שנת הלימודים מתקרבת לסיומה וכבר מרגישים באוויר את ריח החופש הגדול. אנחנו בשלב שבו ההורים כבר מתכננים, או תכננו, את חופשת הקיץ, שהיא בדרך כלל בחו"ל. להם אני רוצה להזכיר שבארצנו הקטנטונת לא חסרים מקומות בילוי ואטרקציות שישאירו את הילדים מסופקים ומאושרים.



הפעם אנחנו נוסעים לכיוון צפון, לטיול עמוס נופים, יין ואוכל טוב. כמה צפון? עד אורטל בצפון רמת הגולן. המיקום של הקיבוץ, ליד הר בנטל, אזור שבו שמורות טבע רבות, מקורות מים ומסלולי טיול, הופך אותו לאטרקטיבי ביותר.



הצפון הפך עם השנים למוקד משיכה עבור זוגות המגיעים לצימרים, אבל כאן מדובר בחוויית אירוח קיבוצית לכל המשפחה - והיא מושלמת גם אם אתם מתייצבים באזור עם יותר משתי נפשות.



במרכז התיירות "הנוף הצפוני" בקיבוץ אורטל יש 42 חדרי אירוח משפחתיים. לצדם אפשר ליהנות ממדשאות וחובבי הנפנוף יכולים לעשות על האש במנגלים.



לצד חדרי האירוח יש במרכז גם עשר בקתות עץ סקנדינביות, שנמצאות בלב חורשת אורנים. הבקתות מכילות ג'קוזי עץ עגול ובחודשי החורף פועל בו קמין, כך שהתחושה האירופית נמצאת פה לאורך כל השנה. מלבד מקומות לינה, בקיבוץ יש לא מעט אפשרויות לפעילויות: מטיולי ג'יפים וטרקטורונים ועד ביקור בפינות חי.



מחירים: חדרי אירוח - החל מ־390 שקל לזוג ללילה באמצע השבוע. בקתות עץ - החל מ־650 שקל לזוג ללילה באמצע השבוע. המחיר כולל כניסה זוגית לקטיף וטעימות ביקב אורטל. לפרטים: 04-6960808.



עולם החי


אם אתם אכן מטיילים עם הילדים, מומלץ לא לפספס את הביקור ב"חי־טל" של הקיבוץ. המקום נמצא בחלקה קטנה ובין עצי האורן תוכלו לפגוש גמלים, סוסי פוני, עזים וכבשים, אלפקות, תרנגולי הודו וארנבים, שאותם הילדים יכולים להרים וללטף.





ה"חי־טל" עובד בשיתוף פעולה עם פקחי רשות הטבע והגנים ויחד הם משקמים חיות בר שנפצעו בטבע.



אפשר למצוא כאן גם לא מעט פינות שקטות, לשכב בערסל, לערוך פיקניק, או סתם לעצור וליהנות מהשלווה. אם אתם רוצים ללמוד על החיות שבמקום, קיימת אופציה לסיור מודרך. אפשר גם לצאת לטיול ברכיבה על אחד מסוסי הפוני, ולבסוף לסכם את החוויה באחת מפינות היצירה שבמתחם.



שעות הפעילות: ראשון עד שישי - 14:00־9:00. שבת - 16:00־9:00. ללנים בקיבוץ הכניסה בחינם. לאורחים: 15־10 שקל.




ממלכת היין


אחרי שהשקעתם בפעילות לילדים, תוכלו לעשות משהו גם עבור עצמכם. בסמוך ל"חי־טל" נמצא יקב אורטל הוותיק, שבו אפשר לערוך סיורים וטעימות יין. זהו יקב בוטיק, בינוני בגודלו, אשר מייצר כ־30 אלף בקבוקים מדי שנה, ביניהם יין לבן ויונייה ועוד שישה אדומים (סירה, קברנה פרנק, מרלו, קברנה סוביניון ועוד שני בלנדים).



יינן היקב הוא אילן זעפרני, חבר הקיבוץ. זעפרני למד ייננות בתל חי ואחרי שייצר יין במתכונת מצומצמת, הקיבוץ החליט לתת לו להגשים את עצמו ביקב אורטל. ליקב יש מרכז מבקרים המוקף כרמים ומטעי תפוחים, וישנה תצפית יפהפייה להרי הגולן. מחוץ למבנה היקב נמצאת חצר שבה אפשר להתרווח עם כוס יין ונשנושים.



ממרכז המבקרים אפשר לצאת לסיור, שבו מוסבר כי הכרם הראשון של הקיבוץ ניטע בשנת 1983, והוא אחד הוותיקים באזור. אחר כך מתואר תהליך ייצור היין, החל משלב הבציר ועד שלב הבקבוק. כאמור, בסוף מגיע שלב הטעימות. אפשרות נוספת כאן היא רק ליהנות מהטעימות.



יקב אורטל
יקב אורטל



היקב פתוח לסיורים ולטעימות בכל ימות השבוע בין 10:00 ל־16:00. מומלץ לתאם מראש בטל׳: 052-5612235.



הרבה פירות כמובן שבתקופה הזו של השנה אי אפשר לוותר על קטיף דובדבנים, למשל בבוסתן "בראשית" בקיבוץ עין זיוון. בנוסף, זו תחילת העונה של פטל אדום, אוסנה (פטל שחור) ונקטרינה בטעם מנגו. חוויית הקטיף מתאימה לכל המשפחה. אפשר לאכול בלי סוף תוך כדי הטיפוס על הסולמות וגם למלא קופסאות פרי ולקחת הביתה.



אם אתם ישנים בסביבה, אני ממליצה לכם להגיע מוקדם לבוסתן, משום שבהמשך היום הוא מתמלא מבקרים רעבים והצפיפות והלחץ גוברים.



מכיוון שמדובר בתקופת פריחה עונתית, קצרה יחסית, לא כדאי לדחות את הביקור לסוף העונה, כי לא בטוח שפירות רבים ימתינו לכם פה.



לצד הקטיף, מציע הבוסתן שפע של פעילויות לילדים, ביניהן טיפוס במתחם חבלים אתגרי, ביקור בפינת חי, רכיבה על סוסי פוני, סיור בעגלה רתומה לטרקטור, פינת יצירה, טרקטורונים וקארטינג, וכן בית קפה ופינות ישיבה.



הבוסתן פתוח כל יום מ־9:00 עד 16:00. מחיר: 33 שקל למבוגר, 29 שקל לילד. לפרטים נוספים: 04-6993610.




קצת מים


כדי לצנן את הגוף לאחר הקטיף, הנקודה הבאה תכלול ככל הנראה מים. נהר הירדן, שבקיץ מספק מפלט קריר מהחום, מציע בתקופה זו גם פעילות רפטינג לכל המשפחה. מכיוון שהחורף האחרון לא סיפק גשמים רבים באזור, זה לא הולך להיות סוער במיוחד, אבל החוויה עדיין מומלצת ומרעננת.



ב"רפטינג נהר הירדן" תוכלו לשלב רפטינג, אומגה למים, פיינטבול, טיולי טרקטורונים, חץ וקשת ועוד אטרקציות. הכל נמצא בתוך מתחם אחד גדול, ליד קיבוץ גדות, שמוקף בצמחייה שמספקת צל לאורך כל היום. תוכלו לצאת ללא מעט הרפתקאות, כך שגם מי שלא רוצה לצאת לשיט יוכל למצוא אתגר אחר.



בכל מקרה, מומלץ לנצל את עוצמת הזרימה שעוד נותרה ולצאת בקיאק משפחתי לשיט שאורך בסביבות שעה וחצי. ואם נותרו לכם עוד קצת כסף ואנרגיה, טיול ריינג'רים, לאורך הנהר ובין מטעי הצפון, יזכיר לכם עד כמה הארץ שלנו יפהפייה.



מסלול ריינג'רים
מסלול ריינג'רים



פתוח כל יום בשעות 16:00־10:00. טל׳ לבירורים: 04-9007000.




איפה אוכלים


לא חייבים להרחיק יותר מדי כדי למלא את הבטן. במתחם הרפטינג נמצאת "איסקנדר", מסעדת בשרים עם ניחוחות מהמטבח הטורקי. סועדים רבים מגיעים לכאן בגלל האוכל הטוב והמחירים הנוחים יחסית.



המסעדה נמצאת בתוך מבנה אותנטי, עם חלונות גדולים, שדרכם מתגנבת פנימה האווירה הגלילית. בחוץ יש חצר המשקיפה על הנהר, כך שמי שהחום לא מפריע לו יוכל לאכול מול הטבע.



בכניסה למקום יש טאבון אבן שבעזרתו מכינים לחמעג'ון, מאפה ממולא בחצילים ובעגבניות ומאפים מצוינים אחרים. בנוסף אפשר ליהנות מנתחי בשר, דגים טריים וסלטים.



שעות פתיחה: ראשון עד חמישי - 12:00 עד 20:00. שישי - 12:00 עד כניסת השבת. טל׳ לפרטים: 04-9007020.



המיקום: רמת הגולן.


אופי הטיול: משלב אטרקציות ולינה.


העונה המומלצת: אביב וקיץ.


דרגת הקושי: קלה, מתאים למשפחות.


משך הטיול: יום וחצי.