הגליל התחתון שמשנה בתקופה זו את צבעיו הוא מוקד אופטימלי לטיולים: נוף ירוק, אטרקציות, פינות חמד והפתעות בלי סוף. את הר תבור, למשל, אי אפשר להחמיץ, ולא רק בגלל גובהו. המסלולים, התצפית עוצרת הנשימה, המנזר והכנסייה בפסגתו הופכים אותו ליעד חובה לכל חובב טיולים שמחשיב את עצמו.



בתבור נמצא אחד המסלולים האהובים על משפחות - נחל תבור, ואדי אל־בירה בערבית. הוא נפתח באזור נצרת, עוקף את הר תבור וממשיך אל מימי הירדן. הטיול בנחל, שבו זורמים מים כל השנה, מתאים לבודדים ולמשפחות עם ילדים. בחורף, לאחר שיורדת כמות נכבדה של גשמים, הוא מומלץ אפילו עוד יותר. לאורך הנחל תוכלו לראות פרחים וצמחים ובסוף החורף גם את פריחת התורמוסים.



ההליכה אינה קשה במיוחד, אבל חובה להדגיש שהמסלול די ארוך ובסיומו עלייה תלולה. מעבר למקורות מים, פוגשים לאורך הדרך נקודות תצפית, שרידים של יישוב עתיק (תל רכש) ושל טחנת קמח עתיקה.




במסלול המים
במסלול המים

איך מגיעים: נוסעים בכביש 65 לכיוון כפר תבור. בצומת גזית פונים לעבר קיבוץ גזית. נכנסים ליישוב ויוצאים מהשער האחורי שלו. ממשיכים בשביל עפר כ־800 מטר עד תחילת המסלול.


איפה שותים? 
במהלך הטיול אתם יכולים להכיר גם את אחד היקבים המצליחים באזור, יקב "תבור", שנמצא למרגלות ההר, בכפר תבור. המושבה הוותיקה נוסדה בשנת 1901. בעבר התמקדו כאן בגידול שקדים וזיתים, אבל כיום יש במקום גאווה על היקב ומרכז המבקרים המחודש שלו.

היקב הוקם בסוף שנות ה־90 על ידי ארבע משפחות מהיישוב ואחרי שצמח והתפתח נרכש על ידי החברה המרכזית למשקאות. כיום מייצרים פה שני מיליון בקבוקים בשנה. כל התוצרת הזו היא פרי הענבים שגדלים בכרמים השייכים למקום. 

ליקב יש שלוש סדרות של יין, בדרגות איכות שונות, כך שהוא פונה לקהל רחב של צרכנים. במרכז המבקרים אפשר לטעום ממגוון היינות. הטעימה מלווה בסיור קצר ובהסברים. מטיילים באזור יוכלו ליהנות מסיור הכולל ארבע טעימות יין ב־30 שקל. אפשר גם לדלג על הסיור ובמקום זאת לרכוש כרטיס טעימות ולשבת על כוס יין ופלטת גבינות במרפסת הצופה להר.


מקור לגאווה מקומית
מקור לגאווה מקומית


כתובת: שדרות קק"ל כפר תבור. פתוח בימים ראשון עד שישי. פרטים בטל': 04-6760444.

איפה היציאה?
למרגלות התבור נמצא גם המושב שדמות דבורה, שהוקם כאחד מיישובי חומה ומגדל. "דבורת התבור" הוא מרכז מבקרים ביישוב העוסק בעולם הדבורים ובאופן הפקת הדבש. אפשר למצוא כאן גם את פארק "דרך העץ". הפארק הוא גן עדן לילדים וגם למבוגרים. האטרקציה המרכזית: האפשרות להרגיש את הטבע בפשטותו. בין מגוון הפעילויות המשפחתיות: מבוך, סדנת יצירה בעץ, קרטינג פדלים, מיני גולף, באולינג ומעגל מתופפים. באתר יש גם מתחם קמפינג מאובזר וחנות מטיילים מקצועית.

הפעילות בפארק נפתחת בסרט קצר על יערות הגשם. היא נמשכת במשחקים ובחוויות המדגישים היבטים חינוכיים. המבוך, למשל, מאפשר לנו להתמודד עם פחד ולהתמצא במרחב. הוא גם גורם לנו להבין שטעויות יכולות להוביל ללמידה. במבוך יש חמש דרגות קושי, והוא מתאים גם לקהל מבוגר. המקום מספק תצפית על האזור וכמובן על הר תבור.

באתר אפשר למסוק ולכבוש זיתים וליהנות מנסיעה ברכבת העוברת בשדות. בסדנת הנגרות, למשל, אפשר להכין סירה שאפשר להשיט אחר כך בבריכה האקולוגית שבמקום. 

אטרקציה נוספת ב"דרך העץ" היא טיולים בקלאב קאר ממונע - נהיגה עצמית בשדות של שדמות דבורה. אחד הטיולים מגיע למעיין "בשביל החמישה", שמימיו זורמים לנחל קמה. המקום שופץ ונקרא על שם חמישה לוחמי צה"ל שנפלו במבצע צוק איתן.

בסמוך למעיין יש תחנת שאיבה שנבנתה בשנת 1941 ומזרימה את מי נביעת המעיין לתוך בריכה קטנה.

הבריכה האקולוגית ב"דרך העץ"
הבריכה האקולוגית ב"דרך העץ"

מחיר הפעילות באתר (לא כולל קלאב קאר): 59 שקל לילד, 25 שקל למבוגר. פתוח בימים ראשון עד חמישי ובשבת בין 10:00 ל־16:00. פרטים בטל': 04-6620606.


איפה אוכלים?
שמחתי לגלות שלאחר שעשתה חיל באזור השרון והמרכז, מסעדת "אלדיוואן" הגיעה גם אל המושב אילניה, לא רחוק ממחלף גולני. את "אלדיוואן" פתח המסעדן חסן נסאר, שהיה בעבר הבעלים של מסעדת "יונס" באבן יהודה ובגעש. המסעדה נמצאת במבנה אבן עתיק ויפהפה ולצדה גינה מקסימה. בתוך המבנה יש חללים לישיבה, חלקם כמעט פרטיים.

המסעדה מציעה תפריט מהמטבח המזרחי. כל ארוחה נפתחת במגוון בלתי נתפס של סלטים, המוגשים עם פיתות חמות. לא חוסכים כאן בפינוקים: חציל יווני, סלט טורקי, מטבוחה, סלטי גזר וסלק, לבנה ועוד ועוד. לצד כל אלה, כמובן, מוגשים סלטים רבים, ביניהם טאבולה עם רימונים.

מי שמעוניין יכול ללכת למשל על פסטלים ממולאים בשר או גבינה ומאפה זיתים. כל התענוג הזה עולה 50 שקל לאדם, בהנחה כמובן שתבחרו לא להמשיך למנות העיקריות. אבל תאמינו לי, אין מצב שזה יקרה. מי יפספס שיפודים, צלעות עגל ודגים? הזמנתם עיקרית, מחיר הסלטים יירד ל־30 שקל לאדם. שווה.
רגע לפני החזרה הביתה תתענגו על קפה ערבי על חשבון הבית ומתוקים כמו כנאפה ובקלאווה.

אי אפשר לוותר על הבשרים
אי אפשר לוותר על הבשרים

טל' להזמנות: 04-6103492.

צילומים: מיטל שרעבי