בחודש האחרון סיקרנו שלל אירועים מרגשים של מפגשים בין־דוריים שבהם השתתפו ילדים, צעירים, מבוגרים וקשישים מכל חלקי החברה הישראלית. האירועים האלה נערכו במסגרת פרויקט "מחזירים אהבה" שיזמה עמותת מטב, הוותיקה בישראל בתחום הטיפול והסיעוד לקשישים, בשיתוף "מעריב". הפרויקט נועד להעלות את המודעות הציבורית לשילובם של הקשישים בישראל במרקם החברתי ובחיי היום יום שלנו, הדורות הצעירים יותר, וגם לתופעת הבדידות שממנה סובלים קשישים רבים מדי שנפלטו בעל כורחם מחיים פעילים וחברתיים.



אתמול נערך ברחבי הארץ יום השיא של הפרויקט, שבמסגרתו נערכו שלל אירועים. עמותת מחשבה טובה, שעוסקת בצמצום פערים חברתיים באמצעות טכנולוגיה ובהנגשתה לאוכלוסיות מוחלשות, נרתמה לפרויקט, ואנשיה הגיעו למרכז יום לקשיש בשכונת גילה שבירושלים לפעילות טכנולוגית עם 30 קשישים מבקרי המקום.



צוות העמותה הגיע עם מעבדת מחשבים ניידת שכוללת מחשבים ניידים, אינטרנט אלחוטי ומדפסות תלת ממד וחשף את הקשישים לעולם המופלא של יצירה דיגיטלית. בסדנה יצרו הקשישים קורצני עוגיות במדפסות תלת ממד, ואף אפו עוגיות באמצעותן. הם חזרו לבתיהם אחרי פעילות משמעותית ויוצאת דופן, כששיא הטכנולוגיה, FabLab, הגיע אפילו למרכז יום לקשיש.




ביטחון חברתי



במסגרת הפרויקט הגיע סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), לביקור אצל ישראל וולטוק בן ה־85, קשיש ירושלמי מרחביה, שסיפר לו את תולדות חייו. בין היתר, על גיוסו אל שורות ההגנה בגיל 17 ושירותו כלוחם שלאחר מכן הצטרף לחיל השריון ולחם במלחמת השחרור ונפצע בה. אחרי השירות הצבאי שלו התגייס וולטוק לכוחות המשטרה למשך שבע שנות שירות נוספות. בין השאר עבד במד"א כנהג אמבולנס ושימש כיו"ר ועד עובדי הארגון.



ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו, לקח גם הוא חלק בפרויקט "מחזירים אהבה" והגיע עם מנכ"ל מטב, ליאור שטרסברג, לבקר את פרידה הולצר, מוותיקי העיר.



הולצר, ניצולת שואה בת 94 שמתגוררת בקריית אונו עוד לפני קום המדינה, שיתפה את ראש העירייה בסיפור הולדתה בפולין והגעתה לישראל דרך איטליה בשנות ה־30 בעלייה בלתי חוקית.



פרידה, שתולדות חייה קשורים בתולדות חיי המדינה בכלל ובסיפורה של קריית אונו בפרט, היא כיום סבתא גאה לשישה נכדים ולתשעה נינים. "עשיתי הסכם עם שני הבנים שלי, שאני לא עוזבת את הבית כל עוד אני צלולה בדעתי", מספרת פרידה.



כיום היא מקבלת עזרה בבית ממטפלות מסורות של עמותת מטב, שמגיעות בכל יום לסייע לה להמשיך בחיים עצמאיים בביתה ובמסגרת הקהילה. ראש העירייה גל בירך אותה, הודה לה על האירוח ואמר כי הוא גאה ומתרגש לפגוש אותה. "את מייצגת עבורי את האזרחים הוותיקים ואת דור המייסדים של הארץ", אמר ראש העירייה.



אחר הצהריים ציפתה הפתעה לדיירי בית הדיור המוגן בית הנשיא שבחדרה, בדמות ילדי כיתה ג' מבית הספר תל"י צפרירים בעיר, שהגיעו לפעילות משותפת עם הדיירים, לצד קבוצת תלמידים שהם רקדנים מוכשרים מהסטודיו של אילנה דיסקין.



הפעילות במקום כללה הופעה חיה ומלבבת של צמד רקדנים בני 14 שהופיעו בריקודים סלוניים והזכירו לדיירי המקום זמנים שכבר חלפו. הילדים גם הנעימו את זמנם של הדיירים הקשישים בשירה משותפת של שירי ארץ ישראל.



מופע הריקוד בחדרה. צילום: רפי נחוסי
מופע הריקוד בחדרה. צילום: רפי נחוסי



יוזמי האירוע העידו כי "הוא היה מכונן ומרגש וביטא בצורה מדהימה את השילוב הבין־דורי בין הצעירים למבוגרים ששרו יחד להנאת כל המשתתפים". ח"כ נורית קורן (הליכוד), חברת ועדות הרווחה ומעמד הקשיש בכנסת, נרתמה ליום השיא של "מחזירים אהבה" והזמינה אל משכן הכנסת קבוצת קשישים לסיור אישי מודרך. בין המשתתפים היה דויד דרויש, בן 80, שעבד רוב ימיו כקונדיטור, בין השאר במלון קינג דייויד בעת שהתארח בו נשיא מצרים המנוח, אנואר סעדאת.



עוד הגיעו אסתר גול בת ה־83, ילידת טורקיה, חובבת ציור ואמנות, ורות קארו בת ה־74 שעלתה לארץ מצ'ילה לפני 32 שנה ומטפלת במסירות רבה בבנה הנכה. שלושתם מבקרים קבועים במרכז היום לקשיש בגילה. המשתתפים קיבלו סיור מודרך באולם המליאה ובאולם שגאל וביקרו בוועדות הכנסת השונות. לפני פרידה הזמינו מבקרי מרכז היום את ח"כ קורן לבקר אצלם במרכז היום בגילה במהלך ימי החנוכה.



בכפר הדרוזי מג'דל שמס שבגליל החזירו אהבה לזקני הכפר כשבני נוער מהמקום הגיעו, יחד עם מחנך הכיתה, יועצת בית הספר ובמסמדריכי נוער צעירים, אל מרכז היום לקשיש הפועל בכפר.



בתחילת הפעילות חולקו בני הנוער והקשישים לקבוצות, וכל קבוצה ערכה היכרות מעמיקה בין הנוכחים. בני הנוער שמעו את סיפורי חייהם של המבוגרים ומאוחר יותר יצאו יחד לשתול צמחי תה בגינה המקומית. בסופו של היום, כולם התכבדו בכנאפה חמה ומתוקה. לצד הקשישים ובני הדור הצעיר, השתתפו במפגש גם נציגים ממחלקת הרווחה, יו"ר ועדת חוק סיעוד ועו"ס קשישים.



תחושת המתיקות ליוותה את אירועי השבועות האחרונים, בהן ישראל החזירה אהבה לקשישים.