בשבוע הבא נציין את יום העצמאות ה־69 של מדינת ישראל. כמדי שנה, גם הפעם מתוכננות פעילויות באווירה חלוצית בגנים הלאומיים ובאתרי המורשת והמוזיאונים, שכמובן מתאימות לכל המשפחה. זוהי כמובן הזדמנות לצאת מעט מאווירת המנגלים ולהיזכר בסיבה לחגיגה. נחזור לאחור, אל תחילת הדרך של המדינה הצעירה, נבלה במרחבים הפתוחים שהיא מספקת לנו, ויותר מכל - נרגיש גאווה ישראלית. הנה מספר הצעות שישדרגו לכם את החג, כמובן לא כולל את התבלינים לבשר.



כמו החלוצים



בקיבוץ עין שמר הסמוך לפרדס חנה־כרכור יציינו את יום העצמאות בפעילות חווייתית - מוזיאון "חצר ראשונים" בקיבוץ יקיים שחזור של הימים הראשונים על הקרקע של ההתיישבות הקיבוצית. למשל, ביקור מודרך בחדר האוכל, הכרה של דמויות חלוציות, צפייה בסרט בנושא ואפשרות להתחפש בבגדי החלוצים.



משם נצא לעבודות בנייה, ריצוף, הקמת אוהלים, חריש, כביסה ושמירה. בסיום יום העבודה נאפה ונטעם לחמניות. כמובן שיתקיים גם סיור על גבי טרקטור. כמו כן אפשר יהיה לקחת חלק בפינת יצירה ברוח החג, לבקר במוזיאון הטרקטורים ולחזור הביתה עם מזכרת: צילום משפחתי ברוח חלוצית.



להתחפש בבגדי חלוצים. מוזיאון הטרקטור, צילום: מיטל שרעבי
להתחפש בבגדי חלוצים. מוזיאון הטרקטור, צילום: מיטל שרעבי



מתי: 2 במאי, 10:00־15:00.


מחיר: מגיל שנתיים עד 5 - 40 שקל, ילד - 45 שקל, מבוגר - 40 שקל.


טל׳ לפרטים: 04־6374327.



קצת תרבות



במוזיאון מגדל דוד בירושלים ממשיכים במסורת של ערב יום העצמאות, ומבטיחים למבקרים פעילויות שיתקיימו לאורך הלילה. החגיגה היא פרי שיתוף פעולה של מוזיאון מגדל דוד והישיבה החילונית בירושלים. השנה היא מתקיימת בסימן "פטישים בלילה - הדור הבא: מגמות ותנועות בתרבות הישראלית".


במהלך ליל העצמאות יתארחו במוזיאון אנשי ספוקן וורד מובילים במופע "סלאם ג'אם". ברחבי המצודה יתקיימו שיחות עם משפיעים ומשפיעות ממגוון תחומים. בהמשך הערב יעלה המופע של ויקטור ג'קסון: היפ הופ אקוסטי. תתקיים גם מסיבת יו־טיוב, והלילה יינעל בקריוקי שיכורים.



מתי: 1 במאי, החל מ־20:00.


מחיר: 60 שקל במכירה מוקדמת, 80 שקל בערב העצמאות.


כרטיסים בטל': 2884*.



משטרה, עצור



לרגל יום העצמאות המועצה לשימור אתרים פותחת את שעריה בחינם למבקרים. אני ממליצה לא לפספס את הסיור במשטרת נהלל ההיסטורית. המבנה הוותיק משמש כיום כמרכז מורשת לנוטר ולשוטר העברי. המצודה הישנה נמצאת בין נצרת ליגור ובעבר הייתה משמעותית כאשר היה צורך להגן על התושבים בעמק.



במקום יש תצוגה הממחישה את הקשר בין השומרים היהודים בתקופת המנדט לשוטרי התחנה. כמו כן, מוצגים שם בין היתר פריטים אותנטיים שבהם השתמשו השוטרים בתחנה וכן אפשר ליהנות מחיזיון אורקולי.



פריטים היסטוריים וחיזיון אור קולי. משטרת נהלל, צילום: מיטל שרעבי
פריטים היסטוריים וחיזיון אור קולי. משטרת נהלל, צילום: מיטל שרעבי



באתר מתקיימים שלושה סיורים ביום, בשעות: 9:00, 11:00 ו־13:00.


פרטים בטל': 04־6415073.



רכבת של פעם



אתר נוסף שבו תוכלו לשמוע על תקופת ההתיישבות הוא בתחנת רכבת העמק. התחנה נמצאת בתוך הקמפוס של המכללה האקדמית כנרת, בלב מתחם שעבר שימור.



התחנה היא שריד לרכבת העמק המפורסמת שהקים הסולטן הטורקי עבד אל־חמיד. היא מחולקת היום לכמה אזורים - אחד מהם הוא צריף המזנון המוקף בתערוכת תמונות מהתקופה שבה התחנה הייתה פעילה. נקודות עניין נוספות: ביתו של מנהל התחנה, פס הרכבת שעליו חרוטה ברכה להצלחה מאת הסולטן, בית המסילאים ומגדלי המים.



בתיאום מראש בטל': 04־6653728. סיורים מודרכים בלבד.



יורדים נמוך



רשות הטבע והגנים פותחת את הבריכה הגדולה בשמורת עינות צוקים (עין פשחה) בצפון ים המלח. מדובר בשמורת הטבע הנמוכה בעולם, ומרוכזות בה כמה נביעות.



ביום העצמאות יתקיימו שלושה סיורים מודרכים בשמורה. במהלכם תוכלו לשמוע על בעלי החיים הייחודיים שחיים על שפת ים המלח שהולך ונעלם. בשמורה יש מספר מקומות מוצלים המתאימים לפיקניק וגם בריכות קרירות.



שלושה סיורים בעינות צוקים, צילום: מיטל שרעבי
שלושה סיורים בעינות צוקים, צילום: מיטל שרעבי



מתי: 1־2 במאי בשעות 10:00, 12:00 ו־14:00.


ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.



מבט לירושלים



החברה להגנת הטבע מזמינה משפחות מיטיבות לכת למסע ברכס שיירות שבהרי ירושלים. זוהי הזדמנות נפלאה לבלות את יום העצמאות בטיול משפחתי, לצעוד בצמחיית חורש ולשמוע סיפורים מרתקים על ירושלים הנצורה, על המשוריינים בקרבות, ועל דרך בורמה שהביאה לפריצת הדרך.


בין היתר הטיול יעבור במבצר הקסטל, דרך תעלות הירי והבונקרים, עד נקודת תצפית נהדרת המשקיפה על הבירה.



הסיור יתקיים בהדרכת בית ספר שדה עפרה. הוא מתאים למשפחות שבהן ילדים מגיל 5 וכולל כניסה לגן הלאומי קסטל.



מתי: 2 במאי.


הסיור בתשלום ובהרשמה מראש.


פרטים בטל': 03־6388688.



מיני עצמאות



את יום ההולדת ה־69 של מדינה ישראל יחגגו בפארק מיני ישראל בסדנאות, בסיורים ובמופע "בכחול־לבן" של איציק הליצן. במהלך הסיורים המודרכים שיתקיימו באתר ליד לטרון ישמעו המשתתפים על סיפורה של המדינה, מהקמתה ועד היום. ניתן יהיה להתנסות בסדנה להכנת דגלים וגם יפורסם כתב חידה מסקרן למבקרים במקום.



מתי: 2 במאי בין 10:00 ל־17:00.


סיורים מודרכים יתקיימו ב־11:30 ו־13:15.



עושים היסטוריה



בצריף של דוד בן־גוריון בשדה בוקר יאפשרו למבקרים לקחת חלק בהיסטוריה: לכתוב את הפסקה שלדעתם חסרה במגילת העצמאות ולחתום לצד חתימתו של ראש הממשלה הראשון. לאחר שכל אחד יכתוב את התוספת שלו, יבחן צוות המקום את הרעיונות החדשים, והטובים ביותר ישוגרו אל משרד ראש הממשלה.



במהלך היום יקבלו המבקרים עותקים מדויקים של מגילת העצמאות, שבהם יוכלו לצרף את שמם וחתימתם. לאחר החתימה מקבלים את המגילה כמזכרת.



מה אתם הייתם מוסיפים? צריף בן גוריון, צילום: חנן אפשטיין
מה אתם הייתם מוסיפים? צריף בן גוריון, צילום: חנן אפשטיין



מתי: 2 במאי, בין 10:00 ל־16:00. .


הכניסה ללא תשלום.