הרבה מים זרמו בים המלטף את חופיה של בירת תעשיית המין העולמית, פטאיה, מאז שהייתה כפר דייגים מנומנם ושליו שרוחות המונסון המערביות המנשבות באזור בחודשי הקיץ העניקו לו את שמו. 



עם בואם של חיילים אמריקאים לאזור במהלך מלחמת וייטנאם, החלה לפרוח בפטאיה תיירות המין, ומאז היא מוכרת בעולם בעיקר בתדמית המפוקפקת שרכשה לעצמה כעיר החטאים, שלעומתה מחוויר כל רובע חלונות אדומים בעולם ונראה חסוד ותמים. זו גם כנראה הסיבה העיקרית לכך שרבים כלל אינם מודעים שדווקא באזור הזה, שבשנים האחרונות מנסה להתנער מהדימוי שדבק בו, ניתן ליהנות משפע מסחרר של אטרקציות, בילויים וחוויות שיהפכו כל טיול משפחתי לחגיגה של ממש. 
 
מיקומה הנוח של העיר, במרחק נסיעה של שעתיים מזרחה מבנגקוק, ושלל בתי המלון בסביבתה - הכוללים לא מעט רזורטים מפוארים ומפנקים ומלונות המציעים פארקי מים ושלל פעילויות לילדים - הופך את פטאיה ליעד מוצלח במיוחד לגיחה קצרה מעיר הבירה או לאתנחתה של כמה ימים בדרך לאי היפהפה קו צ'אנג. הנה כמה מהאטרקציות המובילות ואתרים מומלצים בעת טיול עם ילדים באזור. 


תלויים באוויר 


לאלו שתמיד חלמו לשחק בטרזן ולחובבי האקסטרים ממתינה במרחק נסיעה קצרה מפטאיה חוויה שלא במהרה תישכח: גלישה מסעירה באומגות בגובה מסחרר מעל יערות הגשם, במסלול הנמתח על פני שלושה קילומטרים ו־26 תחנות, הכוללות בנוסף לאומגות גם גשרים תלויים והשתלשלות בחבל ארוך אל הקרקע. בת השש הפרטית שלי אהבה כל רגע, אולם זו עלולה להיות חוויה מפחידה מעט עבור חלק מהילדים והמבוגרים, כך שאם אתם מתלבטים, חשוב להתרשם ולשקול היטב לפני תחילת המסלול, שכן מרגע שמתחילים אותו, אין דרך חזרה.
 
טיפ: ניתן להגיע למקום גם עצמאית, אולם במרבית המקרים החבילות המוצעות על ידי הסוכנויות השונות משתלמות יותר, וכוללות הסעה, ארוחת צהריים ובדרך כלל גם סיור בגן החיות הפתוח Khao Kheow הסמוך.


למי שתמיד חלם לשחק בטרזן. צילום: רויטל חורש
למי שתמיד חלם לשחק בטרזן. צילום: רויטל חורש

 
קודש בחו"ל 

 The Sanctuary of Truth, מקדש האמת, הוא מקדש ייחודי ומרהיב המשקיף אל הים, שכל פרט ופרט בו מגולף בעץ ביד אמן, וכל חלקיו מחוברים זה לזה בטכניקות מיוחדות בלי לעשות שימוש אף לא במסמר אחד, בכמעין פאזל אדיר ממדים. מאות פועלים ואמנים עמלים על בניית המקדש זה למעלה מ־30 שנה, ובנייתו צפויה להימשך עוד שנים רבות.
 
באזורים מסוימים ניתן לצפות בעוסקים במלאכה המורכבת הזו ולהשתתף בהדגמות. מרתק לסייר בין הפסלים ותגליפי העץ היפהפיים המשקפים את האמונות והפילוסופיות של הדתות המרכזיות במזרח, כחלק מהתפיסה המונחת בבסיס המקדש הזה שאין אמת אחת. במסעדה שבמתחם, הממוקמת על גדות אגם יפה, מתקיימים מופעי פולקלור סתמיים למדי, ומעבר ליופיו של המקום תוכלו ליהנות כאן ממסאז' זול להפליא וממגוון פעילויות כמו רכיבה על סוסים, נהיגה בטרקטורונים ושיט על האגם. 
 
טיפ: בניגוד לביקור במקדשים אחרים, כאן נגבים דמי כניסה גבוהים למדי (450 באט למבוגר, 225 לילד). כרטיסי כניסה מוזלים ניתן לרכוש דרך אתר האינטרנט של המקום. קיימות חבילות המשלבות כניסה עם פעילויות נוספות במתחם. 


צילום: רויטל חורש .The Sanctuary of Truth מקדש
צילום: רויטל חורש .The Sanctuary of Truth מקדש

 
גן העדן האבוד 

הגנים הטרופיים Nong Nooch  הם גנים בוטניים מרהיבים, מהיפים ביותר בתאילנד, הממוקמים כ־18 קילומטרים דרומית לפטאיה. בין השאר תמצאו כאן גנים אירופיים המשובצים בפסלים, גנים צרפתיים מרשימים המעוצבים בהשראת גני ורסאי, גני קקטוסים, גנים צפים, גן קטן המעוצב בצורת פרפר, שיחים הגזומים בדמויות בעלי חיים שונים, גנים עם פסלי פלמינגו ועוד. בין כל אלו ניתן להלך על פני גשרי עץ וחבלים מעל אגם קטן ובשבילי הליכה מסודרים, לרכוב על אופניים, לשוט בסירות הפדלים שבאגם או להתנייד באמצעות שירות המיניבוס שמציע האתר. הקטנטנים ייהנו גם לעלות על מתקני השעשועים החביבים שבמתחם, להאכיל בעלי חיים בפינת החי הקטנה ולשוטט בין אקווריומי הענק ובשוק המקורה.
 
במתחם מתקיימים מדי יום מופע פילים ומופעי פולקלור, הכוללים ריקודים מסורתיים כגון ריקודי מקלות וחרבות, הצגה של טקס חתונה מסורתי, אומנויות לחימה ועוד.
 
טיפ: למגיעים עצמאית למקום, מומלץ לתאם עם הנהג גם איסוף בחזרה. לעתים קשה להשיג מוניות באזור, והנהגים הבודדים במקום מודעים לכך ודורשים מחיר גבוה בהרבה מהמחיר הריאלי. למעוניינים לבקר בגנים בלי לשלב מקומות נוספים בדרך, מומלץ להתעניין גם בטיולים המאורגנים, שבמקרה זה מציעים לא פעם חבילות משתלמות הכוללות גם הסעה למקום.

 

זרימה טובה 

אלו שתמיד חלמו על שחייה משותפת עם דולפינים יוכלו להגשים את הפנטזיה הרטובה הזאת, ובעלות סבירה יותר בהשוואה למרבית המקומות מסוג זה בעולם (אם כי עדיין אין מדובר בחוויה זולה) 
 
ב־pattaya dolphin world. כאן תוכלו לצפות במופע דולפינים, ועבור תשלום נוסף של 2,500 באט תוכלו גם להשתעשע מקרוב עם היונקים החכמים, לנשק וללטף אותם, לשחות עמם ולזכות מהם בנשיקה רטובה ומלוחה. הרמה אומנם נופלת מעט מזו של מקומות אחרים מסוג זה בעולם, אבל גם המחיר בהתאם, וזו בהחלט הזדמנות לחוויה מיוחדת ובלתי נשכחת לכל בני המשפחה. 
 
במתחם קיימות אטרקציות נוספות בתשלום נפרד, כגון פארק מים, רכיבה על סוסי פוני, מתחם ירי וקיר טיפוס, אולם לעתים הם אינם פעילים (את חלקם צוות האתר יפתח עבורכם אם רק תפנו ותבקשו).
 
טיפ: רצוי לשריין את השחייה עם הדולפינים מבעוד מועד בהזמנה מראש. במקום מקפידים מאוד על ציפורניים גזוזות היטב של המשתתפים מחשש לפגיעה בדולפינים.

 
צילום מסך .Pataya Dolphin world
צילום מסך .Pataya Dolphin world

משמעת מים

האטרקציה המשפחתית החדישה ביותר באזור בעת האחרונה היא ללא ספק פארק המים המרשים Cartoon Network Amazone, שהקימה כאן ענקית האנימציה האמריקאית Amazone, האחראית לסדרות ודמויות שכבשו את לבם של ילדים בכל רחבי תבל, כמו Powerpuff, Ben 10 ו־Adventure Time. מעבר למגלשות מים שוות במיוחד, שחלקן הן מהמהירות ביותר מסוגן בעולם, ומתקני מים חדישים ומשוכללים ברמה בינלאומית, בפארק מתקיימים מופעים, הופעות חיות ומפגשים עם הדמויות הידועות של הרשת המסתובבות במתחם. 

צילום מסך .Cartoon Network Amazone פארק המים
צילום מסך .Cartoon Network Amazone פארק המים

 
נחת רוח 

אטרקציה אמריקאית נוספת שעשתה זה מכבר עלייה לפטאיה וממשיכה להתרחב ולהתחדש היא מוזיאון  Ripley’s Believe It Or Not. בנוסף למוזיאון, הכולל מאות מוצגים ביזאריים מהסוג המוכר מסניפיה האחרים של הרשת ברחבי העולם, תוכלו לבלות כאן בשפע אטרקציות נוספות, בהן בית אימה רדוף רוחות, שבו דמויות נסתרות ושלל אפקטים יפתיעו אתכם עם כל צעד (לא לבעלי לב חלש או ילדים קטנים), סרט בארבעה ממדים עם מושבים נעים שיישא אתכם לתוך החוויה עם שלל אפקטים, מבוך שיכניס אתכם לעולם של חזיונות תעתועים במגוון אפקטים של אורות וצלילים, מסלול נוסף שבו תנהלו מתוך קרונית נוסעת קרבות ירי לייזר עם שדים, שודדים, שלדים ושלל דמויות מאיימות המגיחות מתוך האפלה, וכדור פורח המחובר לגג המבנה שבו ניתן לרחף ולצפות על מראות האזור מן הגבהים.
 
טיפ: חלק גדול מהאטרקציות כאן עלול להיות מפחיד מדי עבור ילדים קטנים. לכן חשוב לוודא מראש מה יתאים לגוזל הפרטי שלכם. כל אטרקציה מתומחרת בנפרד, אולם ניתן לרכוש חבילות בהרכבים שונים על פי העדפותיכם. המקדימים להגיע לפני השעה עשר בבוקר נהנים מהנחה של 30% על מחירי הכרטיסים.
 
כוחות השוק 

בשוק הצף המלאכותי של פטאיה - הגדול ביותר מסוגו בעולם, לטענת המקומיים -  משולבים מבנים מסורתיים האופייניים לאזורים שונים בתאילנד מהצפון ועד הדרום. נחמד לשוטט כאן על גשרוני העץ מעל התעלות ובין הבקתות המסורתיות והדוכנים, לבקר במקדש הקטן שבמקום ובגלריה המציגה גילופי עץ, לשוט בסירה בסבך התעלות, לצפות במופע הפולקלור המתקיים בשעות אחר הצהריים ולטעום ממגוון המאכלים המקומיים. 
טיפ: שוק זה אינו מהווה תחליף לביקור באחד השווקים הצפים הגדולים של תאילנד דוגמת Damnoen Saduak התיירותי והמוכר יותר או השוק הצף האותנטי יותר של אמפווה, אולם עדיין נחמד לשוטט כאן.

 
אומגאד 

מי שתאוות האדרנלין שלו טרם באה על סיפוקה, יוכל להעפיל למרפסת התצפית במרומי הקומה ה־55 של מגדל פארק פטאיה, להשקיף על הנופים היפים הנפרשים סביב ולשעוט מטה במהירות מסחררת באומגה או ברכבל פתוח. אלו המעדיפים חוויה סולידית יותר יוכלו לגלוש מטה גם ברכבל סגור. בנוסף, תמצאו כאן גם מסעדות מסתובבות (בקומות 52־54), פארק שעשועים עם רכבת הרים, סחרחרות ומתקנים נוספים ופארק מים.

 
עולם החי

אזור פטאיה מציע מגוון רחב של אפשרויות למפגשים חווייתיים עם בעלי חיים, החל מגן החיות הפתוח  Khao Kheow, שהוא אחד המוצלחים מסוגו ומציע גם אפשרות של ספארי לילה; דרך גן הטיגריסים Sriracha, שבו תוכלו בין השאר לחזות בחזירה המיניקה גורי נמרים לצד גוריה שלה, לצפות במופעי בעלי חיים ולהצטלם כשאתם מאכילים מבקבוק גור נמרים; פארק The Million Years Stone Park & Crocodile Farm, שבו מעבר למופעים ולבעלי החיים תמצאו בין השאר גם גנים מרהיבים; ועד לעולם הים - Underwater World Pattaya, שבו תהלכו בין אלפי שוכני ים ססגוניים ושיאו במנהרה שבה יחלפו סביבכם ומעליכם כרישים, מנטות ועוד. 
 
בנוסף לכל אלו, מצפות למשפחות המבקרות באזור פטאיה שלל אטרקציות ופעילויות נוספות, החל מספורט מים והפלגה לאיים סמוכים, וכלה בבנג'י, מסלולי קארטינג ועוד. כל שצריך הוא רק לבחור מהם הבילויים המועדפים עליכם ולא לשכוח להשאיר בכל זאת זמן רגוע של בטן־גב על החוף או לצד הבריכה עם שייק פירות מרענן ביד, שבלעדיהם שום חופשה בתאילנד אינה שלמה.