כוננות גבוהה במערכת הביטחון מחשש להפרות סדר אלימות ברחבי איו"ש במהלך הלוויות של שני הפלסטינים שנהרגו הלילה בעימותים עם כוח דובדבן במהלך הריסת בית המחבל שרצח את דני גונן ז"ל בקלנדיה. בצה"ל דיווחו הבוקר על שלושה הרוגים אולם הפלסטינים מדווחים על שני הרוגים ופצוע אנוש אחד.



שר הביטחון משה בוגי יעלון התייחס הבוקר בראיון לרשת ב' להריסת הבתים ולעובדה כי אביו של המחבל שרצח את יעקב ונתנאל ליטמן ז"ל הסגיר את בנו מחשש להרס ביתו. "הצעד הזה בהחלט מרתיע" אמר השר. "ההוכחה הטרייה היא במוצאי שבת, כשמתייצב האב של הרוצח של משפחת ליטמן ומסגיר את בנו. בשבועות האחרונים, בחודשים האחרונים, כמו גם בעבר, הורים מגיעים ומסגירים את בניהם, או מודיעים לנו שבניהם בדרך לבצע פיגוע, כך שאין ספק, שהחשש להריסת בית הוא אמצעי מאוד מרתיע".



לשאלה האם צה"ל ישהה אולי את הריסות הבתים בעתיד לנוכח מה שקרה הלילה בקלנדיה, ענה יעלון: "בשום פנים ואופן לא. אכן הייתה התנגדות אלימה בקלנדיה אבל הכוח פעל באופן מקצועי. גם ביצע את המשימה, פוצץ את הבית וגם פגע בחמושים, לפי הדיווח, הכוח פגע בארבעה חמושים עם נשק. יש לנו הוכחות לכך, למי שיש ספק, וגם אל מול זריקות האבנים, זיקוקים וכולי, והכוח יצא בסופו של דבר ללא פגע".



השר יעלון התייחס גם לשאלה האם דאעש נמצא על הגדרות בגבולות ישראל: "ארגון דאעש קיים קודם כל בסוריה. אנחנו עוקבים אחרי נוכחותו שם. במחוז סיני, כפי שהם קוראים לזה, יש כמה תומכי דאעש, בעזה, שהחמאס נלחם בהם, זאת תופעה מעניינת, ולעתים יש לנו גם ביהודה ושומרון כאלה שמזדהים עם דאעש".



לדבריו, במסגרת הפעולות נגד הארגון, בוצעו מעצרים כולל הריגה של חוליית דאעש. "אנחנו עוקבים אחרי ההתפתחויות סביבנו. ככלל, אני חושב שאנחנו מצליחים להרתיע את הארגון. הם מבינים, ודאי בסוריה, שאם יפתחו חזית מולנו, והם טרם עשו זאת, הם ייפגעו קשות".



השר הוסיף כי יש מדי פעם ירי רקטות מרצועת עזה של גורמי דאעש, דווקא כדי לאתגר את חמאס, שלא ירה מאז צוק איתן אפילו לא כדור אחד וחויב על הפסקת האש.



השר יעלון הדף את הביקורת מהמתרס הפוליטי באשר לביטול הסנקציות בחוק הגיוס "אינני רואה בשינוי החוק ולו וויתור קל לחרדים", אמר. "אני תמיד דגלתי במדיניות שתאפשר לחרדים לשרת ולא נכפה את זה עליהם. אף פעם לא האמנתי בזה, שאם נשלח שוטרי משטרה צבאית לישיבות, יתגייסו יותר, להיפך. ולכן המדיניות שאני דוגל בה, גם בהיותי במדים, וגם בהיותי שר, היא לפתוח מסלולים שמאפשרים לחיילי המגזר החרדי לשרת ולשמור על אורח חיים חרדי".



עוד הוסיף השר בנושא, כי עד היום החרדים לא התגייסו בגלל איום סנקציות ואני יכול להעיד שדווקא השיח המתלהם שהיה בממשלה הקודמת, שהובל בעיקר על ידי יש עתיד בקואליציה, הביא לירידה בהתייצבות בלשכות הגיוס ולא לעלייה. כמו כן, הוא הביא לירידה בהשתלבות של חרדים בלימודים אקדמיים. יש על כך נתונים מאוד ברורים".