ערי נמל וחוף מצליחות בדרך כלל למשוך אליהן תיירים. ככה זה. אפשר לראות זאת גם בארץ: יפו המקסימה פורחת בערבים, תל אביב היא עדיין עיר ללא הפסקה. אך משום מה, חיפה, עיר הנמל הצפונית שלנו, אינה זוכה לפופולריות שהיינו מצפים ממנה. הכרמל היפהפה, שממנו אפשר לצפות בירוק ובכחול, אומנם זוכה להכרה ראויה, אך דומה כי תיירות הפנים בחיפה עדיין לא מימשה את הפוטנציאל שלה. 



זה חבל, כי אין ספק שמשהו טוב עובר על העיר לאחרונה. וכמו כדי להוכיח עד כמה בני המקום מאמינים בהתפתחות של האזור, נפתחו פה מלונות בוטיק, מסעדות, גלריות, בתי תרבות וספא. כעת, כשאנחנו כבר בלבו של הקיץ, תוכלו לבלות חופשה נהדרת מול הים התיכון. וגם אם אתם לא אנשים של מים ושמש, בלילות הקיץ העיר מספקת חוויה שאסור לפספס.
 
למלון הבוטיק הראשון שכדאי להכיר, אם אתם רוצים להקדיש לחיפה יותר ממספר שעות, קוראים "וילה כרמל". הוא ממוקם באחד האזורים היפים של העיר, מרכז הכרמל. מבנה המלון האינטימי הוא בעל היסטוריה ששורשיה נעוצים עוד בימי הטמפלרים. הוא הוקם כבית הארחה בתחילת שנות ה־40 של המאה הקודמת ונחשב מוקד עלייה לרגל למבקרים כאן. בין היתר הוא אירח את דוד ופולה בן־גוריון. 
 

כ־70 שנה אחר הקמתו, המלון שוחזר מהיסוד על ידי בני משפחת שטרית, במטרה להפוך אותו לעדכני, מזמין עבור אנשי עסקים, זוגות של מטיילים וחובבי לייף סטייל.
 
במלון יש 15 חדרים מרווחים עם מרפסות המשקיפות לכרמל הירוק. אם הנוף מהמרפסת לא מספיק, במלון יש גג קטן, עם ספא וג'קוזי, שממנו אפשר להתרשם עוד יותר מהנוף. 
 
מוקד נוסף במלון, גם עבור מי שלא מתאכסן כאן, הוא מסעדת הבית, "מנטון". זו ידועה בשל ארוחות הבוקר הנפלאות שלה, שאותן תוכלו לזלול בחצר המוקפת צמחייה. המסעדה מגישה גם ארוחות צהריים וערב עם תפריט עשיר ובעל השפעות ים תיכוניות.
היינריך היינה 1, חיפה.

פינוק חובה


מלון נוסף, לא פחות מומלץ, מתקשר לאחד הטרנדים העולמיים החזקים ביותר בתחום התיירות - מלונות ספא. גם מלון "פנינה בכרמל" נמצא במרכז הכרמל, במבנה טמפלרי בלב שדרת אורנים. מלון הספא נפתח לפני מספר חודשים וכבר מצליח לבסס את עצמו בתחום מלונות הבוטיק. מדובר במלון קטן, שבו יש בסך הכל שלושה חדרי טיפולים, ומעליהם שתי סוויטות אירוח. 
 
המקום נבנה בסוף המאה ה־19 ושימש בחלקו כחווה חקלאית וגם כבית הארחה. לצדו יש חצר מקסימה עם מזרקה, פינות מנוחה מוצלות, ג'קוזי, סאונה ובר קטן.
 
את המלון פתחה איילת כהן, שהתוודעה לבניין המיוחד לפני 15 שנה בעת שתפקד כגלריה ובית קפה. ההתאהבות הייתה מיידית. למרות השנים שחלפו, היא לא הפסיקה לחשוב עליו. כהן, חיפאית במקור, הצליחה סוף־סוף לפני מספר חודשים, לאחר שיפוץ מקיף, לפתוח את "פנינה בכרמל", מלון על שם אמה, פנינה. אפשר להגיע אליו כמבקרים בלבד, זאת אומרת לעיסוי ולטיפול באחד החדרים, או כאורחים ללילה. שתי האפשרויות מוצלחות, הכל תלוי בזמן שיש לכם. מכיוון שהמלון קטן יחסית, אם אתם בוחרים להשקיע בו גם את הלילה, תזכו לחוויה אינטימית של ממש.

שדרות הצבי 3, חיפה.

עושים שוק
 

כמובן שאם אתם מבלים את הלילה בחיפה, יש כמה מקומות שבהם כדאי לבקר. הראשון הוא שוק תלפיות בשכונת הדר הכרמל, שכל חמישי בלילה במהלך חודשי הקיץ מתעורר לחיים. 
 
לבלות בשוק בחשיכה זו חוויה אחרת לגמרי. כשהדוכנים מתרוקנים ונסגרים, זורמים אליו רבים לברים המאולתרים ונהנים מהבריזה הקרירה. 
עניין רב כאן יש במסעדת "תלפיות", שמזכירה חמארה אותנטית באווירה ובמראה המשוחרר שלה. למסעדה יש תפריט שמבוסס על חומרי גלם מן הים ומעט השפעות גיאורגיות. מולה נמצאת מעדנייה מקסימה, שבה תוכלו למצוא המון אופציות טבעוניות לנשנוש במקום או לקחת הביתה, וגם מבשלת בירה בוטיק קטנה.
 
אם אתם אוהבים את האווירה בשווקים, תוכלו לקפוץ בלילה לשוק הפשפשים החיפאי. כל רביעי פה מלווה במוזיקה, בירה ופריטי וינטג'. תוך כדי שיטוט וחיפוש אחרי מציאות, אפשר ליהנות ממוזיקה טובה, אווירה צעירה ואלכוהול.
 
לא רק המלונות והשווקים מתעוררים בחודשי הקיץ. חובבי קולינריה ישמחו לדעת כי בשנים האחרונות נפתחו בעיר התחתית מסעדות עם גרוב, כדי לתת מענה לקהל הצעיר שממלא את האזור. 
 
אחת המסעדות היא "מורל", מסעדת טאפאס (הנמל 33) עם נגיעות בינלאומית. התפריט מחולק לשלושה: ירקות, ים ויבשה. בכל אחד מהם מנות קטנות עד בינוניות מעולות לפתיחת שולחן. 
 
לצד המנות יש מבחר יינות גדול במחירים נוחים מאוד, אפילו נמוכים, מכל העולם. לדוגמה, בקבוק יין לבן יבש אפשר לרכוש כאן ב־70 שקל. אם אתם רוצים להצטייד ביין במחיר סביר לקחת הביתה, גם זו אפשרות. מכיוון שהמסעדה נמצאת במיקום מנצח, שמושך את צעירי האזור, בכל רביעי בערב מתקיימת בחצר שלה הקרנה של סרט.
 
מול מסעדת "מורל" נמצאת "הנמל 24" (הנמל 24), אחת המסעדות הוותיקות באזור, שיש שיגידו שבעקבותיה הגיע הרנסנס הקולינרי בגזרה. היא מצליחה לשמור על איכות גם היום ולרגש חובבי אוכל מכל הארץ. 
 
שף המסעדה הוא רן ראש, שבנה תפריט המושפע מהמטבח הצרפתי, עם נגיעות איטלקיות. המנות קלאסיות ברובן, כך שהמקום מתאים גם למי שלא הרפתקן בנוגע לאוכל.
 

סוף אמנותי 


ואפשר, כמובן, לשמור קצת זמן לתרבות. מוזיאון חיפה לאמנות, שמציג תערוכות מתחלפות, הוא אחד האהובים עלי בארץ, ולכן לא אתן לכם לעזוב את העיר בלי לבקר בו.

גם המוזיאון, באופן לא מפתיע, ממוקם במבנה בעל שורשים היסטוריים - שימש כבית ספר אנגלי לבנות. כשנפתח בשנות ה־30 הוא היה בעל שתי קומות ונחשב מודרני לתקופתו. לאחר קום המדינה המבנה שימש לקליטת עולים, בהמשך חזר שוב לתפקד כבית ספר, עד שבשנת 1978 הוחלט להקים כאן מוזיאון. 

בשתי הקומות מוצגות תערוכות שמתאימות בדרך כלל לכל הגילים. מומלץ להתעדכן באתר האינטרנט של המוזיאון לפני שמגיעים לביקור. 
המיקום: חיפה.
אופי הטיול: משלב שווקים ולינה.
העונה המומלצת: קיץ.
דרגת הקושי: קלה. מתאים למשפחות.
משך הטיול: יום וחצי.