עונת הטיולים החמה מוציאה מטיילים רבים אל כל קצוות הארץ. השבוע אני רוצה לדבר על אחת הפינות הצפוניות המדהימות בתקופה זו של השנה - אצבע הגליל. ליתר דיוק, קיבוץ כפר גלעדי, שהוא אידיאלי עבור מי שמחליט לבקר באזור הגליל העליון גם בשל קרבתו לאטרקציות המים. 

כפר גלעדי נוסד בשנת 1916, לפני כמאה שנה, עוד בזמן מלחמת העולם הראשונה. בין מקימיו היו חברי אגודת השומר, כמו ישראל גלעדי, יוסף טרומפלדור, אלכסנדר זייד, ישראל ומניה שוחט, ועוד שמות מוכרים מההיסטוריה שלנו. 
כיום, עם תחושת גאווה וניחוחות נוסטלגיים, חברי הקיבוץ מפעילים את מלון "כפר גלעדי". אפשר להשקיף ממנו על הנוף היפהפה של הצפון, על פסגת החרמון והמרחבים הפורחים. במלון יש 160 חדרים ולאחרונה נחנך אגף עם 15 סוויטות מאובזרות שמשלבות צבעי אדמה, רצפת פרקט, נגיעות של אבני בזלת ואלמנטים במראה רטרו. 

המלון עצמו ממוקם בתוך הקיבוץ ומציע שתי אפשרויות שונות לחופשה. מצד אחד, הזדמנות להורים להוריד הילוך ולתת לילדים להתרוצץ חופשי במדשאות, לרבוץ בבריכה, וגם לקפוץ לאחת האטרקציות באזור. מצד שני, החדרים המפנקים והסיורים הקולינריים כאן מתאימים מאוד לזוגות שרוצים ליהנות מהאווירה השקטה והאוכל הגלילי המשובח. 

בירה על הדרך

גם למי שבוחר לא להזיז את הרכב, לקיבוץ יש היסטוריה מרגשת שאפשר להתרשם ממנה. תוכלו לשוטט ב"שביל הלולים", במוזיאון "השומר" ובסליק תת קרקעי. 
"שביל הלולים" משחזר את אזור הלולים הישן, הרפת וחצר המשק שנבנו בתחילת שנות ה־20 של המאה הקודמת. בשביל תוכלו למצוא היום חנויות בוטיק, גלריות ובית קפה. במקום נמצאת גם חנות מדליקה לספרים ולתקליטים מיד שנייה בשם "ספרים בחצר". ב"רונקס", גלריה למשקפיים, תמצאו אוסף משקפיים מרשים. לאחרונה נפתחה בקצה השביל גם מבשלת בירה בוטיק, שבה אפשר לסיים את היום.
אם אתם חובבי מסתורין, מומלץ להצטרף לסיור מודרך באתר הסליקים. הסיור, שמתאים לגדולים ולקטנים, ייקח אתכם למסע בעקבות הסודות הגדולים של חברי הקיבוץ. תבקרו בסליק שנחפר בשנת 1922, שהוא העתיק ביותר בארץ. הסליק נמצא מתחת לאורוות סייחים ונחפר ונבנה על ידי חמישה מחברי הקיבוץ. אל הסליק, שעומקו כחמישה מטרים, מגיעים באמצעות סולם ישן. 
משום שרק מעטים ידעו על קיומו, החדר שבו הוסתרו עשרות כלי נשק נחשף רק בשנת 1983. זה קרה אחרי שהתחילו לבנות בתים חדשים ובמקרה הגיעו אל פתח הכניסה המסווה.

מטעמי הגליל. צילום: מיטל שרעבי
רוצים בכל זאת לזוז קצת? המלון מציע סיורים ליצרנים קטנים בגליל העליון, במסגרת הקונספט שמתחיל לצבור פופולריות - farm to table. במרכז היוזמה הזו עומד הרצון לחסוך את עלות התיווך ולעזור ליצרנים הקטנים לדלג מעל הסופרמרקטים הגדולים, שבדרך כלל לא נגישים לתוצרת שלהם. כך הם חושפים את התוצרת שלהם, שאמורה להיות זולה יותר, בתקווה שתגיע ליותר ויותר בתים ישראליים.
בשיחה קצרה עם היצרנים, שרק רוצים להציג את מרכולתם, אפשר להבין מהיכן מגיע המזון שאנחנו אוכלים ומי עומד מאחוריו. מהמלון יוצאים סיורים קולינריים קבוצתיים, שכוללים ארוחות בוקר וערב בסגנון "שוק גלילי", דוכנים ממיטב התוצרת המקומית. בחופשה אחת תוכלו גם לנפוש וגם לתרום לחקלאות וליזמות בגליל. 
בין היצרנים שתפגשו בסיור נמצא משק הירש במושב דישון. הירש מציע סיור במשק העזים, שבו מפיקים חלב וגבינות. אם אתם אוהבים ארוחות בטבע, תוכלו תמיד לקפוץ אליו באחד הביקורים הבאים שלכם בגליל העליון, ולהצטייד בסל עם גבינות, לחמים טריים, ירקות ועוד הפתעות. ואם אתם מעדיפים לא להרחיק מהמשק, אתם יכולים לוותר על הסל ורק לבוא לאכול מול הנוף הפתוח. 
לפרטים: ראובן הירש, 054־9796945.
נקודה נוספת היא גלידה טבעונית "ilo" בקיבוץ הגושרים. הגלידה של רותם ואלי יעקובוביץ' מבוססת על חלב קוקוס וסירופ אגבה. זוהי הזדמנות נפלאה לטעום גלידה מצוינת, שטעמה לא נופל מזה של הגלידות החלביות.
לפרטים נוספים: 052־7281586. 
דרך מושלמת לסיים את הסיור היא באגירת פחמימות מהסוג האהוב עלי. ב"לחם ועוגה", מאפייה גלילית קטנה בקיבוץ מורן, עושים בדיוק את זה. המאפייה מתמחה בייצור לחמי שאור טבעיים, העבודה נעשית ביד, וכל כיכר וכיכר מטופלת באהבה. לבסוף הלחם נאפה בתנור עם רצפת אבן. 
במאפייה נמכרות גם עוגיות, לחמניות, עוגות שמרים, מאפי בוקר ומעדנים מהגליל ומהגולן. מי שלא מסוגל לעמוד בפיתוי, יוכל לעצור לארוחה של כריכים, סלטים ומאפים טריים.
רחוב הזית, קיבוץ מורן. לפרטים נוספים: 04־6988992.

מחלבת אדיר. צילום: מיטל שרעבי

יש שני סיורים נוספים שכדאי להצטרף אליהם, אם אתם כבר באזור. הראשון הוא סיור בנופי היין של הגליל העליון שמוציא המלון בכפר גלעדי. חבל כרמים, למשל, הוא אחד האזורים היפים בארץ. הסיור עובר בכרמים שמבצבצים בין מדרונות ההרים וביקבים נבחרים. ביקבים תוכלו לפגוש את אנשי היין המקומיים ולטעום מהתוצרת של הגליל העליון. הסיור עובר בין היתר ביקב "הרי גליל" בקיבוץ יראון, אשר בו יש מרכז מבקרים גדול ומטופח.
בסיור השני עולים עצמאית דרך הכבישים המפותלים אל יקב ומחלבות "אדיר". היקב והמחלבה נמצאים באזור התעשייה דלתון ופונים אל נוף כרמים עוצר נשימה. 
ביקור במרכז המבקרים של אדיר כולל צפייה בסרטון קצר המסביר על התהליכים השונים בייצור היין, מהבציר ועד הבקבוק. אחרי הסרטון תוכלו ליהנות מטעימות של גבינות ויין. אפשר לנסות גם גלידה מחלב עזים. מלבד סיור טעימות, היקב מציע ארוחות בוקר ובראנצ'ים, שאותם תוכלו לאכול בחצר מול הנוף הפתוח.  
מחיר ביקור ביקב “אדיר“: 35 שקל למבוגר, 15 שקל לילד. ארוחת בוקר - 70 שקל לאדם.
לפרטים נוספים: 04־6991039.
אזור: אצבע הגליל
אופי הטיול: לכל המשפחה. מחייב רכב.
דרגת קושי: קלה.
משך הטיול: משלב לינה.