"אל תשליכני לעת זקנה", זו קריאת תחנונים של מבוגרים רבים בישראל המוצאים את עצמם פעמים רבות לבדם בין ארבעה קירות. הבדידות אינה רק כואבת, היא אחד הגורמים העיקריים להידרדרות במצב בריאותם של בני 65 ומעלה.



כך עלה ממחקרים שנעשו ברחבי העולם. הרשויות בבריטניה נרתמו לטיפול בבעיה ואפילו מינו שר מיוחד לנושא הבדידות, ובישראל התגייסה למאבק עמותת מטב, הפועלת לשיפור רווחת הקשישים בארץ.



העמותה תשיק במהלך 2019 מסע פרסומי־חברתי במטרה להעלות את המודעות הציבורית לנושא הבדידות בקרב מבוגרים ופגיעתה באיכות חייהם. לשם כך ערכה תחרות והזמינה את הציבור להציע סיסמה שתכתיר את הקמפיין.



עשרות סלוגנים נשלחו לתחרות ונבחנו על ידי צוות השופטים - עידו הר־טוב, מנכ"ל גיתם BBDO; גולן בר יוסף, עורך "מעריב"; רוני רימון, מייסד ושותף ברימון כהן ושות'; תא"ל (מיל') אבי בניהו, מייסד בניהו־אסטרטגיה וייעוץ בע"מ; ליאור שטרסברג, מנכ"ל מטב; ושירה אהרונסון, סמנכ"ל שיווק במטב. הסיסמה שנבחרה: "הזקנה לא הורגת - זו הבדידות".



"אנשים מפחדים מהזקנה", הסבירה מיכל פיינשטיין, מחברת הסלוגן הזוכה. "כשאדם צעיר מאבד מישהו קרוב זה כואב, אבל החיים מאלצים אותו לקום ולהמשיך. יש לו משפחה וחברים שנותנים לו כוחות.



"אדם מבוגר, שרוב חייו מאחוריו, נאלץ להתמודד עם הכאב לבד, יום יום. הוא שוקע בזיכרונות ובגעגועים ואין לו עם מי לחלוק את כאבו. בסופו של דבר אנשים לא מפחדים מהזקנה כמו שהם מפחדים להישאר לבד".



"שמחנו לראות את ההשתתפות היפה בתחרות, קיבלנו סיסמאות מרגשות והבחירה הייתה קשה", סיפר שטרסברג."הסיסמה שנבחרה תלווה את הקמפיין שנשיק בשנת 2019". 



"לבדידות יש השפעות דרמטיות על איכות החיים וגם על הבריאות, ואין לקבלה כגזרת גורל. יש דברים רבים שאפשר לעשות כדי להפיג את הבדידות שחשים מבוגרים ולעודד את שילובם בקהילה".