מדינת ישראל אומנם די מצומצמת בשטחה, וגם עליו קיימת מריבה שרחוקה מפתרון, אבל היא לא חוסכת מתושביה הפתעות ואטרקציות, כמו חופי הים התיכון. יש מספר ערי נמל לאורכם, כמו עכו, חיפה, יפו ואשדוד. לאשקלון חופים יפהפיים, שלא תמיד זוכים להכרה הראויה להם. בכלל, העיר הדרומית היא פנינת טבע שמציעה לא מעט, אבל הישראלים נוהגים בדרך כלל לדלג עליה. אשקלון, אם לא ידעתם, היא העיר הישראלית המערבית ביותר. היא זכתה למבקרים רבים בעת העתיקה - בין היתר עברו בה כנענים, רומאים ומאוחר יותר גם צלבנים.



כדי להרגיש את היופי והקסם של אשקלון, כדאי לבקר בטיילת שלה. מכאן יוצאים מספר מסלולים שמהם תוכלו להשקיף לים ולמרינה, לעצור לצד מבנים עתיקים כמו המבנה של שייח' עוואד - קבר מהתקופה הממלוכית - לשבת בבתי הקפה ולהתרווח בפינות הנחבאות והמוצלות. אם אתם חובבי שיט, מומלץ לצאת לים מהמרינה הגדולה של העיר.



כדאי לשריין יום־יומיים על מנת להכיר לעומק את אשקלון. על קו החוף יש מספר מלונות, אחד מהם הוא "הולידיי אין" מרשת קראון פלזה. המלון ניצב על צוק מול הים, וממרבית חדריו ניתן לראות את המים מתנפצים על הסלעים. המקום עבר בשנה האחרונה שיפוץ מסיבי, שכלל שדרוג החדרים, הספא וחדר הכושר. הוא אחד הבולטים על הטיילת, בזכות המבנה הייחודי שלו המזכיר כיפה. במסגרת השיפוץ חודשו 30 חדרים יוקרתיים בקומה השישית, שהפכה למעשה לקומת עסקים. הספא עבר גם שינוי תדמיתי וכעת הוא מעוצב בצורה מודרנית, עם פינות הירגעות, שבעה חדרי טיפולים, ג'קוזי וסאונה. בספא ניתן לעבור טיפולי פנים ועיסויים, וגם להתפנק בימי כיף זוגיים.



טיילת אשקלון. צילום: מיטל שרעבי



גן פתוח


אחרי לילה מול הים, קמים ויוצאים לסיור באחד משבילי הטיילת או מבקרים בגן לאומי אשקלון. הגן הוא מרכז מורשת וארכיאולוגיה. ניתן לראות בו חפירות המציגות שרידים עתיקים של עיר כנענית, שרידי כנסייה ביזנטית, בזיליקה רומאית וגם עשרות בארות - עדות לחיים שהיו במקום. הגן יושב גם הוא בסמוך לקו החוף. אפשר למצוא בו בעלי חיים וציפורים, ליהנות מהמרחבים החוליים הפתוחים, ולמעשה להרגיש כאילו אנחנו בכלל לא בלב העיר.



בכל מקרה, טיול עירוני לא יכול להיות מושלם בלי לקפוץ לחדר בריחה, אחד הטרנדים החזקים של הזמן האחרון. אחד המומלצים באשקלון הוא "אסקייפ זון" (רחוב צה"ל 29). תוכלו בין היתר לצאת להרפתקה בת שעה בעקבות פרופ' לכימיה, שנחטף מביתו לאחר שפיתח אבטיפוס לנשק כימי. החדר הוא בדרגת קושי בינונית ומתאים לשניים עד שישה משתתפים. המחיר הוא 480־180 שקל, תלוי במספר המשתתפים.



איפה אוכלים


במקום הכי לא צפוי בעיר, בתוך פסאז' צדדי, נמצא "קפה אנונה" - ביסטרו כשר המציע תפריט חלבי־צמחוני עם כמה מנות טבעוניות, המבוסס ברובו על מאפים וממרחים שנעשים במקום (יפתח הגלעדי 17). בקפה, כאמור, מייצרים הכל: מאפים, לחמים ופסטות נפלאות ברטבים עשירים, שמכין השף תומר ורטהיימר.



בבקרים ניתן למצוא ארוחות מגוונות, ולקראת הצהריים התפריט מתמקד בפסטות, דגים ובכמה מנות טבעוניות. אם תגיעו לקראת הערב, תוכלו לראות איך הביסטרו משתנה והופך לבר אינטימי שבו כיף לשבת על כוס יין. אם התאהבתם במאפים המיוחדים שיוצאים מהתנור, בכל שישי הם מציעים למכירה ממגוון הלחמים שלהם.



אם אתם רוצים ארוחה יותר מוקפדת, באווירה מעט יותר רשמית, "BUCATINI" (אלי כהן 53) מציעה בדיוק את זה. זוהי מסעדה איטלקית כשרה שהוקמה לפני מספר חודשים. כבר בצעדכם הראשון במקום תבחינו בעיצוב הייחודי, שמזכיר אולם חתונות, עם משטחים לבנים ועיטורים מוזהבים.


המסעדה יושבת בתוך מבנה אבן עתיק. במבנה, בן ה־700 שנה, היה בעבר מסגד עתיק ששירת את באי עיר הנמל. תוכלו למצוא כאן תפריט איטלקי מודרני ומרכיבים איכותיים. המסעדה מתאימה לכל המשפחה, התפריט מגוון, וכל אחד יכול למצוא את מה שטעים לו. בכל מקרה, לא כדאי לוותר על הפיצות או על הקינוחים המושקעים.



אסור לפספס


יצאנו מעט מחוץ לעיר. במשק 83 שבמושב כוכב מיכאל מחכה לכם מתחם "קשתי כוכב", שבו יש פעילות חץ וקשת. את המתחם הקים הקשת הוותיק שמעון יוגב במטרה להנגיש לקהל את ענף הספורט האולימפי.



יוגב הקים את האתר בצמוד לביתו במושב, לאחר שמאס בנסיעות למועדוני החץ וקשת שנמצאים במרכז הארץ. כדי לממן את בניית הפרויקט, שבו הוא יוכל להתאמן, בעל הבית פותח אותו בפני ועדי עובדים, משפחות וקשתים מקצועיים שרוצים להתנסות ולהתאמן.



כל מבקר שמגיע למתחם מקבל הסבר קצר על קשתות, עובר הדרכה בנוגע לכללי הבטיחות ולתנוחת הגוף בזמן הירי. לאחר מכן מתחילים להתאמן בקליעה למטרה, ספורט שדורש בין היתר דיוק ומחשבה.



הפעילות אורכת בין שעה לשעתיים, תלוי בסדנה שבוחרים. המחיר לחמישה אנשים (שעה) הוא 300 שקל. שעתיים לחמישה אנשים יעלו 600 שקל. הפעילות מתאימה לילדים מגיל 7. טל' לתיאום: 054־7955560. 



המיקום: אשקלון.


אופי הטיול: משלב אטרקציות ולינה.


העונה המומלצת: כל השנה.


דרגת הקושי: קלה. מתאים לזוגות ולמשפחות.


משך הטיול: יום וחצי.


מחיר ללילה במלון "הולידיי אין": החל מ־600 שקל לזוג באמצע השבוע, על בסיס לינה וארוחת בוקר. מחיר לטיפול בספא: החל מ־180 שקל. 