ט"ו בשבט מחכה לנו ממש מעבר לפינה. החג הכי ירוק שיש יצוין ברחבי הארץ ביום רביעי. זוהי הזדמנות מצוינת להזכיר לכם שאין כמו הטבע. לרגל חג האילנות, השמורות והאתרים הלאומיים מציעים פעילויות הקשורות בטבע ובבעלי החיים. חלק מהן יתקיימו כבר בסוף השבוע הנוכחי, חלק בחג עצמו וחלק בסוף השבוע הבא. כדי שתדעו במה לבחור מבין שלל האפשרויות, הכנו עבורכם כמה הצעות לבילוי משפחתי.



“החווה בתל אביב" במתחם ראש ציפור, גני יהושע, מזמינה את הציבור לנטיעות ביום שבת 3 בפברואר. כחלק מפעילות ט"ו בשבט יתקיים במקום סיור קצר ועמוס בחוויות. סיור־סיפור מודרך זה ילווה את חנן הגנן שטמן באדמה זרע קטן שנבט והפך לאילן. תוך כדי כך יוצגו למטיילים עצי הפרי בחווה באמצעות משחק בינגו. הילדים יוכלו לשחק במשחק זיכרון של פירות מיובשים וכמובן להחזיר אהבה לטבע באמצעות נטיעות ושתילות. ולקינוח: אפיית פיתות בטאבון. לפני הסיור ואחריו תוכלו ליהנות ממתחמי פעילות שיפעלו בחווה: מעגל מתופפים, סדנת אקרו יוגה לילדים והורים, הנבטות בחממה, שעת סיפור, פינות יצירה, פינת חי, ציור חופשי על גבי כני ציור, קוביות עץ, מבוך עם חידות ואתגרים, מיני ג'ימבורי ועוד.




החווה בתל אביב. צילום: שיר כהן
החווה בתל אביב. צילום: שיר כהן



שעות הפעילות: 14:00־9:30. מחיר: 35 שקל. הסיורים ייצאו בשעות 9:30 ו־11:30. להשתתפות בסיור יש לבחור בשעה המבוקשת בעת הזמנת הכרטיסים. אין רכישה במקום. טלפון: 03-6138286.



יפו מחזיקה במורשת ארוכה מאוד של חקלאות. JAFFA ORANGES הם ההוכחה לכך. ברחבי העיר ישנם גם גינות רבות, צמחייה מסוגים שונים וכמובן עצים. לרגל החג, החברה לפיתוח יפו העתיקה תקיים סיור ייחודי (ימי שבת, 27 בינואר ו־3 בפברואר, בשעה 10:00) שיעבור בין נקודות שממחישות את חשיבות הצמחייה ביפו ואת התכנון הייחודי של העיר העתיקה המלאה בגנים. הסיור מתאים לכל המשפחה ומועבר על ידי מדריך מוסמך.


מחיר: 20 שקל. הסיורים ייצאו מעמדת התיירות בכיכר קדומים. הרשמה מראש באתר החברה.



במשתלות יגור יחגגו בשבוע הקרוב את פסטיבל ט"ו בשבט המסורתי. כחלק ממנו יתקיימו בימי שבת (10:00 עד 14:00) סדנאות לילדים: שתילה, הכנת "ראש דשא" ואפיית פיצות.


מחיר השתתפות בסדנאות: 10 שקלים. טלפון: 04-9848108.




סיור ביפו. צילום: אביתר דיין
סיור ביפו. צילום: אביתר דיין




מציירים עצים



כחלק מהאירועים שקק"ל מקיימת ברחבי הארץ, שכוללים כמובן את הנטיעות המסורתיות, היא תציע סדנת גרפולוגיה של ציורי עצים - אירוע מיוחד שמתאים לקהל הבוגר, אשר יתקיים במרכז שדה ויער נס הרים, לא רחוק מירושלים.



המשתתפים יציירו עצים וילמדו עליהם בדרך חווייתית, בהיבט הבוטני וגם בזה הגרפולוגי. האדם הוא למעשה עץ השדה, והציור שלו משקף את אישיותו. הסדנה תועבר ביום חמישי, 1 בפברואר, על ידי גרפולוגית מוסמכת, המתמחה בניתוח ציורי עצים. בסדנה יוגשו משקאות חמים ועוגיות.


מחיר: 30 שקל. רישום מראש במוקד קק"ל “קו ליער", טלפון: 1800-350-550.



גם קיבוץ יד מרדכי מזמין את הציבור לחגוג איתו את החג - בשבת הקרובה, 27 בינואר, בשעות 10:00־15:00.


האורחים יוכלו לצאת לסיור בטרקטור ועגלה בין ענפי המשק, לבקר בבית האוסף “קיבוץ של פעם", אשר מספק הצצה לחיי הקיבוץ הנוסטלגי, וללמוד על סיפור הגבורה של חברי הקיבוץ שלחמו בצבא המצרי בתש"ח. וכמובן גם לטעום דבש, ללמוד על עבודת הדבוראי ולהכיר את עולם הדבורים.


מחיר: 55 שקל לילד מגיל 3, 50 שקל למבוגר.



“עידן הפרי" במושב בצת שבגליל המערבי הוא משק משפחתי לייצור פירות מיובשים. במהלך החג (ימי שבת, 27 בינואר ו־3 בפברואר, 16:00־10:00) יתקיים במקום הפנינג חקלאי למשפחות, שיכלול סיור לימודי על גידול הבננות. החל משלב שתילת הנצרים, דרך טיפוח השתילים, ניקוי העלים, טיפוח האשכול וכלה בקטיף כמובן.




הפנינג הבננות. צילום: עידן הפרי
הפנינג הבננות. צילום: עידן הפרי



במסגרת ההפנינג יהיה אפשר ליהנות מפינת צילום עצמית ומחידון נושא פרסים. הילדים יקבלו דפי צביעה הקשורים לט"ו בשבט, דפי חידות, משחקי זיכרון, מסלול מכשולים ומשחק דומינו פירות. בנוסף הם יוכלו להכין יצירות מקרטוני בננות. במקום יפעלו גם דוכנים שיציעו בננות על מקל בציפוי שוקולד חם ומיצים טריים. ההפנינג יתקיים בימי שבת, 27.1 ו־3.2, בשעות 16:00־10:00.


ההשתתפות בהרשמה מראש בלבד. מחיר: 48 שקל לילד (מגיל שנתיים), 27 שקלים למבוגר. בהרשמה מראש. טלפון: 077-9964439.




נוטעים עם פילים



בגן החיות התנ"כי בירושלים יקיימו אירוע נטיעות חגיגי (שישי, 2 בפברואר) בסמוך למתחם הג'ירפות, הפילים ושאר בעלי החיים. האורחים יוכלו לשתול עצים ושיחים, ליהנות מטעימות של פירות מיובשים, להשתתף בסדנת יצירה מחומרי טבע, ולהאזין למוזיקה חיה של להקת טריו דבלין. כל נוטע עץ באירוע יקבל תעודת הוקרה מגן החיות.



לצד הפעילות של ט"ו בשבט, המבקרים יוכלו כמובן לצפות בהאכלה מודרכת של בעלי החיים: שימפנזים, פינגווינים, ג'ירפות, אריות, פנדה אדומה וקנגורו.


מחיר: 42 שקל לילד, 55 שקל למבוגר. טלפון: 02-6750111.



במוזיאון ינקו דאדא שבכפר האומנים עין הוד יבקרו בשבת, 3 בפברואר (10:00־15:30) צמד האומנים George & George מקבוצת “סמרטוט", כשבאמתחתם מתנה: שני עצי דאדא גדולים ונדירים שהשניים בחרו לנטוע במקום.


בנוסף תתקיים במוזיאון פעילות לילדים במעבדאדא, מרחב חווייתי לכל המשפחה. למשל, סדנת יצירה של הכנת ציפורים על מקל המעוטרות בקולאז' מעיתונים ומחומרים נוספים.


מחיר: 30 שקל לילד, 25 שקל למבוגר. טלפון: 04-9842350.



כחלק מחגיגות חג האילנות של מועצת הדבש, יחנכו הדבוראים מרדכי וגל גולן את אוטובוס הדבש ב"מכוורת מרדכי גולן" במושב גילת ליד אופקים. גל גולן, בנו של מרדכי, הוא דור שני במכוורת ומנהל את מרכז המבקרים במקום. את המרכז הוא הקים באוטובוס ישן ששופץ.



באוטובוס הדבש תתקיים פעילות מיוחדת לכל המשפחה (ימי שישי במהלך חודש פברואר, בין 10:00 ל־16:00). למבקרים תוצג כוורת זכוכית, והם יזכו להדגמות והסברים של דבוראי. במקום יוצבו עמדת צילום לכל המשפחה שבה אפשר יהיה להתחפש לדבוראים, עמדת הכנה של עציצים, וכמובן שאפשר יהיה ליהנות מטעימות דבש. עוד בתפריט: דוכני אוכל ומכירה של תוצרת מקומית.


מחיר: 35 שקל לילד, 10 שקלים למבוגר. בתיאום מראש בטלפון: 052-7772291.



ולסיום, כמובן שקדיות. רשות הטבע והגנים תציין את ט"ו בשבט במגוון אירועים ופעילויות. למשל, טיול פריחה חגיגי (שבת, 10 בפברואר) בעונה שבה מקשטות השקדיות את המסלול שבין שני יובליו של נחל דולב, למרגלות שרידי הכפר בית עיטאב. מדריכי הרשות יוציאו טיול מודרך זה בהרי ירושלים, שיעבור במעיין עין חוד ובמבצר צלבני שבו אפשר לקיים תצפית יפהפייה.


מחיר: 45 שקל למבוגר, 30 שקל לילד. בהרשמה מראש בטלפון: 3639*.