צמד המילים "תיירות יין" בהקשר של ישראל כבר לא מפתיע אותי. אנחנו חולמים על טיול בין הכרמים של דרום איטליה, או להתענג על יין וגבינות מקומיות בשאטו בחבל בורגון בצרפת, אבל לא תמיד חייבים להפליג כל כך רחוק. לפעמים כל מה שצריך זה להתניע את המכונית ולהצפין למקום שבו המרחבים פתוחים, השדות ירוקים והכרמים מופיעים בכל חלקה טובה. אני כמובן מדברת על רמת הגולן, ארץ היין הישראלי.

אף על פי שבשנים האחרונות אזורים אחרים בארץ ניסו לנכס לעצמם שמות שאפתניים כמו "דרך היין" או "טוסקנה הישראלית", כשמדברים על תחום היין אי אפשר לקחת לרמת הגולן את הראשוניות והמקוריות. 
באזור כולו יש כ־20 יקבים, מיקבי בוטיק קטנים ומשפחתיים ועד יקבים גדולים ומפורסמים. בין חלוצי היין באזור, שמציע את התנאים האופטימליים לגידול ענבים איכותיים, ניצב יקב רמת הגולן. 

היקב נמצא בכניסה לקצרין, בירת הרמה. הוא נוסד בתחילת שנות ה־80 על ידי מספר קיבוצים (עין זיוון, אורטל, גשור ואל־רום) ומושבים (רמות נפתלי, יונתן, רמת מגשימים ואלוני הבשן) שביקשו לאחד כוחות ומשאבים וליצור יחד יין ישראלי איכותי. היוזמה הובילה ליין הראשון מתוצרת היקב - סוביניון בלאן מבציר 1983. מאז ועד היום נמזגו לא מעט כוסות של יין. כעת מרכז המבקרים של היקב הוא בית לעשרות יינות תחת ארבעה מותגים: ירדן, גמלא, חרמון וגולן. 

מרכז המבקרים ביקב רמת הגולן. צילום: מיטל שרעבי

 
יקבי רמת הגולן מגדלים כיום 22 סוגים של ענבים. הכרם הגבוה ביותר נמצא כ־1,200 מטר מעל פני הים. את הענבים שגדלים בשלווה בין נופי הגולן בוצרים ומעבירים ליקב, שם הם הופכים ליין שבהמשך מתיישן לו בחביות מעץ אלון צרפתי. בסך הכל יוצאים מהיקב כ־5.5 מיליון בקבוקים בשנה. 75% מהייצור הוא יינות אדומים, והיתר יינות לבנים ומבעבעים.
מדובר במעצמת יין, במיוחד בהשוואה ליקבים אחרים בארץ. על כן ביקור במרכז המבקרים של היקב הוא חוויה של ממש. המרכז נמצא במבנה אבן יפהפה עם גג רעפים ומוקף טבע. בתוך המבנה תוכלו למצוא חנות שבה אפשר להצטייד ביין, וחלל פתוח שממנו יוצאים בדרך כלל הסיורים. את המבנה מקיפה גינה, מוצלת בחלקה, ובסמוך נמצא המפעל, חדר החביות וגם מרתף יינות שבו נערכים מדי פעם אירועים מיוחדים. 
בדומה ליקבים רבים אחרים, גם כאן אפשר להגיע ל"סיור טעימות". הסיורים בתיאום מראש, הקצר ביותר אורך כשעה וכולל למידה על תהליך הייצור, צפייה מלמעלה על אולם החביות, וכמובן טעימה ממגוון היינות של היקב. 
בשל הקשר העמוק בין אהבה ליין, מציעים לזוגות סיור עםג ערך מוסף - פלטת גבינות שממנה אפשר ליהנות בגינה המקסימה של מרכז המבקרים. כמו כן יש הפתעה משתנה, שאותה הזוג יוכל לקחת לדרך. כל החוויה היא בת כשעתיים ועולה 125 שקל לזוג. 
חובבי יין שרוצים לשלב בין כל הטעימות גם קצת טבע, יכולים לצאת לסיור הכרמים שמוציא היקב. הסיור מתאים לזוגות, למשפחות ולקבוצות חברים. תוכלו ללמוד בו מעט על זני הענבים, על האדמה הייחודית של רמת הגולן, וכמובן להירגע עם כוס יין ונשנוש בלב הכרמים. 
במהלך הנסיעה בג'יפים מגיעים לטורבינות הרוח בתל רסניה. מהמקום אפשר לתצפת לסוריה ולהציץ גם לכרמים של עין זיוון. בדרך למטה תוכלו ליהנות מפריחת האפרסקים ושאר פירות הקיץ שמתחילים להתעורר מתרדמת החורף. 
אחרי הטיול והשהות בכרמים חוזרים אל היקב. מקיימים סיור במרכז המבקרים, בחדר החביות, ומסיימים בטעימת יינות בחדר האח"מים. משך הסיור בכרם וביקב אורך כשלוש וחצי שעות. התענוג יעלה 850 שקל לזוג בג'יפ פרטי ו־1,400 שקל לקבוצה בג'יפ עד שבעה אנשים.

גן עדן

אם אתם נשארים ברמה ומתחשק לכם להמשיך לטייל, תוכלו לעשות זאת בעינות עדן (סלוקיה). כאן תוכלו למצוא מקום נחמד לפיקניק. אם השם נשמע לכם מוכר, זה משום שמי המעיין נשאבים על ידי חברת מי עדן וממלאים את הבקבוקים שלה. מכיוון שלא כל המים מהמעיין נשאבים, מה שנותר עובר בתעלות ונשפך לתוך בריכות שכשוך. הכניסה לסלוקיה היא ללא תשלום. ההליכה אל הבריכות אורכת דקות בודדות. הדרך הכי נוחה להגיע למקום היא באמצעות כביש 87. 
 
אפשרות נוספת, לא פחות טובה, היא ביקור בשמורת טבע עינות פחם. בשמורה נמצאים המעיינות המלאים ביותר שניתן למצוא בדרום רמת הגולן, בגובה 700 מטר מעל פני הים. המעיינות קטנים יחסית, עין פחם הוא הגדול ביותר. הבריכות הן בית גידול לצמחי מים וכמובן דגים. הדרך הכי פשוטה להגיע לשמורה היא דרך ציר הנפט.

ג'וחדר (עין אורחה). בריכת קצינים נקייה כל השנה מאבן בזלת, קוסמת לכולם. צילום: מיטל שרעבי
ואם לא נמאס לכם ממים, ישנו גם ג׳וחדר (עין אורחה). זוהי בריכת קצינים מוסדרת, שבה תמצאו מים נקיים במשך כל השנה. הבריכה בנויה מאבן הבזלת המקומית ומוקפת בעצי אקליפטוס גבוהים, כך שגם בימים חמים אפשר למצוא הגנה מפני השמש. הבריכה קוסמת גם למבוגרים וגם לילדים. אם אתם מתכננים לבלות שם כמה שעות, תוכלו לעשות פיקניק באחד משולחנות העץ הפזורים בשטח. 
כדי להגיע לג'וחדר תצטרכו לנסוע דרומה בכביש 98. פונים ימינה ליד האנדרטה אל שביל עפר וממשיכים איתו עד לרחבת החניה שבסמוך לבריכה.

איפה אוכלים


אם אתם לא יכולים לעזוב את רמת הגולן בלי לרדת על בשר טוב, תוכלו לעצור במסעדת "זיגל" ששוכנת במדרחוב בכפר האמנים אניעם. המסעדה קרויה על שמו של לאו זיגל ז"ל, שהיה אמן וחובב בישול וציוריו תלויים על קירות המסעדה. 
מלבד נגיעה אמנותית, המסעדה מציעה תפריט שמושפע מהמטבח האמריקאי. בין היתר תוכלו למצוא כאן המבורגרים, כריכי סאב, סטייקים ותוספות מושחתות. לשומרי הדיאטה יש כמובן גם כמה סלטים ואפשרויות צמחוניות.
המיקום: רמת הגולן.
אופי הטיול: סיור טעימות, מתאים לזוגות ולמשפחות.
אורך הטיול: תלוי באיזה מסלול בוחרים. משעה ועד חצי יום.
יקב רמת הגולן: 04־6968435. מרכז המבקרים נמצא בפארק התעשייה שבקצרין.
טיולי דרור - טיולי ג'יפים ברמת הגולן: 052־4311052.