השמש הפציעה השנה מוקדם, ובעקבותיה התמלאו העצים בפירות בשלים. אם תסתובבו ברחבי הארץ, תוכלו בוודאי להבחין בהם, כשהכוכב הבולט של העונה הוא כמובן הדובדבן. העצים עמוסים בפירות עסיסיים, שרק מחכים למטיילים שיגיעו לקטוף אותם. חוויית הקטיף אהובה מאוד על הישראלים: גם לאכול וגם למלא סלסילות הביתה. העצים גם מספקים הגנה מסוימת מהשמש, ואפשר ליהנות מפעילות משפחתית מגבשת ומתוקה.
 
מכיוון שהקטיף לא אורך זמן רב, אפשר לשלב אותו עם טיול קצר לנחל או לבריכה טבעית. כמובן שאם אתם לא גרים באזור הפעילות, תוכלו לסגור את היום בלינה בצימר או במלון. הנה כמה מהאתרים שבהם תוכלו לקטוף וליהנות.


גם פטל ותות

ספונטנים? תוכלו להיכנס למכוניות ולצאת לכיוון גוש עציון, שם נפתח הבוקר פסטיבל הדובדבנים המסורתי. האירוע שמתקיים בקיבוץ ראש צורים (עד השעה 14:30) מהווה את יריית הפתיחה לעונת הקטיף באזור. הפסטיבל מציע מבט על עבודת החקלאי וכולל קטיף עצמי בשיטת "אכול כפי יכולתך", שוק איכרים, דוכני מזון, פינות יצירה, טעימות ממנות שף, סדנאות (חמר, איפור פנים, הכנת פיתות), פינת חי לילדים, מוזיקה והופעות.
 
הפסטיבל, כאמור, הוא רק ההתחלה. אם לוח הזמנים לא מאפשר לכם לקפוץ לאזור כבר היום, תוכלו לעשות זאת במהלך החודש הבא, יוני. במטעים השונים אפשר יהיה לקחת חלק בקטיף של דובדבנים, חמוצים ומתוקים, פטל שחור, פטל אדום, תות עץ ותות שדה. אפשר להתייצב בשטח אחרי תיאום מראש. בין המטעים שיקיימו קטיף כל החודש: "חוות קשואלה" - חווה חקלאית־תיירותית הנמצאת ביער הל"ה, שבה ניתן לקטוף למשל אוכמניות; ו"פטל בהר" שליד חוות ארץ האיילים. 
ההגעה לפסטיבל תתבצע בהסעות מסודרות מחניון המנחת הסמוך לאלון שבות. מחיר כניסה: 30 שקל.


ב"בוסתן בראשית בגולן", אחד ממתחמי הקטיף הפופולריים בצפון, כבר נמצאים בעיצומה של עונת הקטיף. הבוסתן, שממוקם בסמוך לקיבוץ עין זיוון ברמת גולן, מציע קטיף עצמי של דובדבנים, שאותם תוכלו לזלול ישר מהעץ, וגם של אוסנה ואגס אסייני. אחרי שתתמלאו ותמלאו סלסילות עמוסות בפרי, תוכלו ליהנות משאר הפעילויות שיש במקום, כמו תערוכת כלים חקלאיים, מתנפחים עם מים, סדנאות לשזירת זרים ולקליעת צמות, פארק חבלים, פינת חי, טרקטורונים לילדים ודוכנים של תוצרת מקומית. את הקטיף אפשר לשלב עם לינה בכפר הנופש של עין זיוון, שמהווה נקודת פתיחה מעולה לטיולי מים בגולן. 
הבוסתן פתוח בימים ראשון עד חמישי בין 9:00 ל־17:00 ובשישי ושבת בין 9:00 ל־16:00. מחיר: 35 שקל לכניסה ולקטיף בשיטת "אכול כפי יכולתך". קניית פרי או סלסילות למילוי בתשלום נוסף. פרטים בטלפון: 04-6993610.

קטיף דובדבנים. צילום: עדי פרץ
קטיף דובדבנים. צילום: עדי פרץ



הפסקת מים

גם ב"חוות הסוס והדובדבן" במושב אודם בגולן נפתחה עונת הקטיף. במקום מציעים ארבעה זנים של דובדבנים ולצדם שלל פירות יער הגדלים באופן אורגני בשטח המטעים. המבקרים יכולים לשמוע הסבר קצר על הסוגים השונים של הפירות שגדלים במושב ועל הדרך הנכונה לקטוף אותם. בחווה יש לא מעט פינות ישיבה שבהן ניתן לנוח, פינת ליטוף, בית קפה וגלריית אומנות. אפשר לערוך פיקניק במקום ו"על האש" בפינות מוסדרות, וגם לצאת מהחווה לטיול סוסים בין שבילי הנוף היפהפיים של הגולן.
 
החווה משתפת פעולה עם קייקי מעיין הגושרים, כך שתוכלו לשלב קטיף ושיט בחצבני, ובטוח שהילדים יהיו מרוצים. השיט במסלול המשפחתי מתחיל בקיבוץ הגושרים. אורך המסלול הוא חמישה ק"מ, סיפור של כשעה וחצי במים. ראשון־חמישי בשעות 17:00־9:00, שישי בשעות 17:00־8:30 ושבת בשעות 18:00־8:30. קטיף: 22 שקל. חבילת שיט משפחתי וקטיף דובדבנים: 77 שקל. טלפון קייקי מעיין הגושרים: 077-2717500.
 
ליד היישוב הדרוזי בוקעאתא בצפון רמת הגולן תמצאו את "קטיף עצמי רוני", מטע קסום של דובדבנים ותפוחים, מול הר חרמונית והר ורדה. המטע נמצא באחד האזורים היפים בגולן - כך שנוף וטבע לא חסרים פה. וכמובן גם פיתות דרוזיות חמות. 
כל ימות השבוע, בשעות .16:00־8:00 מחיר כניסה: 25 שקל. פרטים בטלפון:  050-2016416. 

קטיף דובדבנים. צילום: עדי פרץ
קטיף דובדבנים. צילום: עדי פרץ



פיתות לסיום

ב"קטופותי" שבבית לחם הגלילית יאפשרו לכם לקטוף פירות יער, תותי שדה, תותי עץ ופטל שחור. המקום נמצא ממש בסמוך ל"חוות התבלינים" ומציע קטיף לכל המשפחה. יש פה גם בונוס בריא: תירס, עגבניות שרי, קישואים ומלונים. המקום מציע פעילויות אדמה נוספות, למשל השקיית ערוגות לאחר ששאבתם מים במשאבה עתיקה, או האכלת עזים. את פניכם, אגב, יקבלו בקפה או בתה צמחים, ותשמעו הסבר על הפירות השונים הגדלים במקום. 

שישי בשעות 14:00־9:30, שבת בשעות 14:00־9:30. מחיר כניסה: 45 שקל. מחיר סלסילה גדולה: 25 שקל. פרטים בטלפון: 054-5507480.