המגזר הערבי אינו רק צרכן של תיירות בישראל אלא גם יצרן שלה. חודש הרמדאן מגיע בקרוב לקו הסיום שלו, עם שלושת ימי חג עיד אל־פיטר, וזו הזדמנות מצוינת לבקר בחלק מהיישובים הערביים שכבר יישמו את הפוטנציאל התיירותי הטמון בהם ופותחים בימים אלה את שעריהם לציבור הרחב.   עמותת "סיכוי", שפועלת לקידום תיירות אזורית משותפת, ופורום "דרכים שלובות", המאגד עמותות תיירות ערביות־יהודיות, מארגנים את אירועי "לילות רמדאן". אלה כוללים פעילויות וסיורים בערים ובכפרים ערביים במטרה לערוך היכרות עם מנהגי החברה הערבית והדת המוסלמית. 

ביום שגרתי במהלך חודש הרמדאן יש היפוך זמנים - היום למעשה הופך ללילה. בניגוד לסיורים שמתקיימים במהלך השנה בשעות הבוקר, מומלץ כעת לבקר בערים ובכפרים החל משעות הצהריים, כשהרחובות מתעוררים לחיים.  כדי שתחושו את החוויה העוצמתית, החלטתי להציע לכם סיור מרתק בכפר קאסם, הסמוכה לראש העין. הסיור הזה מומלץ מאוד בתקופת הרמדאן, אך לא יאכזב אתכם גם הרבה אחרי שהיא תסתיים. 
 
את הסיור שלי בעיר, שתושביה עדיין אוהבים לקרוא לה "כפר", אני עושה עם שווכת עאמר, מורה בתיכון ובן לאחת המשפחות הוותיקות כאן. בכפר קאסם 25 אלף תושבים. 15 אלף מתוכם הם בני המשפחות הוותיקות, 10,000 בדואים שהגיעו מאזור באר שבע, ונוספים מצפון הארץ.

המנה של מונא


הסיור נפתח בגן ציבורי בכניסה לעיר. ממנו ממשיכים לאנדרטה לזכר קורבנות "טבח כפר קאסם", שהוא אירוע מכונן בקרב ערביי ישראל. בשנת 1956 נורו למוות עשרות מבני המקום על ידי יחידה של משמר הגבול. האנדרטה צופה אל מסגד השוהדא, אשר בימים אלה מלא במתפללים ובמבקרים שבאים לחוות את הרמדאן. 
 
האנדרטה לזכר קורבנות הטבח. צילום: מיטל שרעבי
האנדרטה לזכר קורבנות הטבח. צילום: מיטל שרעבי

 
אם אתם כמוני, לא מסוגלים לוותר על חנויות קטנות, תשמחו לשמוע שברחוב הראשי בכפר קאסם נמצאת חנות תבלינים מרשימה שבעליה מאמינים בסגולותיהן של תרופות סבתא. יחיא, בעל המקום, מגדיר את עצמו גם כרוקח, וישמח לספר לכם שלכל תבלין, צמח או שמן יש תפקיד בשמירה על בריאות האדם. ההתמחות שלו היא בשמנים רפואיים, תרכובות צמחים ותבלינים. כבר בכניסה לחנות תוכלו להריח את הקפה שהוא טוחן במקום ואת התבלינים שהוא מייבא על פי טעמו הייחודי.

כמובן שאי אפשר לצאת מכאן על בטן ריקה. לכן התחנה הבאה בסיור היא בקייטרינג של מונא, שמארחת בביתה ומפנקת באוכל ערבי. אם אתם חובבי תבשילים וטעמים אותנטיים, מומלץ להגיע לכאן, לאכול, או לקחת הביתה. למשל בשר מבושל בטחינה, עוף בתנור, מרקים, אורז בטעמים שונים, סלטים וקינוחים. אם אתם מטיילים בסביבה, תוכלו תמיד לעצור אצל מונא ולהצטייד באוכל שלה לפיקניק, למשל ביער ראש העין שנמצא לא רחוק מכאן.
טל׳ להזמנות: 03-5254276 ,054-8711528.

שמלת לילה


אחת מהפתעות הסיור בכפר קאסם הייתה המפגש עם לילה, רוקמת ומספרת סיפורים. לילה היא מורה לחינוך מיוחד, שאהבתה לאמנות הובילה אותה לעסוק גם ברקמה. את המלאכה הזו היא למדה עוד כשהייתה תלמידה בבית ספר, ועם השנים היא הפכה את האהבה למקצוע. דרך הרקמה, לילה מספרת, היא מצליחה להפיג את כל המתחים של היומיום ולהכניס לנפשה שלווה. 

מלבד העיסוק ביצירה אישית, לילה, אם לארבעה, גם מעורבת מאוד בקהילה, ובין היתר מתנדבת במד"א ואף מעבירה הדרכות בהחייאה.  
לפני כשנתיים היא החלה לרקום על בגדים ותכשיטים, ובעצם על כל מה שמצאה. עם הזמן היא בנתה אוסף של תכשיטים ובגדים, ולפני כשנה החלה להשתתף ב"רמדאן מרקט" ובשווקים בנצרת. מלבד הפרנסה הנוספת, דרך הרקמה היא מבקשת להנחיל בצעירות את המורשת והתרבות הערבית ולכן מעבירה סדנאות בתחום.
 
לילה רוקמת. צילום: מיטל שרעבי
לילה רוקמת. צילום: מיטל שרעבי

 
לילה מסבירה לכל מי שמתעניין על מקומה של הרקמה בטקס החתונה, בתקופה שבה כלה מהדרום לבשה משהו שונה לגמרי מאשר כלה צפונית, גם בצבעים וגם בעיטורים. בשל המורכבות, שמלת כלה הייתה נרקמת במשך כשנה, וכל בנות המשפחה עסקו במלאכה. השמלה עברה הלאה מדור לדור: ללילה, למשל, יש שמלה שעברה במשפחה שלה כ־90 שנה. 

תמצאו כאן גם תצוגה של שמלות ישנות. חלק מהן מתאימות בכלל למוזיאון, משום שהן לא פחות מיצירות אמנות. אם עשיתי לכן חשק, תדעו שקבוצות יכולות להתארח אצל לילה בבית ולשמוע על כל העושר הזה. פרטים בטל׳: 054-9106337 (בתיאום מראש).


הבית הישן

לצד האזורים החדשים יחסית בכפר קאסם, קיימת לעיר היסטוריה ארוכה שאותה אפשר ללמוד בביקור בשכונות הוותיקות. הסיור מוביל אותנו למשל לבית עתיק שנבנה ב־1918 ושייך למשפחת סרסור. דרך החצר הפנימית אפשר להבין איך חיה בעבר המשפחה הערבית. כשהבית נבנה הוא מוקם בלב פרדסים, והיה מעשית מחוץ לכפר, שהיה אז הרבה יותר קטן. בכל חדר גרה משפחה אחרת, ובחדר העליון גר אב המשפחה. הגברים הרווקים ישנו למעלה ובקומה התחתונה התגוררו הנשים. 

דוכן של עָוָואמָה. צילום: מיטל שרעבי
דוכן של עָוָואמָה. צילום: מיטל שרעבי


עד סוף שנות ה־80 המקום כבר הפך צפוף, והמשפחה בנתה בתים נוספים מסביב. כיום מתגוררת במבנה הישן רק אחת האחיות המבוגרות ממשפחת סרסור, והיא מנסה ככל יכולתה לשמור על הייחוד שלו. אחרי הסיור בבית תוכלו לשוטט ברחובות כפר קאסם ולספוג את האווירה המיוחדת שיש בימים אלה של הרמדאן. למשל בשוק האוכל המקומי, שפתוח רק בתקופה הזו, משעות אחר הצהריים ועד שבירת הצום. יש כאן דוכנים עם קטאיף, כנאפה, ממתקים, פלאפל, פירות, חמוצים ועוד מטעמים מהמטבח הערבי.
מיקום: כפר קאסם.
אופי הטיול: משלב הליכה קצרה. יש להצטייד בלבוש צנוע ובצעיף.
העונה המומלצת: כל השנה.
דרגת קושי: קלה. מתאים למשפחות.
משך הטיול: כשלוש שעות.
 
מחירים: סיור מודרך של "דרכים שלובות" באורך שעתיים המתאים לכל המשפחה הוא בעלות של 50 שקל לאדם. סיור המשלב ארוחה והדרכה כפולה (יהודית וערבית) במשך חמש שעות יעלה 165 שקל לאדם. פרטים על תאריכי הסיורים: