חג סוכות מחזיר אלינו במהירות את החופש. במהלך חול המועד ישראלים רבים ינצלו את הימים הפנויים ואת מזג האוויר הנוח כדי לטייל ברחבי הארץ. האתרים והגנים הלאומיים מזמינים את הציבור להשתתף באירועים חגיגיים כמו פסטיבלים וסיורים בטבע, כמובן לכל המשפחה, וליהנות מאטרקציות ומפיקניקים. הנה כמה המלצות שוות במיוחד עבור החג.

שומרי החומות

חול המועד סוכות מזמן הרפתקאות והפתעות, כמו למשל באתרי החברה לפיתוח מזרח ירושלים. תוכלו לצאת לטרק היסטורי במסלול אתגרי מול הנוף של העיר העתיקה. הסיור יכלול תצפית על שלוש הכיפות ומפגש מרתק עם "שומר החומות", שיעלה זיכרונות מעברה של ירושלים. כמו כן, תפגשו דמויות מרתקות נוספות שימתינו לכם בחומות העיר העתיקה ובמערת צדקיהו. סיום הסיור הוא בזחילה במנהרת הזמן שבמערה (מגיל 8), עם קסדות ופנסים.

10־8 באוקטובר. מחיר: 25 שקל. טל' להזמנת סיור ופרטים על נקודת היציאה: 02-62775500.

טרק טיילת החומות ומערת צדקיהו. צילום: יעל הרמן
טרק טיילת החומות ומערת צדקיהו. צילום: יעל הרמן

 
פארק נאות קדומים מזמין את המטיילים להכיר את שיטות העבודה של בעלי המלאכה בעבר הרחוק: חרש הברזל, קולעת הסלים וסתת האבן. אלה יחכו לכם בשני מסלולי הליכה (ארוך וקצר) לצד תחנות הדרכה ופעילויות. 

כל מסלול ייפתח בהתנסות בטחינת גרגירי חיטה לקמח באבני ריחיים ובשאיבת מים. בפארק תוצג גם תערוכת סוכות ייחודית, שבה יוצגו סוכה הבנויה על גבי סירה, סוכה שניצבת על גג סוכה וגם סוכה זעירה. מי שירצה לבנות בעצמו סוכה, יוכל לעשות זאת במתחם מיוחד שייפתח במקום. למעוניינים בחוויה משפחתית אתגרית, יתקיים ניווט בין תחנות הפזורות בפארק.
10־8 באוקטובר (17:00־9:00). מחיר: 45 שקל (מגיל 3). ניווט למשפחות יתקיים ב־11 באוקטובר (10:00־8:30). טל' לפרטים: 08-9770770.

סוכות בנאות קדומים. צילום: איתי בלסון
סוכות בנאות קדומים. צילום: איתי בלסון


עששיות בראש הנקרה

אתר ראש הנקרה בגליל המערבי יפעל במתכונת מיוחדת בחול המועד. בכל שעה עגולה ייצאו סיורים מומחזים עם שחקנים. דוד המלך יצטרף לגוליית הענק, ויחד הם ילוו את הקהל במסע בין הנקרות והגלים ויספרו את סיפורם. הסיורים המודרכים יהיו כלולים במחיר הכניסה.

האתר ייפתח גם בלילות החג ויתקיימו בו סיורי עששיות. בתוכנית: נסיעה ברכבל המואר אל הנקרות, סיור מודרך בתחנות השונות ומיצג אורקולי. 
הסיורים המומחזים יתקיימו ב־10־5 באוקטובר. סיורי העששיות ב־10־7 באוקטובר (החל מ־19:30). מחיר הסיורים הליליים: 50־40 שקל. פרטים בטל': 073-2710100. 

סוכות בראש הנקרה. צילום: יח"צ
סוכות בראש הנקרה. צילום: יח"צ


פארק הירדן מזמין אתכם לבלות בחג בלי להוציא יותר מדי כסף. כאן תוכלו ליהנות מאטרקציות, מהטבע כמובן ומלינה מוסדרת. מה תגידו למשל על קמפינג על גדות הירדן? לרחוץ במעיינות ולהתרווח בפינות חמד, כשיש לכם גיבוי של מקלחות ושירותים?

במהלך החג יוצעו בפארק מגוון מסלולים מודרכים וטיולי עששיות לכל המשפחה. חלק מההליכה, אגב, נעשית במים או לצד מקור מים.

בפארק תוקם עמדת מידע והסברה של קק"ל עם המלצות לטיולים נוספים באזור. 
הסיורים בחינם ויתקיימו ב־10־8 באוקטובר (10:00 ו־13:00). פרטים בטל': 04-6923422.

פארק הירדן. צילום: באדיבות פארק הירדן
פארק הירדן. צילום: באדיבות פארק הירדן


בפארק האתגרי צוק מנרה מקבלים את סוכות עם אטרקציות מיוחדות, ביניהן סיורים מודרכים בעקבות שבעת המינים. יתקיימו גם סדנאות יצירה ומופעי ג'אגלינג של המרכז לאומנויות רחוב, נוסף לפעילויות הקבועות של המקום. 

תפגשו כאן כמובן את הרכבל הוותיק, מגלשות הרים וטרמפולינה, ותוכלו ליהנות מבנג'י, טיול ברכבת הצוק בקיבוץ מנרה, סנפלינג, קיר טיפוס וחץ וקשת - והכל מול הנוף המרהיב של עמק החולה והגליל העליון.
פרטים בטל': 04-6905830.

 צוק מנרה. צילום: דרור ארצי
צוק מנרה. צילום: דרור ארצי


נחל כזיב, מהיפים בגליל המערבי, יונגש למטיילים במהלך חול המועד. רשות הטבע והגנים ומיזם אוצרות הגליל יפעילו מערך הסעות חינמי לנחל. ההסעות ייצאו מעין זיו בסמוך למעלות ועד לנקודת תחילת הטיול. המסלול המישורי ברובו, שההליכה בו אורכת כשעה, נפתח בתוך ערוץ הנחל ומגיע עד בריכות עין טמיר, שם אפשר ליהנות מטבילה מרעננת.

נחל כזיב. צילום: אוצרות הגליל
נחל כזיב. צילום: אוצרות הגליל


גיבוש בדרום

העיר הקדומה ממשית ליד דימונה מתעוררת לחיים בחול המועד סוכות ומזמינה את המטיילים לחוויה משפחתית מגבשת. החל משעות הבוקר והרבה אחרי שהשמש מתחילה לשקוע ייצאו סיורים מודרכים במקום, ובהם תכירו את תושביה הנבטים. 
הסיורים יעברו בשער העיר, שנשמר בצורה נפלאה, בין בתי התושבים, בשרידי כנסיות, אורוות ועוד. את היום אפשר לסגור בסמטאות השוק הנבטי. בשוק תמצאו עתיקות, שטיחים, דברי נחושת, תבלינים, דוכני אומנים ועוד. 
10־5 באוקטובר. ללא תשלום נוסף על דמי הלינה באתר.

במושב תלמי יוסף אשר בצפון הנגב מגלים את סודות הקקטוס. שילה ויעקב גרובר הקימו חווה עם אוסף של 3,000 מיני צמחים, ובמהלך חול המועד יציעו סיורים בגן הבוטני. תוכלו ללמוד על הקקטוס, על ההכלאות השונות שלו, איך הוא מתפקד כצמח מרפא, וגם לטעום ממנו.
12־8 באוקטובר. מחיר: 25 שקל למבוגר, 10 שקלים לילד. בתיאום מראש בטל': 050-7549648. 
חוות הקקטוסים. צילום: יח"צ
חוות הקקטוסים. צילום: יח"צ