במסגרת החודש למען הקשיש ומיזם "מחזירים אהבה" של עמותת מטב בשיתוף "מעריב", ערכה אתמול ועדת המשנה למעמד הקשיש של ועדת העבודה והרווחה בכנסת דיון מיוחד בנושא הפגת הבדידות בקרב קשישים. בפתח הדיון הודתה יו"ר הוועדה ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) למטב על העלאת הנושא לסדר היום. במהלך הדיון סיפרה עו"ס מזל גולדשטיין, המשמשת מנהלת חטיבת הסיעוד בעמותת מטב, על ההשלכות החמורות של הבדידות - ומדוע על החברה כולה להיות מעורבת בנושא: "הבדידות משפיעה לרעה על כל היבטי החיים: הרווחה האישית, הבריאות הגופנית והבריאות הנפשית".



גולדשטיין פירטה גם את הפעולות של מטב בנושא וסיפרה: "מטב בוחרת לעסוק במגוון גדול של שירותים שמעניקים גם טיפול וגם מענה לצורך הבסיסי ביותר של הפגת הבדידות בקרב כ־30 אלף קשישים ברחבי הארץ: שירותי סיעוד בבתים, מרכזי יום לקשיש, קהילות תומכות ומועדונים".



עוד הוסיפה גולדשטיין: "העמותה מפעילה את פרויקט 'והדרת פני זקן' ביוזמת המשרד לאזרחים ותיקים ובשיתופו. המיזם משלב מאות בנים ובנות בשירות לאומי ואזרחי בעבודה עם אלפי אזרחים ואזרחיות ותיקים, ליצירת מחויבות ערכית ומוסרית בין־דורית". על פי נתוני הלמ"ס שהוצגו בדיון, 32% מהקשישים בני 65־74 מדווחים על תחושת בדידות לעתים קרובות או מדי פעם. בקרב מי שגילו 75 ומעלה שיעור תחושת הבדידות עולה ל־42%.



"אדם צריך לדעת שיש לו למי ולמה לקום בבוקר"


ד"ר מיכל לרון, מהמרכז לחקר הזקנה של מכון מאיירס־ברוקדייל בג'וינט ישראל, סקרה את התופעה בישראל ואמרה כי קבוצות אוכלוסין כגון אלמנים, מרותקים לביתם, נשים קשישות במגזר הערבי, פורשים לגמלאות וחולים סופניים - כל אלה בסיכון גבוה לסבול מבדידות בזקנה. ח"כ פלוסקוב אמרה: "תופעת הבדידות חמורה ממצוקותיהם הכלכליות של הקשישים. אדם צריך לדעת שיש לו למי ולמה לקום בבוקר. משרדי הממשלה והעמותות מציעים שפע פעילויות וקבוצות תמיכה, אך קשישים רבים אינם מודעים לכך כלל, ויש להנגיש להם את האפשרויות ולרדת לשטח".



11% מתושבי המדינה (939 אלף איש) הם אזרחים ותיקים (בני 65 ויותר) ועל פי תחזיות הלמ"ס בשנת 2035 יעמוד שיעורם על 14.6%, ומספרם יגיע ל־1.66 מיליון נפש. מדובר בקצב גידול שמהיר פי 2.3 מזה של כלל האוכלוסייה בישראל.



במסגרת "מחזירים אהבה" עמותת מטב קוראת לכל אזרח להצטרף ביום שני (28.11), ליוזמה שבמסגרתה כל אחד מוזמן לפנות זמן ולבקר אזרח ותיק הקרוב ללבו. מטרת המיזם היא להעלות את המודעות הציבורית לסוגיית הבדידות בגיל השלישי, ולחשיבות הקשרים והפעילויות הבין־דוריות.