זה שנים שאזור מטה יהודה זוכה לכינוי "טוסקנה של ישראל". בעונה זו של השנה זה כנראה נכון, כשיותר מ–30 יקבים בגזרה מתאחדים לפסטיבל שכולו יין. זוהי הזדמנות מצוינת ללמוד על האיכות והיצירתיות שיוצאות מכאן.

בימים אלה אנחנו נמצאים בשיאו של פסטיבל היין ה–18 במטה יהודה, שיימשך עד 19 בנובמבר. האירוע מארח יקבים ותיקים וצעירים ומציע אין ספור פעילויות הקשורות במשקה, גם בכרמים.

במהלך ימי הפסטיבל צפויה תנועה גדולה יותר גם במסלולי הטיולים, בתי הקפה והמסעדות באזור, כך שיין, מתברר, עושה טוב לא רק למי שמייצר או שותה אותו.

במהלך סופי השבוע של הפסטיבל יתקיימו גם ערבי השקה ליינות חדשים, כמו ביקב צפרירים וביקב קדמא, לצד מוזיקה חיה. ביקב שורק תתקיים סדנה העוסקת בגידול ענבים. ביקב כרם ברק תתקיים חגיגת בוז'ולה בליווי מוזיקת ג'אז, יין ונשנושים. ביקב האלה אפשר ליהנות מטעימה מקצועית של יינות בכוסות רידל. 
 
מנת דג בלה טרה פרומסה. צילום: מיטל שרעבי
 
עבור חובבי טיולים שמעוניינים לשלב טבע ואלכוהול יתקיימו סיורים מודרכים בין היקבים על ידי מורי דרך מקומיים. הסיורים הם בתשלום ומותנים בהרשמה מראש.

היקבים המשתתפים בפסטיבל: יקב טפרברג, יקב מוני, יקב צרעה, יקב פלם, יקב קדמא, יקב שמשון ודלילה, יקב נבות, יקב כרם ברק, יקב שורק, יקב כרמי יוסף ברבדו, יקב נבו, יקב רמ"א, יקב סוסון ים, יקב בר גיורא, יקב קטלב, יקב צובה, יקב מצודה, יקב קסטל, יקב יהודה, יקב ענתות, יקבי עמק האלה, יקב יפו, יקב קלע דוד, יקב עדולם, משק יין הנס שטרנבך, יקב צפרירים, יקב שריגים, יקב עגור, יקב ספרה, יקב גיזו, יקב מטלר, יקב רוגלית, יקב אהרונוף, יקב לטרון ויקב לה טרה פרומסה.

לרגל פסטיבל היין, יקב לה טרה פרומסה משיק יין חדש, "לקרימה רזרבה", מבציר 2012. היין שהה בסבלנות במשך שלוש שנים בחבית ושנה נוספת בבקבוק. ההשקה תתקיים ביקב בימים שישי ושבת, 5–4 בנובמבר, בשעות 12:00–16:00. היקב, שנמצא בקיבוץ גת, כולל גם מסעדה שמשלבת בין המטבח האיטלקי למטבח הקוצ'יני, בהתאם למוצאם של הבעלים, אירית וסנדרו פלגריני. במהלך שעות ההשקה מבטיחים בני הזוג לספק גם נשנושים, אך אם אתם באים כדי לשתות יין, מומלץ מאוד להזמין מקום במסעדה וליהנות מחוויה קולינרית אותנטית.
פרטים בטל׳: 050-5684775.

לראשונה יופיע השנה בפסטיבל יקב הבוטיק רוגלית. היקב החדש, בבעלות בני הזוג שרון וישי כהן - היא הייננית והוא הביצועיסט - משיק במהלך הפסטיבל בלנד של קברנה ושירז. היקב הצעיר מפיק 1,500 בקבוקים בשנה. הקיץ ניטע כרם חדש שצפוי להגדיל בעתיד את המספרים. היקב נמצא במשק של משפחת כהן בנווה מיכאל בעמק האלה. אפשר להגיע אליו לטעימות בתיאום מראש.
פרטים בטל׳: 052-8806469.

מרגיעים את הבטן

 אחרי כל היין שאספתם ביקבים השונים, תהיו חייבים לעשות משהו כדי לספק את הצרכים הקולינריים שלכם. ההמלצה שלי היא לנצל את הפסטורליה של מטה יהודה ולעצור היכן שהנוף נותן את הטון. האתר שעונה להגדרה הזו הוא גם אחד הוותיקים באזור, "ברבהר" שמו, והוא קיים כבר 16 שנה. מדובר בהישג לא מבוטל עבור מקום באזור כפרי שמסתמך על תנועה של תיירות וטיילים. 
 
את "ברבהר", שבסמוך לבר גיורא (כביש 386, נס הרים), תמצאו בין הרים ועצים, אל מול הנוף של הרי יהודה. הוא פועל על תקן של מוקד מידע ובית קפה, מתוך הבנה שמטיילים באזור זקוקים לעצירה לרגע כדי לשאול שאלות על מסלולי הטיול העיקריים - בהם שמורת נחל שורק, נחל קטלב - וכמובן למלא מצברים, לאכול ארוחה טובה וליהנות מהבריזה. 
 
התפריט של "ברבהר" הוא צמחוני בעיקרו, ואפשר למצוא גם מספר מנות טבעוניות. הוא כולל מנות שמשלבות מספר מטבחים, וכך יש בו מנת קובה סלק צמחונית, לצד מנות הודיות, לזניה, מאפים מהבלקן, סלטים ועוד. מלבד אוכל שעשוי ברגישות, תוכלו לטעום גם יין מקומי, כמו זה של יקב סוסון הנמצא דקות ספורות מבית הקפה, או לשתות בירה שפירא מהחבית.

יורדים אל השטח 

אם אתם כבר מגיעים לאזור ומעוניינים להעצים את החוויה, תקופה זו של השנה מצוינת לטיול רייזרים בהרי יהודה. בפנינה בלב היער במבוא ביתר מוציאים טיולי שטח בריינג'רים. את המסלול, שנפתח במושב, תעשו בכלי שטח של חברת קאן אם הקנדית, שמחזיק ב–101 כוחות סוס. אלה רכבים משפחתיים, המתאימים לארבעה נוסעים, ובהם תצאו למסלול מודרך במשך כשעה וחצי.

ציר הנסיעה נמצא בגובה של יותר מ–700 מטר מעל פני הים. הוא עובר בעמק המעיינות, בין כרמי יין, סמוך לשביל ישראל ובפארק בגין. תוך כדי כך תרדו אל נחל רפאים בדרך סלעית תלולה ותיהנו מהנוף המרשים. בהמשך עוברים בין עצי תאנה, זית וחרוב, ועם קצת מזל גם פוגשים צבאים.

מהנחל עולים לכיוון רכס עמינדב, שם אפשר לערוך תצפית ולהתבונן בנוף המשתרע עד גוש עציון. בתום ההפסקה הקצרה ממשיכים בנסיעה דרך יד קנדי וחורבת סעדים, ובהמשך גם אל עין קובי ומבוא בית"ר. 

טרקטורונים במטה יהודה. צילום: מיטל שרעבי
 
אחרי החוויה הזו תוכלו להישאר לישון במקום. למשל בווילת האירוח שממנה יצאתם לדרך - פנינה בלב היער. זוהי וילה מפוארת, בעלת שמונה חדרי אירוח, חלל מרכזי למשפחות עם פינת הקרנה, בריכת שחייה מחוממת, מדשאה, ספא ועוד.

מקום נוסף שבו אפשר להניח את הראש, במיוחד אחרי שאתם מבקרים ביקב אחד או שניים, הוא המלון הכפרי במושב יד השמונה. במקום יש כ–50 צימרים מעץ תוצרת פינלנד הקרה, שמשתלב בנוף ההררי ומעניק תחושה של חופשה בלב היערות של אירופה. המקום מוסדר באמצעות שבילים, ויש בו מבנה מרכזי עם לובי קטן, מסעדה וגן תנ"כי הניצב בין מטעי זיתים.
פרטים ומחירים בטל׳: 02-5942000.
 
האזור: מטה יהודה.
אופי הטיול: מתאים למשפחות ובעיקר לחובבי יין.
אורך המסלול: החל משעתיים ועד חצי יום. אפשרי לשלב לינה.
עלויות: ביקבים רבים מציעים טעימות בחינם. מומלץ להתעדכן ולתאם מראש. כמעט כל שאר האירועים בתשלום.
מחיר טיול בפנינה בלב היער: 600 שקל לכלי רכב בן ארבעה מקומות. טל׳ להזמנות: 054-5280200.
פרטים על הסיורים המודרכים: 052-3106930 (הרצל), 054-7791126 (מעוז), 054-7716845 (עשהאל). פרטים נוספים ולוח אירועים: