שנה בדיוק לאחר הרצח המזעזע של הנער מוחמד אבו ח'דיר, והעימותים הקשים שפרצו בירושלים בחודשים שלאחר מכן, טוענת עמותת עיר עמים כי "האלימות הייתה משני הצדדים, אך מול אכיפה מוגברת ואף בלתי מידתית לעתים של הרשויות מול אלימות הפלסטינים, נעדרה כמעט לחלוטין אכיפת הרשויות מול אלימות ישראלים כלפי פלסטינים בירושלים”.
העמותה מפרסמת היום (חמישי) דוח מקיף הסוקר את מקרי האלימות והגזענות בירושלים כלפי פלסטינים ויהודים ומנתח את תגובת המשטרה והעירייה כלפיהן. 
הדו"ח מפרט את התפלגות מקרי האלימות על פי זהות התוקפים, על פי המיקום ועל פי הזמן שלהם לאורך החודשים שבין יוני לדצמבר 2014, בנוסף לגורמים שהביאו להסלמה בחודשים אלה.

שימוש באמצעים לא מידתיים. מהומות בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90 


על פי הדוח, במהלך החצי השני של 2014 התרחשו בירושלים כ-225 ארועי אלימות מסוגים שונים, מתוכם 91 ארועי אלימות של ישראלים בפלסטינים, 68 ארועי אלימות של פלסטינים נגד ישראלים ו-61 ארועי אלימות של עימותים בין הפלסטינים לבין כוחות הביטחון. מתוך ארועים אלו תועדו 105 תקיפות – 57 מקרים בהם פלסטינים תקפו ישראלים, 43 מקרים בהם ישראלים תקפו פלסטינים ו-5 מקרים בהם זהות התוקפים לא ברורה. 
הדו"ח גם מתאר בהרחבה תופעה יחסית חדשה של תקיפות במקום העבודה – 41 מקרים תועדו מתוכם 38 תקיפות של עובדים פלסטינים, בהם 13 מקרים של תקיפת נהגי מוניות ו-14 מקרים של תקיפת נהגי אוטובוס. מרבית המקרים (25) התרחשו במערב העיר. ניתוח של ההתפלגות הגיאוגרפית של התקריות האלימות מעלה כי העיר העתיקה היא הזירה שבה נרשם המספר הרב  ביותר של תקריות – 40 מקרים. 

שימוש שרירותי באמצעים לפיזור הפגנות: רימוני גז, השפרצת נוזל "בואש" לתוך בתים

בעמותת עיר עמים טוענים כאמור כי הטיפול באלימות הפלסטינית היה מוגבר ואף בלתי מידתי לעומת חוסר טיפול כמעט מוחלט באלימות יהודים כלפי פלסטינים.
 על פי תיעוד הארועים עולה כי הזירה של האלימות הלאומנית היהודית הייתה זירה רלוונטית, שמימדיה חייבו גם הם התייחסות ממוקדת ומוגברת של הרשויות, אך אלו נאלמו כמעט דום בהקשר זה. 
לטענת עיר עמים, אל מול התגובה הרפה והלא מספקת לאלימות נגד פלסטינים, ננקטו פעולות אכיפה וענישה משמעותיות של כוחות הביטחון נגד הפלסטינים באמצעים של ענישה קולקטיבית ונעשה שימוש רחב ולעתים שרירותי באמצעים לפיזור הפגנות כגון: כדורי ספוג, רימוני גז, השפרצת נוזל "בואש" לתוך בתים, בתי ספר, ואף לעבר מטעי זיתים. עוד פעלה המשטרה בהצבת חסימות ומחסומים בשכונות, בין היתר תוך סגירת הכניסות העיקריות לעיסאוויה.
                   
"ברקת לא דאג מספיק לתושבי עירו הפלסטינים" 


עוד נטען בדו"ח כי ראש העיריה ניר ברקת הפעיל מדיניות אכיפה וענישה קשה נגד תושבי מזרח העיר, פעולות אלה כללו: מתן דוחות חניה במקומות שבהם לא ניתנו דוחות עד היום, המשך הריסות הבתים, סגירת עסקים ללא רישיון ואף החרמת בעלי חיים.  אכיפה מוגברת, על פי הבחנה לאומית, גם אם היא לגיטימית כשהיא נעשית בשגרה, אינה תקינה בהיותה "אכיפה סלקטיבית" שפוגעת בערך השוויון. 
ניתוח ומעקב אחר התבטאויות ראש העיר ניר ברקת לאירועי האלימות מעלה, לטענת עיר עמים,  כי הוא שם את מלוא כובד משקלו בגישה ביטחונית וממשטרת ביחס לתושביה הפלסטינים של ירושלים. 
"בניגוד למצופה מראש עירייה, הוא לא הביע דאגה מספקת ל-300,000 תושבי עירו הפלסטינים, שהיו אף נתונים בתקופה זו להתקפות חוזרות של אלימות לאומנית נגדם בשטח העיר, והוביל את התפישה הבטחונית הרואה בהם איום ולא תושבי שווי זכויות”, טוענת העמותה.עוד נאמר בדו”ח כי אמירותיו הכלליות של ברקת בגנות האלימות היהודית היו מעטות ואף אז רפות, ובשום שלב הוא לא יצא בנחרצות נגד אלימות לאומנית יהודית, אלא הסתפק לכל היותר בגינוי הדדי לא מתחייב. 
כפי שמסכם הדוח, "האווירה בירושלים עדיין תלויה על בלימה, וכל עוד חיים בה שני לאומים, מחויבת פעילות ממוסדת ומערכתית להתמודדות אזרחית עם תופעת האלימות והגזענות. על הרשויות הישראליות לפעול במלוא המרץ, הדריכות, ותחושת השעה אל מול האלימות הלאומנית היהודית בירושלים". 

עיר עמים היא עמותה המזוהה עם השמאל הפוליטי בישראל, שמטרותיה, על פי פרסומיה, הן "יציבות, שוויון ועתיד מדיני מוסכם בירושלים" והיא נתמכת בין הי תר על ידי הקרן החדשה לישראל, האיחוד האירופאי, משרד החוץ השבדי ושגרירויות הולנד ונורבגיה.

תגובת העירייה: "לא ניתן להתייחס ברצינות לדוח שמציג חצאי אמיתות ומבוסס על כתבות בעיתון הארץ וסטטוסים בפייסבוק במקום על מחקר עומק בשטח.
ראש העיר היה הראשון לאחר רצח אבו חדיר לגנות בפומבי את האלימות ואף שוחח עם אביו והביע את השתתפותו בצער המשפחה וחזר וגינה בשם תושבי ירושלים את המעשה החמור והברברי של רציחת בנו. הביקורת של עיר עמים על חיזוק שלטון החוק והסדר במזרח העיר ועל פעולות אכיפה כנגד עבריינים היא תמוהה והזויה. הפקרות לא תביא לשקט, אלא להחרפת המצב והיא מתאימה לרפובליקת בננות - לא למדינה ריבונית. לא סתם מסתירה עיר עמים באופן קבוע מעיני הציבור את הפעולות הרבות שעושה העירייה לרווחת תושבי מזרח העיר ולשביעות רצונם - שכן הדבר פוגע במאמצי העמותה להביא לחלוקת העיר ומסירתה לרשות הפלשתינית".

עוד נמסר בתגובה מהעירייה כי "העירייה תמשיך בשמירת הסדר הציבורי בכל הכוח, זאת כמובן לצד המשך צמצום הפערים בהשקעה חסרת תקדים של מאות מיליונים שאנו מבצעים במזרח העיר, לשביעות רצון התושבים, בכל התחומים - בניית מאות כיתות לימוד, הארכת יום הלימודים עד לשעות הערב, מהפכת תשתיות, סלילת כבישים, רווחה, טיפות חלב חדשות, הקמת מינהלים קהילתיים ועוד".