פברואר כבר כאן ואיתו פריחת הכלניות, שלה ישראלים רבים מחכים. מראה הפרח הוא יריית הפתיחה לפסטיבל “דרום אדום" בצפון הנגב, שמתקיים במהלך סופי השבוע של החודש הקרוב. השנה, האירוע יהיה בסימן חגיגות 70 שנה להנחת קו המים הראשון לנגב. לאורך הפסטיבל יוצעו מגוון סיורים חינמיים בעקבות קו המים והפריחה.



כמו בכל שנה, גם הפעם תתקיים הצעדה המסורתית של קק"ל לזכרה של שושנה דמארי בבתרונות רוחמה. בנוסף, ניתן יהיה לבקר בירידי חקלאות ולהשתתף במרתון אופניים ומרוץ הכלניות האהוב.



בכל חמישי בערב יתקיימו הופעות של אמנים מובילים, בהם שלומי שבן, המארח את שלמה גרוניך, אהוד בנאי, אביתר בנאי, רמי קלינשטיין וקרן פלס, יזהר אשדות ואמיר דדון. לצד האירועים המתוכננים בפסטיבל, כל אחד יוכל למצוא את הפעילות המתאימה לו. למשל רק צפייה בפריחה האדומה. הנה כמה המלצות למקומות שכדאי לכם להכיר באזור.



קודם אוכל



אתחיל דווקא בארוחת בוקר, כי תמיד ביציאה למרחבים הפתוחים עולה בי התאווה למאפים ולמתוקים. אין מקום מתאים יותר למלא את החשק הזה מ"דובשנית", בוטיק לאפייה בקיבוץ רעים.



המקום של קרן בורובסקי־אורן נמצא באחד המבנים הוותיקים של הקיבוץ, ששימש בעבר בית מגורים ועבר מהפך בזכות עבודה קשה שלה ושל בן זוגה. במאפייה היא מגשימה את החלום שלה, שהתממש לפני שבע שנים. קרן החליטה להפוך את האפייה מתחביב למקצוע. חמושה באמביציה ובביטחון, היא פנתה למסעדן מקומי, וכך זכתה בתפקיד הראשון שלה כקונדיטורית במסעדה. לפני ארבע שנים היא יצאה ללמוד קונדיטאות ובהמשך פיתוח עסק עצמאי. 


בכל יום שישי קרן מוציאה שולחנות לדשא והופכת את המאפייה האינטימית שלה לבית קפה קטן. כחלק מבראנץ' שישי היא מציעה לחמים, פוקאצ'ות, פלוט צרפתי, בייגלה ירושלמי, סלטים וקינוחים. הארוחה מבוססת על מאפים ועל תוספות לצדם, כך שכל אחד יוכל למצוא פה מה לאכול.



ממלא את החשק. "דובשנית", צילום: מיטל שרעבי
ממלא את החשק. "דובשנית", צילום: מיטל שרעבי



המקום פתוח בימי שישי בשעות: 9:30־13:30. פרטים בטל׳: 08-9940534.



במרחק כמה שבילים מ"דובשנית" מחכה לכם “גוטיק", גלריה לאמנות של האמנית מיכל מרום. מיכל היא קדרית ומפסלת בקרמיקה. בסטודיו שלה בקיבוץ היא גם יוצרת עבודות מחומרים ממוחזרים, כמו ברזל ועצים, שהיא מוצאת בשיטוטיה בשטח הקיבוץ. בגלריה אפשר לראות את היצירות שלה וכן אוסף של דברים יפים שהיא אוהבת. במקום מוצגות גם עבודות של אמנים אחרים ותכשיטים שהיא מציעה למכירה.



במהלך פסטיבל “דרום אדום" מיכל מתכננת לערוך בוקר “שישי נשי" בשני תאריכים: 17.2 ו־24.2. במקום יוקמו דוכני יצירה, עמדת עיסוי בטבע, הרצאה קצרה, סדנאות יצירה בקרמיקה, סדנת פסיכודרמה, וכמובן מכירה של אוכל טבעוני ובירה. האירוע אומנם נקרא “שישי נשי", אך גם גברים מוזמנים אליו.



הגלריה פתוחה במשך כל השבוע (כולל שישי) בשעות: 9:00־15:00. פרטים בטל׳: 077-7295786 .



דרך חדשה



אחרי ארוחת בוקר ונגיעה של אמנות, כדאי לצאת משטחי הקיבוץ וליהנות מהמרחבים שבין נחל שקמה לנחל הבשור. ישר מהקיבוץ תוכלו לפנות שמאלה לכביש 232 ומיד אחרי צומת רעים לעלות לחלק הצפוני של דרך נוף נחל הבשור. השביל שמוביל אל הטבע נפתח לתנועת רכבים רק לאחרונה, לאחר שהסתיימה הסלילה שלו.



אורך דרך הנוף שהכשירה קק״ל הוא כ־15 קילומטרים. האטרקציות המרכזיות בה הן מעבר בלב שדות חיטה ולצד נחל הבשור. תוכלו גם לעצור לתצפית על מאגר נירים, שממנה ניתן לראות גם את הבתרונות ומצוקי הלס. בהמשך מחכה לכם גם מצפור שי - נקודה נהדרת מעל הנחל עם מפה המתארת את התוואי והסבר קצר על הנוף מולנו. 



אם תמשיכו על הדרך הראשית, תוכלו להבחין בפנייה שמאלה, בעקבות סימון שבילים אדום. השביל מוביל לסכר ולבריכות מים רדודות, שם נפלא לעשות פיקניק. אבל זה לא הכל: בהמשך ממתין למטיילים גם חניון הררי, חניון מוסדר של קק"ל, שבו יש פינות חמד עם שולחנות פיקניק לצד חורשת אקליפטוסים.


מי שרוצה לטייל בחברת אחרים, יכול להצטרף לסיורים של ״חוויית פריחה בנחל הבשור״. הסיורים יוצאים בימי שישי במהלך הפסטיבל, בהדרכת מורה הדרך דורון (ג'ק) פלג. הם עוברים בנחל הבשור, וכל אחד נוהג ברכב הפרטי שלו. הטיולים משלבים אטרקציות אזוריות, נסיעת שטח ומשחקי טריוויה על נקודות עניין בשטח.



מחיר סיור: 160 שקל למשפחה (בהרשמה מראש). פרטים בטל׳: 054-7919242.



ספינת הדקל



אם כל הטיול הזה שוב פתח לכם את התיאבון, כ־20 דקות משם נמצא “הנגרייה", בית קפה־מסעדה במושב דקל. את בית הקפה פתחו קרן וחגי גלבוע לפני שנה, במהלך הפסטיבל הקודם. המקום נמצא במבנה עץ, שיש בו מרפסת רחבה ופינות זולה, שבנה חגי, נגר במקצועו.



בני הזוג הם קיבוצניקים לשעבר מהצפון שעברו לנגב לפני 18 שנה, לא לפני שגרו במשך עשור בתל אביב. לפני שנה הם הסבו את הנגרייה של חגי למסעדה, כחלק מרצון לבצע שינוי בחיים. מכיוון שבאזור לא היו יותר מדי מקומות בילוי ומסעדות, הזוג החליט ללכת בכיוון זה.



תחילה היה מדובר במקום קטן ואינטימי, אבל הפרגון מצד הציבור באזור גרם לזוג להרחיב אותו. בית הקפה עובד חמישה ימים בשבוע, משלישי עד שבת. התפריט הוא ישראלי עם נגיעות איטלקיות ואמריקאיות. כל אחד יכול למצוא כאן מה לאכול, מטבעוני ועד קרניבור. הירקות, אגב, הן מתוצרת האזור.



"הנגרייה" צילום: מיטל שרעבי
"הנגרייה" צילום: מיטל שרעבי



פרטים בטל: 08-6230717.



לא רחוק מ"הנגרייה" נמצאת מבשלת "isis" הוותיקה, שמחייבת ביקור, במיוחד אם אתם חובבי בירה. המבשלה, בבעלות איציק לוי, הוקמה לפני 11 שנה, עוד לפני ששמענו בכלל על דאע"ש. המבשלה התחילה כעסק קטן, הכנסה צדדית, אבל לאט־לאט גדלה להיות העסק העיקרי של איציק. התוצרת, עד 3,000 ליטר בחודש, עוברת לחביות ומוגשת בברים בכל הארץ. 



בשישי בצהריים המקום הופך למיני־בר פתוח, המציע נשנושים, הופעות ומוזיקה. בשאר השבוע אפשר לתאם ביקור, בעיקר קבוצות. יש כאן חמישה סוגי בירה, ועוד כמה בירות עונתיות.



אם אתם תוהים מה מקור שמה של המבשלה, התשובה היא אלת השפע והפריון המצרית. הבחירה נובעת גם מהדמיון לשם של בעל הבית, איציק.


מחירי הבירה במבשלה: בקבוק - 12 שקל, שליש ליטר - 15 שקל, חצי ליטר - 20 שקל.



פרטים והזמנות בטל׳: 054-6428598.

מבשלת ISIS, צילום: מיטל שרעבי
מבשלת ISIS, צילום: מיטל שרעבי


עושים שלום



נקודה נוספת שבה כדאי לעצור לפני שעוזבים את הנגב הצפוני היא בנתיב לשלום שבמושב נתיב העשרה. “נתיב לשלום" הוא שמה של יצירת הפסיפס שנמצאת על חומת הגבול המפרידה בין ישראל לרצועת עזה, ממש מטרים ספורים מביתם של חברי היישוב.



הפסיפס נוצר כדי להכניס צבע ותקווה למקום שבו התושבים חיים בחשש קבוע מפני רקטות. צמרת זמיר שאחראית על הפרויקט מזמינה את כל מי שרוצה להשתתף בהשלמת הפסיפס ולכלול בו מסרים של שלום. אם יש לכם זמן ליותר מצילום ליד הגבול, תוכלו להתחיל את הסיור במרכז המבקרים, שנמצא בצמוד לביתה של זמיר. שם תשמעו את הסיפור של תושבי נתיב העשרה, שכבר 16 שנה חיים בצל האיומים, ולמרות הכל מחוברים לאדמה ולמקום שבו בחרו לחיות.



צמרת מספרת על החלטתה להפוך את החומה האפרורית והמלחיצה שמקיפה את הבתים למקום של אופטימיות ותקווה. בזכות האמנות שלה התחושה היא קצת אחרת. נפגשים בחומה מ־10:00 עד 16:00 לפעילות יצירה אחרת.



נתיב השלום, צילום: מיטל שרעבי
נתיב השלום, צילום: מיטל שרעבי



פרטים נוספים בטל׳: 052-5971678.



המיקום: הנגב הצפוני.


אופי הטיול: ברכב, משלב הליכה קלה.


העונה המומלצת: חורף, אביב.


דרגת הקושי: קל, מתאים למשפחות עם ילדים.


משך הטיול: כחצי יום, אפשר לשלב לינה.


לפרטים נוספים: www.habsor.co.il