אין אירוע שמסמן את האביב בארץ יותר מאשר צעדת הגלבוע, שבאיזשהו מקום גם פותחת את עונת הטיולים בצפון הקרוב. לרגל 50 שנה לצעדה הפופולרית, מועצה אזורית גלבוע תקיים אירוע מיוחד שיציע אטרקציות לכל המשפחה, מוזיקה, מעגל מתופפים ועוד. הצעדה מתקיימת גם השנה בתיאום מושלם עם הטבע שנמצא כעת בשיא פריחתו, ב־9־8 באפריל, סוף השבוע הבא.



הצעדה כוללת שלושה מסלולים ברמות קושי שונות. המסלול הקצר מותאם למשפחות עם ילדים קטנים ואורכו שישה ק"מ. המסלול השני, העממי, הוא בן 13 ק"מ. המסלול הארוך ביותר, הבינלאומי, הוא של 40 ק"מ, ויצעדו בו יומיים - 20 ק"מ בכל יום. 
 
נקודות היציאה והסיום של הצעדות יהיו בגן הלאומי מעיין חרוד, שם יתקיים הפנינג של סדנאות והפעלות לילדים, מוזיקה וריקודי עם. אם אתם צועדים, וגם אם לא, כדאי מאוד לקפוץ לגלבוע בתקופה זו של השנה, ולו רק כדי ליהנות מהאווירה ולעודד את אלפי ההולכים הנמרצים. אבל רגע לפני שאתם מחממים את השרירים, תוכלו למלא קודם מצברים בארוחת בוקר ב"סי קפה", בכניסה לקיבוץ בית השיטה. 
 

בית הקפה נמצא בסמוך לתחנת דלק, ויש בו חצר פתוחה, שבה אפשר ליהנות בימי שמש מארוחות בוקר וצהריים בסגנון ים תיכוני־איטלקי. בהתאם לטרנד הטבעונות שמשתלט על חיינו, גם פה אתם יכולים למצוא לא מעט מנות שלא מכילות מוצרים מן החי, ואפילו ליהנות מהן. 
"סי קפה", בית השיטה. טל׳: 04־6531181.

יפן הקטנה

אחרי הקפה והנשנושים, תוכלו לקפוץ לגן היפני בקיבוץ חפציבה, מרחק חמש דקות נסיעה. הגן המקסים הוקם לזכרו של פרופ' אברהם איקורו טשימה, מייסד תנועת המקויה ביפן האוהדת את ישראל. הגן הוקם בשנת 1975 והפך עם השנים לחלק מהנוף הטבעי של הקיבוץ. חלומו של טשימה היה להקים גן בקיבוץ חפציבה כסמל לקשר בין תרבות יפן להערכה לחלוציות העברית.
 
הגן היפני בקיבוץ חפציבה. צילום: מיטל שרעבי
הגן היפני בקיבוץ חפציבה. צילום: מיטל שרעבי

 
מהגן רואים את גבעות הגלבוע, שבתקופה הזאת עדיין ירוקות ומלבלבות. אף על פי שהשנה לא ירדו הרבה גשמים באזור, הצמחייה עדיין לא התייבשה ואפשר ליהנות מהצבעים היפהפיים. 
 
בכניסה לגן יש סוכה שבה ניתן למצוא פינה מוצלת בימים חמים. היא משמשת גם מקום נעים למדיטציה ולתצפית על רוב הגן. במקום יש הרבה עצים ארצישראליים, וכאן החיבור האמיתי בין האדמה שלנו לתמונת נוף יפנית. 
 
משום שזהו גן פרטי, צריך לתאם ביקור מראש. הביקור בגן כולל הדרכה שתחשוף אתכם לתרבות היפנית. מלבד העצים המלבלבים והאגם שבלב הגן, בצדו יש מערה ששימשה כמאגר מים לפני 1,500 שנה. כיום המערה מתפקדת כבית התפילה של תנועת מקויה בזמן שחברי התנועה מבקרים בארץ.
מחיר: 25־10 שקלים לאדם לסיור מודרך באורך כשעה. לתיאום סיור: 054־6634348. 
אחרי הסיור בגן תוכלו להמשיך לאזורים לא פחות יפים ברחבי הגלבוע. כתף שאול נמצא על הר שאול, ואפשר לקיים בו תצפית על עמק בית שאן. בימים שהראות טובה בהם תוכלו אפילו לראות את הכנסייה שעל פסגת הר תבור. 
 
מלבד תצפית על העמק, תוכלו לצאת להליכה רגלית בנחל יצפור. המסלול בנחל אינו מעגלי ועל כן תצטרכו להשאיר כלי רכב נוסף בסיומו. רוב המסלול הוא בירידה, סיפור של כחצי יום. עדיף לוותר עליו אם אתם מטיילים עם ילדים קטנים. אם לא, בתקופה זו של האביב כדאי מאוד לצאת לדרך. 
 
טיול אקסטרים בגלבוע. צילום: מיטל שרעבי
טיול אקסטרים בגלבוע. צילום: מיטל שרעבי

 
אופציה נוספת לחובבי הטיולים היא ביקור בהר ברקן, בגובה של כ־500 מטרים מעל פני הים. על ההר יש מסלול קצר יחסית שמקיף את הפסגה. 
אם אתם מעדיפים לוותר על הליכה ורוצים לפרוק את האנרגיה שלכם באופן יותר אתגרי, ב"חוויה בגלבוע" תוכלו לצאת לטיול ברחבי הגלבוע על רייזרים - רכבי שטח בעלי ארבעה מקומות ישיבה. 

 
"חוויה בגלבוע" הוא מרכז אקסטרים אשר נפתח לפני כחמש שנים, אחרי שדניאל ונדב, זוג צעיר שחזר לארץ אחרי שהות בסינגפור, הבינו שלמטיילים באזור חסר אקשן. את המרכז הם פתחו על קרקע משפחתית, ומלבד רכבי שטח תוכלו למצוא שם גם משחקי פיינטבול, טיולי אופניים חשמליים ומטווחי חץ וקשת. 
במהלך הנסיעה, באופניים או ברייזרים, תעברו לצד נחל חרוד, תגיעו לתצפיות ייחודיות על העמק, תעברו בשטחים של צעדת הגלבוע, ואפילו תעצרו על הדרך לתה צמחים ועוגיות. 
 
מסלול קל: שעה ורבע – 550 שקל לרכב, כולל סרטון גו־פרו ערוך.
מסלול אקסטרים: שעתיים – 650 שקל לרכב, כולל סרטון גו־פרו ערוך.
לתיאום ולהזמנה טל׳: 054־3238060.

איפה אוכלים

את "חוות התבלינים בגלבוע" כמעט כל מטייל מכיר. המסעדה שנפתחה בשנת 1994 הפכה לחלק מהנוף ההררי. מבנה העץ של המסעדה מוקף שדות שבעבר היו מלאים בתבלינים ומכאן גם שם המקום. 
 
ארוחה בחוות התבלינים בגלבוע. צילום: מיטל שרעבי
ארוחה בחוות התבלינים בגלבוע. צילום: מיטל שרעבי

 
לא רק השדות מלאים בצמחי תבלין, גם השבילים המובילים אתכם מעלה. לצד הצמחים מסתתרים פסלים מעשה ידיו של יוסי מס, בעל המקום. בימים חמימים ובעלי ראות מספקת אפשר לשבת במרפסת המסעדה ולהשקיף על הר התבור, עמק ישראל ואפילו החרמון.
 
מלבד נוף מדהים ושטחים פתוחים שבהם הילדים יכולים להתרוצץ, במסעדה יש תפריט משובח, בשרי בעיקרו, המשלב מוטיבים מהמטבח הישראלי־ים תיכוני. בכל בוקר שישי החווה נפתחת גם לארוחות בוקר כפריות.
 
"חוות התבלינים בגלבוע",  דרך נוף הגלבוע. טל׳: 04־6531093. פתוחים משני עד שבת.
אני אוהבת לחתום את הטיול בביקור ביקב. והפעם אמליץ על "יקב נחמני" ביישוב גן נר. זהו יקב משפחתי בבעלות דוד ופרנסיס נחמני. יקב קטן המפיק כ־2,000 בקבוקים בשנה. הזוג מתמקד ביינות אדומים ומשתדל לייצר ארבעה סוגים בכל שנה: מרלו, קברנה, שיראז ובלנד.
 
את הרומן עם עולם היין החלו הנחמנים בשנת 2003. חבר הביא להם 200 ק"ג ענבים מזן מרלו מחלקה שהשמיד. הזוג לא נבהל מהכמות שנחתה בפתח דלתו, פירק את הענבים מהאשכולות והניח אותם להתססה. 
 
הביקורות מהחברים היו מפרגנות, והצמד החליט להשתפשף בתחום. כנראה שהיין הבתולי היה באמת בלתי רגיל, כי אחד החברים שטעם אותו החליט להעניק לשניים שובר זוגי לסדנת טעימות יין. אחרי שסיימו את הסדנה בהצלחה וגילו שיש להם חוש טעם וריח מפותחים במיוחד, הם המשיכו ללימודי ייננות בשורק ומאוחר יותר עשו השלמה ביקב פרטי בדרום אפריקה. 
 
מאז ועד היום עבר במקום הרבה יין, וכעת הם יכולים בהחלט לשבת בנחת במרפסת ביתם מול הנוף המדהים של העמק: המוצר שלהם הספיק כבר לזכות בלא מעט פרסים. את 2,000 הבקבוקים שהם מייצרים בשנה הם מפיקים בחצר ביתם, ומיישנים אותם בחדר חביות שבנו. 
 
מי שמעוניין לטעום יכול להגיע לביקור ביקב, שם ישמע גם על ההרפתקה הנפלאה של בני הזוג נחמני וייהנה מנשנושים - הכל בעלות של 30 שקל לאדם. אפשר לבוא בכל ימות השבוע, אבל צריך לתאם מראש. 
"יקב נחמני", גן נר. טל׳: 053־7720369.

המיקום: הגלבוע.
אופי הטיול: משלב הליכה בדרגות קושי משתנות.
העונה המומלצת: כל השנה, לא בימים חמים מדי.
משך הטיול: כחצי יום.
פרטים נוספים: היציאה לצעדת הגלבוע בין השעות 6:30 ל־10:00. מחיר: 35 שקל למשתתף (מגיל 3).
מורה דרך מקומי שמוציא טיולים: בועז בייסה - 050־9246797. 