שבוע נפתחים בערים שונות ברחבי העולם הנוצרי שוקי חגי המולד המסורתיים, ומותר לשער שרבבות תושבים ותיירים ימשיכו לפקוד אותם, אפילו שבשבוע שעבר פרסמה ארצות הברית אזהרת מסע ספציפית ביחס לשווקים הללו. האזהרה פורסמה לאחר מעצרם של חשודים בתכנון מעשה טרור בשטרסבורג, עיר שמארחת את אחד משוקי חג המולד הוותיקים ביותר. לשוקי חג המולד המסורתיים נחשפנו בביקורינו החורפיים בארצות הדוברות גרמנית. בבואנו לכיכר המרכזית או לזאת שבחזית כנסיית העיר מצאנו טורים של ביתני עץ זהים, שמציעים לעוברים ושבים מתנות, קישוטים, כרטיסי ברכה ומאכלים ייחודיים לחג. 

לצדם שגשגו, בעיקר בשעות הערב, דוכני המאפים, הנקניקיות והיין החם, בניחוח ציפורן או קינמון, שאוכלים ולוגמים במקום סביב שולחנות וספסלים שהוצבו במיוחד. כך הפכו שוקי חג המולד למקום בילוי ומפגש בימי החורף הקרים. בגדולים שבהם, כמו אלו בדרזדן, נירנברג, ברלין, מינכן ושטוטגרט, מבקרים מדי שנה מאות אלפי אנשים. מובן שבערים הגדולות יש נוסף לשוק המרכזי שווקים נוספים, קטנים יותר, הפזורים ברבעים השונים.



תחילתם של שוקי חג המולד המסורתיים היא בדרך כלל ארבעה שבועות לפני החג, המציין את יום הולדתו של ישו. תקופה זאת, המכונה "הציפייה" (להולדתו), מאופיינת כימי שמחה, ורחובות וכיכרות בערים, בעיירות ובכפרים ברחבי אירופה הולבשו בקישוטים ותאורה, ותושביהם יוצאים לחנויות ולשווקים כדי להתכונן לחג. אין ספק שהרצון לחמם ולהאיר את החורף הקר והחשוך תרמו לאווירה הזאת, שמצאה ביטויה באופי השווקים שהוקמו במיוחד לקראת החג.



מלכת השווקים



כיום שוקי חג מולד "אותנטיים" הם עסק מאורגן לכל דבר. תחת מטרייה אחת - Christmasmarkets.com – מקובצים שווקים ב־28 מדינות ברחבי אירופה וכן בארצות הברית ובקנדה. חלקם ותיקים, אחרים זה מקרוב קמו תוך אימוץ מסורת שהתפתחה במשך מאות שנים. השווקים הללו זוכים לעידוד מוניציפלי: מקצים להם כיכרות ומתחמים מרכזיים באשר הם מעודדים את הכלכלה המקומית ומחזירים למרכזי הערים את הקונים, שהתרגלו לצאת אל מרכזי הקניות שבעיבוריהן.



גרמניה נחשבת לאמא של שוקי חג המולד, ועל פי ספרי ההיסטוריה, העיר שזכתה לכבוד להיות הראשונה לקיים שוק כזה היא דרזדן בשנת 1434. אתר האינטרנט Europeanbestdestinations.com מדרג את שוקי חג המולד, ובעשיריה הראשונה מצויות ערים גרמניות אחדות, ובהן דרזדן, לייפציג, רוטנבורג ונירנברג. בירתה החדשה־ישנה של גרמניה, ברלין, שונה במובנים רבים מעריה האחרות של גרמניה, בכך שאין בה עיר עתיקה של ממש. ברלין מציעה למבקריה 60 שווקים שהמרכזיים, בהם השווקים ליד כנסיית וילהלם ואירופה־סנטר, במתחם הציורי של הגנדרמנמרקט, בפוטסדם פלאץ וליד הרוטן רטהואז (בית העיריה האדום) בחלק המזרחי, לא הרחק מאלכסנדרפלאץ.



בשוק חג המולד של העיר הנובר, בירתה של סכסוניה תחתית, בצפונה של גרמניה, ביקרתי פעמים אחדות. השוק ממוקם במה שנותר מן החלק העתיק של העיר, בקרבת הכנסייה המרכזית, המארקטקירשה. כ־150 דוכנים מציעים את מרכולת החג הרגילה. ובגרמניה כמו בגרמניה, בולטים דוכני היין החם ואלה של הנקניקיות המוגשות ברוטב קארי. כאשר טיילנו שם בערב נסחפנו עם רבים לאחת הכיכרות, שם הוקם "כפר פינלנדי", בזכות אוהל מלפלנד שהוצב שם. ריח סלמון נישא באוויר, ואכן מנת דג שצלו בגריל הייתה האטרקציה העיקרית שם וגם תחליף ראוי לנקניקייה. כוסות של Glögi,היין האדום החם והמתובל בגרסה הסקנדינבית, שימחו כל לבב, וכך למרות הקור העז מצב הרוח של בני העיר היה מרומם.



באוסטריה מנסים ליטול את הבכורה ומספרים כי כבר ב־1298 התקיים שוק חג מולד בווינה. בימים אלה ממוקם השוק המרכזי בחזית בית העירייה, ובנוסף לו פזורים ברחבי העיר עוד 25 שווקים. בעירו של מוצרט, זלצבורג, שמארחת מדי שנה את פסטיבל המוזיקה בחודשי הקיץ, ממוקם השוק העיקרי בכיכר שבחזית הקתדרלה. העיר האוסטרית שעשויה למשוך בחודשי החורף יותר ישראלים מעריה האחרות של המדינה היא בירת טירול, אינסבורק, וזאת בשל אתרי הסקי סביבה. שישה שווקים מכינים באינסברוק לכבוד המבקרים ו"כולם על רקע נוף האלפים המושלגים". המפורסם שבהם הוא במרכז העיר העתיקה ליד "גג הזהב".



מתחרה על הבכורה. השוק בזלצבורג. צילום: רויטרס
מתחרה על הבכורה. השוק בזלצבורג. צילום: רויטרס



כאשר מדברים על שוקי חג מולד בצרפת, יש הבחנה ברורה בין הצפון לדרום. בעוד שבאלזס, לוריין ובמחוזות הגובלים בבלגיה קיימים השווקים הללו על סממניהם המיוחדים מאז המאה ה־16. הרי בדרום, שאין בו שלג, הם לא היו מוכרים. שטרסבורג, שכבר הוזכרה וקולמר שתוזכר בהמשך, בולטות בהן, ואליהן אפשר לצרף את ליל, ריימס, מולהאוז ועמה באותה נשימה תוזכר גם באזל, השכנה מעבר לגבול בשווייץ. גם פריז הצטרפה לרשימת הערים החוגגות, ושם השוק ממוקם, איך לא, בשדרת האליזה. פסעתי שם בשנה שעברה, והאווירה לא הייתה דומה במאום לזאת שבערי גרמניה. אכן הביתנים היו ביתני עץ, אך לא היה לשוק כל ייחוד וסממן ממשי של שמחה, וכנראה בני המקום חשו בכך בהדירם רגליהם ממנו. שווקים נוספים בעיר האורות יש בצל הקתדרלות נוטרדאם, סולפיס וסאקרה־קר וכן בטרוקדרו.



שוקי חג המולד באנגליה היו פופולריים עוד בימי הביניים, עד שאוליבר קרומוול, שהנהיג את המהפכה הפוריטנית במאה ה־17, אסר את קיומם, ומאז נטשה אנגליה את המסורת. רק בשנים האחרונות שבים שוקי חג המולד, ככאלה, אל האי שבחר באחרונה להיפרד מאירופה. לונדון, מנצ’סטר, אוקספורד, בריסטול, לידס, אקסטר, וינצ’סטר וגם גלזגו שבסקוטלנד ובלפסט בצפון אירלנד הן הבולטות שבמחדשות המסורת.



חוגגים בכיכרות



בארצות הברית, שאנשי העסקים שלה יודעים להפוך כל חג ומועד לעסק, לא התעלמו מן האפשרות הגלומה בשוקי חגי מולד. בקריאת מידע ברשת נחשפתי לכך שיש המכנים את השווקים הללו "שוק גרמני". השוק של שיקגו מציין כבר 15 שנים, והוא נחשב אחד הוותיקים. גם ניו יורק מארחת שוקי חג מולד. בכיכר יוניון, שם יש בדרך קבע שוק איכרים, ייצבעו כמאה דוכנים באדום לבן. בכיכר קולומבוס ממוקם השוק בכניסה לסנטרל פארק. בבריאנט פארק, בין השדרה החמישית לשישית, הוקמו לקראת החורף 125 ביתנים, ואם מזג האוויר יהיה אכזרי, יהיה אפשר להימלט לשוק חג מולד שנהנה מקורת גג מחממת בתחנת הרכבת גרנד סנטרל.



europeanbestdestinations.com הוא אתר שהציב השנה בראש רשימת הערים שבהן שוקי חג המולד הראויים לביקור את זגרב, בירת קרואטיה. בכיכרות שבמרכז העיר יתקיימו שווקים אחדים, והם ייסגרו רק ב־8 בינואר 2017. כדי לחמם את האווירה יוצבו ביתנים דמויי איגלו שבהם יגישו rakija, המשקה האלכוהולי הלאומי, והכל ילווה במופעי מוזיקה ובבמות שמהן ינסו די־ג’יי לשמח את הבאים.



שני ברשימה הוא השוק המסורתי של שטרסבורג. בעיר יפה זו, על גדות הריין, שהניפה לסירוגין את דגלי גרמניה וצרפת, מציינים את 1570 כשנה שבה לראשונה הוקם במרכזה, בכיכר ברוגלי (Place Broglie), שוק חג מולד. עתה מתקיימים בעיר שווקים אחדים, אחד מהם בצל הקתדרלה המרשימה. שטרסבורג מארחת מדי שנה תצוגה של מדינה זרה, והשנה מארחים שם כפר פורטוגלי בכיכר גוטנברג.



העיר הגרמנית אאכן, שגובלת בהולנד ובבלגיה, דורגה במקום השלישי, והמתחם בין הקתדרלה לרטהאוז (בית העירייה) מארח את השוק המסורתי וטובל בשלל אורות וצבעים. בניגוד לערים שהשוק שלהן צבר מסורת של מאות שנים, זה של אאכן צמח בשנות ה־70 של המאה הקודמת, לאחר שראשי העיר העבירוהו למיקומו הנוכחי והחלו לשווקו. בשנה שעברה ביקרו שם 1.5 מיליון איש. העיר שדורגה במקום הרביעי מחזירה אותנו לאלזס. קולמר היא עיר ציורית, וגם שם השוק בחלקה העתיק של העיר הוא יוזמה מוניציפלית של העת הזאת. בתי העץ (טימבר) המפורסמים של העיר הפזורים בסמטאותיה ובכיכרותיה מוארים כב"סיפור אגדה" ונוסכים אווירה של חג בעיר, שבחודשי החורף האחרים אורותיה די כבויים.



בריסל, בירתה של בלגיה, הוצבה במקום החמישי. לבריסל יש יתרון בכך שבמרכזה ניצבת אחת הכיכרות היפות בתבל, "הגרנד־פלאס". בכיכר ובקרבתה יוצבו הדוכנים המסורתיים שימכרו לעוברים ושווים פריטים שונים, וכמובן, יציעו דברי מאכל ומשקה. בגרנד-פלאס יוצג מדי ערב מופע של אורות וצלילים לצד הצבתו של עץ חג מולד גדול (22 מ’ גובהו) ומקושט, שהובא מסלובניה, לציון נשיאותה התורנית בראש מועצת אירופה.



נכתב כאן לא פעם כי עונת החורף באירופה אינה צריכה להפחיד את כל מי שמבקש לבקר בעריה הגדולות. להפך. הפעילות התרבותית בשיאה, החנויות מקושטות (אחרי ראש השנה האזרחית מתחילים הסיילים), וכל אולם ציבורי, בית מלון וחנות נהנים מחימום. ויש יתרון נוסף – מחירי הטיסות בשפל.