בתום חשבון הנפש של יום הכיפורים, הגיע הזמן לתכנון מוקדם של הטיולים והבילויים לפרויקט הבא: חול המועד סוכות. במהלך החג יטיילו ברחבי הארץ ישראלים רבים, והצפי הוא לעומס באירועים החגיגיים, בסיורים בטבע ובפסטיבלים לכל המשפחה. מעבר לפיקניקים ולבילוי באטרקציות הרטובות, יש כמה אפשרויות מומלצות לבילוי מהנה בחג הקרוב. 

מסחג בכפר תבור

במהלך חול המועד סוכות יתקיים פסטיבל "מסחג" בכפר תבור. הפסטיבל בן היומיים יארח אמנים ומיצגי מוזיקה, הצגות תיאטרון, קרקס ומופעי מחול. כמו כן, יתקיימו סיורים באזור, משחקים נושאי פרסים, יריד אמנים ופעילות למשפחות כמו סדנאות יצירה וצילומים משותפים. 
מבקרי הפסטיבל יוכלו לעצור בדוכני אוכל מתוצרת מקומית ולטעום שקדים, מרציפן, יין, גבינות, שמן זית ועוד. בסוכה שתוקם בכפר תבור יתקיים מפגש בנושא קידום יחסי שכנות טובה בהשתתפות פרופ' יוסי כץ. ואם אתם כבר במקום, זאת הזדמנות מצוינת לבקר במוזיאון "חצרות האיכרים" וללמוד על חלוצי המושבה שהוקמה בשנת 1901. 

איפה: שדרות רוטשילד, כפר תבור. מתי: 19־18 באוקטובר, בין 16:00 ל־21:00. ההשתתפות ללא תשלום.

מוזיקה על האגם

"טעם בגליל" 2 הוא פסטיבל קולינרי מסביב לאגם מונפורט במעלות תרשיחא. במקום תוקם במה שעליה ינגנו וישירו ללא הפסקה בין היתר אמנים כמו עידן עמדי ועילי בוטנר וילדי החוץ. 

אגם מונפורט. צילום: מיטל שרעבי
כשהמוזיקה מתנגנת ברקע, תוכלו לעבור בין דוכני המזון, לטעום יינות טובים ובירה צוננת. המסעדות שנבחרו להשתתף בפסטיבל עונות על ההגדרה של "קולינריה גלילית ואותנטית". תמצאו שם את "גלידה בוזה", "חוויית הנוקד", יקב לגזיאל, "עגליל", "פלאפל יוסף", "שווארמה עמו", מסעדת "יאניביצ'י" ועוד, וכן מתחמי בירה ויין. 
וכדי שהילדים לא ישתעממו, יוקם במקום מתחם שבו יועלו שלוש הצגות מדי יום, וכן מתחם משחקי עץ, פינת ליטוף ועוד. 
איפה: אגם מונפורט, מעלות תרשיחא. מתי: 20־18 באוקטובר, החל בשעה 12:00.

תעלומת כד היין 

אפשרות נוספת לבילוי בימי סוכות היא ביקור ברמת הנדיב, ליד זכרון יעקב, שם החליטו לקיים פעילות מרתקת שכוללת כתב חידה. המשתתפים, בכל הגילים, יוכלו לצאת למסע לאורך שביל המעיין כשבידיהם כתב חידה שאותו יצטרכו לפענח. שביל המעיין עובר בין שרידים ארכיאולוגיים ונקבת מים קדומה. יסתתרו בו רמזים שיעזרו לכם לפתור את תעלומת הממלכה: מה עלה בגורלו של כד היין? 
איפה: רמת הנדיב. מתי: 20־19 באוקטובר, מ־11:00 עד 16:00. הפעילות ללא תשלום. מומלץ להצטייד בנעליים נוחות להליכה.

תנועת הכרם

ארגון "השומר החדש" מזמין אתכם במהלך חג סוכות להשתתף בפסטיבל מסיק זיתים. האירוע יתקיים בחוות עין כמונים שנמצאת בסמוך לצומת קדרים בגליל התחתון. המבקרים בפסטיבל יוכלו לצאת לסיור מודרך בכרם הזיתים, להתנסות במסיק ולהכין זיתים כבושים. ואם כל אלה לא מספיקים ואתם מעוניינים להתחבר עוד קצת לאדמה, תוכלו להתנדב בעבודה חקלאית. 
בחווה ימתינו למבקרים גם פינות ליטוף, עמדות האכלה של עזים, עמדה להכנת פיתות בטאבון, פינות יצירה שבהן יכינו קישוטים לסוכה וזרים לראש. במקום תוצב גם עמדת צילום עם תחפושות של שומרים, כשברקע כמובן תפאורה חקלאית.
איפה: עין כמונים. מתי: 20־19 באוקטובר, בשעות 17:00־9:00. הכניסה ללא תשלום. יש להירשם מראש בטל׳: 050־8818217.

אתגר דרומי

עם בוא הסתיו אפשר סוף–סוף לחזור ולטייל בהרבה מהאזורים המדבריים של ארצנו, כמו למשל הר הנגב, שבתקופה זו של השנה האקלים בו הרבה יותר נעים, ואפילו קריר לקראת ערב. 
תיירות הר הנגב מתכוננת לשובם של הטיילים עם פעילויות אתגריות. אבל לצד טיולי האופניים והסגווי על שפת מכתש רמון עם חברת גיאופן, או גלישת החולות עם "דרור במדבר", ימתינו לציבור גם סדנאות הכנת נייר מצמחים, ייצור סבונים אורגניים ועוד. 
אחת מהפעילויות המקסימות, בעיקר אם אתם מטיילים עם הילדים שלכם, היא סדנת "נייר מן המדבר" בקדש ברנע, יישוב הסמוך לגבול מצרים. חברי המקום, שנמצא בתחום מועצה אזורית רמת נגב, חוברים לאדמה ולפירותיה ומשתמשים בהם ליצירה. אם אתם לא יודעים, בארץ צומח מתנן שעיר, שיח גבוה שממנו הכינו נייר עוד בימי קדם. 
האמנית שירה סלפטר עורכת סדנאות להכנת נייר ייחודי בשיטות מסורתית. בין שלבי הסדנה: מקלפים, מבשלים ומייבשים את סיבי שיח המתנן, והתוצאה היא נייר ארומטי.
איפה: קדש ברנע (“נייר מן המדבר״). מתי: 22־20 באוקטובר, בשעה 11:00. מחיר: 40 שקל (מגיל 4). מומלץ לתאם בטל׳: 050־8775490.

מפעל החשמל

הרבה דברים טובים מתרחשים בימים אלה באתר "פארק נהריים" בבקעת הירדן. האתר קם לתחייה במסגרת תהליך שיקום סביבתי בשיתוף חברת חשמל, שכולל גם הזרמת מים בערוץ הנהר, ב"תעלת האפס״ שבנה פנחס רוטנברג. מה שאומר שתחנת הכוח בנהריים חזרה לפעול אחרי 80 שנה. 

נהריים. צילום: מיטל שרעבי
בביקור בפארק תוכלו לצעוד בשביל הסכרים ולתצפת על אי השלום וגשר הרכבת, שער המלכים והגשרים העתיקים. אפשר לומר שהביקור במקום הוא קפיצה קטנה לחו"ל, לירדן, בלי ויזה. את התצפית והסיור ניתן לערוך בלווי מדריך מקומי, שיסביר מעט על מפעל החשמל של רוטנברג.
היכן: פארק נהריים, אשדות יעקב. מומלץ לתאם מראש בטל׳: 04־6709143.

תעלומה בסוסיא

באתר "סוסיא הקדומה" יתקיים משחק משימות הכולל השתלבות בחיי היומיום של העיירה. המבקרים יפגשו את מפקד המשטרה המקומית שאלתיאל, שיצייד אותם במפה ובטיפים קטנים שיעזרו להם בתחילת הדרך. עם המידע הזה הם יעברו בין 11 התחנות הפזורות באתר, שם יתנסו בסדנה מזורזת אצל האופה, יטוו צמר, יארגו בדים, יטחנו חיטה, יכינו פיתות ויפתרו חידות. 
 
סוכות בסוסיא. צילום: יוחאי הלל

 
בעמדת הסיום יצרפו המשתתפים את כל הרמזים וינסו לפתור את החידה: לאן נעלם ראש העיירה ​הקדומה סוסיא. לאחר הפתרון, יצטלמו הבלשים בבגדים של התקופה.
איפה: “סוסיא הקדומה״. מתי: 20־18 באוקטובר. מחיר: 35 שקל לילד, 29 שקל למבוגר, 175 שקל לכרטיס משפחתי. טל׳ לפרטים נוספים: 02־6286212.

רוח החג

עמק המעיינות מזמין את המבקרים לחוויה חדשה לכל המשפחה: ביקור בחוות טורבינות הרוח בקיבוץ מעלה גלבוע. במהלך החג החווה תפתח את שעריה ותזמין את הקהל לפעילות הכוללת ביקור במרכז המבקרים, משחק אינטראקטיבי ללימוד עקרונות בניית טורבינת רוח, סרט על כוחה של הרוח וסיור רגלי בשביל הטורבינות.
במהלך הסיור הרגלי המבקרים יזכו להכיר מקרוב את הטורבינות, כולל עריכת תצפית על עמק המעיינות. מסיימים את הסיור במצפור על שם דובי וערן שמיר ז"ל, אב ובנו שנפלו במהלך שירותם בצה"ל. 
הסיורים יתקיימו בימי חול המועד וייצאו בכל שעה עגולה. בנוסף, תתקיים בחווה סדנת ייצור שבשבות ועפיפונים.
איפה: קיבוץ מעלה גלבוע. מתי: חול המועד סוכות, בשעות 16:00־10:00. מחיר: 15 שקל לאדם או 70 שקל לכרטיס משפחתי. מחיר השתתפות בסדנאות: 25־10 שקל. הפעילות בתיאום מראש בטל׳: 052־8114645.