יום שישי, עשר בבוקר, השמש מעל נמל חיפה קופחת בעוז. כאלף נוסעים גוררים אחריהם מזוודות צבעוניות עולצות, הלחות מעיקה ומיוזעת. מפלס ההתרגשות עולה כאשר מאחורי הטרמינל נגלית במלוא הדרה ספינת ענק מרשימה, העוגנת בשלווה קרירה לצד הרציף. בדיוק חצי שעה אחר כך ומרבית הנוסעים רובצים ליד הבריכה או בג'קוזי, מתמסרים למשב האוויר המלוח ומשאירים מאחוריהם את ייסורי הקיץ הישראלי.

אז אם תמיד חלמתם לעבור ממדינה למדינה, ליהנות מנופים ומטעמים שונים, לחוש את האסקפיזם במלוא הדרו, אבל קיטרתם כשנאלצתם לארוז את המזוודה ולהעמיס אותה על הרכב לקראת היעד הבא - הרי שהפלגת תענוגות היא הפתרון בשבילכם. תשכחו מתורים ארוכים בשדה התעופה, מביקורת דרכונים, מקונקשן ומבידוק ביטחוני מייגע. אין גם צורך בחיפוש אחר מסעדות ייחודיות, תעסוקה לילדים או נהייה אחר מבצעים. המלון הצף צמוד אליכם ומכיל את כל המתקנים והאטרקציות.



ה"גולדן איריס". צילום: איציק סימנטוב
ה"גולדן איריס". צילום: איציק סימנטוב



את חוויית השיט המקובלת שדרגה חברת מנו ספנות, שחנכה לאחרונה קונספט ייחודי הנקרא "הפלגת נופש קולינרית בהנחיית בשלנים מוכרים". לסיור שיצא לפני כשבועיים על ה"גולדן איריס" הגיעו הילה אלפרט וצ'רלי פדידה. הם בישלו ארוחות מיוחדות לקראת ראש השנה, סיפקו מתכונים מקוריים לחג והמתיקו טיפים סודיים.



הקונספט יימשך לאורך חגי תשרי ויכלול מסלול בן שניים עד שלושה לילות בין חיפה לקפריסין, במחירים השווים לכל נפש. במבט ראשון נראה כי ההפלגה קצרה מדי לבליין המקומי הממוצע, הדורש תמורה בעד האגרה. אלא ש"הגולדן איריס", שנבנתה במקור בעבור בעליה הראשון יו הפנר, מספקת שלל חוויות המספיקות לשבוע שלם, גם להיפראקטיביים ביננו. עוד היא מספקת טרקליני בר, בתי קפה, ארוחות שף שלוש פעמים ביום, הופעות אל תוך הלילה, מסיבות ריקודים, מגוון מתקני ספורט, דקים מפנקים, סדנאות יצירה לילדים וסיורים מאורגנים בעיר לרנקה, הכוללים ביקורים ביקבים, בחוות גבינות, בחופים מזהיבים - ואפילו בין חנויות המותגים.



קציצות הדג שלה זכו לקריאות התפעלות. צילום: איציק סימנטוב
קציצות הדג שלה זכו לקריאות התפעלות. צילום: איציק סימנטוב




גרייס קלי על הסיפון



הכניסה ל"גולדן איריס" היוקרתית - הגדולה שבספינות הנופש בארץ ונקראת על שם אשתו של בעל החברה משה מנו - גורמת לסחרחורת קלה. תשע קומות של תאורה זהובה, פינות ישיבה, חנויות בגדים, דיוטי פרי, מסדרונות ארוכים, מעליות פנימיות ו־400 חדרים וסוויטות מעניקים תחושה של בית מלון חמישה כוכבים המתהדר בקניון משלו. הרצון לחקור את האונייה לאורכה ולרוחבה הוא בלתי נשלט. כמו במבוך מפותל ניסינו להגיע אל הבריכה ומצאנו עצמנו מול חדר הכושר. חיפשנו את גשר הפיקוד וגילינו מגרש כדורסל. אחר כך נפלנו על הבר, ואז על עוד אחד.



מנו ספנות היא החברה המובילה בישראל בתחום הפלגות אלו, ושמה נטוע עמוק בחברה הישראלית. מרדכי מנו ז"ל ירש מאביו את החיבה לכלי השיט והקים בשנות ה־40 סוכנות קטנה שטיפלה באוניות סחר חופשי. מאז אותם ימים התרחבה החברה, עברה כמה גלגולים וכינויים, עד שהגיעה לידיו של הבן משה, שהעניק לה את שמה הנוכחי. למעט קרוזים מפנקים לכמה יעדים באירופה, סייעו ספינותיו של מנו להעלות לישראל גם כ־120 אלף עולים מחבר העמים. ספינת הדגל של החברה, ה"גולדן איריס", המשתרעת על פני 163 מטרים, הושקה ב־1982 על ידי חברת אמריקאית בנוכחות נסיכת מונאקו גרייס קלי, נרכשה ב־2009 בידי "מנו ספנות" ועברה שיפוץ יסודי.




די לדיאטה



עם הפלגת הספינה בבוקר יום שישי, בעוד הילדים נהנים מפעילות ניפוח בלונים, התכוננו ההורים לקראת סדנת השף הראשונה. על הסיפון בקומה השישית המתין לנוסעים איציק סינטוב, שהעביר קורס מקוצר בטכניקות צילום מזון בעזרת הטלפון החכם, מעל מרק גספצ'ו, סלט שעועית על ברוסקטה ומוס תותים עם זיגוג. זו הייתה ההקדמה לתחילת הסדנה של השף צ'רלי פדידה, אושיית אוכל טלוויזיונית ומי שבישל לביל קלינטון בביקורו בישראל. מתחת לכיפת השמיים סיפר פדידה על שורשיו הקולינריים, תוך שהוא מכין לנוסעים כנאפה כבדי עוף, קציצות דגים עם כוסברה וזיתים, סלט קינואה צבעוני וסיגרים ממולאים בשוקולד וחלווה. עם בטן מלאה המשיכו הנוסעים לארוחת שישי דשנה ומגוונת, ואת הקלוריות שצברו השילו במהלך המופע המרכזי, מעין מחזמר על תעלומת חייו של אריס סאן, ובמסיבת הריקודים שנמשכה אל תוך הלילה.



בישל לביל קלינטון. צילום: איציק סימנטוב
בישל לביל קלינטון. צילום: איציק סימנטוב



אין טעם להצטרף לשיט כזה כשבאמתחתכם תוכנית דיאטה קפדנית. גם אם תסתפקו באחת מההפלגות הרגילות, תיאלצו להתמודד בעיניים כלות עם בופה עשיר (וכשר) המוגש בבוקר, בצהריים ובערב. על הקונספט הגסטרונומי מנצח השף אייל גליק, בעבר איש פרסום והיום בעליו של קייטרינג בוטיק. הוא שהביא להפלגה הקולינרית הראשונה את השף שאול בן אדרת ובחר הפעם בפדידה ובאלפרט, שפית, עיתונאית, שחקנית וסופרת. בשבת, לקראת ערב, אלפרט מתייצבת על הסיפון. היא מכינה סביצ'ה מדג לברק עם גרעיני רימון, כוסברה, פלפל חריף, בצל סגול, ויסקי ולימון - והגישה שלה בלתי אמצעית. אלפרט מגישה בעצמה את המנות לקהל, בעודה מלהטטת עם כבד בבצל המונח על סירות של חסה, בזיליקום, סלרי, ביצה וטחינה עם דבש. קציצות הדג שלה, המתובלות במיץ גזר וג'ינג'ר, זוכות לקריאות התפעלות.



אל הסדנה הגיעו הנוסעים לאחר סיור ארוך שהחל בשוק האיכרים בלרנקה, נמשך בשיפולי הרי הטרודוס, ועצר ליד חוות העזים של לולה, המפיקה גבינות חלוּמי חלומיות. התחנה הבאה היתה בכפר הציורי לפקרה, שם ביקרו הנוסעים ביקב Ktima Christoudia ועמדו משתאים דווקא מול עשרות נקניקיות מוזרות, צרות וחומות. אין מדובר בבשר המוגש לצד כוס שרדונה צוננת, אלא בממתק הלאומי הנקרא סוצ'וקו, העשוי משקדים וענבים. החזרה לספינה נעשתה על בטן מלאה, אך הדבר שלא מנע מהנוסעים לעוט על הבופה. אני העדפתי לחפש את גשר הפיקוד, או בשפת העם: הקוקפיט של הספינה.



החדר העצום שרוי בעלטה, ורק ממכשירי הניווט בוקע אור ירוק קלוש. מנהל השיווק של "מנו ספנות", גיל חשמונאי, מנצל את האווירה החשוכה ומספר כי לצד ההפלגות הרגילות לוונציה, ליוון, לרודוס ועוד, תופס השיט הקולינרי תאוצה: "מדובר בסדנות חווייתיות לנופשים ולחובבי גסטרונומיה, החפצים לשלב בין חופשה מהנה, יעדים אטרקטיביים ואוכל משובח. מנו ספנות ידועה בזכות ההפלגות האיכותיות שהיא מעניקה לכל המשפחה מהרגע הראשון". 



הכתבת הייתה אורחת של "מנו ספנות"