אחרי חול המועד העמוס בטיולים ובאירועים, לא אתפלא אם רבים הגיעו אל סוף השבוע עם הלשון בחוץ. אבל למרות שבוע מלא בפעילויות, כדאי לנצל את סוף השבוע האחרון של הפסח כדי ליהנות מהפריחה האביבית שלא תישאר איתנו עוד הרבה זמן ומהזרימה היפה שעדיין יש בנחלים. אם למשל רוצים לפגוש מקרוב את הטבע, לראות צבאים ועופרים בסביבתם הטבעית, אפשר להצטרף לסיור של שעתיים במצפה נפתוח.



את הסיור בבוקר שבת באתר הצמוד לירושלים ידריך מנהל מרכז היונקים של החברה להגנת הטבע, שמוליק ידוב. תוכלו לצפות בלהקות של צבאים החיות במקום ולשמוע על קורותיו של הצבי הארץ־ישראלי. במהלך הסיור תנסו להתחקות אחר עקבות וסימני פעילות של שאר שוכני המצפה ולבקר בגתות עתיקות מימי בית ראשון.



שבת, 7 באפריל. מחיר: 56־46 שקל.



ביקור במצפה נפתות. צילום: דב גרינבלט
ביקור במצפה נפתות. צילום: דב גרינבלט



רואים את הקוף


מקלט הקופים הישראלי, או בשמו העממי "פארק הקופים", שבחבל מודיעין, יארח לכבוד חג הפסח את להקת אפריקנה בשירה וסיפורים מהכפר האפריקאי. במקביל אפשר יהיה ליהנות כמובן מסיור במקום, לשחק במתחם ג'ימבורי ענק, ולהתנסות בספורט אתגרי ובפינת יצירה.



למרכז ההצלה מגיעים קופים שעברו במעבדות מחקר וכאלה שהוברחו ארצה וגודלו בתנאים קשים. למעשה, כל קוף שנמצא במצוקה. ב"בית הספר" שנמצא במרכז לומדים הקופים כיצד לחיות מחדש יחד עם חבריהם.



שבת, 7 באפריל, בין 16:00־ל 10:00. מחיר: 48 שקל (38 שקל דרך אתר עמותת התיירות חבל מודיעין). פרטים בטלפון: 08־9285888.



פארק הקופים. צילום: מיטל שרעבי
פארק הקופים. צילום: מיטל שרעבי



בגן הלאומי ממשית תוכלו לחזור 200 שנה בזמן, אל רחוב השוק הקדום. בשוק החג המסורתי תוכלו להסתובב ביון דוכנים של סוחרים שיפרשו את מרכולתם: בזאר שטיחים, ענתיקות, מלאכת יד, דברי נחושת, תבלינים, מור ולבונה.



לצד כל אלה יוקמו דוכנים של אומנים ובעלי מלאכה: נפח הזכוכית, הקדר והנגר. בשוק תפגשו גם סדנאות לילדים, מתחם משחקי חשיבה עתיקים, קדרות באובניים ובנייה בלבני בוץ. כמו כן יוקם אוהל "אלף לילה ולילה" ויוצעו סיורים מודרכים חינמיים בסמטאות העיר העתיקה.



שבת, 7 באפריל (החל מ־10:00).




מכינים לבּנה


פסטיבל הזעתר, פסטיבל חקלאי המלא בפעילויות ובסדנאות, מתקיים לאורך סוף השבוע בחוות דרך התבלינים שבבית לחם הגלילית. תוכלו כמובן להכין בעצמכם תבלינים ותערובות וגם לעבור הדרכה וליצור כדורי לבנה מתובלים. למי שמעוניין, תתקיים גם סדנת קישוט של עציץ בעזרת תבלינים. כמו כן ייצאו סיורים על גבי טרקטור בעקבות הזעתר ויוקם מאהל בדואי עם מזרנים וכריות.



גן לאומי ממשית. צילום: מיטל שרעבי
גן לאומי ממשית. צילום: מיטל שרעבי



שישי ושבת, 7־6 באפריל, בין 10:00 ל־16:00. מחיר לסדנה: 20 שקל. סיור בטרקטור: 20־15 שקל.


בגן לאומי מבצר יחיעם יתקיימו סיורי עששיות ליליים. המבקרים ישמעו את סיפוריהם של פרידריך הצלבני, דאהר אל־עומאר הבדואי וגיבורי שיירת יחיעם, על רקע הנוף של חיפה המוארת. הסיור, שייצא בהרשמה מראש בשבת, מתאים לכל המשפחה.



שבת, 7 באפריל. מחיר: 40 שקל לילד, 50 שקל למבוגר. בהרשמה מראש. פרטים בטלפון: 077־9964690.



במוזיאון הפתוח בגן התעשייה תפן מציעים פעילות אינטראקטיבית וסדנאות יצירה לכל המשפחה. למשל, משחק חיפוש אפיקומן בהשראת תערוכות המוזיאון. תתקיים גם סדנת מרבלינג, שיטה יפנית לצביעת נייר. בנוסף תתקיים במוזיאון שבת יצירה, שבמרכזה סדנת הדפס. המשתתפים ילמדו כיצד ציור הופך ליצירה אומנותית באמצעות העברתו במכבש הדפוס.



שבת, 7 באפריל (11:00־14:00). מחיר: 35 שקל (מגיל 3). פרטים בטלפון: 04־9109609.



תרגיל רטוב


פסח הוא יריית הפתיחה לעונת השיט ב"קייקי מעיין־הגושרים". אחת הדרכים לסגור את סוף השבוע של החג היא בשיט בנחל החצבני ולינה בטבע. באתר יש שני מסלולים: משפחתי שמתחיל בקיבוץ הגושרים ואורכו כחמישה ק"מ - שיט במים רגועים ובנוף פסטורלי. המסלול האתגרי שנפתח בחניון מעיין ברוך ואורכו כ־6 ק"מ הוא חווייתי יותר ומשלב מפלונים קטנים.



אחרי האטרקציה הרטובה אפשר לעצור בחניון מעיין ברוך - חניון יום ולילה מטופח - ולהתארגן על פיקניק בין הפינות המוצלות והמים הצוננים.


אתר השיט פתוח בין 9:30 ל־15:30. החניון זמין 24 שעות ביממה. מחיר: שיט במסלול המשפחתי - 99 שקל לאדם. תוספת למסלול האתגרי - 20 שקל. לינת שטח: 75 שקל. פרטים בטלפון: 077־2717500.



מעיין הגושרים. צילום: מעיין הגושרים
מעיין הגושרים. צילום: מעיין הגושרים



הקרקס החקלאי שבמושב היוגב בעמק יזרעאל יקיים לאורך סוף השבוע סדנאות ופעילויות שונות שמשלבות, כמובן, קרקס וחקלאות. ילדים ומבוגרים יוכלו לקחת חלק בחוויה הצבעונית והשמחה הזו: להסתובב עם כתב חידה בין הערוגות וגינת הירק, ללהטט עם חפצים שונים ולהשתתף בסדנת ג'אגלינג.


כדי שלא תצאו בידיים ריקות, תתקיים במקום סדנה שבה תזרעו ותקשטו עציץ ותלוו את גדילתו בבית - עד שתהיה לכם חמנית. אם אתם לא חוששים מאתגרים, אפשר גם ללמוד בקרקס לרכוב על חד־אופן ועל אופני איזון ללא פדלים וגם ללכת על קורה. כמובן שהחוויה לא תהיה שלמה בלי קטיף. במקרה הזה של ירקות אורגניים.



שישי ושבת, 7־6 באפריל (15:00־10:30). מופע הקרקס בשעה 12:30. בהרשמה מראש בטלפון: 073־3744211.



שאר ירקות


"שביל הסלט" שבמושב תלמי יוסף בצפון הנגב מציע חוויה חקלאית מהנה בין יבולי חבל הבשור - סיור שבו תלמדו על הירקות השונים ועל הדרך תזכו לקטוף כמה מהם. הסיור עובר בחממת עגבניות, עם קטיף עצמי לאכילה, ותפגשו גם מלפפונים ננסיים.



בחממות תמצאו גם תות ביולוגי התלוי בין שמיים לארץ, ובשדה תוכלו להתחרות בשאלה מי שולף הכי הרבה תפוחי אדמה. וכמובן שיש גם את חלקת הגזר, ומשק תבלינים שבו תוכלו לטעום מרור וכרפס.



שישי ושבת, 7־6 באפריל (10:30). מחיר: 55־50 שקל. פרטים בטלפון: 077־7295702.



שביל הסלט. צילום: שביל הסלט
שביל הסלט. צילום: שביל הסלט