנים רבות. בסיור שלה במאה שערים ובגאולה היא מציגה את האופי של המקום בהיבט הקולינרי. אם תסיירו באזור תוכלו לראות שבתקופה האחרונה הרחוב החרדי נפתח לתיירות. צריך אומנם להקפיד על לבוש צנוע, אבל מרגישים כאן מאוד בנוח. 

את הסיורים מתחילים לרוב ברחוב יהושע, מול קולנוע "אדיסון" לשעבר. הקולנוע שנסגר בשנת 1995 נחשב בזמנו לאטרקציה בעיר, והחרדים אפילו הציתו אותו כמה פעמים משום שפעל בשבת. כיום הוא מתפקד כמבנה מגורים, אך החזית שלו שופצה כך שהוא נראה כמו בעבר. 
 
מצדו השני אפשר לראות את המבנה של ישיבת "עץ החיים", אשר שוכן במתחם למל. שנים רבות לפני שהישיבה עברה למקום שכן כאן בעבר בית הספר "למל", שנוסד על ידי משפחת למל האוסטרית במאה ה־19 כדי לסייע לאנשי היישוב הישן. היה זה בית ספר מאוד מוצלח בזכות רמת ההשכלה הגבוהה.
לאחר שתתרשמו מן המבנים תוכלו לטפס עוד קצת עם הרחוב, ולפנות שמאלה אל מאפיית אביחיל, מוסד ירושלמי נוסף, שאליו נהגו להגיע צעירי העיר אחרי בילוי. המקום מתמחה במאפים, בחלות ובלחמניות שום, והכל נעשה בעבודת יד. עובדים כאן כל הלילה, ורוב המאפים הם פרווה. מומלץ להיכנס, לקלוט את האווירה ולצאת עם מאפה קטן להמשך הדרך.

מאפיית אביחיל
מאפיית אביחיל

 
טל׳ איריס שרף: 054־4850881. אורך הסיור: ארבע־חמש שעות.
 
עלות: 180-200 שקל לאדם  

קירות מדברים


כשאתם ממשיכים לשוטט ברחובות - היעד הבא הוא כיכר השבת - תשתדלו להיות ערניים למתרחש. בניגוד לשכונות חילוניות, כאן אפילו הקירות מדברים. בחלק מהרחובות למשל, במיוחד בצמידות לבתי הכנסת, יש שילוט ישן שמזהיר מפני תליית כביסה בחוץ שתסתיר ותפריע למתפללים. על הדרך תגלו גם "קופה לפרחים" לקראת שבת שמניחים אברכים מהאזור. המטרה היא שפשוט תיקחו זר, תשימו כסף בקופה, וכך תעזרו לאברכים להתפרנס.

קופה לפרחים
קופה לפרחים

 
בשכונות החרדיות יש לא מעט חצרות שסביבן קומפלקסים של מגורים וכדאי להיכנס לפחות לאחת מהן. אחת המוכרות נקראת "בתי הורנשטיין", והיא קרובה לכיכר השבת (בסמוך לשכונת זיכרון משה). השכונה נבנתה בשנת 1908, בזכות תרומתו של הרב הכהן הורנשטיין. בדרך אפשר לראות גם מקווה להכשרת כלים (ליד רחוב אלשיך).

חצר מקומית
חצר מקומית

 
אם הנשנוש במאפיית אביחיל לא הספיק, כשתגיעו לרחוב גאולה תוכלו לעצור ב"הדר גאולה" - מעדנייה שמוכרת אוכל מוכן. המעדנייה מתמחה בעוגת קוקוש (עוגת שמרים לא תפוחה עם קקאו), בלינצ'ס, גפילטע פיש, קוגל ועוד. המאכלים היהודיים האותנטיים יעזרו לכם להתחבר לאווירת המקום, במיוחד כשעוד רגע תגיעו לכיכר השבת. 
 
הכיכר שנמצאת בצומת הרחובות יחזקאל/מאה שערים מוכרת בשל ההפגנות הסוערות שאירחה בעבר. ביומיום היא נראית כמו כל חלק הומה של העיר, מלבד הבדל אחד: אם תרימו את הראש תוכלו לראות את השילוט ״אל נא תעברי בשכונותינו בלבוש לא צנוע, ואל תצערי אותנו".
 
מכאן כבר תוכלו לטייל ברחוב מאה שערים ולהיות מופתעים מהעושר התרבותי. ברחוב עצמו כבר אפשר לראות חנויות וגלריות אמנות. למשל ציורים מרתקים של צייר בשם גדי דדון, או צילומים אותנטיים מהרחוב החרדי של הצלם עזרא לנדאו. בהחלט לא דברים שהיית מצפה למצוא במאה שערים. אם אתם מגיעים בימים חמישי ושישי, מומלץ מאוד לעצור במאפיית לנדנר. יש כאו תנור לבנים ישן, שבו מייצרים לחמניות וחלות שבת. את התנור מחממים באש גלויה למשך שעתיים ואז הוא שומר על חומו עד 24 שעות.

אמנות ירושלמית
אמנות ירושלמית

 
אם הספיק לכם מהרחוב החרדי, ובא לכם לקנח בארוחה ממטבח יותר מודרני, תוכלו לקפוץ למסעדת "לינק" של יהודה אסלן, אשר חוגגת 18 שנים של פעילות. אסלן הוא מהאנשים המזוהים ביותר עם חיי הלילה והקולינריה של העיר והחל את דרכו בשנות ה־90 בקפה "מומנט". הביסטרו־בר שלו, "לינק", שוכן בבניין עתיק בן מאה שנים ברחוב המעלות. יש במקום חצר מדהימה ובימים חמים היא מלאה עד אפס מקום. בפנים יש בר אשר מתעורר לחיים בשעות הלילה. בין המנות במסעדה תמצאו סביצ'ה דגים, סלט קייל, חזה עוף בסגנון ניו אורלינס, סופריטו ספניולי, מקלובה ירושלמית ועוד.

מסעדת "לינק"
מסעדת "לינק"

 
מה עוד יש לעשות בעיר? בימים אלה ועד סוף חודש אפריל מתקיים בבירה פסטיבל ימבקרח. הפסטיבל הוא חלק מאירועי החורף בעיר ובמהלכו תוכלו ליהנות מהחלקה על הקרח. במיוחד עבור חובבי הקרח, נבנה בסינמה סיטי מתחם החלקה מקורה. המתחם מציע בילוי חווייתי לכל המשפחה ולרשות הקהל הרחב יעמוד צוות הדרכה מקצועי.
 
עבור הקטנטנים הובאו מתקני "כלבי ים", שיאפשרו להם להחליק בישיבה. המתחם יפעל גם בחופשות פורים ופסח ויתקיימו בנוסף פעילויות וסדנאות ייעודיות.
 
"לינק": רחוב המעלות 3, ירושלים. טל׳: 02-6253446.