במהלך גריפה שגרתית של עלים באחת הגינות בהן הוא מטפל, במושב היוגב בעמק יזרעאל, הבחין הגנן דקל בן שטרית בפריט נוצץ בין השיחים. הגנן, שראה כבר עשרות מטבעות של אגורות זרוקות בצורה הזו, או חבילות סוכריות מוזהבות, שלח את ידו לעבור מקור הזהב הנוצץ וגילה להפתעתו טבעת זהב. כשהתבונן בטבעת, גילה דמות מגולפת של בן אדם בתוך מסגרת. בן שטרית המופתע צילם את הטבעת והחליט לפרסם את תמונתה ב'פייסבוק' כדי למצוא את הבעלים. עד מהרה הטלפון של הגנן צלצל, ובצד השני נשמע קולו של נציג  רשות הטבע והגנים.

תוצאות הבדיקה של הטבעת שנערכו בקרב ארכאולוגים בכירים, הדהימו אפילו את ותיקי אוצרות המדינה המורגלים לראות פריטים ארכאולוגים נדירים, מכוון שטבעת כזו לא הייתה מוכרת להם. טבעת הברונזה הייחודית, המתוארכת למאות ה-12-15 לספירה, נבדקה ע"י ד"ר יאנה צ'חנוביץ', ארכאולוגית מומחית לתקופה הביזנטית ברשות העתיקות. "מצב ההשתמרות של הטבעת יוצא מן הכלל", אמרה בהתרגשות.
הדמות המסתורית שעל הטבעת היא דמותו של ניקולאס הקדוש, הנחשב כמקור למיתוס "סנטה קלאס", המחלק מתנות בליל חג המולד. ד"ר צ'חנוביץ' אמרה בהתרגשות, "מבחינה ראשונה נראה שמדובר בדמות ניקולאס הקדוש אוחז במטה של בישוף, זהו סממן ההיכר המזוהה איתו". המשיכה צ'חנוביץ',

"ניקולאס נחשב בעולם הנוצרי לפטרון של עוברי דרכים, ועל רקע זה נהגו עולי הרגל הנוצרים שהגיעו לארץ ישראל לשאת על גופם את דמותו, כדי שדמותו תגן עליהם מכל פגע. לא מן הנמנע שהטבעת הייתה שייכת לעולה לרגל שביקש את הגנתו של ניקולאס".

לסיכום סיפרה צ'חנוביץ', "לניקולאס הקדוש יוחסו תכונות נעלות של 'עושה הנפלאות' ו 'מתן בסתר', ובעולם הנוצרי מיוחס לו המיתוס של סנטה קלאס, מחלק המתנות בליל חג המולד". באופן סמלי, גם המוצא של המטבעת ניכר כנראה בתכונות אופי מעוררות הערכה.