לעתים, יעידו בפניכם מטיילים רבים, הדרך שעושים לא פחות חשובה מהיעד הסופי שלה. הטיפוס על רכס הכרמל, בדרך לכפר עספיא, ממחיש את המשפט הזה. הכביש העולה והמתפתל יגרום לכם לחוש כאילו נכנסתם לתוך גלויה. אני מבטיחה שמדי כמה עשרות מטרים אתם תעצרו כדי להתרשם מהנוף הירוק.


לאורך הדרך יש לא מעט מסלולים שבהם אפשר לצאת לסיור רגלי, אבל את העניין הזה נשמור להזדמנות אחרת, כי בקצה החלום מחכה לנו עספיא, כפר דרוזי מקסים, עם סמטאות ורחובות ציוריים ותושבים שידועים בהכנסת האורחים החמה שלהם.



בשל מיקומו הייחודי, הכפר מושך אליו לא מעט תיירים במהלך השנה. אך כמו הרבה מקומות בארץ, גם כאן בני המקום מספרים בעצב שהם מזהים ירידה במספר התיירים בעקבות המצב הביטחוני. וחבל, כי זהו בדיוק המקום להכיר מקרוב את הדת הדרוזית המסתורית ולפגוש אנשים שהחיבור שלהם לארץ איתן ואמיץ.



ממצאים ארכיאולוגיים מעידים על קיום חיים במקום מאז תקופת הברונזה. ההתיישבות של הדרוזים כאן החלה לפני כ־400 שנה, על חורבות כפר קדום. לימים התגלו כאן שרידי פסיפס של בית כנסת עתיק, מה שמעיד שככל הנראה החורבות שעליהן התיישבו היו של יישוב יהודי שנקרא חוסיפה. רצפת הפסיפס שנמצאה הייתה בגודל של עשרה מטרים רבועים, ציור של שתי מנורות וגלגל מזלות. הרצפה מוצגת כיום במוזיאון, אבל נשאר ממנה שריד מצומצם ליד בית התפילה בחלק העתיק של הכפר.



אוכלוסיית עספיא מורכבת מדרוזים (80%), נוצרים וגם מעט יהודים. באים לכאן בין היתר כדי לחוות את המנהגים המקומיים וגם, כמובן, לטעום מטעמים אותנטיים.



עספיא. צילום: מיטל שרעבי




נוח מאוד לטייל בעספיא ברגל. אם אתם רוצים יותר מסיבוב קצר ברחובות, מומלץ לכם לצאת לסיור מודרך. סיורים אלה עוברים בדרך כלל ברובע העתיק של הכפר, ולעתים מסתיימים בארוחה דשנה באחד הבתים של תושבי המקום.



סיורים כאלה מוציאה חברת עמים וטעמים, אשר מתמחה בסיורים קולינריים באזור. הם עוברים דרך סמטאות הכפר והרובע העתיק, ואפשר לבקר בבית בד עתיק שנמצא בתוך מערה, בכנסייה ביזנטית נטושה ובבית התפילה המקומי. מסיימים את הסיור ב"מדפה", חדר האורחים שבו הדרוזים נוהגים לארח מבקרים. בחלק מהבתים שבהם מקבלים מטיילים חדר האורחים נמצא בחצר, וכך מלבד ארוחה טובה תוכלו לצפות בנוף המקסים של עמק זבולון.


אז מה בתפריט? ארוחה מסורתית שמגיעה על מגשי ענק. היא כוללת סלטי טאבולה, סלטים, חמוצים, תבשיל מנסף (אורז, אטריות, בשר ושקדים), תבשיל חצילים, ממולאים, עלי גפן, קבב בטחינה, חומוס ועוד.



בעספיא יש רחוב ראשי אחד, שממנו קל להגיע לכל מקום. רחוב זה גם מוביל אל הרובע העתיק, שבו כדאי להתחיל את הטיול. ברובע העתיק בדרך כלל הולכים רגלית, גם משום שהרחובות צרים וגם כדי ליהנות מאווירת המקום.



המקום הראשון הוא הח'לווה - בית התפילה הדרוזי. ליתר דיוק, תוכלו לראות את שער הכניסה לח'לווה, כי אל בתי התפילה רשאים להיכנס רק דרוזים מסורתיים. הדרוזים אומנם נאמנים למסורת, אך מי שמגדיר עצמו חילוני לא מגיע לבית התפילה. כמו כן, בדומה לבתי כנסת, גם בבתי התפילה הדרוזיים יש חלוקה לנשים ולגברים, למעט הבדל אחד: יש גם נשים שמנהלות פה את המקום.



בסמוך תוכלו לראות את השרידים מהפסיפס העתיק. המקום לא נשמר בצורה אופטימלית, אבל בכל זאת מרגש לראות פיסות של היישוב הקדום שהיה במקום. לא רחוק מהח'לווה תוכלו לראות אוצר של ממש - מערת קבורה ביזנטית שבה הוקם בעבר בית בד להפקת שמן זית. כמה מדרגות ואתם בפנים, במערה הקרירה, שבה נמצא היום שחזור של בית הבד.



בריכת המעיין של הכפר. צילום: מיטל שרעבי


איפה ישנים

אם התאהבתם, כמוני, בתרבות ובאירוח של הדרוזים, ובא לכם להישאר באזור ללילה, תוכלו למצוא כמה אפשרויות ללינה באזור. ישנה, כמובן, האופציה של הצימרים, שנמצאים מחוץ לכפר. אבל אופציה נוספת תמצאו, איך לא, ברחוב הראשי של עספיא. תמצאו שם את אורחן אל־מנזול. מקור השם הוא בימי קדם, אז בכל כפר דרוזי הוקם בית אירוח שבו שהו אורחים מחוץ לכפר. האורחים זכו לקבלת פנים דרוזית עם אוכל ומשקה, שמילאו את גופם ונפשם לפני שיצאו שוב לדרך.



באל־מנזול יש מספר יחידות אירוח ובמרכזן חלל גדול שבו אפשר לשבת ולאכול ארוחות משותפות. מעל חדרי האירוח יש גג עם בריכה קטנה ומתקני ברביקיו. האורחן מתאים מאוד למשפחות או לקבוצות חברים אשר רוצים לבלות יחד ובמקביל לשמור על פרטיות.



הפתעה נוספת שמחכה לכם בעספיא היא בריכת המעיין של הכפר. הדרך הכי קלה להגיע אליה היא באמצעות הכוונה מקומית, רק תשאלו איך מגיעים לקניון אמין כיוף וכבר יעזרו לכם. הבריכה מתמלאת במים ממעיין עין אל־בלאד המקומי. לא תמיד מקפידים לנקות את אזור הבריכה, כך שלפעמים תזכו להפתעות פחות נעימות, כמו לכלוך שהשאירו מבקרים אחרים. תזכרו את זה כשאתם מטיילים במקום, חשוב שתשאירו את המקום נקי.



המיקום: עספיא.


אופי הטיול: משלב הליכה קלה.


העונה המומלצת: כל השנה.


דרגת הקושי: קלה. מתאים למשפחות.


פרטים נוספים ומחירים: האירוח הדרוזי של חברת עמים וטעמים הינו כשר. סיור כולל ארוחה: 100 שקל לאדם, 60 שקל לילד.


לפרטים ולהזמנות: 052־4535100.