חופשת חנוכה מזמנת לנו הרבה יותר מסופגניות מושחתות. "פסטיבל הבננה", למשל, שמתקיים בעמק הירדן ובסובב כנרת, מציג מגוון פעילויות, גם קולינריות: שוק איכרים בדגניה א', תחרות "מלך הפויקה" בהשתתפות בני נוער, סדנאות, מנות גורמה מקוריות שחלקן מבוססות על הבננה, סיורי מורשת ושטח, תחרות "בעיטת הבננה" בהשתתפות כדורגלני עבר, ריצות בתוך מטעים ועוד. הפסטיבל נפתח אתמול, 22 בדצמבר, ויימשך עד 31 בחודש. הנה כמה מהפעילויות המומלצות בו לימי החג.



בעקבות ההתיישבות



במושבה מנחמיה ממתין לכם מקום מקסים, "בינות תמרים". בין עצי פרי ונופי עמק הירדן תפגשו את דורון ונועם, אחים העוסקים בחקלאות ובתיירות ומפעילים שלושה צימרים עם בריכת שחייה מחוממת. 



דורון מדריך טיולים ברכבים חשמליים. במנחמיה יש נקודת עצירה בבית הרופא, מבנה עתיק המשמש כמוזיאון. לא רחוק משם נמצא בית הספר הישן, שבשיאו היו בו כמאה תלמידים. משם ממשיכים לתצפית מיער לביא. במהלך הטיול, באורך של שעה וחצי, דורון מפעיל את הילדים והמבוגרים באמצעות חידות ואנקדוטות על האזור ועל ההתיישבות בו. מדובר בסיפור של עשרה קילומטרים שבמהלכם נהנים מאכילת תמרים ושתיית תה צמחים.



עלות הטיול בימי הפסטיבל: 250 שקל לרכב בן שישה מקומות ו־200 שקל לרכב של רביעייה.


טלפונים להזמנות: 052-2975053, 052-4495197



בית הרופא. צילום: מיטל שרעבי



בעקבות הרכבת



אם אתם מעוניינים לשמוע עוד קצת על ההתיישבות בעמק, בקמפוס של המכללה האקדמית כנרת ממתינה לכם תחנת הרכבת הישנה של צמח - מתחם שעבר שיפוץ ושימור וכיום נמצאת בו המחלקה ללימודי ארץ ישראל.



כדי להעמיק את הקשר בין הלומדים במקום למבקרים ולמטיילים, הסטודנטים מציעים להדריך סיורים במתחם, בתשלום של 15 שקל (בתיאום מראש). התחנה היא שריד אותנטי לרכבת העמק שהקים בשנת 1905 הסולטן הטורקי עבד אל־חמיד, שחלם על רכבת שתצא מארץ ישראל, תעבור בדמשק בדרך למכה. חלום מסילת הרכבת החיג'אזית לא מומש במלואו, משום שהסולטן ירד מנכסיו.



למרות זאת, התחנה בצמח שימשה כנקודה אסטרטגית באזור. היו בה רציפי סחורות וממנה הוציאו את המשלוחים הראשונים של בננות למדינות השכנות. הרכבת הזו נקראה גם רכבת החלב, משום שבאמצעותה העבירו חלב לחיפה.



במתחם המחודש, ששוחזר בשיתוף המועצה לשימור אתרים, יש חדר לזכרו של אורי דביר, כיתת לימוד ותערוכת תמונות מהתקופה שבה התחנה הייתה פעילה. במבנה הצמוד, שם גר מנהל התחנה עם משפחתו, יושבים כעת החוקרים של המחלקה. יש בו מרתף גדול ובחלק החיצוני ניתן לראות חור מפגיעת פגז. ליד המבנה אפשר למצוא את פס הרכבת ובו חריטה - ברכה להצלחה מהסולטן. בסמוך נמצא המבנה שבו התגוררו עובדי המסילה ואפשר למצוא במקום גם מגדלי מים משנת 1903, שבהם נמצא מרכז מבקרים. כאן אפשר לצפות בסרט קצר שמסכם את כל תולדות התחנה.



סיורים מודרכים בתיאום מראש בטלפון: 04-6653728



מתחם התחנה. צילום: מיטל שרעבי



בעקבות לופיו



אם ברצונכם לחזור לתקופת החלוצים, תוכלו לצאת לסיור כרכרות שמדריך ישראל ברקאי. ישראל והסוס לופיו ישמחו לקחת אתכם למסע בשבילי העמק. לופיו הגיע ארצה ב־2005, לאחר שעמית וייסברג יצא עם אשתו ובתו למסע על גבי כרכרה. הוא לקח את לופיו מחווה על גבול שווייץ־צרפת, כדי שיוביל אותו ואת "עגלת השלום" שלו מצרפת לירושלים. בסיום המסע, שבו הפיץ את מסר השלום שלו, הוא הגיע ארצה. ישראל קנה אותו, לקח אותו לקיבוץ אשדות יעקב, וכיום שניהם עובדים בצוות ומציעים סיורים מיוחדים.



אפשר לבחור בין סיור קצר של חצי שעה בגבולות הקיבוץ. אפשרות נוספת היא סיור של שעה וחצי־שעתיים, שבו ניתן לעלות על הסוס: יורדים לכיוון תחנת הכוח בנהריים, עוברים באי השלום ומבחינים בדרך בחיילים ירדנים - הכל בין מטעי בננות ותמרים. לאורך כל הדרך ישראל מסביר על האזור ועל ההיסטוריה שלו.



במסלול הארוך, שעתיים עד שעתיים וחצי, עוצרים בין היתר בבית האדום, ששימש כתצפית על אזור מעבר הגבול עם הירדן.



מחירים: סיור קצר - 45 שקל לילד, 55 שקל למבוגר; סיור בינוני - 55 שקל לילד, 70 שקל למבוגר; סיור ארוך - 60 שקל לילד, 80 שקל למבוגר. בפסטיבל יתקיים סיור של כחצי שעה בעלות של 30 שקל לאדם.



מעבר הגבול עם ירדן. צילום: מיטל שרעבי



בעקבות השירים



ביקור בבית עלמין עשוי להישמע מוזר, אבל עמירם אידלמן, שמדריך סיורים בבית הקברות כנרת, הופך אותו לחוויה מרתקת: קצת מצחיקה, קצת עצובה, אבל בעיקר עשירה בסיפורים היסטוריים וברכילות מתקופת ההתיישבות בעמק. בבית העלמין כנרת קבורים ברל כצנלסון, משה הס, בן־ציון ישראלי, ממקימי קבוצת כנרת ועוד שמות מוכרים מזמנים אחרים. קבורות פה גם שתי משוררות שהשפיעו רבות על התרבות העברית: רחל המשוררת ונעמי שמר, שבעקבותיהן יוצא סיור מיוחד.



אידלמן הכיר את נעמי שמר מהתקופה שבה הייתה המורה שלו למוזיקה. הוא מספר על אישיות מיוחדת ועל הדרך שבה נגעה בחייו. שמר נולדה ב־1930 וגדלה בכנרת. בגיל 6 כבר התגלתה כמוזיקאית מחוננת. ב־1948, במלחמת העצמאות, היא ביקשה ללמוד מוזיקה בזמן שחבריה לספסל הלימודים כבר לחמו. בקיבוץ קיימו אסיפה ואפשרו לה לצאת ללימודים. כשסיימה אותם היא התגייסה ללהקת הנח"ל ולימים הייתה המורה למוזיקה בכנרת. את רוב שיריה המוכרים היא כתבה בעיר תל אביב, אבל ביטאה בהם לא פעם גם את הגעגועים שלה לבית.



רחל המשוררת היא לא ילידת המקום, אבל גם אותה הכנרת ריגשה באופן עמוק. רחל גדלה באימפריה הרוסית, שאותה עזבה עם אחותה לטובת מסע דרך הים השחור. היא ביקשה להגיע לאיטליה, לטובת לימודים, אבל מצאה את עצמה דווקא בנמל של יפו, על אונייה שבאה להטעין בארץ תפוזים. ואז היא מחליטה להישאר כאן, בכנרת.



בהמשך רחל נסעה ללמוד בטולוז, חזרה ארצה וחלתה בשחפת. היא התחילה לנדוד בין בתים של חברים, בגלל הסביבה שנמנעה ממגע איתה, עד שכצנלסון שכר עבורה דירה בתל אביב. שם היא כתבה רבים משיריה בהשראת חייה בכנרת. כמו נעמי שמר, גם היא זכתה לחזור לכנרת רק במותה.



הקרבה בין הקברים והסיפור המיוחד של שתי הנשים מושך לכאן מטיילים רבים. ואכן, מדובר בחוויה מרגשת ומעניינת.



טלפון לבירורים: 050-7279243, 050-7279312



קבר רחל. צילום: מיטל שרעבי



בעקבות האוכל



האופציה הבטוחה והמאוד טעימה לפנק את הבטן היא ב"צל תמר" הוותיקה, בקיבוץ אשדות יעקב איחוד. במסעדה יש 250 מקומות, שמתמלאים בדרך כלל עד אפס מקום בסופי שבוע. אפשר למצוא בה דגים ופירות ים, בשר, תפריט חלבי, ולאחרונה הצטרף טאבון שבו מכינים פיצות. מסביב למבנה המסעדה יש חצר גדולה עם פינות ישיבה וגם חיות.



בחנוכה מתכננים להתמקד במסעדה בטאבון ובתפריט שמציע מאפים, תבשילים ומרקים. את הבננות, שלשמן התכנסנו, משאירים כאן לסוף: קרם ברולה עם בננות מקורמלות, בננה לוטי ועוד הפתעות. מכיוון שבתקופת הפסטיבל צפויה זרימה משמעותית של מטיילים מכל רחבי הארץ, מומלץ מאוד להזמין מקומות מראש.



המיקום: עמק הירדן.


אופי הטיול: מתאים לכל המשפחה, לזוגות, כולל הליכה קצרה.


דרגת הקושי: קלה.


משך הטיול: החל מחצי יום, אפשר לשלב לינה.


לפרטים נוספים: www.kinneret.info



תחנת הכוח של רוטנברג. צילום: מיטל שרעבי