פסח, הנמצא מעבר לפינה, מסמן את התעוררות הירידים ברחבי הארץ. אחד הוותיקים שבהם הוא "אביב אמנים ובתים פתוחים" שמתקיים במועצה אזורית גזר מדי שנה. המארחים הם היישובים סתריה וכרמי יוסף, בסוף השבוע של 2־1 באפריל. במשך היומיים של הפסטיבל יוכלו משפחות של מטיילים לבלות במרחב הכפרי, לפגוש אמנים ולהביט באמנות, לטעום אוכל ביתי וללגום יין ובירה מקומיים.



בפסטיבל צפויים להשתתף יותר מ־60 אמנים ובעלי עסקים מתחומי האמנות, האופנה והעיצוב. אז איך יודעים לאן ללכת, אתם בוודאי שואלים? זה מאוד פשוט: בכניסה לכרמי יוסף ולסתריה יחולקו מפות המציגות את כל הבתים הפתוחים ביישובים, מה הם מציעים ואילו אטרקציות נוספות יש במקום, כמו פינות פיקניק, טיולים רגליים, אתרים ארכיאולוגיים ועוד.



מלבד הביקור בבתי האמנים, ברחבה המרכזית של כל אחד מהמושבים יתקיימו ירידים משותפים. במושב סתריה, לדוגמה, יתקיים יריד שבו יוצגו יצירות אמנות למכירה, פריטי אופנה, מוצרי קוסמטיקה טבעית מחלב נאקות, פירות וריבות.


במשתלת סלונר בכניסה למושב יתקיים ביום שישי שוק איכרים בוטיק, שבו תימכר התוצרת המקומית: מאפים, גבינות, שמן זית, בירה ואוכל דרוזי. ברחבה המרכזית בכרמי יוסף יוצגו גם כן יצירות אמנות של תושבי המקום, תכשיטים, סידורי פרחים, שמן זית, דבש, ריבות, יין ועוד.



נוף בכרמי יוסף. צילום: מיטל שרעבי
נוף בכרמי יוסף. צילום: מיטל שרעבי



בואי, כלה


על מה אסור לוותר? על סטודיו ironi בסתריה. רוני ואירית יפרח, אם ובת, פתחו סטודיו לעיצוב שמלות כלה. אירית עסקה מאז ומתמיד בעיצוב, רוני סיימה לפני כשלוש שנים לימודי עיצוב אופנה בשנקר, ויחד הן החליטו להקים סטודיו לעיצוב.


אחרי שהסטודיו הוקם והן השיקו קולקציה משותפת, השתיים הבינו שהמחאה החברתית־הכלכלית שמתרחשת בארץ לא יכולה לעצור כשמדברים על חתונות. על כן הן החליטו לתת את התרומה שלהן לשינוי, והחלו לעצב שמלות כלה במחירים נוחים. כעת, במקום למכור שמלות ב־10,000 שקל רק כי הן לבנות, הן מעצבות שמלות במחירים שמתחילים ב־1,500 שקל.



את השמלות הן מעצבות ותופרות בעצמן, והדינמיקה ביניהן מאוד מעניינת. את החוויה אצלן בדרך כלל לא מקבלים בחנויות הכלות הגדולות שבערים, מבחינת אותנטיות המיקום, המבנה והמשפחתיות החמימה. ולא סתם אותנטיות, כי הסטודיו שלהן נמצא בתוך מבנה עתיק, חלק מהיישוב הערבי שהיה שם לפני קום המדינה.


פתוח בתיאום מראש בטל׳: 052-4090337 ,054-3150660.


התמר 65, סתריה.



סטודיו ironi בסתריה. צילום: מיטל שרעבי
סטודיו ironi בסתריה. צילום: מיטל שרעבי



טעמתם חלב נאקות?


אומנם כדי לבלות יום בחווה של "חלב בראשית" תצטרכו לנסוע עד צומת להבים בדרום, אך אם אין לכם פנאי בלוח הזמנים הצפוף, תוכלו להתרשם מהמרכולת שלהם במהלך היריד בכניסה לסתריה.



"חלב בראשית" אשר יוצרים מוצרי קוסמטיקה מחלב נאקות, סבונים וכמובן חלב לשתייה, לוקחים גם כן חלק בחגיגות, מכיוון שהמשרדים שלהם נמצאים במושב. במסגרת הבתים הפתוחים בפסטיבל, הם אומנם לא יצליחו לתת לכם את החוויה המדברית בשלמותה ולהפגיש אתכם עם הגמלים והנאקות, אך הם יקימו דוכן שבו יציעו חלב נאקות לטעימה, יאפשרו להתנסות בקרמים וימכרו אותם בהנחה של כ־20%.



לחלב נאקות יש סגולות רפואיות ומרכיבים אנטי־דלקתיים, ועל כל זה תוכלו לשמוע בהסבר קצר מפי עובדי החווה וכמובן לנסות אותו בעצמכם.


בבית של יוסי ינוב בסתריה תוכלו להתרשם מעבודות אמנות פונקציונליות ופיסול סביבתי. ינוב הוא אמן אשר יוצר בעץ, אבן וברזל. הוא עוסק בחומר וממנו עושה עולם ומלואו. את הרומן שלו עם העץ הוא החל לפני 15 שנה, ולאט־לאט התחיל לעבוד עם אבן ולפסל בה.



בבית ובחצר ביתו יש קרוב למאה פסלים, ואם אתם מטיילים ברחבי ארץ, יש סיכוי שראיתם את פסל "שבעת המינים" שלו שמוצג באלקנה. ינוב משתדל לקחת חומרים מהטבע ולשלב אותם ביצירות שלו, להשתמש באופי שלהם ולזרום איתם.


במסגרת בתים פתוחים תציג בת זוגו דבורה ציורים שלה על קנבס. כדי להשלים את החוויה תתארח אצלם חיה אליהו, אשר תציע בירה מקומית.


ביקור בתיאום מראש בטל׳: 050-6858760.



פסל של אורי שרון . צילום: מיטל שרעבי
פסל של אורי שרון . צילום: מיטל שרעבי



עוד אמן שלא כדאי לפספס הוא אורי שרון ממושב כרמי יוסף. אורי מפסל באבן וברזל זה 20 שנה. לאורך הזמן הוא השתתף בתערוכות ברחבי הארץ והציג בגלריות נחשבות. עם הזמן הבין שביתו הוא הגלריה הכי מוצלחת עבור העבודות שלו והחל לערוך סיורים פרטיים לחובבי אמנות.


באמצעות אבן וברזל מצליח שרון להציג את מסתרי נפשו. הוא יוצר פסלים סביבתיים אשר מצליחים לרגש ולהפתיע וכן כלים מעוצבים דמויי סירות, שבהם ניתן להגיש ירקות ופירות.


טל׳ לתיאום ביקור: 054-2366165 ,054-4588381.



פסלים וציורים זה טוב ויפה, אך לעתים אין אמנות מרגשת יותר מהתכשיטים אשר אנחנו עונדים. דניאלה בר־יוסף מכרמי יוסף החליטה לבחון את התיאוריה הזאת והיא תציג את תכשיטיה ביריד האמנות במושב.


בר־יוסף, שמתגוררת זה 26 שנים בכרמי יוסף, החלה ללמוד צורפות כקריירה שנייה וכבר 15 שנה יוצרת תכשיטים מכסף ומציפוי זהב. את התכשיטים היא מוכרת בבוטיקים בארץ ובחו"ל. ניתן לראות בהם מוטיבים מהטבע כמו עלים, אלמוג, עץ, חלוקי נחל, פירות ונוצות. בדוכן שלה היא תמכור את תכשיטיה בהנחה של עד 50%. מחירי התכשיטים: 60־450 שקל. מי שמתקשה לרכוש תחת לחץ של יריד, מוזמן גם לביתה במושב.


טל׳ לתיאום מראש: 052-8645268. הוורד 35, כרמי יוסף.



תכשיטים בר יוסף בכרמי יוסף. צילום: מיטל שרעבי
תכשיטים בר יוסף בכרמי יוסף. צילום: מיטל שרעבי



פינוק לסיום


אחרי שמסתובבים כל היום בחיפוש אחר יצירות אמנות וצורכים תרבות מקומית, הגוף שלנו זקוק לשלווה ונחת. ספא הדרים במושב סתריה החליט להרים את הכפפה ומציע למטיילים "טעימות" של עיסויים ללא תשלום.


איך זה עובד? פשוט תתקשרו ותתאמו מראש ותוכלו ליהנות מטיפול קצר שישחרר אתכם מהלחץ. למי שלא יכול להסתפק בכך ומעדיף פינוק של ממש, ספא הדרים הוא בהחלט המקום שבו ניתן להתנתק מהטלפון.



הספא מתפרש על פני חמישה צימרים, בהם כל זוג יכול לקבל עיסוי פרטי. בכל צימר יש סאונה, ג'קוזי ואמבט מלחים. אפשר לבוא לכמה שעות ולקבל עיסוי בצימרים או לבוא ללילה ואז לחוות עיסוי, לינה במושב השקט וארוחת בוקר.


מחיר: 850 שקל לזוג לחצי יום עם טיפולים.


1,390 שקל לזוג ללילה עם טיפולים.


טל׳ לתיאום: 054-4410673.



המיקום: מועצה אזורית גזר.


אופי הטיול: מחייב רכב. רוב הפעילויות חינמיות.


משך הטיול: כחצי יום.


מתי: ימים שישי ושבת, 2־1 באפריל, בשעות 16:00־10:00.


הכניסה חופשית.


פרטים נוספים: דף הפייסבוק של מועצה אזורית גזר.


איך מגיעים: מושב סתריה - כביש 40; כרמי יוסף - כביש 44.