תחושת חופש ממלאת אותי בכל פעם שהמכונית שלי חוצה שער של קיבוץ. צפון או דרום, זה לא ממש משנה, העיקר השלווה שמתמזגת בירוק. בגלל אותה תחושה אני מוצאת את עצמי לא פעם מבלה את סופי השבוע בחופשה בקיבוץ. האחרונה הייתה בעין זיוון, בצפון רמת הגולן.



בכפר הנופש הקיבוצי אפשר למצוא בקתות גדולות ומשופצות. הרפורמה הסתיימה ממש לא מזמן, בחודש אפריל. הן מתאימות למשפחות - יש בהן קומת גלריה לילדים וחלל נפרד להורים. לצדן נמצאות סוויטות לזוגות, עם מרפסות קטנות שפונות למדשאות. את החדרים עיצבה אסנת נוביק, אשר ביקשה ליצור מראה שישרה שקט ונוחות. האלמנטים שבחרה מתחברים לאדמה - עץ וגווני בזלת.



השהות בכפר הנופש כוללת ארוחת בוקר, כניסה לבוסתן שיקסום לכל חובבי הקטיף ולבריכת השחייה. את ארוחת הבוקר תאכלו בחדר האוכל הישן, אבל המשופץ, של הקיבוץ. מופקד עליה מולי שטיין, שמתמחה במאפים מתוקים ומלוחים. כמו בכל קיבוץ, מחוץ לחדרים יש מתקני צלייה ושולחנות קק"ל, כך שתוכלו גם ליהנות מאופציה של פיקניק בטבע.



אם השקט כבר מתחיל לשגע אתכם, תוכלו לבלות את היום בין האטרקציות של עין זיוון: לרכוש תכשיט בעיצוב ייחודי אצל "מיזה", לטעום יין ביקב, לאכול ארוחה ביתית, לבקר בפינת החי ולצאת לרכיבה על סוסים.



התחנה הראשונה היא ב"מיזה תכשיטים למזל". את הגלריה במרכז התיירות של עין זיוון פתח הזוג דברת ואייל בית און לפני כשנתיים. השניים, שעברו לצפון מתל אביב, מעצבים ליין תכשיטים שמבוסס על סממנים שקשורים במזל או בקבלה - חותמות, חמסה, דגים - ועשויים מחומרים טבעיים כמו כותנה ואבני בזלת. מדובר בשיתוף פעולה מושלם: שניהם מעצבים את התכשיטים - תליונים, שרשרות וצמידים לידיים ולרגליים.



פתוח: כל יום (17:00-8:00) למעט שבת. טלפון: 04-6440660.

מה הטעם


אחרי שבחרתם לכם או לאהובכם תכשיט, תוכלו לעבור ליקב "בהט", יקב בוטיק שבו עורכים סיורים וסדנאות יין למבוגרים ולילדים. עופר בהט, הבעלים והיינן, התחיל לייצר יין לפני תשע שנים בביתו. לפני חמש שנים פתח את היקב במבנה ישן ששימש בעבר מפעל לסנדלים ולשקפקפים. ביקב מכינים ליקרים ויינות. בין היתר תמצאו שם ליקרים עם 20% אלכוהול בטעמים כמו שוקולד, קרמל, ריבת חלב, קפה ודובדבן שנפלא לשלב בקפה של הערב.



בגזרת היינות, היקב מייצר בין עשרת אלפים ל-20 אלף בקבוקים בשנה. את הענבים בוצרים באזור עמק קונטרה, ממש על הגבול הסורי, ומהם מייצרים שני יינות לבנים וארבעה אדומים, ביניהם יין פורט מתוק אחד.



בסיור תוכלו לדלג בין התחנות השונות של היקב. בסיום המבוגרים עוברים לטעימת יינות (25 שקל, שמונה סוגים של יין וליקר), והילדים יוצאים לחצר, לסדנה שבה מעצבים תוויות על בקבוק יין תירוש שהם לוקחים אחר כך איתם (35 שקל לילד). ואם היין עשה אתכם רעבים, סמוך ליקב נפתחה פיצרייה.



פתוח: ראשון עד חמישי (17:00-10:00); שישי 15:00־10:00. טלפון: 050-8771770 ,04-6993710. מומלץ לתאם מראש.

יקבי 'בהט'. צילום: מיטל שרעבי
יקבי 'בהט'. צילום: מיטל שרעבי


עין זיוון הוא לא רק ביתו של יקב "בהט" אלא גם של יקב "פלטר". המקום שבבעלות טל פלטר נפתח בשנת 2001, פעל כמה שנים באזור כפר סבא ובשנת 2004 עבר לכאן. היקב המצליח כבר מזמן לא מוגדר כבוטיק קטן - כיום הוא מייצר כ-140 אלף בקבוקים בשנה. פלטר למד ייננות באוסטרליה ואת הידע שרכש אפשר לחוש כשטועמים כל אחד מ-18 סוגי היין שלו, לבנים ואדומים.



ענבר, אשתו של טל, מכינה גבינות עזים. המחלבה שלה, "ברה", מייצרת קממבר, טום, צפתית, קפרינו, יוגורט ולבנה, שמשתלבות מצוין עם היין. היצירתיות לא עוצרת בטל ובענבר. אביו של טל מכין שמן זית שנמכר במקום.



החידוש האחרון של פלטר הוא הקמת מזקקה סמוך ליקב. המזקקה שבה הוא משתמש היא כבר בת 45 שנה והגיעה ארצה מאזור קוניאק בצרפת. הרעיון שעומד מאחוריה הוא להמשיך את חוויית היין לשלב הבא, הרי קוניאק עשוי גם מענבים לבנים. מבקרים שמגיעים ליקב יכולים לקבוע ביקור וטעימות גם במזקקה. אם קוניאק וג'ין כבדים עליכם, תוכלו ליהנות מסיור שכולל טעימות יינות וגבינות בלבד.



פתוח: כל יום (16:00-10:00). טלפון: 054-2486663. מומלץ לתאם מראש.

גבינות ויין 'פלטר'. צילום: מיטל שרעבי
גבינות ויין 'פלטר'. צילום: מיטל שרעבי



מה אוכלים


אחרי כל היין הזה, מומלץ למלא את הקיבה, והמקום המושלם לכך נמצא אצל אביבה זנדברג, שמבשלת בקיבוץ. אפשר להתארח לארוחות צהריים וערב בביתה המקסים, שמביא לידי ביטוי את חוויותיה בטיוליה בעולם, כמו למשל קורס הבישול שעברה בטוסקנה.



אביבה מבשלת בסגנון איטלקי ים תיכוני. התפריט כולל ארבע מנות: פתיחה, מנה ראשונה, מנה עיקרית וקינוח. העלות: 220 שקל לזוג, 45 שקל לילד. את כל האוכל מכינה אביבה בעצמה. כדי ליהנות מהמטעמים שלה צריך פשוט להתכונן מראש (לפחות יום לפני), להרים לה טלפון ולהזמין ארוחה.



בעלת הבית נמצאת כבר 19 שנה בתחום הבישול. לטענתה, מדובר בענף שקרוב למקצוע הקודם שלה, אחות בחדר מיון, שבו עסקה 30 שנה. איך זה קשור? בעיניה זו עוד דרך לסעוד את האדם ובעיקר לשמור על תקשורת אינטימית עם אנשים.



טלפון לתיאום ביקור: 050-7962080.

אביבה מארחת. צילום: מיטל שרעבי
אביבה מארחת. צילום: מיטל שרעבי



מה עושים

את האנרגיות שעוד נותרו בכם תוכלו לפרוק ב"נקודת חן", חוות סוסים שמפעילים אורי וקרן המקסימים, שמוציאים טיולי שטח למשפחות, עד עשרה אנשים בכל פעם. זמן הטיול תלוי ברמת האתגר - החל משעה ועד חצי יום - ואפשר להכיר למשל את השמורה של הר אביטל.



בטיולים הארוכים יש עצירות לקפה והסברים, וניתן גם לשלב ארוחות בשטח. בטיולים הקצרים הסוסים נעים בקצב הליכה. במקום מציעים גם טיולים זוגיים, טיולים לעת שקיעה ועוד.



לצד טיולי הסוסים, יש בחווה גם פינת חי ששייכת לקיבוץ ופתוחה לציבור הרחב. כאן הילדים יפגשו לאמות, עזים, כבשים, יעלים, ארנבים, תוכים ועוד חיות.


קרן מארגנת בחווה סדנאות עם סוסים, שקהל היעד שלהן הוא בני נוער עד בני 80. הסדנה בת השעתיים היא בעלות של 150 שקל לאדם. סיור הסוסים עולה 125 שקל לאדם לשעה.



טלפון: 054-9788361. בתיאום מראש.

חוות הסוסים. צילום: מיטל שרעבי
חוות הסוסים. צילום: מיטל שרעבי


המיקום: עין זיוון, צפון רמת הגולן.


אופי הטיול: הליכה במרחבים פתוחים בשילוב רכיבה על סוסים.


העונה המומלצת: כל השנה, לא בימים חמים מדי.


דרגת קושי: קלה. מתאים למשפחות.


משך הטיול: כיומיים.


לפרטים נוספים על האטרקציות בקיבוץ ובסביבתו:www.enzivan.co.il.