פסטיבל בית גוברין, הידוע גם בשם "פסטיבל התנ"ך", הוא אחד האירועים המסורתיים של הקיץ. עתה הוא חוזר אלינו זו השנה ה־15, והוא יציג מכל הטוב שיש למועצה אזורית יואב שבשפלת יהודה להציע. במוקד: עשרות הופעות מרגשות תחת כיפת השמיים. הפסטיבל ייפתח ב־3 באוגוסט ויימשך 16 ימים. השנה מצטרפת המועצה האזורית לכיש לחגיגה, והיא מציעה לכם גם את האטרקציות של פסטיבל "בתים פתוחים", שיתקיים ב־16־15 באוגוסט. בחוויה המשולבת הזו תוכלו להציע מגוון פעילויות לילדים, לצד סיורים וטיולים בשטח, קטיף פירות ואירועי תרבות.



חלק מהפעילויות אינן בתשלום, אבל יש צורך להירשם מראש. בימי הפסטיבל יוצעו למטיילים הנחות בגובה %20%־10 באתרים השונים. הנה כמה אירועים שאסור לכם לפספס.



הבמה שלכם


נפתח כמובן עם כמה מהאמנים שיגיעו להופיע באמפיתיאטרון הרומי בגן הלאומי בית גוברין: מוש בן ארי, בלקן ביט בוקס, דודו טסה, החברים של נטאשה, יובל דיין ומירי מסיקה, נתן גושן, אמיר דדון מארח את מארינה מקסימיליאן, עברי לידר, אברהם טל, יהודה פוליקר ואהוד בנאי.



את הסיור בין מוקדי הפסטיבל כדאי להתחיל בארוחת בוקר טובה ביישוב אליאב, שתהווה את החיבור הראשון שלכם עם אנשי לכיש. "אלטע בוטיקפה" הוא חנות יד שנייה ובית קפה שפתחה רזיה בשטח ביתה. רזיה תמיד חלמה לארח אנשים, ועוד בטרם פתחה את המקום היא מכרה קפה ועוגות בימי שישי.



ארוחת בוקר באלטע בוטיקפה. תוכלו להתענג כאן על שקשוקה, בורקס, סלטים ומה לא? צילום: מיטל שרעבי
ארוחת בוקר באלטע בוטיקפה. תוכלו להתענג כאן על שקשוקה, בורקס, סלטים ומה לא? צילום: מיטל שרעבי



אחרי שגרפה מחמאות מהקונים, היא הלכה בעקבות החלום והרכיבה במו ידיה תפריט חלבי עשיר, והיא גם מגישה את הארוחה לשולחנכם. ארוחת בוקר זוגית תעלה לכם 130 שקל. תוכלו לאכול כאן גם שקשוקה, בורקס, סלטים, טוסטים, כריכים, פסטות, קישים ועוגות. 



באופן כללי, נדרש תיאום מראש כדי לזכות בפינוק הזה. במהלך חודשי הקיץ המקום פתוח בימי חמישי בערב ובימי שישי. ב־16־15 באוגוסט אפשר להגיע ללא תיאום - הדלת תהיה פתוחה עבור המבקרים.



טל' לתיאום: 054־5373153.



יום מתוק


אי אפשר להגיע לחבל לכיש בלי להבחין בכרמים ולטעום מענבי המקום. אמיר שאול ממושב לכיש מציע סיור כרמים ובציר עצמי. ״הכרם בלכיש״ נקרא המיזם שלו, ובימים אלה הוא מוציא סיורים בכרמים של ״ענבי טלי״.



אמיר נותן הסבר קצר על זני הענבים, על אופן הבציר ועל השיטה הטובה ביותר לבצור. כל אחד מקבל סלסילה וחצי שעה למלא אותה ואת הבטן.


מהכרם נוסעים לתל לכיש, שלמרגלותיו יש גת משוחזרת. כאן הילדים דורכים על ענבים ומכינים יין תירוש. בתל לכיש יש גם נקודת תצפית נפלאה על האזור. המקום נגיש לציבור, והעלייה נוחה. אורך הסיור הוא שעתיים וחצי. במהלך הפסטיבל יהיו סיורי בוקר ואחר הצוהריים. 



מחיר: 40 שקל למשתתף. בתיאום מראש בטל': 050־5694674.



ענבי טלי. סיור ב"הכרם בלכיש" יספק הסבר על הזנים השונים ועל אופן הבציר. צילום: מיטל שרעבי
ענבי טלי. סיור ב"הכרם בלכיש" יספק הסבר על הזנים השונים ועל אופן הבציר. צילום: מיטל שרעבי



מתנות קטנות


במושב לכיש שוכנת גלריה מקסימה בשם "רוצה פרחים" ששווה במיוחד לבקר בה. את המקום, שהוא גם חנות, פתחה לאה אחרי שמאסה בקריירת משפטים.



בגלריה מוצג אוסף של כלים, תכשיטים ומתנות קטנות ולצדו מתחם לשזירת זרים. המקום פתוח בחמישי ושישי, ובשאר הימים נדרש תיאום טלפוני.


במהלך פסטיבל "בתים פתוחים" תארח לאה את מאיה שפירא, שתמכור צעיפים וראנרים, ואת טל סקג׳ו, נערה בת 15 שמשווקת למושב פיצות ומאפים מעשה ידיה. ביומיים של הפסטיבל תכין סקג'ו קוסקוס צמחוני וקובה, שאותם תוכלו לאכול בחצר הגלריה. 



הכל חדש


במושב שדה משה הקימה האמנית נירה גל סטודיו ידידותי לסביבה שעניינו "מחדוש" - כלומר יצירות מחומרים שעברו מהפך. בעלת המקום עושה שימוש חוזר בחומרים, בעיקר בפסולת ביתית כמו נייר או קפסולות קפה, ויוצרת בובות, קשתות לשיער וחפצי נוי.



גל נכנסה לתחום לאחר שיצאה לפנסיה והחלה לחפש מקצוע שירגש אותה ויסייע לסביבה. כיום היא מעבירה סדנאות ומוכרת את היצירות שלה בסטודיו האינטימי שנמצא במשק שלה במושב.



בימים אלה היא מקיימת סדנאות יצירה (עד 11 איש). כל משתתף יכול ליצור ככל העולה על רוחו, בעזרת פריטים שרואים בגלריה או סתם על פי רעיון שעולה בראש. המטרה היא ליצור דבר־מה חדש מפריטים שכבר אין בהם שימוש, כמו נייר גרוס. הסדנאות אורכות כשלוש שעות. המחיר ההתחלתי למשתתף הוא 200 שקל, אך הוא עשוי לרדת בהתאם למספר המשתתפים.



במסגרת הפסטיבל, האומנית תתארח במרכז המבקרים של בשמת במושב לכיש ותקיים סדנאות קצרות עם עיסת נייר. ההשתתפות היא במחיר סמלי. במרכז המבקרים תוכלו גם לראות איך מגדלים צמחי בושם, מרפא ותבלין.



טל' לתיאום ההשתתפות בסדנה: 054־4710724.



במטבח של אריאלה. מי שיגיע יוכל להקים מטבח בשטח ולהכין ארוחה טעימה במיוחד. צילום: מיטל שרעבי
במטבח של אריאלה. מי שיגיע יוכל להקים מטבח בשטח ולהכין ארוחה טעימה במיוחד. צילום: מיטל שרעבי



במטבח של אריאלה


אחת החוויות המהנות ב"בתים פתוחים" היא להיכנס למטבחן האישי של הבשלניות המקומיות ולטעום ממעשה ידיהן. אריאלה אלוש, למשל, בעלת קייטרינג של אוכל ביתי, מתמחה בבישול מתוך מגוון רחב של מטבחים.



לפני כשלוש שנים היא החלה במיזם מיוחד: ירידה לשטח, הקמת מטבח והכנת ארוחה. נוסף על כך, אלוש מארחת אצלה במרפסת - דרך נפלאה להימלט מהחום ואגב כך ליהנות מהנוף.



בהזמנה מראש, אריאלה מכינה ארוחות בוקר, צוהריים וערב (בשריות וצמחוניות), ותוכלו לאסוף אצלה סל פיקניק שילווה אתכם בהמשך היום. מומלצים במיוחד ההמבורגרים הנפלאים.



מחיר: ארוחת בוקר - 75־55 שקל לאדם. ארוחת צוהריים - 170־120 שקל לאדם. בימי הפסטיבל יש הנחה של 10%. בהזמנה מראש בטל': 050־2301080.



גן עדן לסחלבים במשתלת "סולו שתיל". צילום: מיטל שרעבי
גן עדן לסחלבים במשתלת "סולו שתיל". צילום: מיטל שרעבי



רק פרחים


משתלת "סולו שתיל" במושב שחר היא גן עדן לחובבי סחלבים. במקום מגדלים סחלבים מסוגים שונים ופרחי גינה. תהליך הגידול של הפרח אורך כשנה וחצי, ובסיור במקום אפשר להכיר את כל שלבי ההתפתחות. המשתלה תקיים ביום שישי 18 באוגוסט סיורים מודרכים המתאימים לכל הגילים (בחינם ובהרשמה מראש בטל': 054־9009400, 08־6996924).