מעבדות לחירות: חג הפסח מסמל תחושה של שחרור. אצל חלק מאיתנו השחרור הוא מהחורף הקר, אצל אחרים הוא מתקשר לחופשת הפסח הארוכה, שמלאה באירועים ובהפתעות. לרגל חופשת הפסח, הטבע מתכסה בפריחה קסומה, והשמורות והאתרים מתכוננים לקבל את מאות אלפי המטיילים. אז מה הן האטרקציות שמחכות לנו בחג? קבלו הצעות שמתאימות לכל בני המשפחה.
החוקרים הצעירים
בחול המועד פסח יתקיים פסטיבל "טבע החיות" בפארק גן גורו בעמק בית שאן. הפסטיבל יכלול מתחמים ועמדות פעילות שבהם שחקנים מקצועיים יפעילו את הקהל, והנושא הוא האופי של בעלי החיים ודרך התנהגותם. בכניסה לגן יחולקו לילדים מפות "חוקר הטבע", שם ימצאו חידות שבעזרתן יגלו רמזים שיובילו אותם בין מתחמי טבע שונים. בדרך זו של יצירה ומשחק יחוו הילדים את טבע החיות האוסטרליות בגן. 

במתחם התנועה יופעלו מסלולי קפיצות על פי סוגי קנגורו שונים, הליכה על קורה כמו קואלה, זחילה מתחת לרשת חבלים כמו נחש, ומתקן הממחיש הליכה במאונך, כמו זיקית.  בנוסף, יפעלו בגן גם מתחם קולות, מתחם איפור, מתחם עטלפים, תיאטרון בובות, עמדות חקר עצמאיות בנושא כיסים וחיות כיס ועוד.
מתי: 14־12 באפריל. מחיר: 48 שקל.
סוד הפרעונים
במרכז המבקרים של "דבורת התבור" מזמינים את המטיילים לסיור בעקבות אחד הסודות הגדולים של הפרעונים: חניטת מומיות, שהיסודות שלה נלמדו מהדבורים. 
במהלך הסיור יוסבר על חומרי הכוורת שבעזרתם אפשר היה לשמר גופות. הילדים אף יצפו כיצד הדבורים מכינות אותם. בהמשך הם יוכלו להכין שוקולד־דבש על מצה, שכמיית דבורה וציור קלף מצרי. אם אתם אוהבים תופעות טבע ייחודיות, בעונה זו של השנה תוכלו לראות שם גם את אלפי פקעות המשי הלבנות ואת זחלי המשי הבוקעים רק פעם אחת בשנה - באביב. כמו תמיד, יש אפשרות ליהנות מפינת חי מהנה, שבה יש עזים ננסיות וגדיים קטנים.
 
סוד הפרעונים. צילום: דבורת התבור
סוד הפרעונים. צילום: דבורת התבור

 
מתי: 18־10 באפריל, 9:00־17:00. מחיר: 39 שקל למבוגר, 49 שקל לילד.
נסיעת שטח
פארק תמנע מאפשר לכם חופשת פסח מדברית. בפארק, שנמצא במרחק שעת נסיעה מאילת, תוכלו לחנות ללינת שטח במתחם קמפינג משודרג, כשברקע נופי האגם והרי אילת. למבלים במקום יוצעו גם סיורי אופניים, סיורי הליכה וסיורי שקיעה מודרכים. הם יוצאים אל האתרים המרכזיים בפארק, לאחר צפייה במיצג הלוקח אתכם למסע היסטורי בן אלפי שנים אל ממלכת הנחושת. 
בסיום הסיור המשתתפים יוכלו למלא בקבוקי חול צבעוני, ללגום תה חם ולהתרווח מול נופי בראשית. בפארק תפעל גם אטרקציה ייחודית לחג - מתחם אקשן ענק בסגנון מצרי קדום. הוא יוקם בסמוך לעמודי שלמה, בבקעה יפהפייה. תמצאו שם כרכרות פרעונים, קיר טיפוס על גבי הירוגליפים, פאזלים עתיקים, קליעה בחניתות וירי בבליסטראות.

מתי: 13־12 באפריל, 19:00־15:00. 14 באפריל, 13:00־9:00. מחיר כניסה לפארק: 49 שקל. מחיר סיור שקיעה: 59 שקל. מחיר לינה: 79 שקל ללילה.
אמנות ומרציפן
במרכז המבקרים "שקד תבור" חוגגים את חג החירות באווירה שכולה אמנות ומרציפן. המרכז מזמין את הקהל לסיור במקום, שכולל צפייה בסרטון המסביר את תהליך ייצור המרציפן, ומציג תערוכת פיסול ממרציפן ובה דמויות מאגדות הילדים וסרטים מצוירים ואפילו של אישים פוליטיים. 
במרכז שבכפר תבור יוצעו סדנאות מיוחדות לפסח, שבהן ילמדו את המשתתפים איך להכין מצות ממרציפן וממתקים משוקולד. 
מתי: 17־11 באפריל, החל מ־9:00. מחיר: 64 שקל לילדים בגילים 15־3 (כולל סדנה). למבוגרים ופעוטות הכניסה ללא תשלום. 
זורמים בירדן
פסח פותח גם את עונת הקיאקים. ברפטינג נהר הירדן מציעים לציין זאת בשיט במגוון מסלולים, למבוגרים ולכל המשפחה. במהלך ימי החג החותרים יוכלו לעצור בבר צף מלא בפינוקים שיחכה באמצע המסלול. 
מלבד שיט, חובבי האקסטרים יוכלו לצאת לטיול ריינג'רים וג'יפים לאורך הירדן או למשל למסע באופניים חשמליים. אטרקציות נוספות: לוחמת פיינטבול, קיר טיפוס ואומגה. 

הולכים עם הזרם: צילום, רפטינג נהר הירדן
הולכים עם הזרם: צילום, רפטינג נהר הירדן

 
מתי: בכל ימי החג, 16:00־10:00. 
מסע במדבר
כפר הנוקדים במדבר יהודה מזמין אתכם להתחבר לבני ישראל ולצאת למסע נדודים במדבר. מתחם האירוח המדברי יקיים במהלך החג פעילויות הפתוחות לקהל הרחב. בכל יום יתקיימו סדנת ג'אגלינג וסדנת מתופפים וכן סיורים מודרכים שבהם תגלו את האזור - את הפריחה האביבית בנחלים העוברים בבקעת קנאים. 
מדי שבת יתקיים טיול בעקבות נוודי המדבר. במסגרת הטיול ילמדו המשתתפים איך שרדו אבותינו במדבר 40 שנה, כיצד אפשר לחיות בתנאי המדבר וגם על הסגולות של צמחי המקום. במהלך הסיור יתנסו המטיילים בניווט, ילמדו איך לאתר מים ולהדליק אש. הסיור יתבצע ברכבים הפרטיים, במשך כשלוש שעות.
 
קח גמל. צילום: מיטל שרעבי
קח גמל. צילום: מיטל שרעבי

 
מתי: 17־11 באפריל. סיור ניווט בשבתות בחודש אפריל החל מ־10:15.
מחיר לסיור/סדנאות: לאורחי הכפר ללא תשלום. למשתתפים מבחוץ: 20 שקל למבוגר, 10 שקלים לילד. 
עולים לרגל
מוזיאון מגדל דוד בירושלים מזמין אתכם בימים רביעי עד שישי של חול המועד לקחת חלק בפעילויות מיוחדות לחג. תוכלו, למשל, להרגיש כמו עולי הרגל בימי קדם, להתלבש בבגדים חגיגיים ולצאת לתהלוכה ברחבי המצודה. 
פעילות נוספת תכלול משימות ברחבי המצודה, שבמהלכן תגלו את כל שמותיה של ירושלים. כמו כן תתקיים סדנת יצירה לילדים, שבה יכינו משחק בנושא עלייה לרגל.

מבקרים בבירה. צילום: ריקי נחמן
מבקרים בבירה. צילום: ריקי נחמן
מתי: 14־12 באפריל. מחיר: מבוגר 40 שקל, ילדים בחינם.
צעדת השחר
ביום רביעי, 12 באפריל, תתקיים צעדת השחר במסלול לאורך הירדן. האירוע הוא לזכרו של קצין הצנחנים, רס"ן שחר בן ישי ז"ל. 
הצעדה תצא בשעה 10:00 בבוקר מהכניסה למושבה מנחמיה, והיא מתאימה לכל הגילים. המסלול הוא בן חמישה ק"מ, ובסיומו יתקיימו הפעלות וסדנאות יצירה לילדים. למשתתפים באירוע יחולקו חולצות הצעדה וכמובן בקבוק מים. כמו כן תקיים חטיבת הצנחנים טקס לזכרו של בן ישי ז"ל, במצפה שהוקם לזכרו במנחמיה.
מתי: 12 באפריל (יציאה ב־10:00). מחיר השתתפות: 10 שקלים לאדם, שיועברו לתרומה. התכנסות בכניסה למושבה מנחמיה. טל' לפרטים: 054־7323556.
מפה ומצה
משרד התרבות והספורט והמועצה לשימור אתרים מציינים את חג הפסח באירועים לכל המשפחה שכותרתם "מפה ומצה". באתרים הפזורים ברחבי הארץ יחכו לכם סדנאות יצירה, סיורים מודרכים, מופעי מוזיקה, תיאטרון, מחול, פעילויות ספורט, הצגות ילדים ומספרי סיפורים. 
ביום רביעי, 12 באפריל, למשל, ייהנו המבקרים מהצגות המבוססות על סיפורי עמים. ביום חמישי, 13 באפריל, יצדיעו האתרים לסופרים ולמשוררים שעל יצירותיהם גדלנו. כל אתר יציע למבקריו סיפור וחוויה בליווי מופעים. כמו כן, במיוחד לאירועים הופק חידון נושא פרסים, שבמהלכו יוגרלו כרטיסים זוגיים לטיסה בכדור פורח.
האתרים המשתתפים בפסטיבל: מוזיאון יד מרדכי, מתחם הקטר בבאר שבע, גבעת התחמושת ומוזיאון יהדות איטליה בירושלים, בית בן־גוריון בתל אביב, מרכז המבקרים גוש קטיף בניצן, מוזיאון ראשון לציון, מרכז המבקרים בכפר עציון, מוזיאון המזגגה בקיבוץ נחשולים, מוזיאון האצ"ל בשוני, מוזיאון המייסדים במעלות ובית זינאתי בפקיעין. 
מתי: 13־12 באפריל.