ארצנו הקטנה אומנם רחוקה מהגדרה של "מעצמת יין", אבל זה לא אומר שאנחנו לא על המפה. בשנים האחרונות התפתחה ברחבי ישראל תיירות יין ענפה. זה, כמובן, לא מפתיע. הרי גם אבותינו שתו, ולאורכה של המדינה נתגלו לא מעט גתות עתיקות. בשנים האחרונות מספר פסטיבלי היין בארץ גדל בצורה ניכרת. האירוע הקרוב שעומד לרגש את חובבי המשקה הוא "חוויה בכרם", שיתקיים במועצה אזורית גזר. הפסטיבל, שיצוין בפעם השלישית, יתפרש על פני שלושה ימים, בין 22 ל–24 בספטמבר, ויהיה רצוף אטרקציות.



שטחי המועצה שופעים כרמים ויקבים. אפשר למצוא בהם למשל את יקב ברקן ואת יקב העוגן. מלבד יין טוב, בגזר יש גם לא מעט בתי בד ומחלבות, שמשלימים את החוויה הקולינרית. מטרת הפסטיבל היא להכיר לקהל הישראלי את היצרנים המקומיים, והוא יכלול מופעים, טעימות, הפנינג לכל המשפחה, סדנאות יצירה ורכיבת אופניים. תוכלו להשתתף בפעילויות, לבקר ביקבים ולצאת לסיורים בכרמים.



יין בן נון. צילום: מיטל שרעבי
יין בן נון. צילום: מיטל שרעבי



האירוע המרכזי של הפסטיבל יתקיים ביום חמישי, 22 בספטמבר, ברחבת מרכז המבקרים של יקב ברקן. באירוע, שיכלול טעימת יינות והופעה של דני סנדרסון, ישתתפו יקב הרצברג, יקב ברבדו, יקב רד פואטרי, יקב בראון, יקב בן נון ועוד. למחרת יתקיים אירוע אופניים בקיבוץ שעלבים, שיכלול כמה מסלולי רכיבה בדרגות קושי שונות, שיעברו בקיבוץ ובעמק איילון. המסלולים המוסדרים יעברו בשדות כותנה, בכרמים, ועל הדרך גם בכמה נקודות תצפית. בבוקר שבת יתקיים הפנינג ברחבת מוזיאון בית הרצל ביער חולדה. האירוע יכלול סדנאות יצירה, יריד אמנים ואיכרים.




אחים למשק



פסטיבל "חוויה בכרם" הוא, כאמור, גם הזדמנות לבקר ביקבי הבוטיק של המועצה. הראשון הוא יקב הרצברג, יקב משפחתי כשר במושב סתריה. ליקב יש כרמים המתפרשים על פני שמונה דונם, שבהם גדלים זנים כמו קברנה, מרלו ומלבק. מהאדמה הזאת מייצרים 6,000 בקבוקים בשנה. בהרצברג מייצרים רק יינות אדומים ויין רוזה אחד בסגנון צרפתי. בכל יום שישי נערכים בכרמים המשפחתיים סיורים, שכוללים הסבר על תהליך הכנת היין וטעימות. בתיאום מראש בטלפון: 054-4257381.


לא רחוק משם, סמוך לכרמי יוסף, נמצא עוד יקב בוטיק משפחתי, יקב רד פואטרי. היקב נמצא בחוות טל, שם גדלים פירות קיץ רבים וגם ענבי יין. את החווה מנהלים אורנה ודובי טל, שהוא גם היינן. היקב מייצר 10,000 בקבוקים בשנה, עשרה סוגים, חלקם זנים וחלקם בלנדים, כולם בהשראת המקום שבו גדלו. הרוזה, למשל, מיוצר מענבים שגדלים ליד תל גזר.




יקב רד פואטרי. צילום: מיטל שרעבי
יקב רד פואטרי. צילום: מיטל שרעבי



האהבה של דובי ליין מגיעה מסבו, שהיה ממקימי יקב הגת ברחובות. בצעד הראשון שתעשו בחוות טל תוכלו כבר להרגיש את האהבה של בני הזוג לחקלאות ולאדמה. לצד היקב יש זולה מתחת לעץ, שבה תוכלו לשבת וללגום יין קריר. סיור הטעימות במקום הוא ללא עלות. אפשר לבצע אותו בכל סוף שבוע, משעות הבוקר ועד שעות הצהריים. בתיאום מראש בטלפון: 050-5695177.



לא הרחק מיקב רד פואטרי יש מפרץ חניה, ולצדו בית בד שבו מייצרים את ״השמן של אסי״. בית הבד שייך לעידו, ערן ואסף פנקס. האחים, דור חמישי למקימי רחובות, עוסקים בחקלאות, ויחד הם מעבדים 100 דונם של מטעי זיתים.



בתקופה זאת בית הבד שלהם סוער, משום שבחודשים ספטמבר עד דצמבר מתבצע המסיק. מעבר לייצור שמן זית, בית הבד מתפקד גם כמרכז מבקרים בימים ראשון עד חמישי. מכיוון שאת השמן שלהם אפשר למצוא בעיקר במסעדות ובמעדניות קטנות, עונת המסיק היא ההזדמנות שלכם לרכוש אותו גם במרכז. אם אתם לא מספיקים להגיע באמצע השבוע, תשמחו לשמוע שהם מוכרים את השמן גם ביום שבת, כחלק מפעילות הפסטיבל. לפרטים נוספים: 054-5422257.




חקלאות משלימה



נחזור לנושא לשמו התכנסנו - יין. היקב הבא שאותו כדאי להכיר נקרא בן נון. הוא שוכן בכפר בן נון, הסמוך לכרמי יוסף, ושייך לד"ר דני יניב - רופא שמקדיש את זמנו הפנוי לייצור יין. הדוקטור החל ללמוד את תחום היין והקים יקב שמייצר כיום 15 אלף בקבוקים בשנה. להרפתקה שלו הוא צירף את היינן הוותיק לואיס פסקו.



ד"ר יניב חלם להיות בעל אדמה כבר כילד. הוא עלה לארץ מליטא בגיל 6 וגדל בערד של שנות ה–70. קרוב משפחה לקח אותו לראות פרדסים, ומאז הוא חלם שתהיה לו אדמה משלו. החיים אומנם הובילו אותו למסלול אחר, רפואה, אבל כשהייתה לו הזדמנות לקנות משק, הוא רכש אחד, בכפר בן נון.



יניב החל לגדל ענבים ליין, וכן עצי זית. הכרמים שלו נמצאים ליד עין ורדה, מעיין קטן שסיפק מים ליישוב העתיק גזר. תוך כדי צמיחה הוא כאמור התחבר לאנשים שמבינים ביין, ובעזרת ייעוץ טוב הגיע לתוצאות מצוינת. בנוסף לכך הוא מנגן מוזיקת ג׳ז ומארח בכרם ערבי מוזיקה.



בריכת המעיין. צילום: מיטל שרעבי
בריכת המעיין. צילום: מיטל שרעבי



מומלץ לבקר אצל ד"ר יניב בימי שישי. ואם אתם כבר מגיעים, כדאי לעבור בבריכת מעיין עין ורדה וליהנות מהמים הקרים. מי המעיין זורמים לבריכה קטנה, שמלאה כל השנה, ובימים חמים היא פשוט נפלאה להתרעננות. לפרטים נוספים: 050-7568159.


מלבד יקבי בוטיק, בגזר נמצא יקב אחד גדול ומרכזי, ברקן, שבו גם מתקיים האירוע המרכזי של הפסטיבל. ברקן מייצר כ–15 מיליון בקבוקי יין בשנה, כך שמדובר ביקב בקנה מידה ענק לאזור. מרכז המבקרים שלו יושב בקיבוץ חולדה, ומתקיימים בו סיורים מודרכים וטעימות.



יקב ברקן בפעולה. צילום: מיטל שרעבי
יקב ברקן בפעולה. צילום: מיטל שרעבי



במהלך הסיור תוכלו לראות את חדר החביות שבו מיישנים יין וברנדי ולצפות בסרט קצר על גידול הענבים והפקת היין. כמו כן צופים בפעולת היקב, טועמים שלושה סוגי יין ומבקרים בחנות היקב, שם תוכלו להצטייד בברנדי וביין הביתה. הסיור אורך כשעה וחצי ועולה כ־30 שקל למבוגר ו־20 שקל לילד. לתיאום סיור: 08-9447790.



מיקום: המועצה האזורית גזר.
אופי הטיול: משלב ביקור ביקבים, אופניים וטבילה במעיין.
מתי: 22־24 בספטמבר.