עמק המעיינות זוכה לזרימה מוגברת של מטיילים בדרך כלל בתקופת החורף. כשהנופים ירוקים והמים שוטפים, גם הציבור מגיע לביקור. אך העמק בבקעת בית שאן, על הגבול עם ירדן, הוא הרבה יותר מ"עוד מקום יפה", הוא בית ללא מעט טיילים שמוצאים סיבות לפקוד אותו גם בימים החמים.

קחו למשל את מחלבת ברקנית בכפר יחזקאל, מקום שבו שילבו החקלאים חדוות יצירה ותיירות. זוהי מחלבה קטנה, משפחתית, בבעלות אבינועם ומיכל ברקין. אבינועם, גבן המחלבה, מייצר גבינות מחלב עזים כמעט משנת 1978. אפשר למצוא אותן במעדניות ברחבי הארץ, אבל צריך לבקר במחלבה עצמה כדי להבין כמה השקעה ולב יש בייצור שלהן. 
אבינועם מכין גבינות קשות וגבינות קשות למחצה בסגנון צרפתי, שבו הוא מתמחה. אפשר למצוא כאן קממבר, סנט מור, גבינה כחולה, תום עזים, מנצ׳גו ועוד, הכל בטעמים מדויקים ובמרקמים נפלאים. בסמוך למחלבה פתחו בני הזוג חנות קטנה, שבה הם מציעים את מרכולתם ובה גם אפשר לשבת על פלטת גבינות וירקות.

ברקנית, כפר יחזקאל. מומלץ לתאם את הביקור: 04־6531431.
כפי שציינתי, עמק המעיינות והגלבוע מושכים אליהם מטיילים בדרך כלל בחודשי החורף והאביב, כשהפריחה בשיאה. אבל לא רבים יודעים כי אומנם האזור פחות ירוק בתקופות אלו, אך הוא פורח. בימים אלה עמלים חקלאי האזור על גדיד התמרים. כמעט בכל מקום תוכלו להבחין בעצי התמר העשירים בפרי ובעובדים החרוצים, הגודדים, ממיינים ואורזים את התמרים. 
עונת הגדיד המקומית מתחילה למעשה מאמצע אוגוסט ומסתיימת רק בנובמבר, כך שבדרך כלל לקראת החגים הקיבוצים והמושבים באזור מתחילים לערוך פסטיבלים קטנים ומזמינים מבקרים לראות את מטעי התמרים ופעולת הגדיד. אם אתם חובבי תמרים, מומלץ מאוד להתעדכן ולהשתתף בחגיגות. וגם אם רק יוצא לכם לעבור באזור, על הדרך לפחות תוכלו ליהנות מהמראה הנפלא של עצי התמר.

קצת יין

כשמדברים על יין ישראלי, המחשבה הראשונה שעולה בראש היא בדרך כלל הנופים הקסומים של רמת הגולן. אך מתברר שבשביל יין טוב לא תמיד צריך לנסוע עד הצפון הרחוק, לפעמים מספיק לקפוץ לבית שאן. העיר אולי לא נחשבת לבירת יין, אך שווה לבקר בה רק כדי להכיר את יקב הבוטיק ויצמן. 
היקב נוסד לפני 15 שנה על ידי איציק ויצמן. ניתן למצוא בו סדרה של יינות אדומים, ביניהם יין פורט מתקתק, מרלו, שיראז, פטיט ורדו ועוד כמה בלנדים נפלאים. למרות המגוון הגדול של היינות, היקב מכין רק עשרת–אלפים בקבוקים בשנה. תוכלו למצוא אותם כאן ובכמה מסעדות נבחרות בלבד.
ויצמן, היינן והבעלים, נדבק בחיידק היין כבר בגיל צעיר, כשאביו נהג להכין יין ביתי. החלום לייצר גם כן תמיד היה בלבו, והוא ידע שמתישהו יתחיל להכין יין. ברגע שהצעד התאפשר לו כלכלית, הוא פתח את היקב האינטימי שתמיד פנטז עליו. 

עין מודע. צילום: מיטל שרעבי
כדי לשווק יין איכותי הוא החליט להתמקצע. לפני עשר שנים למד את התחום בתל חי ואחר כך המשיך להשתלמות בצרפת. והוא אכן מייצר יינות טובים אשר כבר משתתפים בתחרויות בארץ ואף זכו במדליית זהב.
מכיוון שבית שאן לא עשירה באזורי גידול, את הענבים שלו מגדל ויצמן ברמות נפתלי ואפילו בעמק האלה. במרכז המבקרים שצמוד ליקב ולביתו הוא מזמין חובבי יין לסיור טעימות בתשלום. במהלך הביקור ויצמן מספר על היקב ועל תהליך הייצור, ומציע גם טעימות של גבינות מעשה ידיו ועוד מטעמים. 
יקב ויצמן, בן־גוריון 27, בית שאן. מומלץ לתאם מראש: 04־6581123.

איפה אוכלים 

בסמוך לאתר "נהריים בגשר", אתר מקסים שמספק תוכן רב ותצפית מיוחדת על נהר הירדן, נמצאת במבנה עתיק מסעדת "רוטנברג". את המקום הפסטורלי מפעיל השף והבעלים החדש, יזהר סהר. התפריט מבוסס על מרכיבים מקומיים, אוכל מקומי מסורתי וטכניקות שימור שבהן נהגו להשתמש באזור הגליל והגלבוע. ניתן למצוא מנות שבהן נעשה שימוש בטכניקות כגון יישון, כבישה, עישון והמלחה, כמו כתף טלה כבושה במלח עם צ'אטני מנגו, סינטה כבושה על טוסט ולימון כבוש, ועוד לא מעט מנות המאתגרות את החך. 
הסועדים יושבים במבנה אינטימי הצופה אל הירדן. הנוף הקסום, גינות הירק של המסעדה וציוץ הציפורים ברקע ישלימו לכם את החוויה הקולינרית.
“רוטנברג״, חצר גשר הישנה. פרטים בטל׳: 04־6752237.
אם אתם לא מסוגלים לסיים את הטיול בלי טבילה קטנה, עכשיו, כשהחופש הגדול כבר מאחורינו, זו הזדמנות נפלאה לבקר בפארק עמק המעיינות. אם זמנכם קצר ואתם מחפשים מקום שקט שאליו תוכלו להגיע בהליכה קצרה בת חמש דקות, תוכלו לעצור בעין מודע. המים צלולים ונקיים וזורמים אל בריכה גדולה. מסביב יש עצים ושולחנות פיקניק. 
איך מגיעים: נוסעים בכביש 669, פונים לכיוון בית העלמין מסילות ומשם בעקבות השילוט לעין מודע. חונים ברחבה הסמוכה למחסום ומשם ממשיכים ברגל.
מיקום: עמק המעיינות.
אופי הטיול: דרגת קושי קלה.
העונה המומלצת: כל השנה. 
משך הטיול: חצי יום.