את חוויית ההפלגה באונייה נורוויג'ן אסקייפ של חברת NCL, שיצאה ממיאמי לעבר האיים הקריביים, קשה לשכוח. נורוויג'ן אסקייפ נחשבת לאחת מאוניות הדגל של החברה, נבנתה במספנה בגרמניה והושקה באוקטובר 2015. מהירותה 22.4 קשר (כ־40 קמ”ש). במחשבה שנייה, זאת לא אונייה, אלא עיירת נופש קטנה המסוגלת להכיל עד 4,967 נופשים. מספר כזה של נוסעים גבוה יותר מפי עשרה מתכולת הטסים בעשרה מטוסי ג'מבו.



האונייה כוללת 1,685 חדרים, מתוכם 95 סוויטות פאר. את הנוסעים משרתים מסביב לשעון 1,651 אנשי צוות שבאים מכל המקומות בעולם, ובעיקר מהפיליפינים. ב־20 הסיפונים באונייה יש בית חולים עם שלושה רופאים, מטבחים ענקיים ומפעל למיחזור פסולת - הכוללת מוצרי פלסטיק, אלומיניום וכ־15 טונות זכוכית - המופקת מדי הפלגה משאריות הבקבוקים. את שאריות האוכל לא ממחזרים, אלא טוחנים ומשליכים לאזורים מוגדרים באוקיינוס למאכל דגים. מהן כמויות האוכל שצורכים הנופשים בהפלגה שבועית? כ־56 אלף ביצים, 52 אלף בקבוקי בירה מכל הסוגים, עשרות אלפי בקבוקי יין וכמויות ענק של בשר, שוקולדים ומוצרי מזון נוספים.



חוץ מההפלגה עצמה, הפלגות הנופש כוללות גם עגינה וביקורים בערים שמסביב. אוניות NCL פוקדות נמלי שיט באיים הקריביים, ובהם קיימן וקובה. הנמל הראשון שבו עגנה NCL אסקייפ לדוגמה היה בג'מייקה, מקום הולדתו של האצן הנדיר יוסיין בולט. כמו כן, היא עגנה בחוף קוסטה מאיה במקסיקו ובעיר נסאו שבאיי הבהאמס. האטרקציות התיירותיות באיים שבהם עוגנים הן בעיקר מפלי מים, שיט עם דולפינים או ביקור בערים המרכזיות. ירידה וביקור בכל אחד מהנמלים כרוכים בתשלום. הסידור עובד כך: לאחר הפלגה לילית (שאותה מנצלים לשינה או לבילוי), מגיעים בשעות הבוקר לעיר החוף ומטיילים במקום עד שעות אחר הצהריים. לאחר מכן חוזרים לאונייה, עד ליעד הבא.




קוסטה מאיה. צילום: אינג אימג'



בלי אמונות טפלות



באמצע 2017 בישרה הנהלת אל על שבכוונתה לפתוח קו טיסות למיאמי שבדרום ארצות הברית. הכרזה על קו טיסות חדש אינה אירוע שגרתי. היא כרוכה במגוון שיקולים ובכלל זה המיקום הגיאוגרפי, עד כמה הוא נחוץ לתייר ולאיש העסקים ומה המנוף העסקי הנוסף שלו. יש מקרים כמו הקו לבוסטון שבהם המדובר בהצלחה בבינגו. במקרים אחרים, כמו הקו לברזיל, מדובר בפלופ. ויש החלטות שהתקבלו המסתמנות כמוצלחות (כמו הקו לסן פרנסיסקו שייפתח לקראת סוף השנה).



יעד הטיסות למיאמי מסתמן עד כה כהצלחה. אחד מאנשי העסקים הישראלים שפגשתי בטיסה חזרה משם הצר על כך שההחלטה על פתיחת הקו למיאמי ארכה זמן הרבה זמן, אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם. הקו משמש גשר למדינות מרכז ודרום אמריקה ומאפשר לנצל את מיאמי כיעד לבילויים. “בנוסף להיותה של מיאמי יעד חשוב בפני עצמו, היא מהווה שער לאמריקה הלטינית, לאיים הקריביים ולדרום אמריקה. הטיסה הישירה גם מאפשרת חיבור נוח לאוניות השיט המפליגות מהעיר לאיים שמסביב וגם ליעדים נוספים בארצות הברית”, מדגישים באל על.



הפלגות הקרוז בעולם בכלל, וסביב האיים הקריביים בפרט, הן שוק תחרותי מאוד. פעילות שם חברות כמו קרניבל קרוז שבבעלות מיקי אריסון, רויאל קריביאן של משפחות עופר ופריצקר, MSC, דיסני קרוז ליין ו־NCL (נורוויג'ן קרוז ליין). NCL, שבאונייתה הפלגתי, היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בניו יורק תחת הסימול NCLH וכלולות במדד דאו ג'ונס. עם שתי חברות הבת, היא נחשבת לשלישית בגודלה בעולם.



היא משייטת בפועל בכל העולם: בקריביים, באלסקה, במזרח הרחוק ובמזרח התיכון, וכן במדינות הים הבלטי. בעלת השליטה היא קרוזס סטאר, המחזיקה ב־28% מהחברה. אחזקתה הייתה גבוהה יותר, אבל ב־2007 מכרה 20% לקרן ההשקעות אפולו במיליארד דולר במזומן. בעלת מניות נוספת (23%) היא קרן ההשקעות TPG (בעבר השותפה של שטראוס במפעל הקפה בברזיל). היתרה מפוזרת בין הרבה מאוד משקיעים.



נוסעי הקרוז מחפשים כמובן לא רק את הנופש, כי את זה אפשר לקבל במלון ביבשה, אלא את חוויית השיט, שהיא חלק מהעניין. זאת הסיבה לכך שחברות השיט מתחרות על כיסם של מיליוני נופשים מכל העולם, והשוק צומח משנה לשנה. בעשור האחרון הוא גדל ב־30% וב־2018 המספר יגדל במיליונים נוספים ויגיע ל־27 מיליון.



מחירי ההפלגות בקריביים, שהם היעד העיקרי (35% מנופשי האוניות מגיעים לשם), מתחילים במחיר בסיס של 750 דולר ומטפסים צפונה ליותר מ־3,500 דולר לחדר. המחיר הסופי תלוי בעונה, מועד ההזמנה, סוג החדר, רמת הפינוק והתוספות שאינן כלולות במחיר הבסיס, וכמובן בשאלה: האם הכרטיס נקנה כחלק ממבצע מכירות?



חברת NCL הייתה אומנם פעילה בשנים האחרונות בישראל, אבל בעצימות נמוכה. בנובמבר 2017 העבירה הילוך והקימה משרד, שכלל את שיתוף הפעולה הנוכחי עם אל על בטיסות למיאמי. בחירתה של NCL בישראל לא הייתה מקרית. המשפחה הישראלית תופסת את המקום השישי בעולם (יחסית לגודל האוכלוסייה) בהפלגות הנופש כיעד לבילוי. 85 אלף ישראלים מפליגים מדי שנה בספינות נופש, ומספרם ב־2018 צפוי לגדול ב־20%, בין השאר בזכות שיתוף הפעולה עם אל על.



נסאו. צילום: אינג אימג'



גם לשומרי מסורת



הישראלי הממוצע לא נגמל עדיין משיטת הכל כלול מבית היוצר הטורקי, וזה יקרה גם בפסח הקרוב. אבל בגלל המתיחות ביחסים עם טורקיה יש גם מי שמחפש אטרקציות אחרות. מכיוון שהישראלי הוא גם חובב ים, אכילה נון־סטופ ומשחקי “אגאדו דו־דו”, אוניות הנופש הן הפתרון האידיאלי.



הצי של NCL כולל 15 אוניות. במאי 2018 תושק האונייה Bliss Norwegian, ואחריה אוניית הנופש Encore Norwegian, שעם השלמת בנייתה בסתיו 2019 תשייט באיים הקריביים ותהיה האונייה ה־17 בציי החברה.



NCL הייתה מהראשונות שהכניסו את חוויית מופעי ברודוויי והקונספט המכונה Free Feel. לפי השיטה, כל נופש מוזמן לתכנן חופשה בהתאמה אישית. הוא מחליט מתי ואיפה לאכול מתוך מגוון של עשרות מסעדות היוקרה הפועלות באונייה. לוחות הזמנים היחידים המחייבים הם זמני ההפלגה והעגינה. מי שמעדיף לשוטט במסדרונות האונייה או לבלות נון־סטופ בקזינו, יתקשה לעתים להבחין בין יום ללילה.



הישראלים אוהבים, ניחשתם נכון, בעיקר אינטרנט ואוכל. החברה פוזלת גם לשומרי המסורת. היא מציעה מגוון ארוחות כשרות, יינות כשרים ומקום מיוחד להתכנסות ולתפילות. לחובבי השתייה והאוכל מוצע מגוון ברים ופאבים (עם 79 סוגי בירות ו־190 סוגי יינות) ו־27 מסעדות ובתי אוכל. מסעדת “באיימו”, למשל, מתאימה לחובבי האוכל הלטיני, “פוד ריפבליק” למאכלי גורמה, ויש גם מסעדה המותאמת לחובבי הז'אנר הברזילאי.



את חדר האוכל הכללי המכונה “אושן”, שבקרבת הכניסה לאונייה, קשה לפספס. מה האוכל הטיפוסי בקרוז? האמריקאים ובני משפחותיהם מתים על המבורגרים וסטייקים. האירופאים אוהבים נקניקיות ובירה. והישראלים? זה לא משנה, העיקר שיהיה טעים.


למפליגים מוצעים גם חדרי ספא הכוללים כמובן חדרי טיפול, ג'קוזי, סאונה יבשה, סאונת איקליפטוסים חמה, חדר מלח וחדר שלג. לפני הכניסה לספא ישנו אולם ספורט ענקי עם עשרות מתקנים חדישים המשקיפים, כמובן, לאוקיינוס.



ג'מייקה. צילום: אינג אימג'



אולם התיאטרון באונייה מכיל 850 מקומות ישיבה, ובו מיטב המופעים מתיאטרון ברודוויי. לחובבי ההימורים מוצע באחת הקומות מגוון של מכונות קזינו ומזל. כחלק ממאמצי החדירה לשוק הישראלי, גובשה חבילת נופש של שיט בחצי מחיר לאורח השני. החבילה גם כוללת הטבה משמעותית נוספת בחינם מבין כמה אפשרויות, לפי איכות החדר שהוזמן: בר המשקאות מציע מגוון עצום של משקאות אלכוהוליים ללא הגבלה; אינטרנט אלחוטי בפס רחב בחינם; בחירת ארוחות מרשימת מסעדות היוקרה; הנחה של 50 דולר ברכישת חבילת סיורים בחוף; או שובר של 200 דולר לשופינג.



על כל אלה מנצח קפטן האונייה השוודי ניקסלס פירסון, המועסק ב־NCL 18 שנה. הוא חובב ים מגיל 4 ובשנתו ה־48 ממשיך בהפלגות. כשאני שואל אם כקפטן יש לו אמונות טפלות, הוא צוחק ומשיב בשלילה. מטרתו היא להוביל את הנוסעים בבטחה, תוך העצמת חוויית השירות.



אז כמה כל התענוג הזה יעלה לכם? מחיר טיסה למיאמי מאוקטובר 2017 ועד מרץ 2018 עלה 999 דולר. מסוף החודש הנוכחי ובמהלך הקיץ, יעלה המחיר ל־1,099 דולר. מדובר בטיסות שבועיות הממריאות בשני, רביעי ושישי ונוחתות יום למחרת. במטוסים 279 מושבים, מתוכם שישה במחלקה ראשונה ו־35 במחלקת עסקים. הטסים למיאמי חייבים להביא בחשבון שזמן טיסה ישירה מישראל נמשך 14 שעות. כדי להזמין הפלגת נופש באיים הקריביים החל מחודשי הקיץ, מומלץ לבצע את ההזמנה כבר כעת.



מחירה של הפלגת נופש היוצאת ממיאמי בשבת וחוזרת אליה אחרי שבוע יעמוד על החל מ־863 דולר לאורח בחדר זוגי המכונה “תא פנימי”. תא עם חלון לים יעלה 1,063 דולר, ועם מרפסת החל מ־1,163 דולר. בתא מפואר שבסיפון העליון Heaven כבר תיאלצו להיפרד מלא פחות מ־3,163 דולר. כאמור, המחירים משתנים בהתאם לסוג החדר, מיקומו ומועד ההפלגה. מומלץ לעקוב אחרי הפרסומים ולחפש דילים במחירים נוחים יותר.



הכותב היה אורח אל על ו־NCL