אלפי אנשים מכל רחבי הארץ בילו את סופי השבוע האחרונים בחיפוש אחר כלניות ברחבי הדרום בזכות פסטיבל "דרום אדום". האירוע כל כך מצליח, עד שהשכנים בשפלת יהודה החליטו שגם הם רוצים אחד משלהם. ולכן פסטיבל "ירוק ולא רחוק" יתקיים השנה לראשונה. מטרת הפסטיבל היא להכיר למטיילים את האזור שופע האטרקציות, חקלאיות ואחרות, המתאימות לכל המשפחה. לשם ארגון החגיגה הגדולה איחדו כוחות עיריית קריית גת, המועצות האזוריות לכיש, יואב, באר טוביה, שפיר ונחל שורק, ורשות הטבע והגנים וקרן קיימת לישראל.



בסופי השבוע שבין 2 ל־18 במרץ יפעלו שמונה מתחמים של פעילויות ואטרקציות. בנוסף, אמני האזור יפתחו את בתיהם למבקרים. תוכלו גם להשתתף בסדנאות, לבקר בתצפיות נוף ואתרי מורשת, לצאת לטיולי יום במוקדי פריחה, לקחת חלק בסיורים מודרכים ביערות קק"ל. הנה כמה המלצות מבין שלל האירועים.



האיש שבקיר


באזור התעשייה של קריית מלאכי נמצא ה"שחמטיפוס" - מתחם קירות טיפוס ברמות שונות שהקימו נצן וליאור בנין. המפגש של נצן עם הספורט האתגרי החל לפני חמש שנים, כשהחליט להוריד את המשקל העודף שליווה אותו כל חייו. לפני שנתיים, לאחר שפוטר מעבודתו, הוא ובת זוגו הקימו קיר טיפוס בעזרת מימון המונים בהדסטארט. את המקום בנה נצן בעצמו בתמיכת בני משפחה וחברים.



כיום יש במתחם קיר טיפוס בגובה 5.50 מטר, עם 30 מסלולים ומשחקים שמתאימים לבודדים, משפחות וקבוצות. הזמן הממוצע לבילוי במקום הוא כשעתיים וחצי.



בדרך כלל המקום פתוח בימים ראשון עד שישי, אבל לרגל הפסטיבל אפשר להגיע גם במוצאי שבת. ביום חמישי, 9 במרץ, תתקיים במקום מסיבת תחפושות.



מחיר: 45 שקל לאדם לשעה, 60 שקל לכרטיס יומי, 200 שקל למשפחה. כתובת: חלוצי התעשייה 2, קריית מלאכי. טל׳ לבירורים: 08־9281090.



גבינות במשק. צילום: מיטל שרעבי



באר טוביה החולב


בילוי באזור המושבים לא יכול לעבור בלי לבחון את התוצרת המקומית. ב"משק שמואלי" בבאר טוביה מגדלים עזים ומפעילים מחלבת בוטיק. כל קבוצה שמגיעה לביקור כאן זוכה לטעום מהגבינות המצוינות של יעל וניר.



בסיור במשק ניתן לראות איך מכינים גבינה צ'רקסית ולשמוע את הסיפור של בעלי המשק וילדיהם - דור רביעי של מתיישבים. ניר, למשל, חלם בגיל 9 להיות רועה צאן והוריו קנו לו את הכבשים הראשונות. אחרי השירות הצבאי הוא חלה בסרטן ולא הספיק לממש את התוכנית שלו, אבל החלים ועבד דווקא בהייטק. בגיל 36 הוא החליט לנסות להגשים את חלומו, בחקלאות ובגידול עזים וכבשים. ניר למד גבנות והחל להכין גבינות בבית. לפני ארבע שנים הוא ובת זוגו הקימו מחלבה והרחיבו את הייצור.



כיום הם מגדלים יותר ממאה עזים. מהחלב הם מייצרים גבינות קשות, רכות ויוגורטים ומוכרים את התוצרת בחנות במשק ובמעדניות במרכז.



במהלך הפסטיבל מתוכננים שני סיורים בכל יום שישי, בשעות 11:00 ו־13:00. טועמים בהם גבינות, מסיירים בדיר ושומעים הסבר על תהליך הייצור. מחיר: סיור 30 שקל (מגיל 4). המקום פתוח בימים ראשון עד שישי. רחוב הגליל, מושב באר טוביה. פרטים בטל׳: 052־3308422.



הסטודיו של הטבע


טבע ואמנות תמיד הולכים יד ביד, ובסטודיו של איילת זר תוכלו לראות עד כמה. המקום מציע סדנאות לילדים ולמבוגרים שבהן יוצרים בין היתר צלחות, קעריות וחמסות בהשראת הטבע. בסדנה מספיקים להכין בדרך כלל שניים־שלושה כלים קרמיים, שנשארים בסטודיו לשריפה בתנור. תוכלו להגיע בזמן אחר לאסוף אותם או לשריין לכם משלוח בתוספת תשלום. במהלך הפסטיבל יתקיימו סדנאות בנות שעה בימים שישי־שבת.



המקום מציע גם סיור בטרקטור ברחבי המשק, לראות את הפרות ואת לול התרנגולות. בגלריה יש חצר מקסימה ומכינים בה גם תה צמחים ועוגיות ביתיות.



מחיר: 160 שקל למבוגר, 140 שקל לילד. כל סדנה היא בת שישה עד עשרה משתתפים. המחיר יורד בהרשמה כקבוצה. סדנה של שעה בפסטיבל: 50 שקל. טל׳ לבירורים: 050־7632605.



הפרויקט של מורדי


במושב גני טל מחכה לכם משתלת מרמלשטיין, השייכת למשפחה שפונתה מגוש קטיף. את המקום מפעיל הבן מורדי, שלקח את הפיקוד מאביו בשנת 2005, במהלך תוכנית ההתנתקות. המשתלה למעשה הועתקה אל אדמה חדשה. במקום מציעים סדנאות לכל המשפחה: הכנת הגינה לאביב, גידול אורבני והשרשה.



בתחילת הסדנה מורדי מספר את סיפור המשתלה, ואז כל אחד זוכה לעבוד עם הידיים. בסדנת השרשה, לדוגמה, לומדים על שיטות ההשרשה השונות (שורש, פקעת וכו'), על ההבדלים בן הצמחים, ואז עוברים להתנסות בשימוש במזמרה. כל אחד יוצר לעצמו פלטה עם חול, שבה הוא יכול להשריש צמחי תבלין ופרחים. לוקחים את כל החבילה לבית, כמובן עם הנחיות לטיפול.



מומלץ להתפנק במקום בסלסילת פיקניק מיוחדת לכבוד הפסטיבל, שכוללת, בין היתר, לחמים, גבינות, ירקות ומיץ, כלים ומפה.


המחיר:250־160 שקל, בהזמנה מראש, בטל': 08־6847254 (לא בשבת).



מרק מדרום אפריקה


אם אתם מעדיפים לאכול את הארוחה שלכם במסעדה, ולא בטבע, אני רוצה להמליץ לכם על מסעדה דרום אפריקאית מקסימה: "הביסטרו של מייק ושרון" בקיבוץ גלאון.



המסעדה הצבעונית והחמימה נפתחה לפני 15 שנה על ידי מייק ושרון שעלו ארצה מדרום אפריקה. האהבה שלהם לאוכל דרבנה אותם לפתוח מסעדה מקומית, שבה הם מספקים הצצה למטבח הדרום אפריקאי. אחת ממנות הדגל שלהם, למשל, היא מרק שום. התפריט מכיל כמובן גם בשרים, סטייקים והמבורגרים.



בתחילת הדרך המסעדה לא הייתה מסודרת יותר מדי. השולחנות לא היו מבריקים והבר היה עשוי ארגזים. אבל במשך השנים המסעדה שודרגה וכיום היא נמצאת במבנה יפהפה וחמים, עם חצר לימים שמשיים. על קירות המקום אפשר למצוא ציורים, קריקטורות ופסלים מדרום אפריקה. המקום פתוח בימים שני עד שבת.



אתיופיה הקטנה


"אתכלית - כפר ביתא ישראל" מספר את סיפורה של העדה האתיופית. הוא הוקם כדי לסייע לוותיקי הקהילה להשתלב בחברה. עמותת הנני, שעומדת מאחורי המיזם, זיהתה את הצורך של הפנסיונרים בני העדה בתעסוקה במשך היום, ובמרכז מאפשרים להם לממש את עצמם, למשל באמצעות גידול ירקות.



במקום יש מספר מרחבים שמספקים הסבר על יהדות אתיופיה. הראשון הוא דגם של כפר אתיופי עם בתים בבנייה ירוקה של בוץ ועשבים. השני הוא מרכז סדנאות הקשורות לאדמה. השלישי זהו מרכז מבקרים שנמצא בתהליך בנייה ויכלול בית קפה ומוזיאון. המרחב הרביעי הוא מפעל של צ׳או - הסחוג האתיופי.



בימי שישי בזמן הפסטיבל המרכז יהיה פתוח לקהל ויציע סדנאות והדרכות. ניתן למצוא אותו בסמוך למתחם מו"פ לכיש, קריית גת. פרטים בטל': 054־7530226.



המקום: שפלת יהודה.


מתי: 18־2 במרץ.


פרטים על הפעילויות: yarok.touryoav.org.il.