מתי לאחרונה ביקרתם באשדוד? עיר נמל מקסימה בדרום הארץ, שבשנים האחרונות מושכת מבקרים רבים, דווקא מצרפת. לא הגיע הזמן שגם אנחנו, הישראלים, נערוך איתה היכרות?



את הבוקר נפתח באחד הסניפים של LYON, רשת בתי קפה שמאוד אהובה על תושבי העיר. הכל החל כפטיסרי קטן שפעל באזור התעשייה והיום מדובר בארבעה סניפים, כולל ביבנה השכנה. הרשת מתמחה בעוגות בסגנון צרפתי, אבל שווה לנסות גם את הקינוחים החלומיים, הקרואסונים ועוד עוגות משובחות שיוצאות מהקונדיטוריה. לא כדאי לוותר על ארוחות הבוקר, שגם הן מבוססות על המטבח הצרפתי. למשל, חביתה עם פרמזן ורצועות צ'יפס דקיקות.




עוברים לאקסטרים



פארק אתגרים, שגובל בנחל לכיש, הוא אחת מהפינות הכי אהובות על הילדים באזור. הפארק נבנה בתחילה כדי להפעיל חוג אתגרים וגדל עם השנים. כיום האתר פתוח לקהל ומציע 15 מתקנים, ביניהם אומגה, קיר טיפוס, מבוך, סנפלינג, בריכה לקטנטנים, מתנפחי מים, ירי ברובה צבע ופארק בעלי חיים. כמו שאתם מבינים, יופי של מקום לבילוי עבור כל המשפחה, כולל שטח עם פינות פיקניק מוצלות.




פארק אתגרים. צילום: מיטל שרעבי
פארק אתגרים. צילום: מיטל שרעבי



בחודשי הקיץ הפארק פתוח בשעות 10:00 עד 17:00. רצוי להתעדכן באתר האינטרנט של המקום לפני שמגיעים, מפני שהוא סגור בימים מסוימים עבור קבוצות גדולות. מחירי הכרטיסים: 55 שקל לילד, 20 שקל למבוגר. כל יום יש הופעות לילדים בשעה 12:00. 




נוסעים בסגוויי



דרך נהדרת להכיר את אשדוד היא באמצעות סגוויי. חברת Segs מציעה סיורים רכובים, שבהם תעברו במוקדי העניין של העיר בלי להזיע ולצעוד מרחקים ארוכים ברגל. אפשר לצאת לסיור של שעה או של שעתיים. מתחילים בפארק אתגרים, רוכבים לאורכו של פארק נחל לכיש, עוברים בתצפית מגבעת יונה ומשם לאורך הטיילת של העיר ועד לפארק אשדוד־ים.




סיור סגוויי בעיר. צילום: מיטל שרעבי
סיור סגוויי בעיר. צילום: מיטל שרעבי



במהלך הסיור אפשר לצפות בציפורים שעוצרות למנוחה קלה על גדות הנחל ובבעלי החיים שחיים בפארק. עוצרים גם בנקודת המפגש של הנחל עם הים התיכון וכמובן נהנים מנופי האזור.



מחירים: סיור של שעה בסגוויי: 180 שקל. סיור של שעתיים: 240 שקל. בתיאום מראש בטל': 03-9550405.




שומעים מזרחית



אם אתם רוצים לשלב מעט תרבות בביקור, בדגש על מוזיקה, תוכלו להגיע למוזיאון אשדוד לאמנות, שם מוצגת בימים אלה התערוכה "זמר בודד הוא הלב". ואם אתם חובבי מוזיקה מזרחית, בכלל הגעתם למקום הנכון.



התערוכה מציגה את התפתחות הז'אנר מהשנים הראשונות שלאחר קום המדינה ועד שנות ה־90, כשזמרים כמו אייל גולן פרצו אל המיינסטרים הישראלי. מדובר בשלוש קומות של תמונות, קטעי שירים, תקליטים וסיפורים שמאחוריהם מסתתרת שאלה אחת גדולה: מהי בעצם מוזיקה מזרחית? האם ניתן להגדיר אותה מבחינה אומנותית בלבד או שגם הפוליטיקה נכנסת לתמונה?




מוזיאון אשדוד לאמנויות. צילום: מיטל שרעבי
מוזיאון אשדוד לאמנויות. צילום: מיטל שרעבי



מתחילים, כאמור, כבר בשנות ה־50, כשהזמרים המזרחיים הראשונים הגיעו לארץ, ומסיימים בניפוץ תקרת הזכוכית ובהכרה שלה זכו אומני הז'אנר כעבור עשרות שנים. כאן גם מגלים דמויות שלא זכו לפרסום, כמו האחים אזולאי שהיו בעלי חברת תקליטים והיו הראשונים לזהות את הכישרון הגדול של אריס סאן.




קופצים למים



מול חופי הים התיכון שוכן פארק אשדוד־ים, פרויקט הדגל של העיר. מדובר בשטח של 200 דונם בעל שש כניסות מאזורים שונים בעיר. הכניסות מובילות אל חלקים שונים של הפארק, שבהם אפשר למצוא מגוון פעילויות חינמיות לכל המשפחה.



במרכז הפארק אפשר למצוא אגם גדול עם מזרקה צבעונית ומוזיקה. על פי התכנון, בעתיד יופעלו באגם סירות פדלים ומתחם של סירות מרוץ קטנות שנשלטות על ידי שלט. 




פארק אשדוד ים. צילום: מיטל שרעבי
פארק אשדוד ים. צילום: מיטל שרעבי



גם אמפיתיאטרון יש כאן ומדי פעם מתקיימות בו הופעות של זמרים מובילים ולהקות מקומיות. עוד בפארק: פינות ישיבה שצופות לים, פינות כושר, עמדת תיפוף וטיילת פסלים, שמובילה לעמדת תצפית עם משקפות.



הפארק פתוח כל השבוע בשעות 6:00 עד 23:00 ונגיש לבעלי מוגבלויות.




איפה ישנים?



כמו כל עיר גדולה אחרת, כדי לחוות את אשדוד יש צורך ביותר מיום אחד.



בשנים האחרונות מסתמנת פה פריחה של מלונות, כולל בוטיק. אם אתם רוצים להישאר קרוב לקו החוף, מתחם הסוויטות "סור לה מר" יארח אתכם בכיף. 12 חדרים בסך הכל, שרובם פונים לים. החדרים מעוצבים בסגנון מודרני, ויש במלון פינת קפה ונשנוש שפתוחה 24 שעות ביממה.



מחיר לזוג ללילה באמצע השבוע (כולל ארוחת בוקר): 650 שקל. מחיר ללילה בסוף השבוע: 800 שקל. טל' להזמנות: 08-9717222.




איפה אוכלים?



בחרנו הפעם, מתוך כל השפע, בשתי פנינים קולינריות. הראשונה היא מסעדת "השוק" (נורדאו 24). כאן מקפידים על מטבח טרי המבוסס על חומרי גלם איכותיים וכמובן מנות מחממות לב, שמוגשות בפיתה.



הנה כמה דוגמאות: עראיס - פיתה עם קבב על הגריל; תל אביב - אנטרקוט עם רוקט, בצל סגול וטחינה; סופלקי - פרגית עם בצל מטוגן וטחינה; קוקוריקו - כבד עוף עם בצל מטוגן וציר בקר; וגם כמובן סביח וקציצות ירק לצמחונים. המחירים נוחים: 47־23 שקל.



פנינה קולינרית, מסעדת "השוק". צילום: מיטל שרעבי
פנינה קולינרית, מסעדת "השוק". צילום: מיטל שרעבי



ויש אפשרות נוספת: המסעדה התאילנדית ״רונג׳אן״. אל תיתנו לעיצוב הפשוט להטעות אתכם, מדובר במסעדה אותנטית עם תפריט עשיר, שעברה למשכנה החדש בתחילת השנה (גיא אוני 10). אבי ורונג׳אן הם המוח והמנוע מאחורי המסעדה - רונג׳אן אחראית למטבח ומבשלת את כל המנות בעצמה.



תחילה הם הקימו את המקום כדי לספק אוכל לעובדים התאילנדים באזור הדרום, אבל עם הזמן השמועה על האוכל האיכותי עברה בין חברי הקהילה. כיום מגיעים למסעדה אורחים מכל הארץ. מומלץ כמובן לסיים את הארוחה בקינוח הכי תאילנדי שיש: בננה לוטי. המנה הכי יקרה בתפריט תעלה לכם 45 שקל, ולא מדובר במנות קטנות.